جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رسانه‌ها: تلاش مکرون برای به تعویق انداختن تحریم‌های آمریکا علیه لبنان

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش مکرون برای به تعویق انداختن تحریم‌های آمریکا علیه لبنان، تاکید سازمان ملل بر حق حاکمیت همیشگی سوریه بر جولان اشغالی، انتصاب اولین سفیر آمریکا در ونزوئلا پس از گذشت ده سال، تاکید رئیس جمهوری چین بر تداوم سیاست درهای باز، همکاری سرکرده جدید داعش با سرویس اطلاعات آمریکا، آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی، ورود یگان های ارتش آذربایجان به منطقه آغدام، نشست فوری گروه‌های فلسطینی علیه خیانت تشکیلات خودگردان، بازشماری دستی آرای جورجیا و تایید پیروزی بایدن، انتقال بی سروصدای قدرت به بایدن در کاخ سفید، سیر صعودی ارزش سهام در بازارهای بورس اروپا، ابراز نگرانی سران کشورهای شرق آسیا از وضعیت در دریای چین جنوبی و هشدار جامعه جهانی به بازی خطرناک آمریکا در یمن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: منابع دیپلماتیک غربی روز جمعه فاش کردند که ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را متقاعد کرده که اعمال‌ تحریم‌های بیشتر علیه مقام‌های لبنانی را به تعویق بیندازد. این منابع که نامشان فاش نشده به روزنامه لبنانی الجمهوریه گفتند: مکرون، پمپئو  را مجاب کرده که اعمال‌ تحریم‌های بیشتر علیه مقام‌های لبنانی را به تعویق بیندازد تا روند تشکیل دولت لبنان پیچده‌تر نشود و تلاش‌ها برای تشکیل آن در اسرع وقت ممکن ناکام نماند.

خبرگزاری تسنیم: ساعاتی پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا به جولان اشغالی سوریه رفت، سازمان ملل در قطعنامه‌ای بر سوری بودن جولان اشغالی تاکید کرد. تصویب این قطعنامه پس از آن رخ می دهد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، در اقدامی بی سابقه که ناقض همه قوانین و کنواسیون‌های بین المللی است، به عنوان نخستین وزیر امور خارجه آمریکا و از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال 1967 به این منطقه سفر کرد و مدعی شد: این منطقه برای همیشه متعلق به اسرائیل است.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا پس از گذشت ۱۰ سال در حالی سفیر در ونزوئلا تعیین کرده که این ۲ کشور با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند.  سنای آمریکا در جلسه خود، نامزدی «جیمز استوری» به عنوان سفیر جدید این کشور در ونزوئلا را تأیید کرد. تعیین سفیر آمریکا در ونزوئلا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن بعد از قطع روابط دیپلماتیک با ونزوئلا، هیچ دیپلماتی در سفارت خود در کاراکاس ندارد و این اولین سفیر آمریکا در ونزوئلا بعد از ۱۰ سال به شمار می‌رود.

ایران پرس: «شی جین پینگ» روز پنجشنبه به صورت ویدئو کنفرانس در نشست سران تجاری سازمان همکاری اقتصادی آسیا -پاسفیک (اَپِک) گفت چین در راستای مبارزه با یکجانبه‌گرایی آمریکا، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات را با هدف گسترش درهای باز به اجرا گذاشته است. رییس جمهوری چین خاطرنشان کرد سیاست درهای باز پیش شرط پیشرفت چین است و چین به طور عمیق با اقتصاد جهانی و نظام بین‌المللی آمیخته ‌است و هرگز عقبگرد تاریخی نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  اسناد نظامی ایالات متحده آمریکا، اطلاعات تازه‌ای درباره سرکرده جدید گروه تروریستی داعش فاش کرده است. شبکه خبری «الفرات» عراق گزارش داد، این اسناد که از درجه محرمانگی خارج شده است، نشان می‌دهد که «میر محمد سعید عبد الرحمن المولى» معروف به «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده جدید داعش، به دهها نفر از عناصر داعش در عراق خیانت کرده است. بر اساس این اسناد، سرکرده جدید داعش در جریان بازجویی در سال ۲۰۰۸، اطلاعات محرمانه‌ای از عناصر این گروه در اختیار آمریکاییها قرار داده بود. وی در آن زمان، در زندان «بوکا» عراق زندانی بود که تحت کنترل آمریکا قرار داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در وین امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، آمریکا آماده است تا مذاکرات با پیونگ‌یانگ را از سر بگیرد.  هیئت دیپلماتیک آمریکا در توییتی نوشت: آمریکا آماده از سر گیری مذاکرات با کره شمالی حول محور اهداف تعیین شده در نشست سنگاپور در سال ۲۰۱۸ میلادی از جمله خلع کامل تسلیحات اتمی کره شمالی است.

الکوثرفارسی: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد یگان های ارتش این کشور وارد منطقه آغدام شدند که تا به حال تحت تصرف نیروهای ارمنی قرار داشت. در اطلاعیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: “براساس بیانیه سه جانبه به امضای رئیس جمهور آذربایجان ، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه، یگان های ارتش آذربایجان در تاریخ جمعه 20 نوامبر (امروز) وارد منطقه آغدام شدند”. منطقه آغدام از نظر اداری بخشی از آذربایجان است. در ژوئیه 1993 ، بیشتر نقاط این منطقه تحت کنترل جمهوری خود خوانده قره باغ قرار گرفت و متعاقباً به منطقه عسگران آن ملحق شد.

العالم فارسی: «خضر عدنان» یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که از سرگیری روابط میان تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان هیچگاه از منجلاب این روابط بیرون نیامده بود. وی از تمام گروه‌های فلسطینی خواست یک نشست فوری علیه ازسرگیری روابط میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برگزار کرده و این اقدام را جنایت در حق ملت فلسطین و خیانت در حق خون شهدای فلسطینی بدانند.

 خبرگزاری صدا و سیما: شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ روز جمعه گزارش داد که نتیجه به دست آمده یادآوری می‌کند اوضاع جورجیا به اوضاع انتخابات در میشیگان شباهت بسیاری دارد، بازشماری آرا در جورجیا پیروزی جو بایدن را تایید کرد. بر اساس این گزارش، گروه وکلا و شماری از حامیان حزب جمهوری خواه که در بازشماری آرا حضور داشتند پیش از این اعلام کردند امیدی به رضایت بخش بودن این بازشماری در ایالتی که به طور سنتی محافظه کار بود ندارند. فرانس ۲۴  افزود، اما به هرحال ایالت جورجیا وضعیت جنجالی دارد، زیرا ۵ ژانویه قرار است در این ایالت انتخابات دیگری برای دو کرسی سنا برگزار شود. این کرسی‌ها تعیین کننده اکثریت کرسی‌های سنا برای جمهوری خواهان خواهد بود.

خبرگزاری مهر : «جیمز روزن»، خبرنگار گروه رسانه‌ای «سینکلر» و خبرنگار سابق شبکه خبری فاکس نیوز روز پنج شنبه به نقل از منبعی موثق گزارش کرد که «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به طور مخفیانه در حال پیشبرد روند انتقال قدرت به دولت بعدی آمریکاست. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به پذیرش شکست مقابل جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب نیست، منبعی مطلع به من گفت کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید، از جمله رابرت اوبراین (مشاور امنیت ملی) بی‌سر و صدا امور انتقال قدرت را به پیش می‌برند تا اطمینان حاصل شود انتقال قدرت بدون مشکل صورت می‌گیرد.

آناتولی  ترکیه: شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای اروپایی معاملات امروز جمعه 20 نوامبر 2020 را با رشد ارزش سهام آغاز کردند. شاخص «یورو استوکس 600» با افزایش 0.3 درصدی به سطح 388 واحد رسید. ارزش شاخص «دکس 30» شرکت اصلی بورس فرانکفورت آلمان با رشد 0.2 درصدی به 13.108 واحد و شاخص «فوتسی-100» بورس لندن انگلستان با 0.3 درصد ارتقا به سطح 6.353 واحد صعود کردند. شاخص «کک-40» بورس فرانسه با رشد 0.5 درصدی به 5.500 واحد و شاخص «ام‌آی‌بی-30» بورس ایتالیا نیز با افزایش 0.6 درصدی به 21.671 واحد رسیدند. همچنین شاخص «ایبکس 35» اسپانیا هم با 0.4 درصد افزایش در سطح 7.958 واحد قرار گرفت. در این راستا برابری یورو/ دلار در سطح 1.1872 واحد قرار گرفت.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) نسبت به مناقشات ارضی میان برخی از اعضای خود و چین در دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه خواهان حل مسالمت آمیز این مسئله شد. ویتنام ریاست این نشست چهار روزه آنلاین سران آسه آن که روز یکشنبه به پایان رسید را بر عهده داشت. رئیس این اجلاس روز چهارشنبه بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است «طی گفت و گوهای ما درباره وضعیت در دریای چین جنوبی برخی از رهبران در مورد تحولاتی از جمله فعالیت ها، احیای زمین از دریا و حوادث جدی در این منطقه نگرانی خود را مطرح کردند.» به نظر می رسد که این بیانیه به چین اشاره می کند که در سال جاری جزایری در این ناحیه را در تقسیمات کشوری خود قرار داده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  سازمان‌های بین المللی امداد رسان، از نرسیدن کمک‌های حیاتی به یمن به دلیل احتمال اقدام آمریکا در قرار دادن جنبش انصار الله در فهرست سیاه تروریستی خود نگرانند. سازمان‌ها و موسسات بین المللی امداد رسانی از احتمال قرار دادن جنبش انصار الله در فهرست سیاه آمریکا ابراز نگرانی کردند، زیرا در این صورت کمک‌های ضروری و حیاتی به دست مردم یمن نخواهد رسید. برخی منابع به خبرگزاری رویترز اعلام کردند: کارکنان موسسات امدادرسان نگرانند که قرار دادن جنبش انصار الله در لیست سیاه آمریکا بر توانایی مردم یمن در همکاری با سازمان‌های مالی و بانکی تاثیر منفی بگذارد و شهروندان یمنی دیگر نتوانند کمک‌های لازم را که از خارج از این کشور به دست آن‌ها می‌رسد به دست آوردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *