جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها؛ آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نگاهی به آخریت وضعیت رای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  آمریکا، واکنش ناظران بین المللی به ادعای ترامپ درباره تقلب درانتخابات، اقامه دعوای ترامپ علیه شمارش آرا در میشیگان و ویسکانسین، تظاهرات در شیکاگو، اوهایو، نیویورک و ماساچوست علیه ترامپ، ایجاد وبسایت دوره انتقالی  ریاست جمهوری توسط بایدن ،  واکنش اروپا و چین  به نتیجه انتخابات آمریکا، مالابار؛ رزمایشی چهارجانبه برای قدرت نمایی مقابل چین، محکومیت برنامه آمریکا جهت فروش پهپاد به تایوان، خیز ترکیه برای دخالت در یمن، احداث پایگاه جدید ترکیه در سوریه ، شکست جدید در مذاکرات سد النهضه و ارجاع پرونده به اتحادیه آفریقا، بیانیه مشترک پاکستان و اتحادیه اروپا درباره افغانستان، ادامه درگیری های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ  و تحریم وبگاه های ایرانی در آمریکا به بهانه مقابله با نفوذ سری ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: مردم آمریکا در شرایطی برای انتخاب رئیس جمهور کشورشان به پای صندوق‌های رای رفتند که حواشی این انتخابات بسیار پررنگتر از انتخابات‌های قبلی است. اعلام نتایج ایالت‌های مختلف و جمع آرای الکترال هر نامزد تا رسیدن به عدد سرنوشت‌ساز ۲۷۰، واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به نتیجه نهایی، واکنش هواداران به بردن و باختن نامزد محبوب خود از مهمترین تحولات انتخابات آمریکا در 24 ساعت گذشته بوده است . بنابر آخرین آمار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه، جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است.

العالم فارسی: ناظران بین المللی انتخابات بامداد پنجشنبه اعلام کردند که هیچ سندی مبنی بر تقلب در انتخابات آمریکا وجود ندارد و ادعاهای دونالد ترامپ بی اساس هستند. “اورسولا گاچک” رئیس مأموریت ناظر سازمان امنیت و همکاری در اروپا به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما احساس می کنیم که این ادعاها مبنی بر تخلفات سیستمی در این انتخابات هیچ پایه محکمی ندارد.

دویچه وله: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه شمارش آرا در دو ایالت ویسکانسین و میشگان به دادگاه فدرال اقامه دعوا کرد. ترامپ احتمالا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در حالی که در سطح کشور جو بایدن دو میلیون و ۶۰۰هزار رأی بیشتر از ترامپ کسب کرده است، دونالد ترامپ صحت نتایج شمارش آرا در دو ایالت ویسکانسین و میشیگان را مورد تردید قرار داده است.

خبرگزاری تسنیم: مخالفان رئیس جمهور آمریکا با برگزاری تظاهرات در شیکاگو، اوهایو، نیویورک و ماساچوست از شبهه افکنی ترامپ در سلامت انتخابات به شدت انتقاد کردند. طرفداران جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد امروز (پنجشنبه) به وقت تهران علیه دونالد ترامپ تظاهرات کردند.این تظاهرات در نیویورک، اوهایو و شیکاگو آغاز شده است و معترضان با سر دادن شعارهایی خواستار عدم ایجاد شک و شبهه در سلامت انتخابات شدند.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با وجود این که هنوز تعداد لازم 270 رای الکترال را کسب نکرده ، “وبسایت دوره انتقالی” را با هدف آماده سازی برای انتقال قدرت از دونالد ترامپ ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده ، راه اندازی کرده است.یک پیام و یک عکس از بایدن در پس زمینه آبی در این وبسایت درج شده است.

یورونیوز: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ادعای دونالد ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آن‌هم در حالی که کار شمارش آرا به پایان نرسیده بود واکنش نشان دادند. جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری بدون اشاره به ادعای پیروزی دونالد ترامپ نوشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و ما در انتظار نتیجۀ این انتخابات هستیم. اتحادیه اروپا آماده است تا بر اساس ارزش‌ها و تاریخ مشترکمان، به ایجاد یک رابطۀ محکم در دو سوی اقیانوس اطلس ادامه دهد.» آلمان هم اعلام کرد که این کشور به «سنت دموکراتیک و نهادهای قانونمند» ایالات متحده اعتماد دارد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین خبر داد چین موضع خاصی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمیگیرد.وانگ ون بین در نشست خبری آن وزارتخانه در پکن در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: متوجه هستیم که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در جریان است و هنوز نتیجه مشخص نشده است.او در پاسخ به اینکه چین کدام یکی از نامزدها را ترجیح میدهد گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جزو امور داخلی آن کشور است و چین موضعی در این مورد ندارد.

خبرگزاری ایرنا: ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند روز سه شنبه اقدام به برگزاری رزمایش مشترک دریایی در مالابار و آب های نزدیک هند کردند که به گفته تحلیلگران به منظور قدرت نمایی در برابر چین صورت گرفت.در این رزمایش که سالیانه در آب های خلیج بنگال برگزار می‌شود، نیروهای دریایی آمریکا، هند، نیروی دریایی سلطنتی استرالیا و همچنین نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن شرکت دارند.این رزمایش ۹ روزه با هدف همکاری در جنگ های ضد زیردریایی و کشتی و عملیات ناو گروه های مشترک در میان افزایش فعالیت های چین در دریای جنوب این کشور و اعزام زیردریایی های چین به اقیانوس هند انجام می شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین برنامه آمریکا برای فروش مجموعه دیگری از تسلیحات به تایوان را محکوم کرده و به اتخاذ اقدامات تلافی جویانه اشاره کرده است. دولت آمریکا به کنگره اطلاع داده که تصمیم گرفته است چهار پهپاد که توانایی حمله دارند و تسلیحات دیگر به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا به تایوان بفروشد. این اقدام جدیترین فروش سلاح های آمریکایی به تایوان از جمله موشک های هوا به زمین است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت چین شدیدا مخالف این فروش است و در واکنش به تغییر و تحولات در شرایط، اقدامات قانونی و لازم را اتخاذ خواهد کرد.

الکوثرفارسی: یکی از رهبران «شورای انتقالی جنوبی» وابسته به امارات از قصد ترکیه برای بیرون آوردن نیروهای اخوانی خود از سوریه، انتقال آنها به یمن و زمینه‌سازی حزب الاصلاح برای استقرار آنها در ساحل حضرموت خبر داد. «صلاح بن لغبر» روزنامه‌نگار و از رهبران «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوبی)، از اقدام ترکیه به انتقال شماری از جنگجویان وابسته به گروه‌های افراطی در سوریه به استان «حضرموت» در شرق یمن در سایه تدارکات اخوانی‌ها برای استقرار آنها در منطقه «الساحل» که مقر گروه‌های وابسته به امارات است، خبر داد.

خبرگزاری فارس: برخی منابع خبری از اقدام ارتش ترکیه برای ساخت پایگاه جدید در استان «رقه» در شمال سوریه خبر دادند. این منابع گزارش دادند که ارتش ترکیه ساخت یک پایگاه نظامی در نزدیکی جاده بین‌‌المللی در شمال غربی شهر «عین عیسی» در «ریف الرقه» (استان رقه) در شمال سوریه را آغاز کرده است.ارتش ترکیه اکتبر ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) پس از بیرون راندن شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا «قسد» از این منطقه، بر آن سیطره یافته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت آب‌رسانی مصر اعلام کرد که مذاکرات سه‌جانبه مصر و اتیوپی و سودان درباره سد النهضه و سهمابه رود نیل بار دیگر شکست خورده است. در بیانیه این وزارتخانه در روز چهارشنبه آمده که وزرای آب‌رسانی سه کشور مذاکرات خود را زیر نظر اتحادیه آفریقا آغاز کردند اما پس مذاکرات روشن شد که سه کشور درباره روش تکمیل مذاکرات با یکدیگر توافقی ندارند.این بیانیه افزوده که سه کشور گزارشی به آفریقای جنوبی، رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقایی ارائه کرده‌اند که شامل روند مذاکرات و دیدگاه‌های هر کشور درباره نحوه رسیدن به نتایج است.

آناتولی  ترکیه:  پاکستان و اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه مشترکی، خواستار کمک جامعه جهانی به روند بازگشت پناهجویان افغانستانی به کشورشان شدند.مقامات پاکستان و اتحادیه اروپا پس از پنجمین نشست مذاکرات استراتژیک دو طرف، با انتشار بیانیه مشترکی خواستار حمایت جامعه جهانی از روند بازگشت پناهجویان افغانستانی به کشورشان شدند.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور آذربایجان گفت که ارتش این کشور 7 روستای دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرده‌است.الهام علی‌یف، رئیس‌جمهور آذربایجان با انتشار مطلبی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ارتش این کشور 7 روستای دیگر را از اشغال ارمنستان آزاد کرده است. وی تصریح کرد: “ارتش پیروزمند آذربایجان موفق به آزادسازی روستا‌های میرک و کاودار شهر جبرئیل، روستا‌های مشهدی اسماعیل و شفیع‌بیگلی شهر زنگلان و روستاهای باشارات، قاراکیشیلر و قاراجاللی شهر قبادلی از اشغال ارمنستان شده است. زنده باد ارتش آذربایجان. قره‌باغ آذربایجان است.”

خبرگزاری مهر: به بهانه مقابله با 17، آمریکا دامنه ۲۰ وبگاه ایرانی را مسدود کردو وزارت دادگستری ایالات متحده با انتشار اسنادی بر روی تارنمای رسمی خود مدعی شد که دامنه ۲۷ وبگاه ایرانی را که در فعالیت‌هایی ناقض تحریم‌های ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مسدود کرده است که با این اقدام [توقیف و مسدود سازی] هم حکومت ایران و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *