جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

Loading

رسانه ها ؛ بحران در صحرای غربی و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: عملیات  نظامی مغرب  در صحرای باختری و پایان آتش بس با  جبهه پولیساریو،نگاهی به آخرین تحولات انتخابات آمریکا، تقسیم الکترال های جورجیا و کارولینای شمالی بین بایدن و ترامپ، رد شکایت حقوقی ترامپ درباره تخلفات انتخاباتی در دادگاه پنسیلوانیا، دیدار نمایندگان ویژه روسیه و ترکیه در امور سوریه، فعال‌سازی سامانه «گنبد آهنین» در تگزاس آمریکا، تأکید وزرای خارجه گروه ۷۷ بر ضرورت رفع فوری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سفر نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان، هشدار پاکستان نسبت به توطئه ساماندهی داعش در این کشور، ادامه حفاری های ترکیه در دریای سیاه، موضع چین درباره اعلام بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران از سوی آمریکا، درخواست آمریکا از کره جنوبی و ژاپن برای انتقاد کردن از چین، تهدید چین به اقدام متقابل علیه بریتانیا و استرالیا به دلیل موضع آنها در قبال هنگ کنگ، پیشنهاد اوکراین برای استقرار پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در دونباس و ادعای اسرائیل در خصوص حمله سایبری ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: پس از عملیات نظامی مغرب در صحرای باختری و اعلام پایان آتش بس از طرف جبهه پولیساریو، منطقه صحرای غربی وارد دور جدیدی از تنش شد. مغرب از کنترل کامل گذرگاه «الکرکرات» در مرز صحرای غربی با موریتانی خبر دادو اعلام کرد، نیرو‌های این کشور کنترل کامل گذرگاه «الکرکرات» در مرز صحرای غربی با موریتانی را به دست گرفته و نیرو‌های جبهه پولیساریو بدون درگیری از منطقه عقب نشینی کرده اند.از سوی دیگر جبهه پولیساریو اعلام کرد این اقدام مغرب نقض آتش بس امضاء شده در سال ۱۹۹۱ است و جنگ در حقیقت آغاز شده است و در ننتیجه با عملیات نظامی مغرب در صحرای غربی مقابله خواهد کرد.

دویچه وله:  با شمارش آرای دو ایالت باقیمانده آرای الکترال جو بایدن به ۳۰۶ رسید. دونالد ترامپ با مجموع ۲۳۲ رأی با فاصله‌ای قابل‌توجه انتخابات ریاست جمهوری را باخته است، هرچند همچنان از قبول شکست خود امتناع می‌ورزد.بنا به آماری که رسانه‌های جمعی آمریکا گردآوری کرده‌اند، نتایج انتخابات در همه ۵۰ ایالت این کشور قطعی شده است. دو ایالت آخر جورجیا و کارولینای شمالی بودند که در اولی جو بایدن ۱۶ رأی الکترال به دست آورد و در دومی ترامپ ۱۵ رأی الکترال.

الکوثر فارسی: شبکه تلویزیونی NBC از پیروزی بایدن در ایالت جورجیا و پیروزی دونالد ترامپ در ایالت کارولینای شمالی خبر داد.شبکه تلویزیونی NBC براساس محاسبات خود اعلام کرد که جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات آمریکا در ایالت جورجیا پیروز شده است.در این ایالت که نبرد برای 16 رأی الکترال وجود دارد، تقریباً 30 سال نماینده دموکرات ها پیروز نشده است. در صورت پیروزی بایدن در جورجیا، وی 306 رأی انتخاباتی به دست می آورد.همچین به نقل از NBC News، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در ایالت متزلزل کارولینای شمالی پیروز می شود.

العالم فارسی: دادگاهی در شهر «فیلادلفیا» ایالت «پنسیلوانیا» پنج شکایت حقوقی ستاد انتخاباتی ترامپ و جمهوری‌خواهان را که در آن مدعی بی‌نظمی و تخلف در آراء صندوق‌های پستی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شده بودند، رد کرد.پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» گزارش کرد، تیم ترامپ و جمهوری خواهان در دادخواست‌های جداگانه‌ای، بیش از هشت هزار و ۳۰۰ رأی در فیلادلفیا را به چالش کشیده و مدعی شده بودند از آنجایی‌که رأی‌دهندگان نام خود را در زیر امضا یا آدرس خود را روی پاکت رأی‌های پستی درج نکرده بودند، آراء فاقد ارزش قانونی است که دادگاه تمامی این دادخواست‌ها را رد کرد.

خبرگزاری مهر: نمایندگان ویژه روسیه و ترکیه در امور سوریه، با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات این کشور رایزنی کردند.«الکساندر لاورنتینف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و «سادات اونال» همتای ترکیه ای وی، در آنکارا دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه رایزنی کردند.در همین رابطه وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: نمایندگان ترکیه و روسیه در امور سوریه در این دیدار درباره وضعیت کمیته قانون اساسی سوریه، روند آستانه، تحولات ادلب، وضعیت آوارگان سوری و افراد بی خانمان شده و همچنین کُردهای پ ک ک و گروه های کُرد سوری که از دید ترکیه جزء گروه های تروریستی هستند، بحث و گفتگو کردند.

خبرگزاری فارس: ارتش آمریکا اعلام کرد، دو سامانه موشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی در پایگاه «فورت بلیس» ایالت تگزاس مستقر و فعال‌سازی می‌شود. در حالی که مردادماه سال جاری خبرها از توافق واشنگتن و تل‌آویو برای ایجاد خط تولید مشترک «گنبد آهنین» حکایت داشت، ارتش آمریکا حالا از تدارک خود برای استقرار و فعال‌سازی این سامانه در تگزاس خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ و وزیر امور خارجه چین در نشست مجازی خود که به بررسی تحولات اخیر جهان و چالش‌های پیش روی کشورهای در حال توسعه جهان اختصاص داشت، بر ضرورت رفع فوری تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران تأکید کردند. وزرای امور خارجه کشورهای موسوم به گروه 77 و وزیر امور خارجه چین طی یک نشست مجازی که با موضوع شرایط اقتصادی امروز جهان، تأثیرات همه‌گیری کرونا، تحولات اخیر جهان و چالش‌های اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی کشورهای در حال توسعه جهان برگزار شد، تأکید کردند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران باید هرچه زودتر برداشته شود.

آناتولی  ترکیه: عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان طی هفته جاری به افغانستان سفر می‌کند.گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز شنبه اعلام کرد که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان طی هفته‌ جاری وارد کابل شده و با مقامات عالی‌رتبه کشور رایزنی خواهد کرد. وی افزود: اشرف غنی٬ رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته طی تماس تلفنی با عمران خان٬ وی را برای انجام یک سفر رسمی به کابل دعوت کرده بود.

خبرگزاری ایرنا: پاکستان با ابراز نگرانی از موج جدید تنش‌ها در مرزهای شرقی خود با هند، نسبت به احتمال افزایش حملات تروریستی در شهرهای مختلف خود به ویژه توطئه خارجی برای ساماندهی داعش در پاکستان هشدار داد. نشست ویژه خبری مشترک وزیر امور خارجه و سخنگوی ارتش پاکستان روز شنبه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در اسلام‌آباد برگزار شد و مقامات این کشور به دست داشتن عوامل خارجی در پشت پرده حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف پاکستان اشاره کردند.

تی.آر.تی ترکیه: سومین کشتی حفاری ترکیه، به سوی دریای سیاه به راه افتاد. سومین کشتی حفاری ترکیه به نام “قانونی”، از بندر حیدرپاشای استانبول به سوی دریای سیاه به راه افتاد. فاتح دونمر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مراسم اعزام قانونی شرکت کرد.وی در مراسم، در خصوص فعالیتهایی که در دریای سیاه انجام میگردد، گفت: “کشتی حفاری فاتح پس از چاه تونا-1، عملیات حفاری را در چاه ترک‌علی-1 میدان گازی ساکاریا آغاز کرده و در حال حاضر تا عمق 2600 متری زمین حفر کرده است.”

رادیو چین: جانگ جون نماینده دایمی چین در سازمان ملل در پیامی به رئیس دوره ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل درباره اعلام یک جانبه آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران، موضع چین را تشریح کرد.جانگ جون در این پیام اظهار کرد که آمریکا در ماه مه سال 2018 از برجام خارج شده‌ و درخواست آن کشور از شورای امنیت درباره آغاز مکانیسم ماشه بی اساس است. 13 عضو شورای امنیت در ماه اگوست سال جاری اعلام کردند که هر گونه تصمیم یا اقدامی براساس درخواست آمریکا تاثیر قانونی و سیاسی ندارد. این مقام چینی تاکید کرد که به دلایل‌ مذکور، مکانیسم ماشه علیه ایران اعلام نشده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):آمریکا از ژاپن و کره جنوبی خواست تا از چین به بهانه رفتارش با اقلیت مسلمان این کشور و اقداماتش در قبال هنگ کنگ و تایوان به رغم روابط تجاری خود با پکن، انتقاد کنند. این درخواست که به طرز نا معمولی بی پرده بوده، از جانب مارک ناپر، دستیار معاون امور کره و ژاپن وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به این دو همپیمان نزدیک آمریکا مطرح شد. توکیو و سئول قرار است در روزهای آتی به جمع 13 کشور دیگر حوزه آسیا-اقیانوسیه در امضای یک پیمان اقتصادی مورد حمایت چین تحت عنوان پیمان شراکت اقتصادی فراگیر منطقه‌ای (RCEP) که می‌تواند تبدیل به بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان شود، بپیوندد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین تهدید کرده است که علیه بریتانیا و استرالیا به دلیل محکوم کردن اقدام این کشور در رد صلاحیت قانونگذاران حامی دموکراسی در شورای قانونگذاری هنگ کنگ، دست به اقدامات احتمالی متقابل خواهد زد.وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری مشخصا از بریتانیا و استرالیا نام برد. او گفت بعضی از کشورها شدیدا در امور داخلی چین مداخله کرده و اصول مبنایی قانون بین المللی و روابط بین المللی را به طور جدی نقض کرده اند.او گفت چین قویا با این رویه مخالف است و به این کشورها اعتراض کرده است.

یورونیوز: اوکراین به عنوان یک ابتکار صلح جدید،‌ پیشنهاد اعزام ۱۵۰۰ افسر پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای گشت‌زنی در مناطق درگیری در شرق این کشور مطرح کرده است.دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین همچنین خواستار انجام یک حسابرسی بین المللی در خصوص اموال از بین رفته و غارت شده شهروندان ساکن در شرق این کشور در جریان درگیری‌ها شده است.لغو تصمیم سال ۲۰۱۹ روسیه برای تسریع بخشیدن به روند اعطای شهروندی به افراد ساکن در منطقه دونباس از دیگر خواسته‌های دولت اوکراین به شمار می‌رود که در ابتکار صلح جدید گنجانده شده است.

اسپوتنیک روسیه: اسرائیل ادعا می کند یک باج افزار که بیش از ۱۲ شرکت را هدف گرفته در ایران توسعه یافته است. یک شرکت امنیت سایبری اسرائیلی به نام «چک پوینت» ادعا می کند نوع جدیدی از باج افزار را ردیابی کرده که در ایران توسعه یافته است.این باج افزار تازه «Pay۲Key» نام دارد و بیش از ۱۲ شرکت اسرائیلی را هدف گرفته که بین آنها یک شرکت حقوقی و یک شرکت بازی های رایانه ای نیز وجود دارد. هکرها با استفاده از پروتکل دسترسی به دسکتاپ از راه دور  (RDP) کارمندان دورکار، اهداف خود را اجرایی کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *