جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقیقا می‌دانست که با دستور حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه اتفاقی رخ می‌دهد، اما حمله ایران به اراضی اشغالی، ضعف طرف اسرائیلی را برملا کرد و نشان داد که تل‌آویو برای مراقبت از خود به دیگران محتاج است.

رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از تحلیلگران نوشت که با توجه نگرانی‌ از افزایش قیمت سوخت و ناخرسندی چین، بعید است که پاسخ تنبیهی بی‌سابقه ایران به اسرائیل به افزایش چشمگیر تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران بینجامد.

کارشناس چینی: پاسخ تهران بر پایه تدبیر و متانت بود

تهران- ایران- یک کارشناس چینی در رابطه با پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران در مقابل اقدام تجاوزگرانه رژیم اسرائیل علیه ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، اظهار داشت: پاسخ تهران بر پایه آرامش، تدبیر و متانت صورت گرفت.

Loading

رسانه ها ؛ برگزیت در ایستگاه پایانی و…

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ورود گفتگوهای تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا به یک دوره حساس48 ساعته، احتمال جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق تجاری، اتحادیه اروپا و چین در یک قدمی توافق گسترده اقتصادی، اظهارات فرمانده ارتش بریتانیا ضد روسیه و چین، تقویت گروه جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی در نزدیکی مرز روسیه، توافق روسیه و عربستان برای افزایش همکاری در سال ۲۰۲۱، تداوم درگیری در مرزهای سودان و اتیوپی، تشدید تنش بین سومالی و کنیا، سفر کوشنر به مغرب، نفوذ خاموش ترکیه در افغانستان، تاکيد وزیر خارجه يونان بر اعمال تحریم‌ بیشتر علیه ترکیه و آخرین تلاش ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: گفتگوهای بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره روابط تجاری فی‌مابین پس از برکسیت، وارد یک دوره حساس ۴۸ ساعته دیگر شد.قرار است در این مدت درباره ساز و کار فعالیت کشتی‌های ماهیگیری تصمیم گیری شود. مذاکرات بطور مشخص بر این موضوع متمرکز است که چند سال طول خواهد کشید تا سیاستهای جدید ماهیگیری به اجرا گذاشته شود.دو طرف بر سر دسترسی به آبها برای ماهیگیری و چگونگی سهمیه بندی برای کشتی‌های بریتانیایی اختلاف داشتند و بنا بر اعلام مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا «تا چند ساعت دیگر» تصمیم نهایی را در این باره می‌گیرند.

خبرگزاری مهر: یک منبع آگاه به رویترز گفته که انگلیس از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی، بدون حصول توافق تجاری، از اتحادیه جدا شود. لندن می‌گوید این اتحادیه است که باید مواضع خود را تغییر دهد و انگلیس بدون توافق تجاری هم، برگزیت را به سرانجام می‌رساند.

دویچه وله: ظاهرا پس از سال‌ها رایزنی و چانه‌زنی، چین و اتحادیه اروپا در آستانه امضای توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری هستند. این توافق ممکن است در ماه پایانی ریاست دوره‌ای آلمان بر شورای اتحادیه اروپا به امضاء برسد.دوره شش ماهه ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا کمتر از دو هفته دیگر، در پایان سال جاری میلادی خاتمه می‌یابد. مطابق برخی شواهد به نظر می‌رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین به زودی امضای یک توافق‌نامه جامع اقتصادی و تجاری را نهایی می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس ستاد مشترک ارتش بریتانیا بر لزوم شکست روسیه و چین در بازی آن‌ها تاکید کرد.«نیک کارتر» تاکید کرد که برای شکست روسیه و چین باید بر بازی آن‌ها پیروز شد.کارتر گفت: «برای پیروزی بر روسیه و چین باید آن‌ها را بازی مخصوص‌شان شکست داد و این به مفهوم پیروزی بر آن‌ها بدون رسیدن به آستانه جنگ است.»کارتر در ماه اکتبر مدعی شده بود که روسیه و چین جنگ سیاسی علیه غرب راه انداخته‌اند.

خبرگزاری تسنیم: نیروی هوایی آمریکا قصد دارد گروه جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ مستقر در پایگاه هوایی ایلسون در منطقه آلاسکا (در فاصله هزار کیلومتری از مرز روسیه) را تا ۵۴ فروند افزایش دهد. این پایگاه هوایی آمریکا در فاصله حدود 1000 کیلومتری از مرزهای روسیه در منطقه قطب شمال واقع شده است.

خبرگزاری ایرنا: الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه پس از دیدار با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در ریاض، گفت: روسیه و عربستان سعودی قصد دارند نقشه راه دوجانبه در زمینه افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی را امضا کنند.نوواک گفت:  «ما در جلسه توجیهی توافق کردیم که نقشه راه توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی را در نیمه اول سال آینده امضا کنیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از ادامه درگیری در مرز سودان و اتیوپی و پیشروی نیروهای سودانی برای بازپسگیری دو موضع راهبردی خبر دادند. سایت سودان تریبون اعلام کرد که ارتش سودان مناطقی را از نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان اتیوپی باز پس گرفته است. طبق گفته این منابع، خور شد و قلع لبان ازجمله مهم‌ترین مواضع راهبردی در نوار مرزی میان سودان و اتیوپی به شمار می‌روند و در داخل خاک سودان قرار دارند.

خبرگزاری فارس :  دولت فدرال سومالی به کنیا درباره عواقب صف‌آرایی نظامی در شهر مرزی «ماندیرا» و تسلیح یک گروه شورشی برای برهم زدن ثبات داخلی سومالی هشدار داد. وزارت اطلاع‌رسانی سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت فدرال این کشور با دقت تحرکات نظامی در شهر مرزی ماندیرا را دنبال می‌کند.در این بیانیه آمده است که دولت فدرال سومالی از اقدام نیروهای کنیا در خصوص استقرار شبه‌نظامیان در داخل این شهر و توزیع سلاح به منظور حمله به پایگاه‌های ارتش ملی سومالی در شهر «بلد حواء» اطلاع دارد.

الکوثر فارسی: منابع مغربی گزارش دادند که مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به همراه یک هیأت صهیونیستی به مغرب سفر می‌کند. کوشنر روز دوشنبه کوشنر در رأس هیأتی به فلسطین اشغالی سفر می‌کند و پس از آن با هیأت صهیونیستی به رباط سفر خواهد کرد و این نخستین سفر پرواز تجاری اسرائیل به مغرب پس از توافق سازش دو طرف خواهد بود.

آناتولی  ترکیه: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) طی 15 سال گذشته بیش از 1300 پروژه در بخش‌های مختلف در افغانستان اجرایی کرده است.چال افزود: طی بازه زمانی مذکور 375 پروژه را در بخش آموزش و 258 پروژه دیگر را نیز در بخش بهداشت افغانستان به بهرهبرداری رساندیم.چال افزود: تیکا در افغانستان با سه دفتر در شهرهای کابل٬ مزار شریف و هرات این پروژه‌ها را انجام داده است.
خبرگزاری صدا و سیما:
 نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان گفت: اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه ترکیه اعمال خواهد کرد که شامل اشخاص و موسسات این کشور خواهد شد. وی افزود: تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آنکارا به مرور زمان آشکار خواهد شد. وزیر خارجه یونان گفت: این اقدامات در جهت مجازات ترکیه هشدار محکم آمریکاست و پیامد‌های منفی آن در برهه آتی به شدت بر عملکرد ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.

العالم فارسی: روزنامه نیویورک تایمز دقایقی پیش از آخرین تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات از طریق اعزام نیروی نظامی به ایالت‌های مهم خبر داد.نیویورک تایمز به نقل از منابع خود نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار انتخاب سیدنی پاول معروف به ” نظریه پرداز توطئه” به عنوان مشاور ویژه برای تحقیقات در مورد تقلب در انتخابات بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *