جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

رسانه ها؛ طرح هسته ای روس ها در قطب و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح های هسته ای روسیه برای افزایش حضور در قطب شمال، چراغ سبز مایک پنس برای برکناری دونالد ترامپ، درخواست۱۷۵ مقام‌ وزارت خارجه آمریکا برای برکناری ترامپ، رویکرد جمهوریخواهان به طرح استیضاح مجدد دونالد ترامپ، تحرکات نظامی جدید آمریکا در حومه دیرالزور سوریه، ادامه اعتراضات در سرزمین های اشغالی، احتمال حمله معترضان به کنست، پیام مکتوب هنیه به شاه و ولی‌عهد سعودی،احداث پایگاه جدید ترکیه در عراق، غرامت اسکاتلندی‌ها بابت برگزیت از بوریس جانسون، درخواست آلمان برای اجرای «طرح مارشال دموکراسی»، دیدار اردوغان با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پرتاب ماهواره  ترکیه به فضا، رونمایی از  چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین، اعمال محدودیت ژاپن بر واکسن کرونای شرکت فایزر و برگزاری نخستین انتخابات لیبی در سال 2021 از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  رئیس شرکت دولتی “روس اتم” از برنامه ساخت کشتی های یخ شکن اتمی برای سفرهای منظم قطبی و دیجیتالی کردن طرح های اطلاع رسانی در قطب شمال خبر داد. الکسی لیخاچف رئیس شرکت دولتی روس اتم در گفت و گو با شبکه خبری روسیه۲۴ اعلام کرد که این شرکت قصد دارد منبع اطلاع رسانی واحد دیجیتالی برای تامین روند اجرای طرح های روسیه در قطب شمال ایجاد کند.به گفته رئیس شرکت روس اتم، طرح موسوم به «قطب شمال هوشمند» در یک پورتال خبری واحد همه منابع اطلاع رسانی از منابع رصد کننده وضع یخ های قطب شمال گرفته تا طرح های تولیدی در این منطقه در یک مجموعه واحد دیجیتالی گرد خواهد آورد. بیش از ۶۰ درصد تمام ذخایر نفت قطب در مناطقی قرار دارد که روسیه صاحب آن است یا ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند.

الکوثر فارسی: معاون رئیس جمهور آمریکا توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را بعید ندانست. شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی را برای برکناری ترامپ بعید ندانست و گفت در صورتی که بی پروایی رئیس جمهور افزایش یابد چه بسا به این اقدام متوسل شود.در همین حال، منابع مطلع اعلام کردند، مایک پنس قصد دارد در مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب این کشور در تاریخ بیستم ژانویه شرکت کند.

خبرگزاری تسنیم: گروهی از مقام‌های باسابقه و ارشد وزارت خارجه آمریکا دومین مخالفت بی سابقه خود را علیه دونالد ترامپ اعلام کردند. مقام های باسابقه وزارت خارجه آمریکا برای دومین بار متوالی مخالفت خود را با اقدامات دونالد ترامپ اعلام کرده و رئیس جمهور آمریکا را به خاطر تحریک خشونت های 6 ژانویه در حمله به ساختمان کنگره توسط صدها نفر از طرفدارانش محکوم کرده اند.بر اساس این گزارش، 175 مقام باسابقه و ارشد وزارت خارجه آمریکا از مقام های دولتی خواسته‌اند تا با استناد به متمم 25 قانون اساسی، برکناری دونالد ترامپ را مورد بررسی قرار دهند.

دویچه وله:  ده روز پیش از پایان رسمی دوره زمامداری دونالد ترامپ، احتمال استیضاح مجدد او از سوی نمایندگان دموکرات کنگره افزایش یافته است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در یک اقدام بی سابقه از تهیه طرح استیضاح ترامپ خبر داده است.در تاریخ سیاسی آمریکا سابقه ندارد که رئیس جمهوری دو بار استیضاح شود. اکنون نمایندگان دموکرات در کنگره این کشور بر آنند تا برای دومین بار دونالد ترامپ را استیضاح کنند. احتمال استیضاح مجدد ترامپ ظرف روزهای گذشته تقویت شده است.

خبرگزاری ایلنا: نیروهای اشغالگر آمریکایی تجهیزات نظامی و لجستیکی جیدید را به حومه دیر الزور ارسال کردند. منابع محلی گزارش دادند کاروانی متشکل از ۳۰ خودروی زرهی کاروانی متشکل از حدود ۳۰ دستگاه خودروی نظامی از جمله محموله‌های حامل سلاح سنگین مانند توپ و تانک و کامیون‌های سرپوشیده  متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکایی از استان حسکه به سمت حومه دیر الزور به منظور تقویت پایگاه‌های غیرقانونی واشنگتن در این مناطق ارسال شدند.

خبرگزاری مهر : ساکنان اراضی اشغالی علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خیابانها آمدند. معترضان صهیونیست برای بیست و نهمین هفته متوالی علیه بنیامین نتانیاهو تظاهرات برگزار کردند. بر اساس گزارش های خبری، این تظاهرات مقابل اقامتگاه نتانیاهو در «رحاویا» واقع در «میدان پاریس» در غرب قدس اشغالی برگزار شد. رسانه های عبری زبان گزارش دادند که معترضان تلاش کردند وارد محل اقامت نتانیاهو شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد در صورت شکست نتانیاهو در انتخابات آینده، احتمال حمله به کنست وجود دارد. یونس الزعتری کارشناس و فعال توییتری در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت‏: آویگدور لیبرمن وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی گفته است اگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در انتخابات شکست بخورد‏ ممکن است شاهد سناریوی حمله معترضان به کنست در رژیم صهیونیستی باشیم.

العالم فارسی:  رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با ارسال پیام مکتوبی به شاه و ولی‌عهد سعودی، برگزاری موفق چهل‌ویکمین دور اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تبریک گفت.هنیه در این پیام خود از صدور بیانیه العلا که در آن پایان بحران و اختلافات بین چهار کشور عربی با قطر اعلام و بر ایجاد وحدت و انسجام و تشویق برای اقدام مشترک عربی به منظور توسعه همکاری بین این کشورها در زمینه‌های مختلف تأکید شده است، قدردانی کرد.چهل‌ویکمین دوره اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس سه‌شنبه گذشته در شهر العلا عربستان سعودی برگزار شد و امیر قطر نیز پس از چند سال قطع رابطه با ریاض در این اجلاس شرکت کرد اجلاسی که به آشتی قطر با چهار کشور عربی معروف شد.

خبرگزاری فارس: یک منبع امنیتی عراق از اقدام نیروهای ترکیه‌ای حاضر در منطقه کردستان عراق برای احداث یک پایگاه نظامی جدید در نزدیکی استان «دهوک» خبر داد.این منبع در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تأکید کرد که هدف از احداث این پایگاه توسعه نفوذ ترکیه در منطقه‌ای در نزدیکی مرز سوریه و عراق و در مجاورت استان نینوا و سنجار است.پیش‌تر «هاوکار» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق از وجود حدود ۵۰ پادگان و پایگاه نظامی ارتش ترکیه در دو استان اربیل و دهوک خبر داده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): حزب ملی اسکاتلندی امروز (یکشنبه) درخواست کرد که نخست وزیر انگلیس بابت هزینه‌های روزافزون و بریگزیت بی‌نظم یک غرامت چند میلیارد پوندی به اسکاتلند پرداخت کند. برگزیت پیوندهایی را که بریتانیا را یکپارچه نگه می‌دارند، متزلزل کرده است. انگلیس و ولز به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما لندن، ایرلند شمالی و اسکاتلند به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. حزب ملی اسکاتلندی که خواستار استقلال اسکاتلند است و برای برگزاری رفراندوم دوم تلاش می‌کند، گفت: به خاطر بریگزیت ماهیگیران اسکاتلندی با بی‌نظمی و اختلال‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

یورونیوز: هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در پی رویدادهای خشونت‌بار هفته گذشته در ساختمان کنگره آمریکا، با به‌هم‌پیوسته خواندن این وقایع با دموکراسی اتحادیه اروپا، خواستار اتحاد بین آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجرای طرحی شد که وی آن را «طرح مارشال برای دموکراسی» نامید.طرح مارشال نام یک کارزار سیاست خارجی ایالات متحده برای بازسازی کشورهای اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم است. آمریکا در این طرح با اختصاص ۱۲ میلیارد دلار (حدود ۱۳۰ میلیارد دلار فعلی) به ۱۸ دموکراسی جنگ‌زده اروپای غربی کمک کرد تا اقتصاد خود را پس از جنگ بازسازی کنند و در عین حال سدی در برابر نفوذ و گسترش کمونیسم بسازند.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از طریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در دیدار ویدئوکنفرانسی تحولات اخیر منطقه‌ای‌ و راه‌های گسترش روابط دوجانبه را بررسی کردند.

تی.آر.تی ترکیه: نسل پنجم ماهواره ترکیه «ترک‌ست 5A» با موشک فالکون-9 شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.عمر فاتح سایان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، جینک شن، مدیرکل شرکت ترک‌ست و هیئت همراه ایشان با حضور در پایگاه کیپ کاناورال آمریکا لحظه پرتاب ماهواره را مشاهده کردند.مدت ماموریت «ترک‌ست 5A» که به مدت 30 سال در فضا کار خواهد کرد.

رادیو چین: چهاردهمین برنامه پنج ساله چین رونمایی شد. در بهار سال 2020 میلادی، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و در رأس آن رئیس جمهور شی جین‌پینگ، در قالب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین یک طرح راهبردی را برای آینده مسیر رساخیز ملت چین در نظر گرفتند که در واقع نقشه راه چین در عصر جدید است. نسخه پیشنهادی برای چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه علاوه بر مشخص کردن اصلی‌ترین اهداف اقتصادی و اجتماعی چین در پنج سال آینده،  یک نقشه راه پانزده ساله را نیز برای تبدیل شدن چین به یک کشور مدرن مشخص کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن احتمالا واکسن کرونای شرکت فایزر را برای افراد زیر ۱۶ سال استفاده نمی کند. ان اچ کی دریافته است که وزارت بهداشت ژاپن در نظر دارد تا فعلا استفاده از واکسن کرونای شرکت «فایزر» را به افراد ۱۶ سال به بالا محدود کند. در ماه دسامبر گذشته، فایزر خواهان دریافت تاییدیه در ژاپن برای واکسن این شرکت شد که به طور مشترک با شریک آلمانیش «بیو ان تک» تولید کرده است.

ایران پرس: به موازات ادامه تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران لیبی و دستیابی به توافقات سیاسی، نخستین انتخابات شهرداری در این کشور برگزار شد. هیات سازمان ملل در لیبی ضمن استقبال از برگزاری نخستین انتخابات شهرداری در این کشور در سال 2021، اراده ملی در این کشور را در استفاده از حقوق دموکراتیک ستود. مذاکرات برای دستیابی به صلح پایدار در لیبی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای انتقال قدرت از طریق دیپلماتیک درحالی ادامه دارد که این کشور همچنان صحنه مداخلات خارجی و صف آرایی های سیاسی داخلی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *