جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها: واکنش ترامپ به معرفی کابینه توسط بایدن و …

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد روسیه به خروج آمریکا از پیمان «آسمان های باز»، هشدار فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی درباره موج سوم کرونا در اروپا، اعلام مدت زمان حضور نظامیان ترک در آذربایجان، استقرار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا در خاورمیانه، انتقاد حماس از تصمیم تشکیلات خودگردان، معرفی سرکرده جدید القاعده در شمال آفریقا، ارجاع شکایت ترامپ به دیوان عالی آمریکا، حمایت تسلیحاتی و آموزشی فرانسه از تجاوز عربستان به یمن، واکنش ترامپ به معرفی کابینه توسط بایدن، افزایش بی سابقه شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن، آزادسازی پایگاه راهبردی ماس در مأرب و فشار پارلمان عراق بر «الکاظمی» برای ارسال نتایج تحقیق درباره ترور سردار سلیمانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: «لئونید سلوتسکی» رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه در توییتی خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز، در واقع بازی حساب شده است. وی افزود: روسیه در این شرایط باتوجه به منافع ملی خود اقدام می کند. متحدان آمریکا در ناتو باید تضمین های محکم به مسکو بدهند که اطلاعاتی را که در پروازهای بر فراز روسیه در چارچوب پیمان آسمان های باز بدست می آورند به واشنگتن تحویل ندهند. فقط بر این اساس، گام های بعدی ما برداشته خواهد شد. آمریکا از امروز رسما از پیمان «آسمان‌های باز» خارج می شود، پیمانی که دونالد ترامپ در خرداد ماه گذشته تصمیم به خروج از آن گرفت و اکنون جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به خارج شدن آمریکا از این پیمان به دولت در شرف رفتن ترامپ نسبت به  افزایش تنش ها در سطح بین الملل هشدار می دهد.

خبرگزاری تسنیم: دیوید نابارو فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی پیش بینی کرده است که موج سوم شیوع ویروس کرونا در اروپا در اوایل سال 2021 میلادی آغاز خواهد شد، اگر دولت های اروپایی بار دیگر نتوانند اقداماتی را که برای جلوگیری از شیوع موج دوم ویروس لازم بود، انجام دهند. وی افزود: دولت های اروپایی نتوانستند زیرساخت های لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در فصل تابستان را ایجاد کنند، آن هم پس از آنکه توانستند موج نخست ویروس کرونا را کنترل کنند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر دفاع ترکیه اطلاع داد که نظامیان ترک در آینده ای نزدیک به آذربایجان اعزام می شوند و نیروی زمینی آماده سازی خود را به پایان رسانده است. در اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: « نظامیان ما به طور مشترک با روسیه در مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ طی یک سال همکاری می کنند.» رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان روز ۱۱ نوامبر اطلاع داد که آنکارا و مسکو یادداشت تفاهم مربوط به مرکز کنترل بر آتش بس در قره باغ را امضاء کرده اند. آنها در ماموریت حافظان صلح حضور خواهند داشت

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): فرماندهی مرکزی آمریکا بمب افکن‌های بی-۵۲ را در خاورمیانه و با هدف تقویت حضور استراتژیک نیروی هوایی این کشور در منطقه مستقر کرده است. این اقدام از سوی آمریکا تلاشی برای بازدارندگی، تهاجم و تحت فشار شرکا و متحدان آمریکا صورت گرفته است. روز سه شنبه گذشته، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کاهش نیروهای این کشور در عراق و افغانستان را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که در نتیجه توافق صلح واشنگتن با طالبان در اوایل سال جاری میلادی و وعده کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا در پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در صحنه نبرد جهانی است.

الکوثرفارسی: عضو برجسته جنبش حماس تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین را برای از سرگیری هماهنگی‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی، غیر منتظره و خنجر از پشت خواند. اسامه حمدان در گفتگو با المیادین تصریح کرد، هماهنگی امنیتی با سیاست رویارویی با دشمن در تضاد است با این حال هم حماس همچنان از گفتگوی داخلی در فلسطین حمایت می‌کند. وی افزود، بدون تردید چنین تصمیمی، فقط حماس را غافلگیر نکرده است بلکه همه ملی گرا‌های فلسطینی غافلگیر شدند و این امر در اظهار نظر‌های گروه‌های مختلف فلسطینی در محکومیت این تصمیم، خود را نشان داده است.

العالم فارسی: گروه القاعده در شمال آفریقا  ضمن تائید هلاکت «عبدالمالک دروکدال» سرکرده قبلی خود به دست نیروهای فرانسوی، یک الجزایری دیگر به نام «شیخ مجاهد یزید مبارک» معروف به «ابوعبیده یوسف العنابی» را به جانشینی وی برگزید.

 خبرگزاری صدا و سیما: هفته نامه آمریکایی “نیوزویک” در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم کریستینا ژائو نوشت: پس از آن که یک قاضی فدرال دادخواست “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا، را برای جلوگیری از تایید نتایج انتخابات در ایالت پنسیلوانیا رد کرد، “رودی جولیانی”، وکیل ترامپ گفت این حکم به راهبرد آن‌ها کمک می‌کند تا این پرونده را “به سرعت” به دادگاه عالی بفرستند. “ماتیو بران”، قاضی ایالت پنسیلوانیا، شنبه شب درخواست این ایالت را برای رد این دادخواست پذیرفت. بران در یک اظهار نظر تند نوشت، ستاد انتخاباتی ترامپ تلاش کرده است شمار زیادی از آرا را با استفاده از استدلال‌های حقوقی ساختگی و اتهامات حدسی باطل کند. در واکنش به آن، جولیانی از این تصمیم استقبال کرد و گفت این تصمیم “به ما کمک خواهد کرد تا این پرونده را به سرعت به دادگاه عالی آمریکا ارسال کنیم. ”

خبرگزاری مهر : برنامه اینترنتی «مدیا پارت» در فرانسه گزارش داد که این کشور از همان ابتدای تجاوز عربستان به یمن در سال ۲۰۱۵، با آموزش نظامیان سعودی در این جنگ نقش داشته است. بر اساس گزارش این رسانه فرانسوی، شرکت‌های این کشور از نخستین روز تجاوز به یمن، عربستان سعودی را به انواع مختلف تسلیحات نظامی از جمله خودروهای زرهی، هواپیماها، کشتی‌ها و موشک‌ها مجهز کرده‌اند. فرانسوی‌ها علاوه بر این حمایت تسلیحاتی، یگان‌های نظامی ارتش سعودی را برای ورود به جنگ یمن آموزش می داده‌اند. سایت مدیا پارت گزارش داد که عربستان سعودی به میزان زیادی، از تجربیات فرانسه در آموزش نیروهای خود و نحوه استفاده از سلاح‌های مختلف از جمله توپ‌های پیشرفته «سزار» استفاده کرده است.

آناتولی  ترکیه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به معرفی چند نفر برای تصدی پست‌های کلیدی کاخ سفید توسط جو بایدن، منتخب انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور در توئیتر نوشت: چرا بایدن اینقدر سریع در حالیکه تحقیقات نشان داده که صدها هزار رای تقلبی در چهار ایالت که بسیار بیشتر از مقدار کافی برای پیروزی من در انتخابات است وجود دارد، کابینه تشکیل می‌دهد؟ وی تصریح کرد: امیدوارم دادگاه‌ و مجریان قانون شجاعت انجام اقدامات لازم برای حفظ اعتبار ایالات متحده را داشته باشند؛ دنیا در حال نظاره انتخابات آمریکا است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مقام های ذیربط در ژاپن دو هزار و ۵۹۶ مورد جدید و بی سابقه ابتلا به کرونا را روز شنبه گزارش کردند. ۱۲ نفر در شش استان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند که سه نفر از آنها در استان شمالی هوکایدو بودند. مقام های وزارت بهداشت می گویند تا روز شنبه ۳۱۳ نفر که علائم شدید ابتلا به کرونا داشتند تحت درمان با دستگاه های تنفس مصنوعی و مراقبت ویژه بودند. دولت کلانشهر توکیو ۵۳۹ مورد جدید ابتلا به کرونا را روز شنبه در پایتخت تایید کرد که تعداد روزانه بیسابقه ای بود. این تعداد برای سومین روز متوالی از ۵۰۰ گذشت. در حال حاضر، تعداد کل موارد ابتلا به کرونا در توکیو ۳۷ هزار و ۳۱۷ است.

خبرگزاری صدا و سیما: نیرو‌های مشترک یمنی پایگاه راهبردی “ماس” در مأرب را از دست نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی آزاد کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، منابع نظامی یمنی ضمن اعلام این خبر افزودند نیرو‌های کمیته‌های مردمی و ارتش پس از درگیری‌های شدیدی که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مزدوران منجر شد این پایگاه را به طور کامل تحت سیطره خود در آوردند. به گفته منابع یمنی نیرو‌های یمنی از جهات مختلف به این پایگاه حمله کردند. از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت دفاع وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به سقوط این پایگاه اذعان کرد و افزود نیرو‌های مستقر در پایگاه به مناطق دیگر عقب نشینی کردند. با آزاد شدن پایگاه راهبردی ماس، شهر مأرب در تیررس نیرو‌های مشترک قرار گرفت و بدین ترتیب زمینه برای آزادسازی کامل شهر آماده می‌شود.

خبرگزاری فارس: «مهدی تقی امرلی»  نماینده عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز (یک‌شنبه – ۲۲ نوامبر) اعلام کرد که این کمیسیون بر دولت «مصطفی الکاظمی» فشار وارد خواهد کرد تا گزارش ویژه مربوط به ترور فرماندهان پیروزی (سردار شهید قاسم سلیمانی، «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی و شماری از همرزمان آنها) را در اسرع وقت در اختیار پارلمان قرار دهد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: دولت ملزم است که طی روزهای آتی، نتایج تحقیق درباره این پرونده و نیز گزارش معرفی طرف‌های همدست با آمریکایی‌ها در جنایت ترور فرماندهان پیروزی (شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس) در نزدیکی فرودگاه بغداد را به پارلمان ارائه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *