جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه‌ها: تاکید سخنگوی وزارت خارجه بر عدم مذاکره درباره توان دفاعی ایران و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش طالبان به ادامه حملات آمریکا به افغانستان، تاکید سخنگوی وزارت خارجه بر عدم مذاکره درباره توان دفاعی ایران، انفجار در مقر عربستان سعودی در یمن، هشدار مقام عراقی درباره تکرار حوادث مشابه ترور «فرماندهان پیروزی»، انتخاب مجدد نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، واکنش مقامات افغان به ادعای «صفر شدن» تلفات آمریکا در افغانستان، درخواست ائتلاف الفتح عراق برای استعفای دولت الکاظمی، بازگشت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز به خلیج فارس، تاکید حسن نصرالله بر خروج آمریکا از منطقه، برنامه بایدن برای مذاکره با روسیه، احتمال تشکیل پرونده قضایی برای ترامپ به دلیل توطئه دستکاری آرا، پیام تسلیت مقتدی صدر به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و هشدار وزرای دفاع سابق آمریکا در خصوص دخالت ارتش در نتیجه انتخابات از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا: «ذبیح‌الله مجاهد»، ‌سخنگوی طالبان امروز -‌دوشنبه- اعلام کرد که حملات هوایی طالبان علیه این گروه در تناقض با توافق‌نامه دوحه قرار داشته و پاسخ آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. وی در بیانیه‌ای عنوان کرد: «نیروهای آمریکایی بارها علیه نیروهای ما در ننگرهار و هلمند دست به حمله زده‌اند.» مجاهد افزود: «این عملیات در منطقه قندهار با حمایت نیروهای هوایی آمریکا صورت گرفته است.» وی در ادامه عنوان کرد که این حملات در مناطقه غیرنظامی صورت گرفته است، این در حالی است که به گفته وزیر خارجه آمریکا از زمان توافق صلح میان دو طرف هیچ حمله‌ای علیه طالبان صورت نگرفته است. مجاهد افزود: «طالبان هشدار می‌دهد که اگر این حملات برچیده نشده و عملیات علیه نیروهای ما ادامه داشته باشد، این امر در تضاد با توافق صلح محسوب شده و ناچار به واکنش خواهید بود و مسئولیت آن بر دوش آمریکا است.»

تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان مقامات دولت بایدن مبنی بر ضرورت مذاکرات موشکی با ایران گفت: درباره توان دفاعی ایران نه مذاکره شده، نه می‌شود و نه خواهد شد. درباره موشک هم یکبار در قطعنامه 2231 آمده و قضیه فیصله پیدا کرده است. اساسا موضوع موشک یک بحث ثانویه است. ما اساسا چیزی که در برجام مذاکره کرده‌ایم دیگر هیچ قسمتی از آن را مذاکره نمی‌کنیم. جواب ما همان است که بود؛ اجرای کامل تعهدات برجامی بدون شرط و جبران مافاتی که انجام شده است.

آناتولی ترکیه: به گزارش منابع محلی در یمن، انفجاری مهیب در مقر کمیته نظامی عربستان سعودی در ساختمان دبیرستان شقره واقع در استان أبین رخ داد. عربستان از ساختمان این دبیرستان به عنوان مقر کمیته نظامی خود در استان أبین استفاده می‌کرد. ارتش و نیروهای امنیتی ساختمان محل حادثه را محاصره و تردد در تمامی مسیرهای منتهی به این مرکز فرماندهی را ممنوع کردند. به گفته ساکنان محلی أبین، پس از این انفجار مهیب، نیروهای امنیتی در اطراف دبیرستان شقره تدابیر امنیتی اتخاذ کردند. هنوز مقامات ائتلاف عربی و دولت یمن در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند. کمیته نظامی عربستان سعودی در 11 دسامبر سال گذشته به منظور اجرای بخش نظامی قرارداد ریاض که بین دولت یمن و شورای انتقالی جنوب امضا شده بود، به أبین​​​​​​​ آمد. سربازان عربستان در کمیته نظامی این کشور در أبین​​​​​​​ مستقر هستند و همچنین 6 خودروی زرهی و خودروهای نظامی مجهز به سلاح‌های خودکار در این مقر وجود دارد.

خبرگزاری مهر : «غضنفر البطیخ» نماینده پارلمان عراق امروز دوشنبه در سخنانی نسبت به تکرار حادثه فرودگاه بغداد و ترور دیگر شخصیت‌ها پس از جنایت ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، هشدار داد. وی در این زمینه تصریح کرد: با توجه به اینکه با عاملان ترور شهیدان سلیمانی و مهندس و شخصیت‌های داخلی و خارجی که در این ترور دست داشته‌اند، برخوردی نشده است، نگرانی‌هایی بابت تکرار اینگونه اقدامات تروریستی وجود دارد.

خبرگزاری فارس: در اولین جلسه صدوهفدهمین کنگره آمریکا، نانسی پلوسی رهبر اکثریت دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد. در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار حزب دموکرات قرار دارد اما در سنای این کشور اکثریت فعلا در دست جمهویخواهان است. با این حال نتیجه انتخابات سنا در چند ایالت آمریکا طی چند ماه آینده ممکن است ترکیب این مجلس را نیز تغییر دهد.

الکوثر فارسیوزیر امور خارجه آمریکا شنبه شب در توییتی اعلام کرد هیچ سرباز آمریکایی در یکسال گذشته در افغانستان کشته نشده است. وی پیشرفت گفت وگوهای صلح (با طالبان) را باورنکردنی دانست و افزود: افغان ها برای رسیدن به توافق در حال  گفت وگو هستند. معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به ادعای پمپئو گفت، تلفات نظامیان خارجی در افغانستان به این دلیل صفر شده است که نیروهای امنیتی به تنهایی جنگ را مدیریت می کنند. دواخان مینه‌پال افزود: میزان تلفات مردم و حکومت افغانستان در جنگ با طالبان بسیار زیاد است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ائتلاف الفتح عراق از نخست وزیر این کشور و کابینه وی خواست به دلیل ناکامی در مدیریت پرونده اقتصادی و مبارزه با فساد در کشور استعفا دهد. عبدالامیر المیاحی، عضو این ائتلاف گفت، مدیریت بد دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در پیش نویس قانون بودجه فدرال ۲۰۲۱ که به پارلمان ارائه کرده، به چشم می خورد، دولت به صورت جدی روی مبارزه با فساد و به حداکثر رساندن درآمد خود کار نمی کند.

تی.آر.تی ترکیهوزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، ناو هواپیمابر “یو اس اس نیمیتز” و ناوگروه همراهش برای حمایت و پوشش هوایی به هنگام خروج نیروهای این کشور از افغانستان و عراق، به منطقه خلیج بازگردانده می‌شود. کریستوفر میلر معاون وزیر دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته‌اند ناو هواپیمابر را در محل خدمت خود نگه دارند. میلر در این اطلاعیه چنین نوشت: “من به ناو آمریکایی نیمیتز دستور داده‌ام که به دلیل تهدیدهای رهبران ایران به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی جابجایی معمول را متوقف کند. ناو آمریکایی نیمیتز در منطقه عملیاتی در منطقه فرماندهی نیروهای مرکزی ایالات متحده باقی خواهد ماند. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون به تاریخ 31 دسامبر ، گزارش شد که به ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز در منطقه دستور داده شده است برای اینکه تحت تأثیر حملات احتمالی ایران قرار نگیرد، به کشور بازگردد.

اسپوتنیک روسیه: مشاور امنیت ملی بایدن از برنامه‌های دولت جدید برای مذاکرات با روسیه خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، دولت جدید آمریکا قصد دارد با روسیه در مورد تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک هجومی یا استارت نو مذاکره کند. این را جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، جو بایدن در CNN اعلام کرد.

خبرگزاری صدا و سیما سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس و همرزمانشان با تاکید به اینکه خروج آمریکا خواست علنی و جدی مردم منطقه است گفت، اخراج آمریکا از منطقه نخستین پیامد ترور فرماندهان شهید مقاومت است . سید حسن نصرالله افزود:  این ترور پیامد‌های بسیار بالایی دارد. اگر این حادثه تاریخی و عظمت این حادثه تاریخی نبود، شعار اخراج آمریکا از منطقه سر داده نمی‌شد و به هدفی علنی و جدی که همه ملت‌های منطقه باید برای آن تلاش کنند، تبدیل نمی‌شد. اگر این حادثه نبود حتی بحث اخراج آمریکایی‌ها از عراق مطرح نمی‌شد.

خبرگزاری ایرنا:  اعضای دموکرات کنگره آمریکا تاکید دارند، درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری از مقام های ایالت جورجیا برای دستکاری در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ممکن است معادل اقدام غیرقانونی شناخته شده و منجر به تشکیل پرونده قضایی برای او شود.

خبرگزاری موج: مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در توییتی نوشت: اکنون در سالروز حادثه فرودگاه بغداد هستیم که در جریان آن سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی به دست آمریکای ظالم شهید شدند. به خانواده هر دو شهید تسلیت می‌گویم و از خداوند برای آن‌ها صبر و آرامش طلب دارم. وی گفت: از همگان می‌خواهم عقل و صبر را در پیش گرفته و به سمت نقشه‌های استکبار جهانی که هدف آن کشاندن عراق به درگیری است که از آن بی نیاز است، کشیده نشوند.

خبرگزاری آنا: در ادامه تنش‌های انتخاباتی در آمریکا، ۱۰ وزیر دفاع پیشین این کشور با انتشار یک بیانیه مشترک نسبت به استفاده از ارتش برای مداخله در مسائل انتخاباتی هشدار دادند. وزرای دفاع پیشین آمریکا از دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه در بیانیه خود با بیان اینکه زمان اعتراض به نتیجه انتخابات دیگر تمام‌شده است تأکید کردند، مشارکت ارتش در اختلافات انتخاباتی نقض قانون اساسی است و هیچ نقشی برای ارتش در تعیین نتیجه انتخابات در قانون اساسی وجود ندارد. بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، اشتون کارتر، دیک چنی، ویلیام کوهن، مارک اسپر، رابرت گیتس، چاک هیگل، جیمز متیس، لئون پانتا، ویلیام پری و دونالد رامسفلد از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *