جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها ؛ خیز اروپایی ها برای تولید تسلیحات ضد پهپاد و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تاکید اتحادیه اروپا بر ضرورت توسعه تسلیحات ضد پهپاد در این قاره، شروط روسیه برای مذاکره با دولت جدید آمریکا،گسیل تجهیزات نظامی جدید آمریکا به شمال شرق سوریه، دعوت ناتو از بایدن برای شرکت در نشست این پیمان، هشدار دبيرکل ناتو درباره خروج شتابزده از افغانستان، استعفای یک مقام دیگر پنتاگون، حمایت تمام قد چین از ونزوئلا، گسترش همکاری های نظامی و دفاعی پاکستان و چین، تاکید اوکراین بر توافق‌نامه تجارت آزاد با ترکیه، ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهر لاجین، هشدار سازمان ملل درباره افزایش نیاز به کمک‌های انسانی دوران کرونا، تاکید شرکت تولید کننده واکسن کرونا برای استفاده فوری از واکسن درآمریکا، بازار داغ گمانه‌زنی‌ها در خصوص کناره گیری پوتین از قدرت ، واکنش گروسی به اقدام  ایران  در متوقف کردن بازرسی‌های هسته‌ای آژانس و اظهارنظر کارشناسان آمریکایی درباره عامل ترور دانشمند هسته ای ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آژانس دفاعی اروپا در گزارش جدیدی درخصوص ارتشهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نقصان بزرگ در میان این نیروها در زمینه تسلیحات مقابله با پهپاد را یافته است.درگیری‌های اخیر در خاور میانه و قفقاز ثابت کرده‌اند که پهپادها در میدان جنگ تا چه میزان میتوانند تهدید قدرتمندی باشند و این کشورهای اروپایی و آمریکا را به تکاپو در زمینه دستیابی به تکنولوژی دفاع در برابر آنها انداخته است.آژانس دفاعی اروپا در گزارش موسوم به “بررسی سالانه هماهنگ حوزه دفاع” که چند روز پیش به وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل داد، هشدار داده که رویکردهای اروپایی‌ها در زمینه قابلیت “ضد دسترسی/دفاع از حوزه” در مقطعی حساس قرار دارد که طی آن این قابلیت یا به شیوه‌ای شراکتی توسعه یافته یا اینکه چنین قابلیتی برای نیروهای اروپایی توسعه پیدا نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای شروط این کشور برای مذاکره با دولت جدید آمریکا را اعلام کرد. «سرگئی لاوروف» در مصاحبه با خبرگزاری «کازینفورم» قزاقستان اعلام کرد که مسکو تنها بر اساس اصل صداقت، احترام متقابل و برابری با دولت آینده ایالات متحده آمریکا همکاری خواهد کرد.لاوروف درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان ماه) گفت که پس از جمع‌بندی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مسکو آماده هر سناریوی ممکنی هست.

الکوثر فارسی: کاروان تجهیزات نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا وارد پایگاه های آمریکایی در مناطق شمال شرقی سوریه شد. این تجهیزات از اقلیم کردستان عراق و از مسیر گذرگاه مرزی «الولید» میان عراق و سوریه به پایگاه های آمریکا در استان الحسکه و حومه آن منتقل شد.

العالم فارسی: دبیرکل ناتو اعلام کرد این سازمان بنا دارد اوایل سال آینده میلادی،‌ پس از آنکه جو بایدن تصدّی کاخ سفید را بر عهده گرفت، به‌منظور دیدار و گفتگوی سران کشورهای عضو، نشستی در بروکسل برگزار کند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بدون ذکر تاریخ دقیقی،‌ اعلام کرد نشستی به‌منظور دیدار سران ۳۰ کشور عضو ناتو در ژانویه سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. وی افزود: من جو بایدن، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به نشست ماه ژانویه دعوت کرده‌ام.تصمیم‌گیری بر سر حضور نیروهای ناتو در افغانستان از مسائل مهم این روزهای این ائتلاف نظامی است.

خبرگزاری صدا و سیما:  ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت، همواره درباره خروج شتابزده از افغانستان هشدار داده ام، چون پیشرفتی را که طی بیش از حدود دو دهه به دست آورده ایم به خطر می‌اندازد.استولتنبرگ در گفتگو با  سی ان ان گفت: اعضای ناتو همگی با هم وارد افغانستان شدند و وقتش که برسد، باید با هم از آنجا خارج شوند.

خبرگزاری تسنیم: در ادامه پاکسازی های پسا انتخاباتی در وزارت دفاع آمریکا، کریستوفر مایر مدیر گروه ویژه مقابله با داعش در پنتاگون از این سمت استعفا کرده است. وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کریس میلر وزیر دفاع موقت آمریکا استعفای مایر را قبول کرده است. مایر تازه ترین مقام ارشد پنتاگون است که طی روزهای اخیر پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری نوامبر از سمتش برکنار شده یا استعفا داده است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم یک شرکت چینی از سوی آمریکا به اتهام ارتباط با دولت ونزوئلا، ضمن درخواست از واشنگتن برای لغو تحریم، گفت پکن از تلاش‌های کاراکاس برای دفاع از حاکمیت خود حمایت می‌کند.چین امروز سه‌شنبه از آمریکا خواست اشتباهش را اصلاح کند و همه «تحریم‌های غیرقانونی» اعمال شده مرتبط با ونزوئلا علیه یک شرکت چینی را لغو کند.

خبرگزاری صدا و سیما: فرمانده ارتش پاکستان و وزیر دفاع چین طی دیداری تفاهم نامه همکاری دفاعی امضا کردند. ژنرال “قمر جاوید باجوا” فرمانده ارتش پاکستان با “وی فونگ خه” وزیر دفاع ملی چین دیدار و درباره مسایل مهم دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی کرد. فرمانده ارتش پاکستان در این دیدار به روابط خوب اسلام آباد و پکن اشاره کرد و گفت: همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور به ثبات و امنیت منطقه کمک می‌کند و این تفاهم نامه نشاندهنده اراده پاکستان و چین برای توسعه روابط دفاعی است.

آناتولی  ترکیه: نخست وزیر اوکراین خواستار تقویت روابط همکاری کی‌اف-آنکارا شده و توافق‌نامه تجارت آزاد را مشوق این همکاری دانست.دنیس آناتولیویچ شمیهال٬ نخست‌وزیر اوکراین در حساب رسمی خود در توئیتر ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار تقویت روابط کی‌اف-آنکارا شد.وی در ادامه نوشت: ترکیه یکی از مهم‌ترین کشورهای تامین‌کننده ثبات و امنیت در دریای سیاه بوده و نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند.

 تی.آر.تی .ترکیه: ارتش جمهوری آذربایجان پس از 28 سال وارد شهر لاچین شد.براساس توافقنامه آتش‌بس امضا شده بین آذربایجان و ارمنستان و با میانجی‌گری روسیه، ارمنستان که قبلا کلبجر و آغدام را تخلیه کرده بود، دیشب لاچین را ترک کرد.در پی آزاد سازی 5 مرکز شهر، 4 قصبه و 286 روستا در چهارچوب عملیات ارتش آذربایجان که در 27 سپتامبر سال جاری آغاز شد، ارمنستان شکست را قبول کرده و توافقنامه ذیربط با تخلیه استان‌های آغدام، لاچین و کلبجر را امضا کرده بود.

خبرگزاری ایرنا:  سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳۵ میلیارد دلار کمک در سال ۲۰۲۱ به‌واسطه تاثیر همه‌گیری کووید – ۱۹ بر دهها میلیون نفر در سراسر جهان و احتمال قحطی، مورد نیاز است. ارزیابی سالانه انساندوستانه جهانی این سازمان حاکی است که ۲۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان سال آینده میلادی به نوعی کمک های فوری محتاج هستند که افزایش ۴۰ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد.

 ان. اچ.کی ژاپن: مُدرنا، شرکت داروسازی آمریکایی پس از مثبت بودن نتایج واکسن تولیدی خود، درخواست مجوز استفاده اضطراری کرده است. شرکت مدرنا طی بیانیه ای نتایج سه مرحله کارآزمایی این واکسن که بر روی بیش از ۳۰ هزار نفر انجام شده است را اعلام کرد. این شرکت گفت کارآیی این واکسن در برابر ویروس کرونا ۱ / ۹۴ درصد است و هیچگونه نگرانی ایمنی جدی در اثر آن مشاهده نشده است.

دویچه وله: بازار گمانه‌زنی‌ها در روسیه بر سر احتمال کناره‌گیری ولادیمیر پوتین از قدرت این روزها در مسکو داغ شده است. شایعه شده است که رئیس جمهوری روسیه به شدت بیمار است و برنامه‌ای جامع برای انتقال قدرت پیش‌بینی کرده است.سخنگوی کاخ کرملین این شایعات را تکذیب کرده است.

یورونیوز: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با پایان دادن به بازرسی از تاسیسات هسته‌ای کسی چیزی به دست نمی‌آورد.وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در واکنش به درخواست نمایندگان پارلمان ایران برای خاتمه دادن به بازرسی‌ها پس از ترور دانشمند هسته‌ای این کشور گفت: «تضمین‌های لازم و معتبر به جهانیان مبنی بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای به کاربردهای نظامی ضروری است.»

اسپوتنیک روسیه:کارشناسان آمریکایی شکی ندارند که اسرائیل در ترور دانشمند هسته ای ایران دست داشته است. «واشنگتن پست» نوشت جامعه کارشناسی در آمریکا شکی ندارد که اسرائیل در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران دست داشته است. اما موضوعی که مطرح می شود، انگیزه آن است. در مقاله منتشره در نشریه نامبرده آمده است: اسرائیل می خواست با این کار، ایران را به انجام پاسخ نظامی تحریک کند که می توانست بهانه ای برای آمریکا باشد تا « ضربه ای به برنامه هسته ای تهران» وارد آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *