أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه ها ؛ نوسازی بی سابقه سلاح‌های هسته ای آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات ترامپ درباره مدرن سازی سلاح‌های هسته ای ایالات متحده، پیشنهاد مسکو برای تمدید یک ساله پیمان اتمی با آمریکا، ابراز امیدواری مشاور امنیتی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی، مخالفت اندونزی با استقرار هواپیماهای جاسوسی آمریکا در این کشور، تهدید مجدد گانتس درباره برگزاری دور چهارم انتخابات، ادامه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اعلام آمادگی باکو و ایروان  برای مذاکره در مسکو، اظهارات مورالس درخصوص بازگشت به بولیوی، توافق لغو روادید میان اسرائیل و امارات متحده عربی، درخواست روسیه برای اجرای کامل توافق نامه کاهش تولید نفت، شرکت استرالیا در  رزمایش دریایی سه جانبه ژاپن – آمریکا – هند ، اصرار پارلمان اروپا بر کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه ۲۰ در عربستان و اعلام خروج سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره مدرن سازی سلاح‌های هسته ای ایالات متحده تا سطح بی سابقه صحبت کرد.به گفته وی، سایر کشورها حتی در رسیدن به چنین اوج‌هایی در تولید سلاح های هسته ای مانند ایالات متحده نزدیک نیستند. وی خاطرنشان کرد: ” ایالات متحده 2.5 تریلیون دلار برای توسعه ارتش خود سرمایه گذاری کرده است و اکنون بهترین فناوری را در جهان دارد. ترامپ همچنین افزود روسیه و چین به ایالات متحده حسادت می کنند زیرا آنها چنین سلاح هایی ندارند.”

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه با اعلام آمادگی دوباره مسکو برای تمدید پیمان اتمی «استارت جدید» گفته این کشور حاضر است ذخیره‌سازی کلاهک‌ هسته‌ای را برای این منظور متوقف کند.وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «پیشنهاد روسیه این است که پیمان “استارت جدید” برای یک سال دیگر تمدید شود و [این کشور] آماده است تا در کنار آمریکا تعهد سیاسی هر دو طرف به منظور متوقف کردن ذخیره‌سازی کلاهک‌ هسته‌ای طی این دوره را به عهده بگیرد.»

خبرگزاری ایرنا: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در یک حرکت نمایشی به منظور کمرنگ کردن شکست دولت متبوعش در گفت و گو با رهبر کره شمالی، برای از سر گیری مذاکره با آن کشور ابراز امیدواری کرد. رابرت اوبرایان با ابراز امیدواری به ادامه مذاکرات این کشور با کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای آن کشور، پیش بینی کرد که این گفت وگوها نزدیک زمان برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو در سال میلادی آینده برگزار و با پیشرفت هایی روبه رو شود.

 خبرگزاری مهر: با اعلام بی‌طرفی در مناقشه واشنگتن-پکن، اندونزی با استقرار هواپیماهای جاسوسی آمریکا در کشورش مخالفت کرد.طی سال گذشته آمریکا بارها از اندونزی خواسته میزبان هواپیماهایی باشد که اقدامات پکن در دریای چین جنوبی را رصد می‌کنند؛ حال آنکه دولت جاکارتا به این درخواست روی خوش نشان نداده است.آمریکا از هواپیماهای پی -۸ برای رصد فعالیت‌های پکن در منطقه دریای چین جنوبی استفاده می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس حزب آبی- سفید رژیم صهیونیستی نسبت به دور چهارم انتخابات در صورت عدم تصویب بودجه سال ۲۰۲۱ هشدار داد و گفت که آماده نیست در سایه شرایط سیاسی کنونی، در گرو کسی باشد. بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی- سفید بار دیگر هشدار داد که اگر بودجه سال ۲۰۲۱ تصویب نشود، ممکن است تل آویو خود را در مقابل دور چهارم انتخابات ببیند.پیشتر گابی اشکنازی و اوی نیسان کورن، دو عضو این حزب تهدید به انحلال دولت و برگزاری انتخابات جدید در صورت عدم پیشرفت در مسائل مبرم تا پایان ماه جاری همچون مساله بودجه و عزل و نصب‌ها و جلسات دولت کرده بودند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ادامه درگیری‌ها میان نیرو‌های این کشور با ارتش ارمنستان در محور‌های مختلف در شبانه روز گذشته خبر داد. در شبانه روز گذشته عملیات نظامی علیه ارتش ارمنستان در محور‌های “آغدره-آغدام”، “فضولی-هادروت-جبرئیل” و “قوبادلی-زنگیلان” ادامه داشت.

العالم فارسی: سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مصاحبه‌های جداگانه برای حضور در مسکو جهت مذاکره برای پایان جنگ قره‌باغ اعلام آمادگی کردند.«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌و‌گوی جداگانه با خبرگزاری ایتارتاس روسیه، گفتند که آماده‌اند برای حل بحران قره‌باغ کوهستانی در مسکو حضور یابند.

خبرگزاری تسنیم: پس از پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی اوو مورالس اعلام کرد به زودی به کشورش باز می‌گردد. اوو مورالس که هم اکنون در آرژانتین به‌سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: دیر یا زود به بولیوی باز می‌گردیم، هیچ بحثی در این باره وجود ندارد. آرزوی بزرگ من بازگشت به بولیوی و منطقه است، اکنون تنها مساله زمان مطرح است.

آناتولی  ترکیه: توافق لغو روادید میان اسرائیل و امارات متحده عربی امروز طی مراسمی در تل‌آویو امضا شد. مراسم امضای این توافقنامه در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و عبید بن حمید الطیار وزیر دولت در امور مالی امارات متحده عربی برگزار شد. امارات متحده عربی نخستین کشور عربی است که روادید با اسرائیل را لغو می‌کند.

رادیو چین: الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه  از کشورهای تولید کننده نفت خواست تا توافق نامه کاهش تولید نفت امضا شده از سوی کشورهای اپک و غیر اپک را به طور کامل اجرا کنند. بر اساس گزارش رسانه های روسی، نواک همین روز دوشنبه در جلسه کمیته نظارت مشترک وزرای اوپک و کشورهای غیر اوپک تولیدکننده نفت گفت در حال حاضر بازار بین المللی نفت همچنان بی ثبات است و کشورهای مرتبط تولید کننده نفت باید توافق نامه کاهش تولید نفت که بین اوپک و کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک امضا شده را به طور کامل اجرا کنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: استرالیا در یک رزمایش دریایی مشترک میان ژاپن، آمریکا و هند شرکت خواهد کرد. ماریس پاین وزیر خارجه و لیندا رینالدز وزیر دفاع استرالیا با صدور بیانیه ای گفتند که امسال کشور آنها به دعوت هند در رزمایش مالابار شرکت می کند.این تمرین ها هر سال توسط نیروهای دریایی آمریکا و هند و نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن برگزار می شود. رزمایش امسال برای ماه نوامبر و در نزدیکی هند برنامه ریزی شده است.

یورونیوز: ۶۵ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا با امضای نامه‌ای از مقامات ارشد اتحادیه اروپا خواستند تا به دلیل نقض گستردۀ حقوق بشر در عربستان سعودی، امسال سطح هیأت شرکت کننده از سوی این اتحادیه در نشست گروه بیست را کاهش دهند.قرار است نشست گروه بیست که متشکل از وزرای اقتصاد و دارائی و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا است، ماه آینده طی روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر (اول و دوم آذر) در عربستان سعودی برگزار شود.

دویچه وله:آمریکا قصد دارد سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و تمام تحریم‌هایی که علیه آن وضع شده را لغو کند. به گفته ترامپ، سودان خطای خود در حمایت از تروریسم را می‌پذیرد و به قربانیان حملات تروریستی غرامت می‌پردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *