جدیدترین مطالب

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.

پست اردوغان جنجال به پا کرد/عکس

انتشار پستی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شبکه ایکس درباره سفرش به عراق، با واکنش منفی گسترده کاربران عراقی مواجه شده است که محتوای آن توهین به بغداد و کشورشان دانسته اند.

انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه

در حالی‌‌که نماینده دائم روسیه در وین از اظهارات استولتنبرگ در مورد اجتناب ناپذیر بودن هزینه‌های تسلیحاتی ناتو به دلیل همسایگی با روسیه انتقاد کرد، بطور کلی استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک لهستان، نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

جامائیکا، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

تهران- ایرنا- دولت جامائیکا به فاصله پنج روز از تصمیم جمهوری باربادوس و به موجب «نگرانی‌ها در مورد جنگ در نوار غزه و تشدید بحران انسانی» در سرزمین‌های اشغالی، از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.

Loading

رسانه ها؛ هشدارکیسینجر به بایدن و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  هشدار وزیر خارجه کهنه کار و اسبق آمریکا به بایدن در خصوص خطر درگیری نظامی با چین،هشدار بایدن به ترامپ درخواست آلمان و فرانسه از بایدن برای همکاری درباره موضوعات مختلف از جمله ایران، افشای نامه محرمانه اسپر درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، هشدار رهبر اکثریت سنای آمریکا به ترامپ درباره خروج از افغانستان، افشاگری نیویورک تایمز درخصوص تلاش ترامپ برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران، تصمیم عربستان برای تجهیز به سلاح هسته‌ای، استقرار جنگنده های اف ۱۶ آمریکا در پایگاه نظامی امارات، بيانيه وزارت خارجه فرانسه درمحکومیت شهرک سازی اسرائیل  در شرق قدس اشغالی ، بازدید الهام علی‌اف از شهرهای آزادشده در قره باغ، پیروزی نامزد طرفدار اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی و ادامه درگیری‌ها در مرز اریتره و سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: وزیر خارجه سال‌های دور آمریکا به «جو بایدن» نامزد دموکرات این کشور هشدار داد، در پی بهبود روابط با چین باشد.وزیر خارجه دهه هفتاد میلادی آمریکا در مراسم افتتاحیه یک مجمع اقتصادی به نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس گزارش رسانه‌ها برنده شده، توصیه‌هایی کرد.«هنری کیسینجر» وزیر اسبق خارجه آمریکا به «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس برآورد رسانه‌ها پیروز شده توصیه کرد که باید به سرعت در پی احیای روابط با چین باشد. کیسینجر در پیام خود به بایدن هشدار داده که در صورت عدم احیای روابط با چین، خطر درگیری نظامی بین آمریکا و چین وجود دارد.

دویچه وله: جو بایدن با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا به ترامپ هشدار داده و گفته موضوع جان مردم در میان است.عدم همکاری کاخ سفید با تیم جو بایدن باعث افزایش نگرانی‌ها در آمریکا شده است. نگرانی‌هایی که فقط به مسائل امنیتی آمریکا محدود نمی‌شود. یکی از محورهای اصلی نگرانی‌های عمومی مربوط به افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا است.در همین رابطه، جو بایدن با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا از دونالد ترامپ درخواست کرده است تا درعرصه مقابله با شیوع این بیماری با تیم او همکاری کند. بایدن گفته است که در صورت عدم همکاری ممکن است شمار بیشتری از مردم آمریکا در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه آلمان و فرانسه «جو بایدن» را رئیس‌جمهور منتخب خواندند و ابراز امیدواری کردند اروپا و آمریکا بتوانند در دوره او، روابط خود را در حوزه‌های مختلف بهبود بخشند و درباره موضوعات مختلف همکاری کنند. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان خواستار همکاری با «جو بایدن» برای دستیابی به یک توافق جدید فراآتلانتیک شدند و اعلام کردند کشورهایشان برای این هدف با «جو بایدن» و «کاملا هریس» همکاری خواهد کرد.وزرای خارجه آلمان و فرانسه در ادامه به ایران هم پرداختند و گفتند برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری آمریکا در یک رویکرد مشترک هستند.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های آمریکایی نامه‌ای محرمانه از وزیر دفاع پیشین این کشور منتشر کردند که در آن با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مخالفت کرده است.  شبکه خبری «سی‌ان‌ان»  نامه محرمانه مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین آمریکا منتشر کرد. در این نامه که قبل از برکناری اسپر نوشته شده، درباره خروج بیشتر نیروهای آمریکای از افغانستان هشدار داده شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): رهبر اکثریت سنای آمریکا دوشنبه علیه خروج نیروهای آمریکایی بیشتر از افغانستان هشدار داد و این در شرایطی است که پنتاگون برای اجرای دستوری در این رابطه آماده می‌شود. میچ مک‌کانل در صحن این مجلس هشدار داد که تنها “اقلیت کوچکی” در کنگره از کاهش سریع حمایت می‌کنند. او هشدار داد که خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان “به متحدان ما لطمه می‌زند و مایه خشنودی کسانی می‌شود که آسیب رسیدن به ما را آرزو دارند.”

اسپوتنیک روسیه:دولت ترامپ به همراه اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس در حال آماده سازی تحریم های جدید زیادی علیه ایران قبل از مراسم تحلیف جو بایدن در ژانویه است. نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق و فعلی آمریکا اطلاع داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۱۲ نوامبر با مشاوران ارشد خود در مورد احتمال “اقدام” علیه تأسیسات هسته ای اصلی ایران در هفته های آینده نیز مشورت کرده است.

یورونیوز: عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی گفت: اگر برنامه هسته‌ای ایران متوقف نشود، عربستان این حق را خواهد داشت تا خود را به سلاح هسته‌ای مجهز کند. الجبیر که با خبرگزاری آلمانی دی‌پی‌ای مصاحبه می‌کرد، افزود:«دستیابی به سلاح هسته‌ای قطعاً یک گزینه پیشِ روی ماست و در صورتی که ایران به یک قدرت هسته‌ای بدل شود، افزون بر عربستان، کشورهای دیگری نیز این الگو را دنبال خواهند کرد.»

خبرگزاری مهر:  فرماندهی مرکزی آمریکا از استقرار چند فروند جنگنده اف ۱۶ این کشور در پایگاه نظامی امارات خبر داد. فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که این جنگنده ها از پایگاه «اسپانگداهلم» آلمان به پایگاه هوایی الظفره امارات منتقل شده اند.این جنگنده ها روز پنجشنبه گذشته به پایگاه هوایی امارات منتقل و در این پایگاه مستقر شده اند.

الکوثر فارسی: فرانسه اطلاعیه‌های مربوط به ساخت هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی در شهرک صهیونیستی گیوات هاماتوس در شرق قدس را محکوم کرد. پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه اطلاعیه‌های مربوط به ساخت هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی در شهرک اسرائیلی گیوات هاماتوس در شرق قدس را محکوم می‌کند.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آذربایجان از شهرهای آزادشده فضولی و جبرئیل بازدید کرد.مهربان علی‌اف، همسر وی در صفحه اینستاگرام خود تصاویری که رئیس جمهور آذربایجان سوار بر خودرو از این مناطق بازدید می‌کند، را منتشر کرد. رئیس جمهور آذربایجان همچنین با نشان دادن رود ارس، افزود: اینجا مرز آذربایجان-ایران است، مرز دوستی است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مایا ساندو، نخست وزیر سابق مولداوی که خواهان روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپاست، در دور دوم انتخابات ریاست جهموری این کشور بر رقیبش ایگور دودون که طرفدار روسیه است، پیروز شد. ساندو ۴۸ ساله پس از آنکه به عنوان اقتصاددان برای بانک جهانی کار کرده، در دولت مولداوی سمت وزارت آموزش را نیز برعهده داشته است. او خواستار روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا شده و هدفش عضویت مولداوی در این اتحادیه است.

خبرگزاری صدا وسیما: بیش از ۲۵ هزار نفر از درگیری‌های منطقه تیگرای اتیوپی به سودان گریخته اند.ابی احمد نخست وزیر اریتره ۱۲ روز پیش از آغاز عملیات نظامی علیه منطقه شورشی تیگرای خبر داد. این عملیات صد‌ها کشته و هزاران آواره برجای گذاشته است. افرادی که از درگیری‌ها گریخته اند به کشور همسایه سودان پناهنده شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *