جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر خارجه سابق با انتشار پیامی نوشت: اکنون، با توجه به آتش‌بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است

تهران- ایرنا- «لاپید یائیر» رهبر مخالفان نتانیاهو در واکنش به توئیت وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده است.

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: شکستی برای تلاش‌ها جهت برقراری صلح در منطقه

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد. 

Loading

رسانه ها ؛ ادامه چین هراسی ترامپ و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمله مجدد ترامپ به چین در توئیت جدیدش، تاکید روسیه بر نقش ایران در طرح «امنیت جمعی خلیج فارس»، اعتراض مسکو به تل‌آویو، همدستی ابوظبی وتل آویو برای توقف فعالیت نهاد حامی آوارگان فلسطینی، تحرکات و استحکام‌سازی امنیتی بی‌سابقه نیروهای آمریکایی در اربیل، اعلام عمدی بودن انفجار نشویل آمریکا، بررسی لایحه جنجالی در پارلمان ترکیه، انتقاد دبیر کل اتحادیه عرب از ایران و ترکیه،‌ هشدار حکمتیار به پیامدهای منفی مذاکرات صلح افغانستان ، ادامه تظاهرات‌ها در ارمنستان برای استعفای پاشینیان، تداوم نگرانی‌های جهانی از گسترش دامنه شیوع گونه جدید کرونا، شمارش معکوس آغاز واکسیناسیون در اروپا زیر سایه هراس از ویروس جهش‌یافته کرونا، نمایش اولین سری از جنگنده سوخوی 57 نیروی هوایی روسیه و چین قدرت برتر اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۸ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین توئیتش بار دیگر به چین حمله کرده و گرفتاری مردم آمریکا به کروناویروس و تبعات اقتصادی آن را به گردن چین انداخت. رئیس جمهور آمریکا در توئیت جدیدش با اشاره به مناقشه مربوط به بسته مالی حمایتی مرتبط با کروناویروس نوشته است: ” در باشگاه ترامپ اینترنشنال در پالم بیچ فلوریدا تماسهای تلفنی زیادی برقرار کردم و دیدارهایی داشتم. چرا سیاستمداران نمی‌خواهند به مردم به جای تنها ۶۰۰ دلار، ۲۰۰۰ دلار بدهند؟ این تقصیر آنها نیست، تقصیر چین است.

خبرگزاری ایلنا:  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بر نقش ایران در طرح امنیت جمعی خلیج فارس تاکید کرد. ‌ماریا زاخاراوا در خصوص پیشنهاد این کشور درباره امنیت جمعی خلیج فارس گفت: پیشنهاد روسیه در خصوص طرح  امنیت جمعی در خلیج فارس در راستای  ایجاد سازوکارهای واکنش موثر در برابر چالش ها و تهدیدهای موجود با مشارکت همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و قطعا با مشارکت ایران است.

العالم فارسی:«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در انتقاد از اقدام رژیم صهیونیستی در فراخواندن سفیر مسکو در تل‌آویو، اظهارات سفیر را موضع روسیه خواند.وزارت خارجه روسیه به اقدام چهارشنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی در فراخواندن سفیر مسکو در تل‌آویو به وزارت خارجه این رژیم واکنش نشان داد. وزارت خارجه روسیه اقدام رژیم صهیونیستی در فراخواندن سفیر مسکو در تل‌آویو را «واکنشی شدید» خواند و از سفیر مسکو دفاع کرد.

خبرگزاری مهر : یک روزنامه فرانسوی از همدستی میان امارات و رژیم صهیونیستی برای حذف آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل خبر داد. لوموند در گزارشی نوشت که مقامات اماراتی با همدستی مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال پایان دادن به فعالیت آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) وابسته به سازمان ملل هستند.در این گزارش آمده است: همکاری‌های گسترده‌ای میان امارات و اسرائیل برای یاری رساندن به تل آویو با هدف کنار گذاشتن آنروا در جریان است.

خبرگزاری فارس: یک منبع آگاه عراقی از تحرکات و استحکام‌سازی امنیتی بی‌سابقه آمریکایی‌ها در اربیل عراق خبر داد. این منبع آگاه از تحرکات بی‌سابقه نیرویها آمریکایی در پایگاه نظامی «الحریر» در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر داد و تصریح کرد: نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر در حال انجام تحرکات جدید و استحکام‌سازی هستند و کنسولگری آمریکا در ناحیه «عینکاوه» در اربیل نیز شاهد ایجاد استحکامات جدید و ​نیروهای حفاظتی و امنیتی جدیدی را در جاده منتهی به کنسولگری مستقر کرده است.

خبرگزاری تسنیم: مقام‌های پلیس آمریکا بر این باورند که انفجار اخیر در شهر نشویل در صبح روز کریسمس عمدی بوده است. پلیس اعلام کرد: انفجار اخیر در شهر نشویل در صبح روز کریسمس که منجر به شکسته شدن پنجره‌ها، آسیب وارد شدن به ساختمان‌ها و زخمی شدن 3 نفر شده است، یک اقدام عمدی بوده است.

الکوثر فارسی: پارلمان ترکیه بررسی لایحه تشدید کنترل و محدودیت سازمان‌های غیر دولتی در این کشور را آغاز کرد.  برخی فعالان می‌گویند این لایحه باعث کاهش آزادی‌های سازمان‌های مدنی ترکیه می‌شود.پارلمان ترکیه درصورت تصویب این لایحه، این اختیار را به وزیر کشور می‌دهد تا به تغییر اعضای سازمان‌هایی اقدام کند که به دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی متهم هستند.

دویچه وله:  دبیرکل اتحادیه عرب ایران و ترکیه را متهم کرد با “قلدری در منطقه‌” در پی احیای امپراطوری‌های گذشته خود در کشورهای عربی هستند. او انتقاد کرد ترکیه و ایران براساس “ایدئولوژی اسلام سیاسی” در امور کشورهای عربی دخالت می‌کنند.
آناتولی  ترکیه: رهبر حزب اسلامی افغانستان دولت کابل را در تأمین امنیت کشورش ناتوان خوانده و تاکید کرد که مردم باید برای برقراری امنیت وارد عمل شوند.گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در افغانستان در یک گردهمایی به مناسبت 6 دی «جدی» سالروز تجاوز شوروی به افغانستان در «1358 خورشیدی» در کابل با اشاره به افزایش قتل‌های هدفمند در کشورش اظهار داشت: “این قتل‌ها توسط برخی گروه‌های داخلی و خارجی مخالف صلح انجام می‌شوند. ناتو در افغانستان شکست خورده‌است و پس از چهل سال، جنگ هنوز هم ادامه دارد. بدون حضور نمایندگان حکومت و جناح‌های دیگر در مذاکرات دوحه، پیامد این مذاکرات، ادامه جنگ در کشور خواهد بود”.

تی.آر.تی ترکیه: درحالی که اعتراضات علیه نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در پی پذیرش شکست از سوی وی در جنگ با آذربایجان، همچنان ادامه دارد، معترضان برخی خیابان‌های مرکزی ایروان، پایتخت از جمله خیابان باقرامیان که کاخ ریاست‌جمهوری نیز در آن قرار دارد را مسدود کردند.هر چند که پلیس تدابیر امنیتی را در این شهر اتخاذ کرده، اما معترضان با سر دادن شعار‌هایی نظیر «پاشینیان استعفا»، «پاشینیان خائن» و «گم‌ شو پاشینیان» به راهپیمایی اعتراضی ادامه دادند.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با تداوم گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد نوع جدید کرونا، نگرانی‌ها در جامعه جهانی نسبت به گسترش دامنه شیوع نوع جدید این ویروس افزایش یافته است. پس از گذشت چند روز از شناسایی نوع جدید ویروس کرونا، به نظر می رسد که چالش‌های دولت های جهان برای مقابله با این ویروس رو به افزایش بوده است. در این میان نگرانی های جدی در میان کارشناسان و مقامات رسمی دنیا در مورد ماهیت این نوع جدید کرونا با توجه به هشدارهای اعلام شده وجود دارد.

یورونیوز: کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» روز یکشنبه در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد. در مجموع تاکنون ۱۶ کشور عضو این اتحادیه تاکنون با استفاده از واکسن شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» موافقت کرده اند. کمیسیون اروپا پیش از این به دنبال موافقت اداره دارویی اروپا با استفاده از این واکسن از آغاز کارزار واکسیناسیون به طور مشترک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخن گفته بود.

اسپوتنیک روسیه: اولین سری از جنگنده سوخوی 57 که به تازگی به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده، در یک ویدئو به نمایش درآمد. این ویدئو که در تاریخ 25 دسامبر گرفته شده است ، یک هواپیما را در تولماچوو (منطقه نووسیبیرسک) نشان می دهد. در زیرنویس این ویدئو آمده است: ” ترانزیت از کارخانه در کومسومولسک روی آمور به محل خدمت .”از این هواپیما “برای آزمایش جدیدترین سلاح های مافوق صوت هواپیمایی استفاده خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس نتیجه یک پژوهش، چین در سال ۲۰۲۸ با پشت سر گذاشتن آمریکا، به برترین کشور جهان در حوزه اقتصاد تبدیل می‌شود. مرکز پژوهش اقتصاد و کار در گزارش سالانه خود که روز شنبه منتشر کرد، با اشاره به این خبر، تاکید کرد، پیش افتادن اقتصاد چین از آمریکا در سال ۲۰۲۸، به این معنی است که چین پنج سال زودتر از آنچه که در پیش بینی‌های اقتصادی آمده بود، از آمریکا پیشی می‌گیرد. پیش افتادن اقتصاد چین از آمریکا در سال ۲۰۲۸، به این معنی است که چین پنج سال زودتر از آنچه که در پیش بینی‌های اقتصادی آمده بود، از آمریکا پیشی می‌گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *