جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران درباره حمله اسرائیل: پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پهپادهای ساقط شده بر فراز کشور خود را اسباب بازی خواند، اما خاطرنشان کرد که ایران همچنان در حال بررسی است که کدام کشور آنها را ارسال کرده است.

Loading

رسانه ها ؛ ترامپ در فکر آشوب و حکومت نظامی و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ترامپ در اندیشه آشوب خیابانی و  برقراری حکومت نظامی ، امضای بسته کمک‌های مالی کرونا از سوی ترامپ، کشته شدن یک نظامی آذربایجان در منطقه قره‌باغ، درخواست سازمان ملل برای توقف جنگ یمن طی ۲۰۲۱، اعلام وضعیت فوق‌العاده در چین به دلیل بازگشت کرونا، هشدار پکن به آمریکا، تاکید دوباره آلمان بر ادامه ساخت "نورد استریم ۲"، السیسی و عبدالله دوم در فکر احیای مذاکرات صلح خاورمیانه، بحران قطر در ایستگاه پایانی، هشدار جدی دبیرکل حزب ‌الله لبنان به اسرائیل، پشتیبانی آموزشی نیروهای مسلح ترکیه از ارتش لیبی، استقبال ترکیه از تشکیل دولت جدید در یمن و کاهش بی سابقه پوشش خبری کیم جونگ اون در کره شمالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ پس از بازی گلف و بازگشت از اقامتگاه خود در ایالت فلوریدا، در توئیتی هواداران خود را به تظاهرات خیابانی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فراخواند.انتخاباتی که با شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن به اتمام رسید.وی ساعتی پیش در توئیت خود، بدون توجه به وضعیت بحرانی حاکم بر آمریکا همچون شیوع گسترده ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در میان آمریکایی ها و موج فزاینده بیکاری و هراس از قطع کمک های مالی برای حدود ۱۴ میلیون شهروند بیکار شده که به باور تمامی کارشناسان نتیجه سوءمدیریت وی بوده است، فراخوان 29 آذرخودمبنی بر دعوت به شورش خیابانی را بازنشر کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: یک رسانه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از ایده برقراری “حکومت نظامی” صحبت کرده است. شبکه تلویزیونی “ام اس ان بی سی” در گزارشی اعلام کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به وفاداران خود می‌گوید ایده برقراری حکومت نظامی ایده بسیار خوبی است و سبب بهبود اوضاع به نفع او می‌شود.

 یورونیوز:  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از حدود یک هفته تاخیر، بالاخره بسته کمک‌های مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کمک به کسانی که در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی رو به رو شده‌اند را امضا کرد. این بسته پیشتر در کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود اما آقای ترامپ با این بهانه که چنین طرحی نمی‌تواند به تمام آمریکایی‌ها به صورت یکسان کمک‌های برابر ارائه کند از امضای آن خودداری می‌کرد.

خبرگزاری ایلنا: آذربایجان از کشته شدن یکی از سربازانش در منطقه قره‌باغ خبر داد. باکو اعلام کرد که یکی از نظامیانش طی حمله به مواضع آذربایجان در منطقه قره‌باغ کشته شده است. این بیانیه اعلام کرد: «روز گذشته، یک گروه غیرقانونی و مسلح از ارمنستان به پست ارتش آذربایجان در روستایی در منطقه قره‌باغ حمله کرد و در نتیجه یکی از سربازان ما کشته و یک تن دیگر زخمی شد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، خواستار پایان کامل درگیری ها در یمن طی سال ۲۰۲۱ شد. مارتین گریفیث، میانجی سازمان ملل در یمن در بیانیه ای  گفت که سال ۲۰۲۰ با ادامه خونریزی ، آوارگی ، رکود اقتصادی و گسترش COVID-۱۹ سال دشوار دیگری برای یمنی ها بود.وی اظهار داشت که به تلاشهای خود برای دستیابی به توافقی که طرفین درگیر یمنی را ملزم به توقف درگیری ، پایان محاصره و از سرگیری فوری روند سیاسی می کند، ادامه خواهد داد.

خبرگزاری مهر :  با گسترش بیشتر ویروس کرونا در چین، در پایتخت و شهرهای بزرگ این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و مقررات سخت‌تری وضع شده است.دولت چین در پکن وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و از شهروندان خواسته است تا جای ممکن خانه را ترک نکنند. در محله شونی، از محلات بزرگ پکن که میزان سرایت بیماری بالاست، «حالت جنگی» اعلام شده و برای تمام ۸۰۰ هزار نفر ساکنان این محله تست کرونا انجام شده است.

خبرگزاری فارس: درخواست آمریکایی‌ها برای آزادی ۱۲ زندانی امنیتی در هنگ‌کنگ با واکنش تند دولت چین مواجه شد.وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد که از دخالت در امور داخلی این کشور به بهانه تحولات و مسائل مربوط به هنگ‌کنگ دست بردارد.«ژائو لی‌جیان» از آمریکا خواست که دخالت در امور داخلی چین از طریق سوءاستفاده از موضوع هنگ‌کنگ را فوراَ پایان دهد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که برلین همچنان در موضع سرسخت خود در مناقشات با آمریکا درباره پروژه خط لوله انتقال گاز “نورد استریم ۲” باقی می‌ماند. خط لوله انتقال گاز “نورد استریم 2” که گاز روسیه را به آلمان می آورد تقریبا آماده است، اما آمریکا همچنان تلاش می کند با تحریم و تهدید مانع از تکمیل شدن این پروژه گازی شود.در این میان “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده که در این مبارزات قدرتی با واشنگتن سخت باقی خواهد ماند و تغییر قدرت در واشنگتن هم تغییری در این موضع آلمان ایجاد نمی کند.

الکوثر فارسی: رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن درباره تحولات فلسطین و روابط دوجانبه گفتگوی تلفنی کردند.دو طرف بر ادامه هماهنگی و گفتگو درباره مسائل مشترک و تقویت همکاری دوجانبه در تمام زمینه‌ها تأکید کردند. سیسی و پادشاه اردن درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات مسئله فلسطین گفتگو و بر اهمیت تلاش در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای بهبود وضعیت کنونی درباره روند صلح خاورمیانه و تلاش‌ها برای ازسرگیری روند مذاکرات جهت رسیدن به راهکار عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین تأکید کردند.

دویچه وله:  مقام‌های دیپلماتیک عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس در نشستی زمینه را برای گفت‌وگوهای آشتی با قطر فراهم کردند. دو طرف می‌گویند که قصد دارند از راه گفت‌وگوهای دیپلماتیک مستقیم به اختلافات میان خود پایان دهند.کشورهای متحد عربستان سعودی در حاشیه خلیج فارس روز یکشنبه (۲۷ دسامبر) در نشستی مجازی شرکت کردند تا زمینه رفع بحران در روابط با قطر را فراهم سازند.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل حزب‌الله لبنان به اسرائیل هشدار داد که در صورت جنگ قادر هستند به هر نقطه ای از اسرائیل را هدف قرار دهند. سید حسن نصرالله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین هشدار داد که نیروهای حزب الله قادرند در صورت درگیری به هر نقطه از اسرائیل حمله کنند.به گفته سید حسن نصرالله، حزب‌الله مجهز به سلاح های مناسب برای مقابله با پهپادهای اسرائیل است که بطور محسوس کمتر در آسمان لبنان دیده می شوند.

العالم فارسی: وزارت دفاع ترکیه از برگزری دوره‌های آموزشی دفاع زیر آب برای نیروی دریایی لیبی به مدت ۵ هفته خبر داد.بر اساس این گزارش، دوره‌های مذکور در چارچوب توافق همکاری، آموزش و مشاوره نظامی فی مابین دو کشور صورت گرفته و روند آموزشی نیروهای مسلح لیبی ادامه دارد.پارلمان ترکیه سه‌شنبه هفته گذشته موافقت کرد که مأموریت نظامیان این کشور در لیبی به مدت 18 ماه دیگر تمدید شود.

تی.آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد جنگ6 ساله یمن پایان و بحران انسانی فعلی هرچه سریعتر خاتمه یابد.در بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به فاجعه انسانی بی سابقه در یمن آمده‌است: بحران انسانی در یمن با پاندمی کرونا بغرنج‌‌تر شد و دولت جدید هرچه سریعتر باید به این بحران رسیدگی کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: امسال گزارش های مربوط به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در رسانه های دولتی این کشور به میزان بی سابقه ای کاهش یافته است که دلیل آن احتمالا اجتناب او از ظاهر شدن در ملا عام به علت شیوع ویروس کرونا بوده است.دولت کره شمالی به سازمان جهانی بهداشت گفته است که با آزمایش حدود ۱۰ هزار نفر از مردم، حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا هم در این کشور یافت نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *