أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها: بازگشت اعتراضات “خیزش اکتبر” به بغداد و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بازگشت اعتراضات "خیزش اکتبر" به بغداد، کمپین تحریم کالاهای فرانسوی در عراق در محکومیت اظهارات مکرون، ذوق زدگی آمریکا از اقدام گواتمالا علیه جریان مقاومت، تلاش امارات برای خرید سامانه ضد پهپادی از رژیم صهیونیستی، بمب گذاری انتحاری در غرب کابل، اظهارات جدید مدیرکل آژانس درباره بازرسی‌های اخیر در ایران، تشکیل جبهه مقاومت سودان علیه عادی سازی روابط، ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره تمرین جنگ با حزب‌الله، کشته شدن یک سیاه پوست دیگر در نتیجه خشونت پلیس آمریکا، عملیات ارتش آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی، حمله پهپادی ارتش یمن به دو فرودگاه و یک پایگاه نظامی سعودی، اجرای پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای تا ۹۰ روز دیگر و زیر سوال بردن سلامت عقل ماکرون توسط اردوغان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هزاران عراقی امروز، یکشنبه برای تجدید اعتراضات به ناتوانی دولت در تحقق اصلاحات و مواخذه عاملان سرکوب تظاهرات‌های “خیزش اکتبر” که از سال گذشته میلادی این کشور را درنوردیده به میدان التحریر و اطراف منطقه الخضرا بازگشتند. درگیری‌هایی نیز میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در میدان العلاوی در بغداد رخ داد.

ایران پرس: مردم عراق و لبنان با راه اندازی کمپین تحریم کالاهای فرانسوی و آتش زدن پرچم این کشور اعتراض خود را بر موضع غیر قابل توجیه مقامات پاریس درباره اهانت به ساحت پیامبر اسلام (ص) اعلام کردند. شهروندان عراقی با فراخوان در شبکه‌های اجتماعی از عموم مردم و شرکت‌ها خواسته‌اند از خرید کالاهای فرانسوی در عراق خودداری کنند. شبکه‌های اجتماعی «فیسبوک» و «توئیتر» مملو از موج محکومیت هزاران کاربر عراقی نسبت به اظهارت ماکرون و همبستگی با سایر مسلمانان در محکوم کردن این اظهارات است.

خبرگزاری مهر: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، از اقدام دولت گواتمالا در قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریستی استقبال کرد. پمپئو با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: ما اقدام گواتمالا را در قرار دادن کل حزب الله در فهرست سازمان تروریستی، تحسین می‌کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که این اقدام گواتمالا «گامی مهم است که به قطع توانایی حزب الله برای طرح حملات تروریستی و جمع آوری پول در سراسر جهان، از جمله در نیمکره غربی کمک خواهد کرد.» گواتمالا روز جمعه اعلام کرد که گروه حزب الله لبنان و تمامی جریان‌های وابسته به آن را در فهرست تروریستی قرار داده است.

خبرگزاری فارس: «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی تأکید کرد که کشورش در صدد خرید انواع مختلف سامانه‌های ضد پهپادی پیشرفته به ویژه سامانه‌های لیزری است. بن زاید تصریح کرد که این سامانه‌ها برای استفاده نیروهای زمینی، هوایی و یگان ویژه کشور خریداری خواهد شد. به گفته او در همین ارتباط تماس‌هایی با چندین شرکت دفاعی خارجی از جمله «لئوناردو» ایتالیا، «تالس» فرانسه، «ریئتون» آمریکا و حتی چند شرکت اسرائیلی برقرار شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: بر اثر بمب گذاری انتحاری در کابل، پایتخت افغانستان، که ظاهرا یک مرکز آموزشی را هدف قرار داده بود ۱۸ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر مجروح شده اند. دولت افغانستان می گوید به نظر می رسد این انفجار، بمب گذاری انتحاری توسط یک نفر باشد. به گفته پلیس محلی، زمانی که نگهبانان امنیتی از از ورود فرد بمب گذار به این مرکز آموزشی جلوگیری کردند، او مواد منفجره ای را که با خود داشت، منفجر کرد. گروه پیکارجوی دولت اسلامی می گوید این انفجار کار آن بوده است. این حادثه در منطقه ای که محل سکونت شمار زیادی از افراد متعلق به اقلیت شیعه هزاره است، رخ داد. پیکارجویان گروه دولت اسلامی بارها این منطقه را مورد حمله قرار داده اند.

العالم فارسی: رافائل گروسی در بخشی از گفت و گویش با خبرگزاری آلمان به موضوع بازرسی‌های اخیر از دو محل در ایران اشاره کرده و در این باره گفت: اگر هر چه زودتر تمام جنبه هایی را که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی می شود شفاف سازی کنیم، برای همه و اول ایران بهتر خواهد بود. گروسی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بدون موانع فعالیت کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه رای الیوم که در لندن به روز می‌شود در گزارشی به قلم کمال خلف نوشت: جبهه فراگیری از مقاومت در سودان بر ضد عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی شکل گرفته است که از یک سو می‌تواند تهدیدی برای مشروعیت شورای حاکمیت انتقالی در سودان باشد و از طرفی می‌تواند سرآغاز و نقطه عطفی برای ناکامی و شکست پروژه آمریکا برای عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی با این رژیم منحوس قلمداد شود.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش رسانه های اسرائیلی،ارتش رژیم صهیونیستی تمرین نظامی جدیدی را برای مقابله با بزرگترین دشمن خود یعنی حزب الله انجام داد، زیرا بیم آن دارد حزب الله هر لحظه حملاتی را علیه شمال فلسطین اشغالی انجام دهد. شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی در این زمینه اعلام کرد ارتش اسرائیل امروز صبح رزمایش جدید ستادی فراگیری را به نام ” پیکان ویرانگر” آغاز کرده است.

خبرگزاری مهر:  در حالیکه اعتراضات ناشی از قتل «جورج فلوید» همچنان در آمریکا در جریان است، یک جوان سیاه پوست دیگر در نتیجه خشونت افسار گیخته پلیس ایالات متحده کشته شد. رویترز درباره این حادثه می‌نویسد: در ادامه خشونت‌های پلیس آمریکا علیه اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، یک افسر پلیس در «وائوکگان» ایالت «ایلینوی» به تازگی با ضربات گلوله یک جوان سیاهپوست غیرمسلح آمریکایی را کشت و نامزد ۲۰ ساله وی را زخمی کرد.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در مناطق آغ‌دره، خوجاوند، فضولی، هادروت و قبادلی در طول شب گذشته ادامه داشت. در این اطلاعیه آمده‌است: نیروهای ارمنستان با توپ و خمپاره شلیک کردند. ارتش آذربایجان طبق برنامه عملیاتی به فعالیت‌های خود در مسیرهای اصلی ادامه داده و مناطق تحت کنترل را گسترش می‌دهد. ارتش آذربایجان در خوجاوند، لاچین و قبادلی عملیات بسیار موفقی انجام داده و به سمت مسیرهای دیگر پیشروی کرده‌است. همچنین ارتش آذربایجان در آغ‌دره و خوجاوند نیز پیشروی موفقیت‌آمیزی داشته و گلوله‌های توپ نیروهای ارمنستان را منهدم‌کرده‌اند.

الکوثرفارسی: سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، پهپادهای “قاصف k2” ارتش یمن،  فرودگاه های “جیزان” و “ابها”  و پایگاه هوایی “خمیس مشیط” را هدف قرار داده‌اند. “یحیی السریع” تصریح کرد این حمله در پاسخ به جنایت‌های دشمن و محاصره و ادامه حملات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن انجام گرفته است.

خبرگزاری ایرنا:سازمان ملل یکشنبه اعلام کرد که ۵۰ کشور «پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» (TPNW) را تصویب کرده‌اند و زمینه اجرای این معاهده تا ۹۰ روز دیگر فراهم شده است. هر چند قدرت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند اما حامیان آن امیدوارند که این پیمان تاثیری تدریجی در مقابله با تسلیحات هسته ای داشته باشد.

یورونیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دلیل رفتارش با شهروندان مسلمان فرانسوی، به او توصیه کرد بدهد عقلش را بررسی کنند. اردوغان روز شنبه ۲۴ اکتبر (۳ آبان) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «رهبر کشوری که با میلیون‌ها تن از اعضا جامعه معتقد به یک دین دیگر این گونه رفتار می‌کند، به چنین رهبری فقط می‌توان گفت: اول برو بده وضعیت عقلی‌ات را کنترل کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *