أحدث المقالات

۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!

آرش رئیسی نژاد کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با انتشار پیامی به 12 نکته مهم در خصوص عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: اگر ضربۀ شوک‌آور مبتنی بر حملۀ پیش‌دستانه، ستون استراتژی تل‌آویو بوده، پیشروی تدریجی در محدودۀ منطقۀ خاکستری کلیدِ استراتژی‌ ایران است. به یاد داشته باشید که تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!

گزارش امیرعبداللهیان از روز اول سفر رئیسی به پاکستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر «ابراهیم رئیسی» رییس جمهور به پاکستان گفت : هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ایران همسو با سایر کشور‌های جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است.

هنیه: یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید/حمایت قدرتمندانه ایران

رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس با اشاره به اقدامات ارتش یمن در جنگ غزه گفت: هیچکس نمی توانست فکرش را هم بکند که کشوری مانند یمن اینقدر تاثیر قدرتمندی داشته باشد و در دریای سرخ جریان ترانزیت را متوقف کند. این اقدام یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید.

Loading

رسانه ها ؛ انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید تنش سیاسی در سرزمین های اشغالی بعد از انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی، تصویب قطعنامه "حاکمیت دائمی ملت فلسطین" در سازمان ملل، توافق مراکش و رژیم صهیونیستی برای ایجاد روابط کامل و گشایش مراکز دیپلماتیک، پیشنهاد رشوه ۲ میلیارد دلاری آمریکا به اندونزی برای سازش با اسرائیل، تنش‌ در مرز انگلیس و فرانسه، اتحادیه اروپا خواستار برقراری سفرهای ضروری با بریتانیا ، ادامه اختلاف‌های جدی بر سر برگزیت، تحریم شماری از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از سوی روسیه، گفتگوی  پوتین و ماکرون درخصوص قره‌باغ و اوکراین، توافق هند و ژاپن برای همکاری در اقیانوس ها، تنش دوباره در روابط هند و پاکستان ، تاکید قطربر گفتگو با ایران، تمدید اعزام نیروی نظامی ترکیه به افغانستان و لیبی، تولید کشتی جنگی مشترک توسط ترکیه و اوکراین، تصویب لایحه ای در حمایت از تبت در کنگره آمریکا و انتشار گزارش پرتاب‌های موفق موشک‌های راهبردی روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی بامداد روز چهارشنبه از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.در پی عدم موفقیت پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی در تصویب لایحه بودجه در مهلت مقرر، «یاریو لوین» رئیس پارلمان بامداد روز چهارشنبه از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.طبق قوانین رژیم صهیونیستی، انتخابات باید سه ماه پس از انحلال کنست برگزار شود و بر این اساس انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی روز ۲۳ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد و این چهارمین انتخابات کنست در کمتر از ۲ سال گذشته به شمار می‌آید.

ایران پرس: مجمع عمومی سازمان ملل متحد  با اکثریت آرا، قطعنامه “حق حاکمیت دائمی ملت فلسطین” بر اراضی اشغالی از جمله قدس را تصویب کرد. این قطعنامه با 153 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع به تصویب رسید.”ریاض المالکی” وزیر خارجه فلسطین پس از تصویب قطعنامه “حق حاکمیت دائمی ملت فلسطین” بر سرزمین های اشغالی فلسطین  از جمله قدس تصریح کرد، رأی مثبت به این قطعنامه بر حق ملت فلسطین بر منابع طبیعی سرزمینش از جمله خاک، منابع انرژی و آب تأکید و حقوق دریایی ملت فلسطین و حق دریافت غرامت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را به دلیل بهره برداری از منابع طبیعی ملت فلسطین مورد توجه قرار می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): مراکش و رژیم صهیونیستی توافق سه جانبه ای را با نظارت آمریکا برای ایجاد روابط کامل دیپلماتیک امضا کردند. همچنین دو طرف برای همکاری اقتصادی و گردشگری نیز توافق کردند. مراکش، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا سه شنبه در حاشیه سفر رسمی هیئت های آمریکایی و اسرائیلی با اولین پرواز تجاری شرکت ال عال از تل آویو به رباط، اعلامیه مشترکی را امضا کردند.

خبرگزاری فارس: یک مقام ارشد آمریکایی برای پیوستن دولت اندونزی بهز با رژیم صهیونیستی، رشوه چند میلیارد دلاری پیشنهاد کرد. بعد از وعده و وعیدهای آمریکا به کشورهای عربی آفریقایی و حاشیه خلیج فارس برای سازش با رژیم صهیونیستی، واشنگتن اکنون وزنه فشار خود را بالای سر دولت این کشور مسلمان گرفته تا سازش را بپذیرد.«آدام بوهلر» رئیس شرکت بین‌المللی توسعه مالی آمریکا می‌گوید اگر اندونزی به طرح «دونالد ترامپ» برای سازش با رژیم صهیونیستی بپیوندد، می‌تواند از حمایت مالی چند میلیارد دلاری بهره‌مند شود.

العالم فارسی: هزاران راننده‌ کامیونی که در سه روز گذشته به دلیل بسته شدن مرز بین انگلیس و فرانسه بیرون شهر مرزی دوو گرفتار و سرگردان شده‌اند، امروز (چهارشنبه) با ماموران پلیس دست به گریبان شدند. معترضان که عموما اتباع غیر انگلیسی هستند و می‌خواهند کریسمس را کنار خانواده باشند خواستار عبور هرچه سریعتر از مرز فرانسه هستند. بیش از دو هزار و ۸۰۰ کامیون باری از یکشنبه گذشته بیرون شهر دُوِر در اتوبان ام ۲۰ در انگلیس، پشت مرزهای فرانسه صف کشیده‌اند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور عضو خواست تا شهروندانشان را تا اطلاع ثانوی به لغو رفت‌و‌آمدهای «غیرضروری» به بریتانیا تشویق کنند با این حال این نهاد خواستار از سرگیری سفرهای «ضروری» شد.این درخواست در حالی انجام می‌شود که بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله هلند، فرانسه، بلژیک و آلمان مرزهای خود به روی بریتانیا را در پی کشف گونه جهش‌یافته ویروس کرونا بسته‌اند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر بریتانیایی اعلام کرد: اختلاف‌های جدی بر سر برگزیت همچنان به قوت خود باقی است. رابرت جنریک»، وزیر مسکن بریتانیا گفت که این کشور و اتحادیه اروپا هنوز بر سر مفاد تجاری برگزیت به توافق نرسیده‌اند. وی افزود که مسئله ماهی‌گیری و اختلاف‌های جدی هنوز لاینحل باقی مانده است.او گفت: فعلا خبری از توافق نیست.

دویچه وله:  به دنبال مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین در روسیه و تحریم‌های اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام، رهبری کرملین نیز ورود شماری از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا به روسیه را منع کرد.وزارت خارجه روسیه دیپلمات‌های ارشد آلمان، فرانسه و سوئد را احضار کرد تا به آنها اطلاع دهد که شماری از مقام‌های این اتحادیه اجازه ورود به روسیه را ندارند. به گزارش خبرگزاری تاس وزارت خارجه روسیه نام این افراد را اعلام نکرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پوتین و ماکرون برای همکاری بیشتر درخصوص قره‌باغ و اوکراین ابراز آمادگی کردند.روسای جمهور روسیه و فرانسه مفصلا درباره موضوع قره‌باغ مذاکره کرده و آمادگی متقابل خود را برای ادامه همکاری درخصوص جنبه‌های مختلف توافق صلح‌آمیز اخیر ابراز کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که اوضاع در قره‌باغ باثبات است و از توافقات ۹ نوامبر که توسط روسای جمهور روسیه، آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان حاصل شده، به طور کلی پیروی می‌شود.

خبرگزاری مهر: وزیران دفاع هند و ژاپن توافق کردند که برای ایجاد «منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام» با یکدیگر همکاری کنند.«کیشی نوبوئو» وزیر دفاع ژاپن و «راجنات سینگ» همتای هندی او موافقت کردند که دو کشور برای ایجاد منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام با یکدیگر همکاری کنند.وزیران دفاع دو کشور بدون اشاره به نام چین  تاکید کردند که هند و ژاپن با هر گونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضعیت کنونی از طریق اعمال فشار یا هر گونه فعالیتی که تنش ها را افزایش دهد، مخالف هستند.

خبرگزاری صدا وس سیما: وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد اسلام آباد کاردار هند را برای اعتراض به نقض آتش بس از سوی نیرو‌های ارتش هند در امتداد خط کنترل مرزی (LoC) احضار کرد. وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کاردار هند به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد و اسلام آباد مراتب اعتراض خود را به اقدام ارتش هند در هدف قرار دادن غیرنظامیان ابراز کرد و آن را به مثابه نقض توافق نامه آتش بس ۲۰۰۳ دانست.در حادثه روز سه شنبه نقض آتش بس از سوی نیرو‌های ارتش هند در امتداد خط کنترل مرزی ‏ یک زن پاکستانی کشته شد و سه نفر زخمی شدند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه قطر گفت کشورش علاقه مند به گفتگو با ایران است. وزیر خارجه قطر اعلام کرد که با همتای روس خود در مورد برنامه هسته ای ایران و همچنین امنیت در خلیج فارس گفت وگو کرده است.

آناتولی  ترکیه: لایحه ریاست جمهوری برای تمدید 18 ماهه مجوز اعزام نیروی نظامی به افغانستان و لیبی به تصویب مجلس ترکیه رسید. محدوده اختیارات نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (آیساف) با تصمیم شورای امنیت در سال 2003 به خارج از کابل بسط یافته و فرماندهی استراتژیک، کنترل و هماهنگی آن از سوی ناتو تعیین شد.  نیروهای مسلح ترکیه با استناد به اختیارات مصوبه 722 مورخ 10 اکتبر 2001 مجلس ملت کبیر ترکیه در عملیات آیساف در افغانستان حضور یافتند.

تی.آر.تی ترکیه: تولید مشترک کشتی جنگی توسط ترکیه و اوکراین در کارگاه کشتی‌سازی اوکان در نیکولایف اوکراین انجام خواهد شد.کارگاه کشتی‌سازی اعلام کرد، در چارچوب همکاری نظامی اوکراین و ترکیه که در ماه اکتبر بین ترکیه و اوکراین امضا شده و بر اساس قراردادهای نظامی امضا شده در 14 دسامبر، تفاهم‌نامه‌ تولید کشتی جنگی برای نیروی دریایی اوکراین به ریاست صنایع دفاع ترکیه به امضای دو کشور رسیده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کنگره آمریکا لایحه ای برای حمایت از تبت را تصویب کرد.قانونگذاران آمریکایی قانونی را تصویب کرده اند که ممکن است در صورت دخالت چین در فرآیند انتخاب جانشین برای دالایی لاما، رهبر روحانی مردم تبت، منجر به اعمال تحریم بر آن کشور شود.این لایحه با امضای رئیس جمهور آمریکا تبدیل به قانون می شود.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع روسیه در گزارشی اعلام کرد ، طی سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۲۰، نیروهای مسلح این کشور، ۱۰ پرتاب موفق از مجموعه موشک‌های راهبردی “یارس” و ۵ پرتاب از مجموعه موشکی راهبردی “آوانگارد” انجام داده‌اند. در این سند همچنین آمده است، طی این سال‌ها، پنج پرتاب موفقیت آمیز موشک‌های بالستیک قاره پیما “آوانگارد” که برای پرتاب موشک‌های کروز مافوق صوت هم برنامه‌ریزی شده‌اند، انجام شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *