جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

Loading

رسانه ها ؛ انتقاد تند پوتین از آمریکا  و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش تند پوتین به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد،پرتاب نسل جدید ماهواره موقعیت‌یاب روسیه به فضا، لازم‌الاجرا شدن آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان، برگزاری رزمایش در اسراییل، ادامه اعتراضات ضد دولتی در تایلند پس از پایان مهلت مردمی، ضرب‌الاجل اپوزیسیون برای استعفای لوکاشنکو ، حمله بایدن به روسیه، مخالفت پوتین با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تاکید وزیر دفاع لیبی بر اجرای توافقنامه نظامی با ترکیه، پاسخ ترکیه به ادعاهای یونان در زمینه فعالیتهای اکتشافی ترکیه در مدیترانه شرقی، کاهش بهای جهانی نفت، مشارکت کماندوهای اسرائیلی در کودتای ناکام علیه مادورو، موج تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای عربی و واکنش پاریس، تحریم شرکت بوئینگ  از سوی چین و ابراز نگرانی مرکل از وضعیت مقابله باکرونا در آلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور روسیه طی اظهاراتی ضمن انتقاد از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، این اقدام را «اشتباهی جدی» توصیف کرد.پوتین طی بیانیه‌‌ای این اقدام آمریکا را اشتباهی جدی خواند و گفت این امر خطر احیای یک رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای در جهان را به وجود می‌آورد.وی گفت: «ما خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را یک اشتباه جدی می‌دانیم که خطر ایجاد یک رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای، افزایش احتمالی در‌گیری و بالا گرفتن [تنش] غیر‌قابل کنترل را افزایش می‌دهد.»

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نسل جدیدی از ماهواره موقعیت‌یاب گلوناس (Glonass) را بامداد امروز (دوشنبه) با موفقیت در مدار زمین پرتاب کرده است.این ماهواره توسط موشک کلاس متوسط سایوز ( Soyuz-۲.۱) از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد. گلوناس (GLONASS) که سرواژه‌ی عبارت «سامانه‌ی ماهواره‌ای ناوبری جهانی» (Global Navigation Satellite System) است، یک سامانه‌ی موقعیت‌یاب سراسری مانند GPS ایالات متحده‌ی آمریکا و مجموعه‌ی موقعیت‌یاب «گالیله» (Galileo) اروپاست.

آناتولی  ترکیه: آتش‌بس انسانی موقت که آمریکا اعلام کرده بود آذربایجان و ارمنستان بر سر آن توافق کرده‌اند، لازم الاجرا شد. پس از دیدار جداگانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با جیحون بایرامف و ظهراب مناساکانیان، همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد: باکو و ایروان بر پایبندی خود به آتش‌بس انسانی که در 10 اکتبر در مسکو حاصل شده‌بود مجدد تاکید کردند.

رادیو چین:  ارتش اسرائیل تمرینات نظامی موسوم به «تیر کشنده» را شروع کرد. این تمرینات تا 29 نوامبر طول خواهد کشید. این عملیات بر اساس شبیه سازی سناریوهای جنگی در جبهه های مختلف و با تمرکز بر جبهه شمالی است. هدف از این رزمایش «افزایش توانایی تهاجمی تمام رده های ارتش اسرائیل» اعلام شده است. نیروهای هوایی، دریایی، زمینی، نهاد اطلاعاتی، فنی و خدماتی و غیره در این رزمایش شرکت میکنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: اعتراضات ضد دولتی در بانکوک، پایتخت تایلند از سر گرفته شده است، زیرا نخست وزیر پرایوت چان اوچا درخواست های مردمی برای استعفای او تا روز شنبه را نادیده گرفته است.معترضان خواهان استعفای پرایوت و اصلاحات در سلطنت هستند.جلسه فوق العاده دو روزه پارلمان از روز دوشنبه آغاز می شود تا نحوه پاسخگویی به اعتراضات مورد بحث قرار گیرد.

دویچه وله: ضرب‌الاجل اپوزیسیون برای استعفای لوکاشنکو نیمه‌شب یکشنبه ۲۵ اکتبر به پایان ‌رسید. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مینسک علیه لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اعتراض کردند. پلیس و نیروهای امنیتی مرکز شهر را مسدود کرده اند. طبق فراخوان اپوزیسیون روز دوشنبه ۵ آبان (۲۶ اکتبر) اعتصاب عمومی و سراسری در بلاروس آغاز می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روسیه را بزرگترین تهدید برای ایالات متحده در صحنه بین المللی خواند. نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه CBS گفت: من فکر می کنم در حال حاضر بزرگترین تهدید آمریکا از نظر تضعیف امنیت و اتحاد ما روسیه است. دوم، من فکر می کنم چین بزرگترین رقیب است.

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید بهتر است نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان بمانند. پوتین در گفتگوی تلویزیونی با شبکه ۱ روسیه با بیان این مطلب تاکید کرد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان برای امنیت افغانستان مفید است.رئیس جمهوری روسیه در ادامه افزود: «ما از ابتدا هم از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کردیم و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادیم. من هنوز هم معتقدم که حضور آمریکا در افغانستان مغایر با منافع ما نیست.»

الکوثر فارسی: صلاح الدین النمروش وزیر دفاع لیبی گفت: توافقنامه نظامی با ترکیه ادامه دارد و توافقنامه ژنو شامل آن نمی شود.  وزیر دفاع در دولت وفاق ملی لیبی، تاکید کرد توافقنامه نظامی با ترکیه همچنان ادامه خواهد داشت. صلاح الدین النمروش گفت: توافقنامه نظامی با ترکیه ادامه دارد و توافقنامه ژنو شامل آن نمی شود.

تی .آر.تی ترکیه: حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به اظهارات مقامات وزارت خارجه یونان در زمینه فعالیتهای اکتشافی ترکیه در مدیترانه شرقی، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اشاره براینکه، وزارت خارجه یونان با ادعای اینکه فعالیتهای اکتشافی ترکیه در مدیترانه شرقی، در داخل محدوده مرزهای دریایی این کشور انجام گرفته و این فعالیتها غیرقانونی‌ست، اطلاعیه بی‌مسندی منتشر کرده است، گفت،  فعالیت‌های اکتشافی کشتی اوروچ رئیس در دریای مدیترانه شرقی در حریم دریایی کشورمان و مطابق با حقوق بین‌المللی که از سوی سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است، انجام می‌گیرد.

العالم فارسی: افزایش شیوع بیماری کووید-19 نگرانی‌ها را درباره تأثیر آن بر بازار طلای سیاه تشدید کرده است. صبح روز دوشنبه سیر نزولی بهای جهانی نفت همچنان ادامه یافت و نگرانی‌ها را درباره تأثیر اوج‌گیری شیوع کووید-19 بر تقاضا برای طلای سیاه تشدید کرد. در نخستین روز کاری از هفته جاری (دوشنبه)، بهای جهانی نفت حدود 2 درصد نزول را تجربه کرده است.

خبرگزاری تسنیم: دادگاه عالی ونزوئلا اعلام کرد در جریان عملیات موسوم به «گیدئون» که با هدف ربایش نیکلاس مادورو طراحی شده بود، دو یگان از کماندوهای اسرائیلی نیز مشارکت داشتند. این اظهارات دادگاه عالی ونزوئلا در حکم صادره به شماره 89 بخش کیفری این دادگاه آمده است.

ایران پرس: به دنبال اهانت «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص)، موج تحریم کالاهای فرانسوی در کویت، قطر، الجزایر، اردن و برخی دیگر از کشورهای اسلامی به راه است.امانوئل مکرون در اظهاراتی دور از عرف دیپلماتیک و مبانی دموکراسی اعلام کرد، فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز ضد پیامبراسلام (ص) ادامه خواهد داد که این اقدام موهن با محکومیت گسترده در جهان اسلام روبرو شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به خشم جهان اسلام از انتشار تصاویر موهن به پیامبر (ص) گفت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما با روحیه صلح به تمام تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم! به دنبال فراخوان کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم کالاهای تولید فرانسه به خاطر اظهارات موهن رئیس‌جمهوری این کشور و انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم (ص)، پاریس از کشورهای خاورمیانه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم نکنند.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه چین امروز دوشنبه از تحریم شرکت بوئینگ و چند شرکت دیگر آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر داد. وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های بوئینگ، لاکهید مارتین و ریتون اعمال می‌کند.دلیل اعمال این تحریم‌ها، اقدام شرکت‌های آمریکایی در فروش سلاح به تایوان اعلام شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: صدر اعظم آلمان تاکید کرد، ماه‌های بسیار بسیار سختی را در پیش داریم و روند فعلی برای مقابله با کرونا کفایت نمی‌کند. صدر اعظم آلمان گفت: از نشست نخست وزیران ایالات آلمان درباره تصمیم گیری برای مهار کرونا حس خوبی ندارم.آنگلا مرکل در دیدار با مقاماتی از احزاب اتحادیه مسیحی که خود نیز به آن تعلق دارد افزود: ماه‌های بسیار بسیار سختی را در پیش داریم و روند فعلی برای مقابله با کرونا کفایت نمی‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *