جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را بررسی کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان اعلام کرد روسیه معتقد است که شورای امنیت باید موضوع تحریم اسرائیل را به دلیل عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس در نوار غزه برای ماه مبارک رمضان به فوریت بررسی کند.

Loading

رسانه ها؛ قره باغ زیر آتش و…

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید تنش‌ها میان باکو- ایروان، تاکید علی‌یف برادامه حملات آذربایجان تا پایان اشغال قره‌باغ، هشدار ارمنستان درباره حمله قره باغ به مواضع آذربایجان در مرز ایران، تهدید اتحادیه اروپا علیه ترکیه، ارزیابی دوباره  مسئله مدیترانه شرقی در شورای اروپا، تاکید ترکیه بر رویکرد راه‌حل-محور برای شرق مدیترانه، واکنش تند آمریکا به آزمایش سامانه اس ۴۰۰ ترکیه، امضای قراردادنظامی قزاقستان و روسیه، تقابل تجاری دوباره آمریکا  با شرکای اروپایی، لغو نشست اتحادیه اروپا درباره چین، اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره برنامه هسته‌‌ای ایران، تشکیل  سیستم دفاع ملی روسیه در برابر ویروس‌های جدی به دستور پوتین، پیشنهاد پوتین برای تمدید یک ساله پیمان هسته ای با آمریکا و واکنش واشنگتن و افشای جزئیات توافق بحرین و رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی:  در ادامه تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، منابع خبری از انفجارهای متعدد در مرکز قره باغ کوهستانی خبر دادند. علیرغم آنکه ایروان و باکو طی یک نشست سه‌جانبه میان وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو توافق کردند از ۱۲:۰۰ ظهر ۱۰ اکتبر به وقت محلی (۱۲:۳۰ ظهر ۱۹ مهرماه به وقت تهران) برای اهداف انساندوستانه آتش‌بس کنند اما درست ساعاتی قبل و بعد از اجرای توافق، دو طرف یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس و حمله به قلمروهای مقابل متهم کردند. دور جدید تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ 27 سپتامبر (6 مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها تا امروز ادامه داشته است.

تی .آر. تی ترکیه: رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر خطوط قرمز این کشور را اعلام کرده و گفت که تحت هیچ شرایطی امتیازی داده نخواهد شد. الهام علی‌یف با بیان اینکه نجات قره‌باغ کوهستانی برای آذربایجان جنگ آزادی است، اظهار داشت: “آذربایجان تحت هیچ شرایطی به ادامه اشغال قره‌باغ کوهستانی اجازه نخواهد داد.”

اسپوتنیک روسیه: ارمنستان به ایران درباره آمادگی قره باغ برای حمله به مواضع آذربایجان در طول مرز ایران هشدار داد. وزارت دفاع ارمنستان اطلاعات مربوط به آمادگی نظامیان قره باغ را برای وارد کردن “ضربات ویرانگر” به سربازان آذربایجانی در قره باغ در مرز با ایران را به طرف ایرانی منتقل کرد.

یورونیوز: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن اقدامات «تحریک آمیز» ترکیه در دریای مدیترانه هشدار دادند که احتمال وضع تحریم علیه آنکارا وجود دارد. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از جلسه سران کشورهای عضو در بروکسل اقدامات «تحریک آمیز» و «یکجانبه» ترکیه در شرق دریای مدیترانه را محکوم کرد. قبرس و یونان به عنوان دو عضو اتحادیه اروپا خواستار بررسی موضوع افزایش تنش ها در دریای مدیترانه شده بودند. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا پیش از این هشدار داده بود که اتحادیه اروپا برای «وضع فوری» تحریم های اقتصادی علیه ترکیه آمادگی دارد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس شورای اتحادیه اروپا طی نشست خبری اعلام کرد مسئله مدیترانه شرقی را در جلسه ماه دسامبر مجددا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. شارل میشل با بیان اینکه در این نشست بسیاری از موضوعات از جمله مسئله مدیترانه شرقی مورد ارزیابی قرار گرفت، با ابراز تاسف ادعا کرد که ترکیه در مدیترانه شرقی اقدامات یک‌جانبه انجام می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت، آنکارا از اتحادیه اروپا خواسته تا از تهدید ترکیه دست بردارد و یک رویکرد ملموس و بی طرفانه در قبال تنش در مدیترانه شرقی داشته باشد. حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد، ترکیه به دنبال کاهش تنش با اتحادیه اروپاست و اینکه حسن نیت خود را با واکنش مثبت به درخواست‌ها برای گفتگو نشان داده است.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت در صورت صحت آزمایش سامانه پدافند هوایی اس – ۴۰۰ توسط ترکیه به شدت آنرا محکوم می‌کنیم. جاناتان هافمن سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت وضع مربوط به سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ روسیه، موانعی را در مسیر پیشرفت در روابط دو جانبه آمریکا و ترکیه ایجاد می‌کند. یک منبع نظامی-دیپلماتیک اعلام کرد ترکیه برای اولین بار در جریان رزمایش‌هایی که در بخش شمالی این کشور در منطقه سینوپ برگزار شد، سامانه اس – ۴۰۰ را آزمایش کرده است.

خبرگزاری فارس: قزاقستان و روسیه قرارداد جدیدی در زمینه همکاری‌های نظامی به امضا رساندند. در سفر رسمی «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به قزاقستان قرارداد جدیدی همکاری‌های نظامی میان دو کشور به امضا رسید. بر اساس این سند، همکاری‌های نظامی بین قزاقستان و روسیه در زمینه‌هایی مانند آموزش و آماده سازی پرسنل نظامی، عرضه سلاح و تجهیزات، مشارکت در تمرینات مشترک و برنامه‌های آمادگی رزمی نیروها انجام خواهد شد.

ایران پرس: دولت ترامپ در راستای سیاست حمایت‌گرایی اقتصادی، با افزایش تعرفه‌ها بر محصولات و کالاهای وارداتی به آمریکا موجب تقابل تجاری با شرکای اروپایی واشنگتن شده است.این رخداد با توجه به اینکه حدود سه هفته به برگزاری انتخابات آمریکا باقی مانده، می‌تواند به افزایش دامنه جنگ تجاری میان دو طرف بیانجامد. تصمیم‌گیری نهایی سازمان تجارت جهانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، در پاسخ به اعتراض سال گذشته اتحادیه اروپا به وضع تعرفه آمریکا بر واردات 7.5 میلیارد دلار کالای ساخت اروپا اعلام شد که واشنگتن در اعتراض به یارانه‌های دولتی به شرکت ایرباس اعمال کرده بود.

خبرگزاری مهر:  صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد نشست سران اتحادیه اروپا برای بحث بر سر رابطه با چین را لغو کرد. «آنگلا مرکل» در این رابطه اعلام کرد: «در شرایط همه گیری [کرونا] روشن است و اجازه نخواهیم داد اجلاس غیررسمی برگزار شود. باید از خیر آن بگذریم! به نظرم این پیامی است که لازم است فرستاده شود.»

خبرگزاری فارس: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تشریح چشم‌انداز سیاست‌های دولت دوم «دونالد ترامپ» تأکید کرد که واشنگتن به دنبال برچیده شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.«رابرت اوبراین» طی یک کنفرانس ویدئویی مجازی با اندیشکده «اسپن»، به تشریح چشم‌اندازهای سیاست‌ دولت دوم «دونالد ترامپ» پرداخت.وی در بخشی از سخنرانی ویدئویی خود، مدعی شد که کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ ایران را از نظر اقتصادی به زانو درآورده و توانایی ایران در منطقه را تضعیف کرده است.

خبرگزاری ایرنا: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه دستور داده است تا سیستم دفاع ملی در برابر ویروس های جدید تشکیل شود به همین منظور کمیسیونی بین دولتی به رباست «دمیتری مدودیف» معاون شورای امنیت ملی این کشور ایجاد شد.این تصمیم با توجه همه گیری و روند صعودی موج دوم ویروس کرونا گرفته شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواهان تمدید یکساله بدون شرط آخرین پیمان کنترل تسلیحات هسته ای باقیمانده میان کشورش و آمریکا شد.پوتین در یک نشست آنلاین شورای امنیت روسیه شرکت کرد. او به سرگی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دستور داد که به آمریکا پیشنهاد کند که پیمان استارت جدید دستکم به مدت یک سال تمدید شود تا فرصت برای مذاکرات بیشتر وجود داشته باشد.

رادیو چین: مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشنهاد رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان استارت-۲ را “بی‌سرانجام” توصیف کرد.وی گفت: آمریکا پیشتر با هدف فرصت دادن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، پیشنهاد تمدید یک ‌ساله این پیمان را با این شرط که دو قدرت بزرگ اتمی جهان ساخت کلاهک هسته‌ای را در این مدت متوقف کنند، به کرملین داده بود.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های صهیونیستی جزئیات توافقی را که قرار است فردا میان این رژیم و بحرین امضا شود فاش کردند.رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که فردا یکشنبه 18 اکتبر (27 مهر) متن توافق عادی‌سازی و برقراری روابط دیپلماتیک میان رژیم اسرائیل و بحرین امضا می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *