جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه ها؛ مذاکرات صلح افغانستان در ایستگاه پایانی و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافق دولت افغانستان و طالبان در مورد ادامه مذاکرات صلح، واکنش کابل به توافق قطر، واکنش دبیرکل ناتو به مذاکرات صلح افغانستان ، تاکید آمریکا برحفظ پایگاه‌های نظامی خود در افغانستان، حمایت گانتس از انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی، تصویب5 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، اهداف ترکیه از ایجاد مرکز نظارت مشترک با روسیه در قره‌باغ، تصویب لایحه چینی در مجلس نمایندگان آمریکا، انتشار اخباری مبنی برتوافق عربستان و قطر، به رسمیت شناختن مادورو درسازمان ملل، تحویل پیشرفته‌ترین کشتی جنگی ساخت آلمان به اسرائیل، برگزاری دومین کنفرانس کمک به لبنان  درپاریس، محکومیت رهبران جریان مخالف چین در هنگ کنگ و رکوردشکنی کرونا در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی.آر.تی ترکیه: در نتیجه مذاکرات در حال ادامه در دوحه پایتخت قطر، بین هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در مورد ادامه مذاکرات صلح توافق حاصل شد.صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات در دوحه استقبال می‌کند.

آناتولی  ترکیه: دولت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی این کشور از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات صلح در دوحه استقبال کردند. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که کابل از نهایی شدن دستورکار مذاکرات صلح میان هیات دولت این کشور و طالبان استقبال می‌کند.وی نوشت: توافق هیات دولت افغانستان و طالبان در باره طرزالعمل مذاکرات در دوحه گامی به جلو؛ خواست مردم مان، تامین آتش‌بس و برقراری صلح پایدار در افغانستان است.

خبرگزاری مهر: دبیرکل ناتو پس از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: در نشست وزیران دفاع ناتو در ماه فوریه، پیرامون تداوم حضور در افغانستان تصمیم خواهیم گرفت.«ینس استولتنبرگ» اعلام کرد: از توافق اولیه میان دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان گفتگوهای صلح افغانستان در شهر دوحه پایتخت قطر، استقبال می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که آمریکا پس از کاهش سطح نیروها به ۲۵۰۰ نفر نیز پایگاه‌هایش را در افغانستان حفظ خواهد کرد. ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که پنتاگون با طرح کاهش نیروها در افغانستان که شامل حفظ دو پایگاه بزرگ و چندین پایگاه کوچک می‌شود موافقت نموده است.تصمیم ترامپ پس از انتخابات ماه گذشته برای کاهش سطح نیروهای مستقر در افغانستان به 2500 نفر پیش از آن انجام شد که سران ارتش آمریکا بتوانند برنامه  مشخصی برای کاهش نیروها طرح کنند و این اقدام پرسش‌های زیادی را درباره ادمه ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان بی پاسخ گذاشته بود.

الکوثر فارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نخست وزیر نوبتی این رژیم اعلام کرد قصد دارد در رای گیری امروز چهارشنبه کنست به لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید رأی دهد. بنی گانتس، شریک بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر) در دولت رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ این رژیم گفت که حزب میانه رو آبی- سفید در حمایت از انحلال پارلمان رای خواهد داد. در صورت انحلال کنست، انتخابات پس از ۹۰ روز برگزار می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا با تصویب قطعنامه ای، بر حاکمیت سوریه بر منطقه اشغالی جولان تأکید کرد.در این میان، قطعنامه (مربوط به جولان سوریه) اعلام می کند که منطقه جولان سوریه از سال ۱۹۶۷ توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده است. این قطعنامه تنها ۹ مخالف داشت.دیگر قطعنامه این نشست، «کمیته اجرای حقوق غیرقابل انکار مردم فلسطین» بود که با ۹۱ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۵۴ رأی ممتنع تصویب شد. البته این قطعنامه‌های مجمع عمومی، غیر الزام‌آور هستند.

ایران پرس: برغم برخی واکنش‌های منفی به تاسیس مرکز مشترک نظامی روسیه و ترکیه در منطقه قره باغ، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از امضای توافقنامه‌ای با مسکو برای ایجاد این مرکز به منظور کنترل بر آتش‌بس در این منطقه خبر داد. بنابر اعلام وزارت دفاع ترکیه، با توافق مقام‌های مسکو و آنکارا درباره مبانی و اصول فعالیت مرکز مشترک روسی – ترکیه‌ای برای کنترل آتش‌بس درمنطقه قره‌باغ، تمامی اقدامات لازم برای شروع کار این مرکز مشترک در حال انجام است. ترکیه در حالی از امضای توافقنامه با روسیه خبر داده است که پیش از این دولت روسیه، بارها تصریح کرده است که تنها نیروهای صلح‌بان روسی در منطقه قره باغ مستقر خواهند شد.

خبرگزاری ایلنا: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که ممکن است بر اساس آن دسترسی شرکت‌های چینی به بازار آمریکا قطع شود. این لایحه با اجماع اعضای مجلس نمایندگان تصویب شد. سنای آمریکا نیز در ماه می گذشته به اتفاق آرا این لایحه را تصویب کرده بود. پیش از این، «ویلیام اوانینا» رئیس شاخه ضد اطلاعات دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرده بود که چینی‌ها در حال هدف گرفتن اعضای دولت بعدی آمریکا هستند و تلاش می‌کنند با افراد نزدیک به این تیم ارتباط برقرار کنند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  برخی منابع آگاه گزارش دادند، عربستان و قطر با میانجی‌گری‌های دولت آمریکا به قرارداد اولیه‌ای برای پایان یافتن بحران میان خود که بیش از سه سال ادامه دارد، نزدیک شده‌اند. یکی از این منابع به خبرگزاری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد: این قرارداد شامل حال سه کشور دیگر که در ژوئن ۲۰۱۷ قطع روابط خود با قطر را اعلام کردند یعنی مصر، امارات و بحرین نمی‌شود.یک منبع دیگر اظهار کرد: توافقی گسترده‌تر (میان دو طرف) به دلیل برطرف نشدن برخی مشکلات موجود از جمله روابط دوحه با تهران، هنوز دور از دسترس است.

العالم فارسی: نماینده ونزوئلا در سازمان ملل گفت: سازمان ملل دولت مادورو را به عنوان نماینده ونزوئلا به رسمیت شناخته است.«ساموئل مونکادا»، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد در توئیتی نوشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا را به عنوان «تنها نماینده قانونی» این کشور به رسمیت شناخته است.

دویچه وله: اسرائیل به موازات افزایش تنش با ایران، صاحب پیشرفته‌ترین کشتی جنگی خود شد. ناو “سپر” ساخت آلمان که عصر چهارشنبه در حیفا لنگر گرفت، سنگری برای حفاظت از سکوهای گاز ‌آسیب‌پذیر در مدیترانه خوانده شده است. این کشتی جنگی در بندر حیفا پهلو گرفته و سه مدل مشابه دیگر آن قرار است سال آینده میلادی به نیروی دریایی اسرائیل بپیوندد.

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در دومین کنفرانس بین المللی کمک اضطراری برای لبنان بار دیگر بر لزوم انجام اصلاحات در این کشور بحران زده تاکید کرد. نشست مجازی کمک اضطراری برای لبنان در حالی آغاز به کار کرد که رهبران سیاسی این کشور با وجود گذشت چهار ماه از انفجار مهیب در بندر بیروت همچنان با یکدیگر به توافق نرسیده اند. ریاست این نشست که به دلیل شیوع ویروس کرونا با برقراری تماس ویدئویی برگزار می شود به طور مشترک برعهده امانوئل ماکرون و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد است.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران اصلی مخالف چین در هنگ کنگ به زندان محکوم شدند. جاشوآ وانگ، آگنس چاو و ایوان لم به خاطر نقششان در تظاهرات غیر مجاز سال گذشته به حبس محکوم شدند. این سه نفر به ترتیب به ۱۳ و نیم ماه، ۱۰ ماه و هفت ماه زندان محکوم شدند. دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای نوشت: «تصمیمات قضایی باید منصفانه و بی طرفانه باشد». او از مقامات هنگ کنگ و چین خواست تا «کارزار خود برای فلج کردن مخالفان را خاتمه دهند».

خبرگزاری ایرنا: “اورسلا فون در لاین” رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد در صورت عدم پیشرفت در رفع اختلافات بر سر بودجه صندوق احیای اقتصادی اتحادیه اروپا، این صندوق بدون حضور مجارستان و لهستان راه اندازی می‌شود.فون درلاین روز چهارشنبه به دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا گفت درصورتی که پیشرفتی در زمینه حل اختلافات بر سر بودجه این صندوق با دو کشور یاد شده بوجود نیاید، این صندوق را با بودجه پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد دلار  راه اندازی خواهد کرد.صندوق احیای اتحادیه اروپا بخشی از بسته مالی بزرگتری به ارزش ۱.۸ میلیارد یورو است که شامل چارچوب مالی چندساله (MFF) برای سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ می شود.

خبرگزاری فارس:  طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته، با قربانی شدن دست‌کم 2800 مورد جدید، کرونا در آمریکا رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۲۰۶ هزار و ۷۴۸ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۱۳ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.مقایسه جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه جانز هاپکینز با آمار یک روز قبل این مرکز نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به کرونا و قربانیان ویروس این ویروس در آمریکا مجدداً روندی افزایشی داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *