جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.

انفجار مهیب در حیفا

رسانه‌های عبری از وقوع انفجار مهیبی در حیفا، واقع در شمال اراضی اشغالی خبر دادند.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

Loading

رسانه ها؛بازآرایی ساختاری، لازمه جهان آینده و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید رئیس مجمع جهانی اقتصاد بر بازآرایی ساختاری جهان، تصویب لایحه اعزام نیروی نظامی ترکیه  به جمهوری آذربایجان، پیشنهاد ترکیه به گروه‌های مسلح سوری برای استقرار در جمهوری آذربایجان،آغاز فرایند انتقال قدرت در آمریکا، گفتگوی بایدن با دو متحد ترامپ،انتقاد اوباما از رویکرد قبیله‌ای شکاف در آمریکا، کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان، واکنش جنبش نجباء به کاهش نظامیان آمریکایی در عراق، مخالفت ناتو و رهبر سنای آمریکا با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران، افزایش تنش ها بر سر تغییر قانون اساسی تایلند، ادامه درگیری ها در شمال اتیوپی، سفر اولین هیأت رسمی بحرینی به  فلسطین اشغالی و استقرار  «گنبد آهنین» در شمال اسرائیل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  رئیس مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرد : بازآرایی ساختاری، لازمه جهان آینده است. پروفسور کلاوس شواب گفت : فکر می‌کنم واژه بازآرایی مناسب است، چون هنوز در حال مبارزه با ویروس کرونا هستیم، اما حالا با خبرِ رسیدن واکسن‌ها می‌توان خوشبین بود. اکنون باید فکر کنیم که می‌خواهیم دوران پساکرونا را چطور ساختاربندی کنیم. و واژه بازآرایی به ذهن من آمده،‌ چون یک چیز روشن است،‌ و آن این است که ما دیگر به گذشته معمول بر نمی‌گردیم. باید از این فرصت استفاده کنیم، همانطور که نیاکان و والدین‌مان از فرصتِ بعد از جنگ جهانی دوم استفاده کردند تا فکر کنند که واقعا چه مشکلی در کار بوده و چه چیزها را باید درست کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): پارلمان ترکیه لایحه اعزام نیروی نظامی به جمهوری آذربایجان را تصویب کرد. احد آندیجان، نماینده مجلس از حزب نیک در سخنرانی بررسی لایحه مذکور گفت: پیروزی آذربایجان در قره‌باغ، رویای ارمنستان را با شکست مواجه کرد. وی ضمن تاکید بر ارسال پهپادهای ترکیه به پایگاه‌های دیده‌بانی، کنترل و تحلیل آن از سوی سربازان تُرک، تصریح کرد: تحت این شرایط پایگاه‌های دیده‌بانی می‌توانند کاربردی داشته باشند.

العالم فارسی: مقام‌های ترکیه پیشنهادی را به گروه‌های مسلح سوری در مناطق تحت سیطره خود در استان ادلب مطرح کرده‌اند. مرکز موسوم به “دیده‌بان حقوق بشر سوریه”- وابسته به معارضان- اعلام کرد، سازمان اطلاعاتی ترکیه به رهبران گروهک‌های “السلطان مراد” و “سلیمان شاه”- وفادار به آنکارا- پیشنهاد داده است مقیم آذربایجان شوند.”رامی عبدالله” مدیر مرکز در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت، پیشنهاد ترکیه فقط به عناصر ترکمانی محدود می‌شود؛ چرا که اصالت آنها به مناطقی در “قفقاز” برمی‌گردد.

اسپوتنیک روسیه: یکی از اعضای با نفوذ حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا، گفت که مهلت انتقال قدرت به جو بایدن،قرار است هفته آینده آغاز شود. ران کلاین گفت که مهلت انتقال قدرت به جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا که تا کنون بیشترین رای را به خود اختصاص داده، اعلام شده است. این روند قرار است هفته آینده آغاز شود. پس از اعلام پیروزی جو بایدن توسط رسانه ها در انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ این انتخابات را نادرست اعلام کرد و اعلام کرده که در انتخابات تقلب شده است.

خبرگزاری صدا وسیما:  جو بایدن سه شنبه برای نخستین بار با نخست وزیران رژیم صهیونیستی و هند، دو متحد دونالد ترامپ گفتگو کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا به بنیامین نتانیاهو گفت: «مصمم هستم که این اطمینان حاصل شود که روابط بین آمریکا و اسرائیل تقویت و از حمایت دوجانبه قوی برخوردار شود.»تیم رئیس جمهور منتخب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بایدن بر حمایت بی دریغ خود از امنیت اسرائیل و آینده آن تأکید کرد.»

خبرگزاری ایرنا: باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا می‌گوید که دونالد ترامپ با رویکرد قبیله‌ای در حاکمیت و اداره کشور، شکاف در ایالات متحده را شتاب بخشیده است. اوباما در گفت و گو با شبکه «فرانس ۲» تصریح کرد: در ایالات متحده واقعا شکاف ایجاد شده است. من معتقدم که جو بایدن و کامالا هریس نمایانگر بازگشت به برخی استانداردها هستند. همچنین احیای حقوق شهروندی یک ضرورت است. 

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان به 2500 نفر هزار کاهش خواهد یافت. کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا طی نشست خبری اعلام کرد که تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان از 15 ژانویه سال 2021 به 2500 نفر کاهش خواهد یافت.وی همچنین تصریح کرد که این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطابق با اولویت‌های امنیت ملی است و درپی مذاکرات با تیم امنیت ملی خود اتخاذ شده است.

الکوثر فارسی: رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء با اشاره به اینکه کاستن از تعداد اشغالگران آمریکایی در محاسبات واقعی مقاومت عراق جایگاهی ندارد، تأکید کرد که تا آخرین سرباز اشغالگر باید به‌سرعت خاک این کشور را ترک کند. شیخ علی الاسدی در واکنش به اعلام رسمی پنتاگون مبنی بر کاهش نظامیان آمریکایی در عراق، تصریح کرد: کاستن از عدد اشغالگران آمریکایی حاضر در عراق، در محاسبات واقعی ما جایگاه قابل‌اعتنایی ندارد؛ آنچه در این محاسبات برای ما اهمیت دارد، دیدن خروج آخرین سرباز اشغالگر از سرزمینمان است.

دویچه وله: خروج احتمالا سریع سربازان آمریکایی از افغانستان با مخالفت دبیرکل ناتو و رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا روبرو شد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای ایالات متحده هشدار داد که عقب‌نشینی زودهنگام سربازان کشورش از أفغانستان به معنای پشت‌کردن به متحدان آمریکا و یک پیروزی بزرگ برای اسلام‌گرایان خواهد بود. سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه معتقد است که پیامدهای خروج زودهنگام آمریکایی‌ها از أفغانستان «می‌تواند از عقب‌نشینی رئیس‌جمهور اوباما در سال ۲۰۱۱ از عراق که آغاز ظهور داعش و دور جدید تروریسم جهانی است، بدتر باشد».

خبرگزاری مهر : یک رسانه غربی از انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران خبر داد. رویترز با اعلام انتشار گزارش جدید آژانس آورده است: ایران تزریق گاز UF۶ را به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۲m را در نطنز آغاز کرده است.«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چندی پیش پس از سفر به تهران به همکاری خوب میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در مسئله بازرسی از دو سایت در ایران اشاره کرده بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: پیش از اینکه قانونگذاران تایلندی به پیشنهاد بازبینی قانون اساسی در روز چهارشنبه رای دهند، تنش ها در این کشور در حال افزایش است.پارلمان تایلند روز سه شنبه در جلسه دو روزه خود گفتگو در مورد هفت اصلاحیه قانون اساسی را آغاز کرد.تظاهرکنندگان جوان از پیشنهاد یک گروه مدنی حمایت می کنند که در پی لغو موادی از قانون اساسی است که به ارتش نفوذ زیادی بر سیاست می دهد و نیز بدنبال آن هستند تا نظام سلطنتی اصلاح شود.

تی.آر.تی ترکیه: سازمان ملل متحد هشدار داد که درگیری ها در شمال اتیوپی می تواند زندگی 1 میلیون نفر را تحت تأثیر خود قرار دهد. به دنبال بروز درگیری در شمال اتیوپی سازمان ملل متحد هشدار داد که این درگیری ها می تواند حداقل زندگی 1 میلیون نفر را تحت تأثیر تبعات منفی خود قرار دهد.مارک لوکاک ، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه ، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بحران انسانی ناشی از درگیری ها در شمال اتیوپی نگران کننده است.

خبرگزاری فارس: منابع خبری گزارش دادند که اولین هیأت رسمی بحرینی به ریاست وزیرخارجه این کشور وارد تل‌آویو شده است.هیأت بحرینی یادشده به ریاست «عبداللطیف الزیانی» وزیرخارجه  این کشور وارد تل‌آویو شده است.

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی «گنبد آهنین» را در شمال فلسطین اشغالی مستقر کرد. رژیم صهیونیستی در پی حمله به اهدافی در خاک سوریه در مناطق مرزی با این کشور و لبنان از جمله در بلندی‌های جولان اشغالی به حالت آماده باش کامل در آمد. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم در مرز سوریه و لبنان به حالت آماده‌باش درآمده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *