جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading

رسانه ها ؛ برنامه کره شمالی برای تقویت تسلیحات اتمی و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید کره شمالی برتقویت تسلیحات اتمی، واکنش کاخ سفید به تلاش کنگره برای استیضاح ترامپ، درخواست بایدن از سنا برای تأیید سریع صلاحیت اعضای کابینه، نگرانی نانسی پلوسی از دسترسی ترامپ به کدهای هسته‌ای ارتش، دیدار پمپئو با وزیر امور خارجه بایدن، واکنش بایدن به عدم حضور ترامپ در مراسم تحلیف، مسدود شدن حساب توییتری ترامپ ، سفر وزیر خارجه آلمان به مصر، رزمایش هوایی مشترک عربستان و آمریکا، عملیات مشترک لیبی و ترکیه در غرب این کشور، حمله جدید به نظامیان فرانسوی در مالی، برگزاری  دور دوم مذاکرات کابل و طالبان در قطر، خیز ترکیه برای دستیابی به  فناوری فضایی و ماهواره، دیدار و گفتگوی اردوغان و حریری، مخالفت چین با هرگونه مبادلات رسمی بین آمریکا و تایوان، آغاز واکسیناسیون کرونا در کشورهای جنوب شرق آسیا و ابتلای بیش از ۸۹ میلیون نفر به کویید19 در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در گزارش خود در هشتمین کنگره حزب حاکم در این کشور اعلام کرد اهداف پیونگ یانگ علاوه بر کاهش اندازه و وزن ، افزایش قدرت استراتژیک سلاح های هسته ای و برد تخریب آنها است که باید به 15 هزار کیلومتر برسد. کیم جونگ اون : “هدف تعیین شده دیگر بهبود قابلیت های حملات هسته ای پیشگیرانه و تلافی جویانه و  افزایش سطح دقت به منظور اصابت دقیق به هر هدف استراتژیک در شعاع 15 هزار کیلومتری است.”

الکوثر فارسی: کاخ سفید به تلاش کنگره برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پی هجوم روز چهارشنبه طرفدارانش به ساختمان کنگره واکنش نشان داد.«جاد دیری» سخنگوی کاخ سفید گفت که استیضاح ترامپ که تنها ۱۲ روز از دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده است تنها به افزایش از هم گسیختگی در آمریکا منجر خواهد شد.این اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی است که قانونگذاران دموکرات آمریکا در پی خشونت ها و آشوب روز چهارشنبه در کنگره در تلاش برای عزل دونالد ترامپ از قدرت هستند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از مجلس سنا خواست صلاحیت اعضای مهم و کلیدی کابینه را هرچه سریعتر تأیید کند. همزمان با نزدیک شدن روز تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده از مجلس سنا خواسته است صلاحیت اعضای کلیدی و مهم کابینه را هرچه سریعتر تأیید کند. بایدن در حالی قرار است 20 ژانویه رسماً سوگند ریاست جمهوری یاد کند که تاکنون هیچ یک از اعضای اصلی و مهم کابینه‌اش از سوی مجلس سنا تأیید صلاحیت نشده‌اند.

دویچه وله: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ستاد مشترک فرماندهی ارتش خواست مانع از دسترسی ترامپ به کدهای هسته‌ای شود. در حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کاپیتول، لپ‌تاپ نانسی پلوسی توسط افراد ناشناس به سرقت رفته است. خانم پلوسی در تماسی با ستاد مشترک فرماندهی ارتش آمریکا تأکید کرده است که ترامپ در آخرین روزهای زمامداری در کاخ سفید، نباید فرصت دست زدن به یک “حمله هسته‌ای” را داشته باشد. او گفت که با بالاترین مقام ستاد مشترک فرماندهی در این باره صحبت کرده است.

ایران پرس: برای اولین بار مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ حاضر شده تا با تونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت منتخب جو بایدن دیدار و گفت وگو کند. دیدار پمپئو با بلینکن دو روز پس از آن صورت می گیرد که جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا از ترامپ خواست تا شرایط روی کار آمدن دولت جدید را سریع تر انجام دهد. به دنبال اعتراضات غیر قانونی و یورش حامیان ترامپ به نشست مشترک کنگره، پمپئو اعتراضات خشونت آمیز روز چهارشنبه و حمله به ساختمان کنگره را محکوم کرد اما حاضر نشد تا ترامپ را مقصر این حادثه معرفی کند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به توئیت رئیس‌جمهوری فعلی این کشور که گفته بود در مراسم تحلیف وی شرکت نخواهد گرد، گفت که از این تصمیم استقبال می‌کند. «جو بایدن» در واکنش به توئیت ترامپ گفت: «چه بهتر! این تنها تصمیم ترامپ است که هر دوی ما بر سر آن اتفاق‌نظر داریم».

 یورونیوز: توییتر حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را برای همیشه بست. مسئولان شبکه اجتماعی توییتر با اعلام این موضوع در بیانیه‌ای گفتند که پس از «بررسی دقیق» توییت‌های اخیر این حساب کاربری و به دلیل «خطر تحریک بیشتر به خشونت» این تصمیم را گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس: منابع آلمانی خبر دادند که وزیر خارجه این کشور به منظور احیای مذاکرات میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین به مصر سفر می‌کند. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که «هایکو ماس» روز یکشنبه آتی، به مصر سفر خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: عربستان سعودی و آمریکا در شرایطی که زمان معکوس پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا آغاز شده است، رزمایش هوایی مشترکی برگزار کردند.وزارت دفاع عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده‌های F-۱۵ عربستان، جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی و بمب افکن‌های استراتژیک B-۵۲ در این رزمایش مشترک شرکت داشتند و این رزمایش نشان دهنده قدرت! و قابلیت‌های مشترک و کمک به دستیابی به توافق و تکامل عملیاتی است. 

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیرکشور دولت وفاق ملی لیبی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا رویکرد خود را بر برقراری صلح و ثبات در لیبی قرار دهد، از یک عملیات بزرگ در غرب لیبی خبر داد که نیروهای لیبیایی آن را با حمایت ترکیه آغاز خواهند کرد. فتحی باشاغا، وزیرکشور دولت وفاق ملی لیبی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا با اشاره به اینکه امیدهایشان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بهبود یافت، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا نقش محوری را در برقراری ثبات و آشتی در لیبی ایفا کند.

خبرگزاری مهر : بدنبال کشته شدن دست کم ۲۰ نفر در کشور مالی در حملات هوایی فرانسه، نظامیان این کشور اروپایی بار دیگر مورد حمله قرار گرفتند. ارتش فرانسه اعلام کرد که در حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده به نظامیان این کشور در منطقه «گورما» در جنوب مالی، شش نفر زخمی شدند. عامل انتحاری، خودرو را به سمت نظامیان فرانسوی هدایت کرد که آن‌ها مجبور به تیراندازی شده و پس از آن خودرو منفجر شد.

العالم فارسی: دور دوم مذاکرات میان هیات‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز می‌شود.وزارت دولت در امور صلح افغانستان، اعلام کرد که قرار است امروز شنبه (۲۰ دی)، دور دوم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی درباره صلح افغانستان، در شهر دوحه آغاز شود. به گفته «فریدون خوزون»، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بحث‌های اساسی خود با هیئت طالبان را امروز آغاز می‌کند.هدف از این بحث‌ها، تهیه برنامه مذاکرات بین‌الافغانی است.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه گفت مصمم هستیم که کشور را به یک برند در زمینه فناوری‌های فضایی و ماهواره‌ای تبدیل کنیم. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهارتی از طریق ویدیو کنفرانس در نشست ویژه «چشم‌انداز ماهواره‌ای و فضایی ترکیه» که به همت سازمان ترک‌ست برگزار شد، اظهار داشت: به زودی برنامه ملی فضایی 2030-2021 خود را اعلام و آنها را با جهانیان به اشتراک خواهیم گذاشت.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ وحیدالدین استانبول با سعد حریری، نخست‌وزیر جدید لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس اعلام مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، طرفین در این دیدار راه‌های گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی دو کشور و امکانات همکاری در مورد مسائل منطقه‌ای را بررسی کردند.

رادیو چین: کلی کرافت، نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل قرار است از 13 تا 15 ژانویه به تایوان سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری خود گفت: چین با هر نوع مبادله رسمی بین ایالات متحده و تایوان قاطعانه مخالف است و این موضع چین همواره روشن بوده است.هوا چون یینگ در این نشست خبری گفت: “اقدامات آمریکا به طور جدی اصل یک چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و چین قاطعانه با آن مخالفت می‌کند. فقط یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از خاک چین است.

ان. اچ.کی ژاپن: کشورهای جنوب شرق آسیا برای تامین واکسن کرونا و واکسیناسیون مردم خود فعالانه در حال تلاش هستند.در سنگاپور، نخست وزیر لی هسین لونگ اولین دوز واکسن خود را دریافت کرد. او از مردم خواست که برای مهار این همه گیری جهانی واکسن بزنند.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان بیش از ۸۹ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و شمار بهبودیافتگان نیز بیش از ۶۴ میلیون نفر گزارش شده است. سایت ورلد او مترز نوشت ، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۸۹۳۵۵۹۱۹ نفر، شمار جان باختگان به ۱۹۲۲۰۵۲ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۶۴۰۰۸۰۱۸ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۱۰۸ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *