جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

سازمان همکاری اسلامی: وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد در شرایطی که ملت فلسطین زیر شدیدترین انواع ظلم و تجاوز و نسل کشی قرار دارند ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در عمل به مسئولیت هایش در زمینه تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان مایه تأسف شدید است.

ببینید | کره شمالی موشک مافوق صوت جدید آزمایش کرد

موشک مافوق صوت جدید این کشور که با سوخت جامد کار می‌کند، با «موفقیت» آزمایش شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که بر این آزمایش موشکی نظارت داشت، پس از صدور دستور پرتاب آن، گفته است که «کره شمالی یک سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند دیگر را توسعه داده و به هدف خود برای دستیابی به موشک‌هایی بر پایه سوخت جامد با بردهای مختلف و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یافته است». منبع: اعتماد

Loading

رسانه ها ؛ طرح مادورو برای گفتگو با مخالفان و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی ائتلاف سیاسی مادورو در انتخابات پارلمانی ونزوئلا، حمایت مادورو از ایده گفت‌وگوی سیاسی گسترده با حضور مخالفان، گسترش اعتراضات در مولداوی، برگزاری انتخابات پارلمانی در رومانی، موافقت  پنتاگون با همکاری با تیم انتقال قدرت بایدن، پایان با شکوه ترامپ در روز تحلیف جو بایدن، مجهز شدن رزم‌ناوهای ژاپن به سامانه‌های جدید «ایجیس» ، مخالفت ابوظبی با آشتی با قطر، ارسال کمک‌های لجستیک آمریکا برای شبه نظامیان جدایی‌طلب سوریه، تاسیس مرکز نظارت مشترک ترکیه وروسیه در قره‌باغ، عزیمت دومین کشتی حفاری ترکیه به دریای سیاه، تلاش وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ترکیه، احتمال خرید جنگنده روسی به جای اف 35 از سوی امارات و ناکامی لندن و بروکسل در توافق تجاری پسا برگزیت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  شمارش 80 درصد از آراء انتخابات پارلمانی ونزوئلا حکایت از پیروزی ائتلاف سیاسی رئیس‌جمهور این کشور دارد. نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روز ششم دسامبر (۱۶ آذرماه) ونزوئلا حاکی از آن است که حزب «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا موسوم به حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و احزاب متحد رئیس‌جمهور این کشور موفق به کسب ۶۷ درصد از کرسی‌های پارلمانی شدند.«خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که در صدد کاهش اعتبار این انتخابات پارلمانی بود، آن را بایکوت کرد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری ونزوئلا از ایده گفت‌وگوی سیاسی گسترده با حضور مخالفان که از شرکت در انتخابات پارلمانی خودداری کرده‌اند، برای تعیین راه‌های بهبود اقتصادی حمایت کرد. مادوروگفت : من با ایده «خوزه لوئیز رودریگز زاپاته‌رو» نخست‌وزیر سابق اسپانیا موافقت می‌کنم تا یک گفت‌وگوی ملی را با مشارکت همه احزاب سیاسی در ونزوئلا که در انتخابات مشارکت داشته یا آن را بایکوت کردند، ترتیب دهد. این امر با مشارکت همه بخش‌های اقتصاد و جامعه برای ارزیابی دستور کار ملی و دستور کار اقتصادی انجام می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معترضان مولداوی تغییر پارلمان طرفدار روسیه را خواستار شدند.حدود ۲۰ هزار اعتراض‌کننده حامی “مایا ساندو”، رئیس جمهور منتخب طرفدار اروپای مولداوی، خواستار انتخابات فوری پارلمانی شدند. مجلس این کشور هنوز تحت کنترل “ایگور دودون”، رئیس جمهور فعلی طرفدار روسیه است.

دویچه وله: در رومانی لیبرال‌های طرفدار اروپا امیدوارند با پیروزی در انتخابات در رأس قدرت باقی بمانند. آنها در پیکار با فقر گسترده ناتوان بوده‌اند و اکنون در مقابله با پاندمی کرونا کارنامه خوبی ندارند. سوسیال‌دموکرات‌ها در تلاش برای بازگشت به قدرت هستند. لودویچ اوربان، نخست وزیر لیبرال می‌کوشد با اجرای یک برنامه عمرانی تازه رشد کشور را با شتاب اتحادیه اروپا هماهنگ کند، اما موقعیت سیاسی او چندان قوی نیست.

خبرگزاری ایرنا: کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت که پنتاگون با تیم انتقال قدرت به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب این کشور «کاملا همکاری» می‌کند. میلر در بیانیه ای اعلام کرد: برخی اتهامات منابع ناشناس مبنی بر اینکه وزارت دفاع به تعهدات خود برای کمک حرفه ای به انتقال قدرت نادرست و توهین آمیز است.وی افزود که پنتاگون روند عادی انتقال قدرت را دنبال می کند و به تیم بایدن اجازه داده است که به هزاران صفحه سند از جمله اسناد طبقه بندی شده دسترسی داشته باشد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور آمریکا به پایانی با شکوه در کاخ سفید همزمان با مراسم تحلیف جو بایدن می اندیشد.آکسیوس به نقل از منابعی نوشت که احتمالا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز تحلیف جو بایدن، با بالگرد کاخ سفید را ترک می کند.این نشریه می نویسد؛ پس از آن ترامپ سوار هواپیمای Air Force One می شود و به یک راهپیمایی سیاسی در فلوریدا می رود و در آنجا با طرفداران خود صحبت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر : روزنامه «آساهی» ژاپن از تصمیم این کشور برای نصب سامانه‌های جدید ضد موشک «ایجیس» بر روی رزم‌ناوهای خود خبر داد. ژاپن ژوئن سال گذشته نصب سامانه‌های جدید ایجیس از نوع زمین‌ پایه را تعلیق کرد حال آنکه به احتمال زیاد، با شروع سال میلادی ۲۰۲۱، این سامانه‌ها را بر روی رزم‌ناوهای خود مستقر خواهد کرد.این تصمیم با ادعای تقویت سامانه پدافندی ژاپن در مواجهه با حملات موشکی کره شمالی و در حالی اتخاذ می‌شود که سال گذشته، طرح نصب نسخه‌های زمین ‌پایه سامانه‌های جدید ایجیس در دو نقطه از خاک ژاپن، حذف شد.

الکوثر فارسی: مشاور ولی‌عهد ابوظبی در واکنش به اظهارات برخی مقامات سعودی درباره آشتی قریب‌الوقوع چهار کشور عربی با قطر، تأکید کرد که آشتی در کار نیست بلکه یک آتش‌بس سرد و شکننده است. «عبدالخالق عبدالله» مشاور محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی در حساب توئیتری خود نوشت: «آنچه در 48 ساعت گذشته رخ داد: نخست یک آتش‌بس سرد و شکننده بود نه یک آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس.

العالم فارسی: آمریکا کاروانی از کامیون‌های حامل تجهیزات و مواد لجستیک خود را از منطقه کردستان عراق وارد شرق سوریه کرد تا به دست گروه جدایی طلب تحت حمایت آن برسد.ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش، روز یکشنبه کاروانی از تجهیزات را از منطقه کردستان عراق برای گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) فرستاد.»این کاروان از طریق بزرگراه M4 به سمت محل استقرار نظامیان آمریکایی در استان های الحسکه و دیر الزور رفت.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه گفت مرکز مشترک ترکیه و روسیه در حال احداث است و به زودی فعالیت نیروهای مسلح کشور در قره‌باغ آغاز خواهد شد.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه در دیدار با سازمان‌های مختلف مردم نهاد از این وزارت‌خانه در آنکارا اعلام کرد:” مرکز مشترک نظارت ترکیه و روسیه بر اجرای آتش‌بس در قره‌باغ در حال احداث است و به زودی فعالیت نیروهای‌مان در آن‌جا آغاز خواهد شد”.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در توئیتر اعلام کرد که کشتی حفاری «قانونی» آماده حفاری در پهنه دریای سیاه است.فاتح دونمز با انتشار ویدیویی از این کشتی حفاری نوشت: قانونی آماده حفاری در دریای مواج سیاه است. شمارش معکوس برایاین کشتی آغاز شده است.

یورونیوز: وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه وضع تحریم علیه ترکیه به دنبال تنش های اخیر در شرق مدیترانه بر سر اکتشاف منابع گازی را بررسی خواهند کرد.با این حال تصمیم نهایی درباره وضع تحریم علیه آنکارا قرار است در نشست روز پنجشنبه سران اتحادیه اروپا گرفته شود. اتحادیه اروپا حدود دو ماه پیش همزمان با تنش های دریایی بین ترکیه و یونان به دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هشدار داده بود که عدم توقف فعالیت های اکتشافی این کشور در مناطق مورد مناقشه در دریای مدیترانه بدون «تبعات» نخواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: کارشناس صهیونیست اعلام کرد که ممکن است امارات به‌جای جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا جنگنده Su- ۵۷ روسیه را خریداری کند. «یائیر راماتی»  اعلام کرد که پایبندی ایالات متحده به تأمین برتری نظامی با کیفیت بالا برای اسرائیل در خاورمیانه سنگ بنای استراتژی امنیتی تل‌آویو است.این کارشناس صهیونیستی با توجه به هشدار امارات مبنی بر اینکه اگر آمریکا بهترین سلاح‌های خود را به آن ندهد برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود به کشورهای دیگر روی خواهد آورد گفت که ممکن است امارات Su- 57 روسیه را به جای اف 35 آمریکا خریداری کند.

خبرگزاری صدا وسیما: هشت ماه مذاکره میان لندن و بروکسل هنوز به توافق تجاری پسا برگزیت منجر نشده است. تاکنون اتحادیه اروپا و انگلیس در مورد ماهیگیری و دسترسی به آب‌های انگلیس، تضمین رقابت برابر و راه‌های حل و فصل اختلافات آتی به توافق نرسیده اند.دوره انتقالی برگزیت ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد. مذاکرات در مورد سه موضوع حساس برگزیت همچنان ادامه دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *