جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

رسانه ها ؛ اعلام برنامه صد روزه بایدن و…

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام برنامه بایدن برای ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری ، احتمال تایید دخالت خارجی در انتخابات از سوی آژانس اطلاعات ملی آمریکا، ادامه حملات سایبری به شبکه‌های دولتی آمریکا، تاکیدکشورهای عضو برجام بر ادامه همکاری با ایران ، برگزاری  نشست وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، نگرانی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا، واکنش اروپا به تحریم های آمریکا ضد ترکیه و ایران، هشدار ۲ نماینده آمریکا به ترکیه به بهانه خرید اس ۴۰۰، تحریم 5 شرکت خارجی به بهانه ارتباط با ایران، رایزنی رئیس‌جمهوری افغانستان و فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، دیدار و گفتگوی رهبر مخالفان دولت بلاروس با رئیس پارلمان اروپا، پیام اتحادیه اروپا به انگلیس، تعویق مذاکرات ژاپن و آمریکا درخصوص ساز وکارجدید استقرار نیروهای آمریکایی، ناامن شدن مرز سودان و اتیوپی و بازگشت  موفقیت آمیز  کاوشگر ماه چین به زمین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری منتخب آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌اش فورا همکاری با شرکایش در سراسر جهان را آغاز خواهد کرد تا هر کار لازم است برای الحاق مجدد آمریکا به توافق آب و هوای پاریس انجام شود. بایدن در این بیانیه گفت: در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌ام فورا همکاری با شرکایم در سراسر جهان را آغاز خواهم کرد تا هر کار می‌توانیم برای الحاق مجدد آمریکا به توافق آب و هوای پاریس انجام دهیم از جمله با برگزاری نشست رهبران اقتصادهای بزرگ جهان برای یک نشست مربوط به آب و هوا.وی گفت: ما همه این کارها را با علم بر اینکه در مقابلمان یک فرصت اقتصادی بزرگ برای ایجاد مشاغل و رفاه در داخل کشور و صادرات محصولات پاک آمریکایی به سراسر جهان وجود دارد، انجام خواهیم داد.

خبرگزاری مهر : یک شبکه آمریکایی به نقل از مدیر آژانس اطلاعات ملی این کشور مدعی شد که چین، روسیه و ایران در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مداخله کرده‌اند و به زودی گزارشی در این باره منتشر خواهد شد. «جان راتکلیف» مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا، در گفتگو با سی‌بی‌اس مدعی شده که اطلاعاتی در اختیار دارد که حاکی از مداخله کشورهای خارجی در انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) آمریکا است. به ادعای «کاترین هریدج» خبرنگار سی‌بی‌اس، راتکلیف در راس ۱۷ سازمان اطلاعاتی آمریکا است و به اطلاعات فوق محرمانه دولت واشنگتن دسترسی دارد.

خبرگزاری فارس: چند سازمان امنیتی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با اعلام تداوم حملات سایبری به شبکه‌های دولتی این کشور، گفتند این حملات قابل توجه و تاثیرگذار بوده است. سازمان‌های اف‌بی‌آی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و سازمان امنیت زیرساختی و سایبری آمریکا در بیانیه‌ای گفتند که حملات سایبری به شبکه‌های دولتی این کشور قابل توجه بوده و هنوز ادامه دارد. در این بیانیه آمده است: «این وضعیت همچنان در حال رخ دادن است و همزمان که ما تلاش می‌کنیم درکی از وسعت کلی این کارزار پیدا کنیم، می‌دانیم که این [حملات] بر شبکه‌های ما در دولت فدرال اثر گذاشته است».

دویچه وله: سه کشور اروپایی به انضمام چین و روسیه به تأکید از ایران خواستند به طور کامل به تعهدات خود منطبق با مفاد برجام بازگردد. آنها تأکید کردند جمهوری اسلامی باید نقض تاکنونی از مفاد برجام را متوقف کرده و به عقب براند.پنج قدرت جهانی، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین که توافق هسته‌ای برجام با ایران را امضا کرده‌اند، روز چهارشنبه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) به تأکید از جمهوری اسلامی خواستند به طور کامل به تعهدات الزامی منطبق با مفاد برجام عمل کند و از اقداماتی که تاکنون در نقض مفاد برجام انجام داده را به عقب براند.

آناتولی  ترکیه:  وزیران مرتبط کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران در 21 دسامبر تشکیل جلسه خواهند داد.دفتر چوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران مرتبط کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران در 21 دسامبر نشست آنلاین برگزار خواهند کرد.کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای ایران دیروز به رهبری هلگا ماریا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد. این جلسه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده و مدیران سیاسی و معاونان وزیران مرتبط از کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در آن شرکت کردند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به وضعیت نگران کننده پیرامون وجود سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک اروپا، تحریم‌های جدید علیه ترکیه را گویای ناتوانی واشنگتن برای رقابت قانونی در عرصه صنایع نظامی-فنی دانست.”ماریا زاخارووا” در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که اوضاع پیرامون سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک اروپا، نگرانی‌هایی را از لحاظ تداوم پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بوجود آورده است.

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان پارلمان اروپا، تحریم های ایالات متحده را که مانع از تجارت شرکت های اروپایی با دیگر کشورها از جمله ایران شده، محکوم کرده و خواستار مقابله با آن ها شدند.  پارلمان اروپا روز گذشته (چهارشنبه) از کمیسیون اروپا خواست تا برای حفاظت از منافع تجاری این قاره در برابر تحریم هایی “که به طور قابل توجهی حاکمیت سرزمینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نقض می کند”، راه حل هایی ارائه دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: دو نماینده کنگره آمریکا به بهانه خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ درباره رفتار ترکیه که آن را تحریک آمیز خواندند، هشدار دادند.الیوت انگل نماینده دموکرات و مایک مک کال نماینده حزب جمهوری خواه که از اعضای برجسته کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا هستند، با انتشار بیانیه‌ای درباره تهدید ترکیه علیه آینده روابط با ناتو و همه منطقه هشدار دادند.این بیانیه چند روز پس از امضای تحریم‌های دولت آمریکا علیه آنکارا به دنبال اقدام ترکیه به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه صادر شد.

الکوثر فارسی: وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد و چند شرکت را به بهانه حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران در فهرست سیاه قرار داد.وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد چهار شرکت مستقر در امارات متحده عربی و چین را به بهانه تسهیل فروش محصولات پتروشیمی شرکت «تریلیانس» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است: «این شرکت‌های مستقر در چین و امارات اقدام به ارائه خدمات کشتی‌رانی یا انجام مبادلات مالی از طرف این شرکت کرده و تریلیانس را قادر به ادامه واسطه‌گری برای صادرات پتروشیمی ایران و انتقال آن کرده‌اند.»

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری افغانستان و فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره جدیدترین تحولات افغانستان رایزنی کردند. «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان و ژنرال «مارک میلی» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره جدیدترین تحولات افغانستان رایزنی کردند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی و میلی نسبت به افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

یورونیوز: سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس روز چهارشنبه پس از دریافت جایزه ساخاروف در یک نشست خبری با حضور دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا شرکت کرد. جایزه امسال آزادی اندیشه و بیان پارلمان اروپا به معترضان هوادار دموکراسی در بلاروس تعلق گرفته است. پارلمان اروپا از سال ۱۹۸۸ تاکنون این جایزه را به شخصیت ها و سازمان های مدافع حقوق بشر و آزادی بیان اعطاء می کند.این جایزه به افتخار آندره ساخاروف، دانشمند و فعال حقوق بشر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نامگذاری شده است.

تی.آر.تی ترکیه:  اورسلا فوندر لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از احتمال وجود راهی برای برقراری تفاهم بین انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داد. وی در نشست مجمع عمومی پارلمان اروپا در بروکسل پیرامون مذاکرات برگزیت سخنانی بیان کرده و اعلام داشت: در شرایط فعلی نمی‌توانم بگویم که تفاهمی حاصل خواهد شد یا خیر؟ ولی می‌توانم بگویم که راهی برای توافق وجود دارد. این احتمالا راهی پر مشقت خواهد بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و آمریکا توافق کردند تا تعیین نهایی سهم ژاپن از هزینه های استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ را به تعویق بیندازند.توافق فعلی که هر پنج سال یک بار مورد مذاکره قرار می گیرد در ماه مارس آینده منقضی می شود. دو طرف مذاکرات سطح کاری در این موضوع را ماه گذشته آغاز کردند.دولت ژاپن به طور موقت تصمیم گرفت تا حدود یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار از لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ را به هزینه استقرار این نیروها اختصاص دهد. این مبلغ تقریبا معادل مبلغ اختصاص یافته امسال است.

ایران پرس: یک مقام سودانی از کشته شدن 4 نظامی این کشور در جریان درگیری با شبه نظامیان اتیوپی خبر داد. یک مقام بلندپایه در استان قضارف Al Qadarif واقع در شرق سودان و هم مرز با اتیوپی   گفت: شبه نظامیان اتیوپی با انجام کمینی در محدوده مرزی در داخل سودان، یک نظامی ارشد این کشور را کشتند. عملیات ارتش سودان به دنبال آن صورت گرفت که ارتش اتیوپی عملیات نظامی خود را برای سرکوب جبهه آزادی بخش تیگرای در این منطقه شروع کرد و  پس از سه هفته درگیری با عناصر این جبهه  توانست وارد شهر “میکیلی” Mek’ele مرکز تیگرای شود.

العالم فارسی: کاوشگر ماه چین به نام «چانگ ئه ۵» حامل نمونه های خاک و سنگ کره ماه، بامداد امروز (پنجشنبه) در مکانی مشخص واقع در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد. به گزارش رسانه های چین، پروژه کاوش کره ماه یکی از ۱۶ پروژه اصلی علمی و فنی چین است که در برنامه کلی توسعه درازمدت این کشور قرار دارد. کاوشگر «چانگ -۵» یکی از پیچیده ترین و چالش برانگیزترین ماموریت های تاریخ هوا فضای چین و همچنین اولین ماموریت نمونه ماه در جهان طی بیش از ۴۰ سال است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *