جدیدترین مطالب

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تصمیم مشترک امریکا و اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، آیا اقدامی برای اطمینان دادن به اسرائیل  و مجاب کردن آن در قبول آتش‌بس در غزه و نیز کاستن از سطح تنش با جمهوری اسلامی است؟ یا علاوه برآنچه گفته شد، نشان از سرخوردگی غرب در هرگونه توافق با تهران در بزنگاه کنونی دارد؟ هرچه هست، این که غرب در مسیری گام گذاشته که نه تنها تهران را در حفظ مواضع خود تشویق می‌کند بلکه سبب دور شدن هرچه بیشتر تهران از غرب و تعمیق رویکرد شرق‌گرایی در روابط خارجی آن خواهد کرد. در این صورت آیا این همان نتیجه‌ای است که غرب در همه سال‌های گذشته با سیاست‌های کج‌دار و مریز خود در قبال تهران دنبال کرده است؟

امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

وزیر خارجه ایران گفت: هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

آتش گرفتن قطار در کانادا

تصاویر ضبط شده یک قطار را در حالی که چندین واگن آن آتش گرفته، در حال عبور از منطقه مرکز شهر لندن واقع در استان انتاریو کانادا نشان می دهد.

حماس اظهارات بلینکن را محکوم کرد

جنبش حماس اعلام کرد انعطاف‌پذیری حماس با ناسازگاری و تعلل نتانیاهو و کابینه اش و ایجاد موانع و کارشکنی بر سر راه توافق مواجه شد و آنها به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ هستند.

از رنجی که می‌برند…

دیروز در غزه، عملیات بیرون کشیدن پیکر شهدای حمله صهیونیست‌ها به دو خانه در رفح، انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد

تهران- ایرنا- «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به انتخابات پیش‌رو در پارلمان اروپا و آمریکا، گفت چنانچه طرفداران صلح پیروز شوند، جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ پایان می‌یابد.

دومینوی استعفا در ارتش صهیونیستی

تهران- ایرنا- منابع خبری صهیونیستی گزارش دادند که بعد از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی و تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی برای استعفا، برخی فرماندهان دیگر نیز استعفا خواهند کرد.

Loading

رسانه ها؛ پیشتازی بایدن درانتخابات آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در ایستگاه آخر، رد ادعای حقوقی ترامپ درمورد تقلب از سوی دادستان کل پنسیلوانیا، واکنش رهبر اکثریت سنا به عدم پذیرش انتقال قدرت توسط ترامپ، آغاز فعالیت تیم انتقال قدرت بایدن، انتشار اسامی وزرای احتمالی دولت بایدن، ادامه درگیری ها در قره باغ، تقدیر جمهوری آذربایجان از موضع  ایران در مساله قره باغ، تکذیب بیماری پوتین، کاهش مبادلات تجاری چین و روسیه، ابراز خشنودی چین از عملکرد کری لم رئیس اجرایی هنگ کنگ، واکنش حزب الله به تحریم جبران باسیل، تاکید امارات بر پایان جنگ در سوریه، تحریم لوکاشنکو از سوی اتحادیه اروپا و گزارش اطلاعات روسیه درباره منشاء ویروس کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  شمارش آرا با پیشتازی جوبایدن در هر چهار ایالت باقیمانده ادامه دارد. این در حالیست که فاصله بایدن با ترامپ در ایالت مهم پنسیلوانیا بیشتر شده و قرار است آرا در جورجیا بدلیل اختلاف کم بازشماری شوند. جو بایدن از شهرش ویلمینگتون با هوادارانش صحبت  و تاکید کرد که برنده این رقابت خواهد بود. جو بایدن با اشاره به روند شمارش آرا در ایالت‌های باقیمانده و بیشتر شدن فاصله‌اش با دونالد ترامپ ابراز اطمینان کرد که نتیجه در نهایت به نفع او رقم خواهد خورد.

العالم فارسی: دادستان کل ایالت پنسیلوانیا گفته ادعای حقوقی ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا درباره تقلب در آرای شمارش شده در این ایالت کذب است.«جاش شاپیرو» گفته مطمئن است که شکایت ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا تأثیری بر روند شمارش رأی‌ها در این ایالت نمی‌گذارد. شاپیرو در این مصاحبه گفت: «ادعاهای حقوقی ترامپ که تعداد زیادی از آراء را با عناوین غیر‌قانونی و متقلبانه به چالش کشیده کذب است و متناسب با الگوی رفتاری این رئیس‌جمهور است.»

خبرگزاری تسنیم: رهبر اکثریت سنای آمریکا بر این باور است که انتقال قدرت در این کشور کاملا مسالمت آمیز خواهد بود. میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا روز جمعه در اظهاراتی گفت: بر این باورم که اگر دونالد ترامپ در انتخابات شکست بخورد، انتقال قدرت مسالمت آمیز خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تیم انتقال قدرت جو بایدن قبل از مشغول شدن به کار منتظر صدور حکم در رقابت ریاست جمهوری نمانده است. همچنان که مقامها به شمردن آرای انتخابات در چند ایالت تعیین تکلیف نشده ادامه می‌دهند، تد کافمن، یک دستیار پرسابقه جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکراتها با پیش بینی پیروزی او، در تلاش برای اطمینان حاصل کردن از این است که این معاون رئیس جمهور سابق آمریکا بتواند تشکیل دولتش را شروع کند.

خبرگزاری فارس: با افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای احتمالی دولت وی افزایش یافته است.به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بایدن در حال حاضر در حال انتخاب وزرای دولت آینده آمریکا است و گمان می‌رود طی روزهای آینده شماری از آن‌ها را اعلام کند.بایدن سعی کرده تا کنون انتخاب وزرای دولت را به شکل بی سروصدا پیش ببرد اما شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص شکل گرفته‌اند.

آناتولی  ترکیه:  عملیات ارتش آذربایجان ضد ارمنستان ادامه دارد.ارتش جمهوری آذربایجان ضمن دفع حملات ارمنستان در محورهای خوجاوند، آغ‌دره و آغدام ، تلفات سنگینی به نظامیان این کشور وارد کرد. وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان امروز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد که عملیات ارتش این کشور در تمام نقاط خط جبهه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: “حکمت حاجی اف ” دستیار رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان به تازگی بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در مساله قره باغ قدردانی کرد. حاجی اف در  توئیتر خود نوشت : ایران و جمهوری آذربایجان روابطی دوستانه  مبتنی بر احترام  متقابل دارند و ” الهام علی اف ” رییس جمهوری آذربایجان برای روابط دو کشور اهمیت زیادی قائل است.وی افزود : دیدگاه نمایندگان مجلس به هیچ وجه موضع رسمی این کشور نیست .حاجی اف افزود : همانطور که قبلا اعلام کردیم همه مقامات عالی جمهوری آذربایجان از موضع سازنده و عادلانه ایران خشنود هستند و آن را توام با حسن نیت و سازنده می دانند .

رادیو چین: دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه ادعای مبنی بر ابتلای ولادیمیر پوتین به بیماری پارکینسون و امکان استعفای وی را دروغ بیشرمانه خواند. پسکوف اعلام کرد که ادعای مبنی بر قصد پوتین برای کناره گیری از مقام رئیس جمهوری روسیه، کذب محض و بی اساس است.پسکوف گفت که پوتین قصد ندارد از مقام رئیس جمهوری روسیه کناره گیری کند.

خبرگزاری صدا و سیما: حجم معاملات تجاری روسیه و چین در فاصله ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با ۲/۳ درصد کاهش، به ۸۸ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار رسید. اداره گمرکات چین در گزارشی که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد: حجم معاملات تجاری روسیه و چین در فاصله ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، با ۲/۳ درصد کاهش، به ۸۸ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار رسید.

 ان. اچ.کی ژاپن: کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ، با یک مقام ارشد چین در پکن دیدار و گفتگو و تایید کرد که پس از تصویب قانون امنیتی چین برای هنگ کنگ، نظم احیا شده است.لم سفرش به پکن را روز سه شنبه آغاز کرد. این اولین دیدار او از زمان تصویب قانون امنیت ملی در ماه ژوئن است.لم روز جمعه با هان ژنگ، معاون نخست وزیر، که مسئول امور هنگ کنگ است ملاقات کرد.

الکوثر فارسی: جنبش حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اقدام آمریکا در وضع تحریم‌ علیه وزیر خارجه پیشین لبنان را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور دانست. حزب‌الله جمعه‌شب در واکنش به این تحریم‌ها، آن را «تصمیم سیاسی صرف و مداخله آشکار و مبتذل» در امور داخلی لبنان دانست و تأکید کرد: «ایالات متحده آمریکا که خود حامی تروریسم و افراطگرایی در جهان است، دولتی است که از فساد و فاسدان و دولت‌های دیکتاتور در جهان حمایت می‌کند لذا آخرین کسی باید باشد که از مبارزه با فساد صحبت می‌کند».

خبرگزاری مهر: «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات اظهارات جدیدی را در خصوص سوریه مطرح کرد. وی در این خصوص بدون اشاره به جنگ افروزی‌های کشورش در سوریه بر لزوم پایان جنگ در این کشور تأکید کرد! قرقاش مدعی شد که جنگ در سوریه باید از طریق راهکارهای واقعی پایان یابد.

ایران پرس: اتحادیه اروپا، «الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهوری و 14 مقام دیگر بلاروس را به دلیل آنچه نقش این افراد در سرکوب معترضانِ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواند، تحریم کرد. اتحادیه اروپا با استناد به گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس تحریم هایی در حوزه ممنوعیت مسافرتی و توقیف اموال 15 مقام بلاورس اعمال کرد.

اسپوتنیک روسیه: سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت که اطلاعات موثقی درباره ساخت کووید-19 توسط انسان ندارد. سرگئی ناریشکین گفت: هیچ داده معتبر و موثقی وجود ندارد که این ساخته دست و ذهن انسان باشند. بنابراین، ما تمایل داریم که این محصول از منشا طبیعی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *