جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

لندن – ایرنا – سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

شمار شهدای غزه از ۳۴ هزار نفر فراتر رفت

تهران- ایرنا- وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد شمار شهدا از زمان آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه به ۳۴ هزار و ۱۲ تن افزایش یافته است.

Loading

رسانه ها ؛ پایان تحریم تسلیحاتی ایران و…

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پایان خودکار محدودیت‌های تسلیحاتی  ایران، واکنش روسیه به استقرار موشک‌های آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه، اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه شخصیت ها و نهادهای لیبیایی، سفر نتانیاهو به بحرین و امارات، امضای توافقنامه افتتاح سفارت میان بحرین و رژیم صهیونیستی، ادامه تجمعات اعتراضی علیه نتانیاهو، مذاکره روسیه و عربستان در مورد قرارداد اوپک پلاس و ویروس کرونا، اجرای آتش‌بس موقت بین آذربایجان و ارمنستان و نقض آن، ابراز امیدواری مشاور امنیت ملی آمریکا به مذاکره با کره شمالی، اذعان بولتون به بی نتیجه بودن راهبرد ترامپ در قبال ایران، واکنش هند به آماده باش ارتش چین و تلاش ترامپ و بایدن برای جلب حمایت رای دهندگان زودهنگام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: تحریم‌های تسلیحاتی ایران ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر ماه، رسما پایان یافت. اتفاقی که طبق توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ در سال ۲۰۱۵، معین شده بود. دولت آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای مقابله با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، که تهران آن‌را دست‌آوردی بزرگ می‌خواند انجام داد. با این وجود جامعه بین‌الملل و کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحده در مقابل ایالات متحده قرار گرفتند تا در نهایت آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به ایران وعده داده شده بود، محقق شود.

خبرگزاری ایرنا: سفیر روسیه در آمریکا گفت: مسکو به استقرار موشک‌های واشنگتن در منطقه آسیا و اقیانوسیه به اندازه کافی پاسخ خواهد داد. آناتولی آنتونوف گفت: اگر موشک‌های آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه مستقر شوند برد آنها به فدراسیون روسیه که اهداف راهبردی بازدارندگی هسته‌ای را پوشش می‌دهند خواهد رسید.آنتونوف افزود، تا زمانی که آمریکا چنین موشک‌هایی را در برخی مناطق مستقر نکند، روسیه تعهدات یک جانبه‌ای را برای عدم استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد پذیرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا از اعمال تحریم علیه چند شخصیت لیبیایی و بلوکه دارایی چند نهاد این کشور خبر داد.رئیس هیأت اعزامی اتحادیه اروپا به لیبی اعلام کرد که ۱۶ شخصیت لیبیایی را ممنوع السفر کرده است.وی همچنین گفت که این اتحادیه دارایی ۲۰ فرد و ۱۹ نهاد دیگر لیبی را هم بلوکه کرده است.

الکوثر فارسی: منابع آگاه اعلام کردند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده به امارات و بحرین می رود. این اولین سفر نتانیاهو به ابوظبی و منامه است که تاریخ دقیق آن اعلام نشده و منابع درباره جزئیات آن چیزی فاش نکردند.اخیرا نتانیاهو اعلام کرد که محمد بن زاید، ولیعهد امارات را برای سفر به اراضی اشغالی دعوت کرده و در مقابل ولیعهد ابوظبی نیز از نتانیاهو خواسته است که به امارات سفر کند.

خبرگزاری مهر: بحرین و رژیم صهیونیستی قرار است امروز یکشنبه رسماً توافقنامه افتتاح سفارت و برقراری روابط دیپلماتیک را با حضور «استیو منوچین» وزیر خرانه‌داری آمریکا به امضا برسانند.بر اساس این گزارش، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که بحرین به دلیل انتقادات گسترده خواستار این شده است تا در مرحله کنونی توافق سازش جامع به امضا نرسد.این رسانه‌ها اعلام کردند که بحرین خواستار آن شده که فعلاً به جای «معاهده»، بیانیه همکاری‌های دیپلماتیک میان دو طرف امضا شود.

خبرگزاری صدا وسیما: برای چندمین هفته پیاپی شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی صحنه تظاهرات گسترده هفتگی ضد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی از جمله قدس شریف شاهد تظاهرات هفتگی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بودند که به فساد و بی کفایتی در مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا متهم است. هزاران تظاهر کننده با تجمع مقابل اقامتگاه نتانیاهو در شهر قدس، علیه او شعار دادند و خواستار برکناری او شدند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فساد متهم است.

العالم فارسی: رئیس جمهور روسیه و ولیعهد عربستان در مورد بازارهای انرژی و اجرای قراردادهای اوپک پلاس مذاکره کردند.کرملین طی بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس، جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مورد بازارهای انرژی و اجرای قراردادهای اوپک پلاس مذاکره کرده‌اند.در این بیانیه آمده است:«هردوطرف برای ادامه همکاری در این زمینه جهت حفظ ثبات بازار جهانی انرژی توافق دارند».

آناتولی  ترکیه:  آتش‌بس انسانی موقت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آن به توافق رسیده بودند، از 18 اکتبر اجرایی شد.بنا به اعلام وزارت امور خارجه آذربایجان، طرفین این تصمیم را با استناد به بیانیه‌های سران مشترک گروه مینسک در یکم و پنجم اکتبر و بیانیه مسکو در دهم اکتبر گرفته‌اند.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان شوشان استپانیان روز یکشنبه اطلاع داد که ارتش دفاعی قره باغ چهار تانک مهاجم نظامیان آذربایجان را در جنوب خط درگیری منهدم کرده است.استپانیان در فیس بوک خود نوشت: « در خط جنوبی درگیری ارتش دفاعی قره باغ چهار تانک مهاجم دشمن را نابود کرد. در بخش جنوبی دشمن از تعداد زیادی پهپاد و آتش توپخانه استفاده می کند.»

 ان. اچ.کی ژاپن: مشاور امنیت ملی آمریکا ابراز امیدواری کرده است که گفتگوهای متوقف شده با کره شمالی بر سر غیر هسته ای سازی، حوالی زمان برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو در سال میلادی آینده پیشرفت هایی داشته باشند.رابرت اوبراین این اظهارات را طی رویدادی اینترنتی عنوان کرد.اوبراین گفت که دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ همچنان به اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی ادامه خواهد داد.

ایران پرس:  مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با اذعان به راهبرد ناکارآمد ترامپ علیه ایران، از رویکرد وی در قبال مسائل بین المللی انتقاد کرد. «جان بولتون» در مصاحبه با رادیو ان پی آر همچنین گفت: آمریکا نسبت به ۴ سال گذشته و پیش از روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» ناامن‌تر شده است.مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا افزود: تصمیم دولت ترامپ برای گفتگو با طالبان، ممکن است باعث بازگشت این گروه به قدرت شود.

خبرگزاری فارس:  در میانه تنش‌های مرزی بین هند و چین و در فاصله چند روز بعد از درخواست «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین از نیروهای نظامی کشورش برای آمادگی جنگی، «آمیت شاه» وزیر امور داخلی هند گفت ارتش این کشور همیشه آماده نبرد است.شاه در یک مصاحبه اعلام کرد هند هرگز حتی یک اینچ از قلمروی خود را به چین واگذار نخواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش زیادی را آغاز کرده‎‌اند تا در آستانه آخرین مناظره خود در هفته جاری، آراء بیشتری از رای دهندگان زودهنگام را به دست آورند. در شرایطی که ستادهای انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ برای دومین و آخرین مناظره طی هفته جاری آماده می‌شوند، این دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه تلاش زیادی را آغاز کرده‌اند تا رای دهندگان زودهنگام را جذب کنند.بر اساس این گزارش، ترامپ روز یکشنبه به نوادا خواهد رفت، یک ایالت مهم که بر اساس آمارهای دولتی تاکنون بیش از 100 هزار نفر در رای گیری غیابی و پستی شرکت کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *