جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

رسانه ها ؛ شیردوشی ادامه دار آمریکا و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: موافقت آمریکا با فروش بمبهای هوشمند و بالگرد آپاچی به عربستان و کویت، خروج نظامیان ترکیه از استان حلب سوریه، تاکید روسیه و ترکیه بر ادامه همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی، گسترش همکاری های گرجستان و ترکیه، لغو سفر معاون ترامپ به تل‌آویو، مشارکت امیر قطر در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بی نتیجه بودن مذاکرات مرزی هند با چین، درخواست آلمان برای اصلاح فوری شورای امنیت، افزایش تنش میان آلمان و روسیه ، امضای توافقنامه پسابرگزیت در شورا و کمیسیون اروپا، درخواست اتحادیه آفریقا برای برگزاری نشست درباره سد النهضه و هشدار نسبت به موج جدید مبتلایان کرونا در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: در حالی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا آخرین روزهای خود در کاخ سفید را می‌گذراند، پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش بالقوه سه هزار بمب هوشمند به عربستان موافقت کرده است.فروش این مهمات در قالب توافقی به ارزش ۲۹۰ میلیارد دلار صورت می‌گیرد.پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد که فروش این تسلیحات به عربستان سعودی با افزایش ذخایر جنگ افزارهای دوربرد، و زمین به هوای دقیق این کشور قابلیت و توان ریاض را برای مقابله با تهدیدهای کنونی و آتی ارتقا می دهد.

خبرگزاری ایلنا: پنتاگون از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش سلاح و مهمات به کویت طی دو قرارداد به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار خبر داد. پنتاگون اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا با فروش سلاح و مهمات به کویت طی دو قرارداد به ارزش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مافقت کرده است . پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کویت درخواست خرید هشت بالگرد تهاجمی آپاچی «ای اچ ۶۴ای» و همچنین تبدیل ۱۶ بالگرد آپاچی خود به مدل «ای اچ ۶۴ای» را ارائه کرده است.

اسپوتنیک روسیه: گزارش‌های رسانه‌ای از خروج نظامیان ترکیه از آخرین مقر خود در حومه حلب حکایت دارند. نظامیان ترکیه، آخرین مقر دیده بانی خود را در حومه حلب تخلیه کردند.این مقر دیده‌بانی در منطقه «الهضبه الخضراء» در حومه حلب واقع شده بود. با خروج نظامیان ترکیه از این منطقه، بخش‌های تحت کنترل ارتش سوریه در ابتدای سال جدید میلادی از هرگونه حضور نظامی ترکیه خالی خواهد بود.

دویچه وله: به رغم تحریم‌های ایالات متحده، ترکیه همچنان مصمم به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از روسیه است. مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سوچی در کناره دریای سیاه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیران خارجه دو کشور بر گسترش روابط تأکید کرده‌اند. روسیه و ترکیه قصد دارند در عرصه تولید واکسن کرونا نیز همکاری کنند.

تی.آر.تی ترکیه: دیوید زالکالیانی وزیر خارجه گرجستان گفت: ترکیه و گرجستان روابط دوجانبه بسیار خوبی دارند.زالکالیانی در اشاره به روند عضویت گرجستان در ناتو و اتحادیه اروپا که ادامه دارد، نیز تاکید کرد، این موضوعات از نظر ما حائز اهمیت است.

العالم فارسی: روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، امروز (چهارشنبه)، از لغو سفر «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به فلسطین اشغالی خبر داد.به گفته این روزنامه صهیونیستی، سفر پنس به تل‌آویو «به‌طور ناگهانی» لغو شده است. در این گزارش همچنین آمده است که قرار بوده این سفر حدود یک هفته پیش از مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از تاریخ دهم ماه ژانویه تا سیزدهم این ماه انجام شود.

خبرگزاری مهر : یک منبع عربی به مشارکت امیر قطر در نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد.یک منبع عربی اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند.این منبع در حالی از مشارکت امیر قطر در نشست مذکور خبر می دهد که بحران منطقه خلیج فارس میان دوحه و ۴ کشور عربی و در رأس آنها عربستان هم چنان ادامه دارد و حل نشده است.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع هند در مصاحبه‌ای گفته مذاکرات دیپلماتیک و نظامی با چین به منظور حل مناقشات مرزی هیچ نتیجه معناداری نداشته است. «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند روز چهار‌شنبه در مصاحبه‌ای باخبرگزاری «ANI» گفت مذاکرات دیپلماتیک و نظامی با چین به منظور حل مناقشات مرزی هیچ نتیجه معناداری نداشته است.از آنجایی که دو کشور همسایه هند و چین، مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، در چند دهه اخیر درگیری‌های مرزی زیادی بین دو طرف رخ داده است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز دلسردی در این باره که کشورش نتوانست در دوران ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا مسئله پناهندگان را حل کند این موضوع را همچنان عامل جدایی در اروپا دانسته و همچنین خواستار اصلاح فوری شورای امنیت شد. “هایکو ماس”تاکید کرد: دو سال اخیری که آلمان عضو شورای امنیت سازمان ملل بود سخت و بعضا هوشیار کننده بود. همکاری بین آمریکا، چین و روسیه شکل نمی گرفت.

یورونیوز: روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرد از ورود مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی آلمان به کشور خود ممانعت به عمل خواهد آورد. تصمیم جدید روسیه در واکنش به وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو گرفته شده است.پیشتر در ماه اکتبر این نهاد اروپایی دو تن از مقام‌های اطلاعاتی روسیه، از جمله ایگور کوستیاکوف رئیس اداره اطلاعات نظامی این کشور، را به اتهام تلاش برای هک ایمیل‌های آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی، تحریم کرده بود.

خبرگزاری ایرنا: رئیس شورا و کمیسیون اروپا توافقنامه تاریخی پسابرگزیت را که از بامداد جمعه (۱۲ دی) بر همکاری‌های امنیتی و تجاری دو طرف در دوره پسابرگزیت نظارت دارد امضاء کردند.این سند که «توافقنامه تجاری و همکاری انگلیس و اتحادیه اروپا» نام‌گذاری شده طی مراسمی در بروکسل از سوی شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا امضاء شد تا گام مهم دیگری در راستای خروج نظام‌مند انگلیس از اتحادیه اروپا برداشته شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه آفریقا خواهان برگزاری نشستی درباره سد النهضه در روز یکشنبه شد. دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در کنفرانس هفتگی خود گفت: آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا، مصر، سودان و اتیوپی را به نشستی در روز یکشنبه درباره سد النهضه دعوت کرد.وی گفت: این نشست اولین نشستی است که بعد از توقف یک ماهه مذاکرات به دنبال درخواست خارطوم برای تغییر روش مذاکره برگزار می‌شود.

رادیو چین: دکتر آنتونی فاوچی، بلندپایه‌ترین مقام آمریکا در زمینه پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های عفونی از روند روبه رشد مبتلایان به کرونا در آمریکا ابراز نگرانی کرد.وی هشدار داد که علی رغم تذکرهای مکرر مقامات بهداشتی، ولی همراه با برگزاری جشن عید کریسمس و سال نو توسط آمریکایی ها، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور ممکن است به یک موج جدید برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *