جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

رسانه ها ؛ پیام تند اتحادیه اروپا به انگلیس و…

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار شدید اتحادیه اروپا به انگلیس درباره توافق برگزیت، واکنش وزیر برگزیت انگلیس به  مواضع جدید اتحادیه اروپا، ادامه درگیری‌های پراکنده در قره‌باغ ، گفتگوی چاووش‌اوغلو و لاوروف درباره قره باغ، درخواست اتحادیه اروپا برای توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری؛ برگزاری  رزمایش مشترک  ترکیه و قطر، ابراز نگرانی خلیل‌زاد از ادامه حملات طالبان در افغانستان، انتقاد کابل از انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان، رشد مثبت اقتصاد چین در جهان، تمایل ژاپن به استفاده از سامانه دفاع موشکی مستقر بر کشتی، پیشنهاد جدید آمریکا به روسیه در خصوص  اجرای پیمان استارت نو، افزایش چهل درصدی بودجه نظامی سوئد برای مقابله به روسیه و برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا برای هماهنگ کردن تدبیرهای کرونایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با نزدیک شدن به پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه با صدور بیانیه‌ای از دولت لندن خواستند تا گام‌های ضروری و لازم را برای خروج از بن‌بست در مذاکرات و سرعت بخشیدن در راستای دست‌یابی به توافق تجاری بردارد. در این بیانیه که در نخستین ساعات از اولین روز برگزاری نشست سران اروپا در بروکسل منتشر شد همچنین به اعضا توصیه شده تا مقدمات لازم را برای احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مد نظر قرار دهند.میشل بارنیه، نماینده شورای اروپا در امور برگزیت در نشست خبری گفت: ما آماده‌ایم که با انگلیس به یک توافق عادلانه برسیم. موضع ما از روز اول مشخص بود؛ اگر انگلیس خواهان دسترسی به بازار داخلی اتحادیه اروپاست باید شرایط برابر را رعایت کند.

خبرگزاری فارس: «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس که پیش‌تر در کابینه این کشور به عنوان «وزیر برگزیت» مسئول مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره خروج انگلیس از این اتحادیه بود، درباره مواضع بروکسل ابراز ناامید کرد. دومینیک راب در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت: «ما از نتیجه (نشست اخیر) شورای اروپا ناامید و شگفت‌زده شدیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همچنان که جنگ میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ ادامه پیدا کرده، ساکنان این منطقه در حال پیوستن به جوخه‌های نیروهای داوطلب با هدف دفاع از شهرهایشان هستند. دور جدید جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ در تاریخ 27 سپتامبر بالا گرفت و از آن زمان تا کنون صدها کشته به جا گذاشته است. به رغم تلاشهای روسیه برای واسطه شدن برای آتش بس خشونتهای این جنگ شامل حملات توپخانه‌ای، راکتی و پهپادی همچنان ادامه دارند.

خبرگزاری مهر : مولود چاووش ‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه با سرگئی لاوروف همتای روسیه ای خود درباره نقض آتش‌بس توافق شده در قره‌باغ تلفنی گفتگو کرد.بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک، وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه در خصوص مسئله قره‌باغ، موارد نقض آتش‌بس و نیز راه های کاهش تنش در این منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

العالم فارسی: مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شد. جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: برنامه اسرائیل برای احداث ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی برای اسکان یهودیان در کرانه باختری، تهدیدی برای برپایی کشور فلسطین درچهارچوب راه حل دو کشوری است.وی با بیان اینکه شهرک سازی ها طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است، تأکید کرد: اتحادیه اروپا هرگز ایجاد تغییرات در مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ میلادی از جمله در قدس را به رسمیت نمی‌شناسد.

خبرگزاری تسنیم:  ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه در حساب توییتری خود نوشت: نیروی زمینی قطر به همراه فرماندهی نیروی مشترک قطر- ترکیه مانور نظامی مشترکی به نام النصر در خاک قطر برگزار کردند. آزمایش نیروهای مکانیزه، پیش روی و نیز تاکتیکهای جنگ زمینی در این مانور مورد اجرا گذاشته شد.ترکیه و قطر از زمان تحریم قطر از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روابط خود را بیش از گذشته توسعه داده اند.

آناتولی  ترکیه:  زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با انتشار پیامی توئیتری در ضمن ابراز تاسف از حملات طالبان در این کشور تصریح کرد که حملات مذکور به روند صلح لطمه می‌زند.خلیل زاد با اشاره به دیدار متعدد خود با آستین میلیر، فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: مقرر شده که در چارچوب مفاد توافقنامه و تعهدات ذکر شده، فعالیت‌های خود در این زمینه را از نوع تنظیم خواهیم کرد.

الکوثر فارسی: آمریکا همزمان با خروج نظامیانش از افغانستان، تجهیزات نظامی خود را به پاکستان انتقال می‌دهد. برخی اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی این نهاد گفتند: آمریکا روزانه 200 دستگاه تانک و سایر تجهیزات نظامی‌اش را از مرزهای اسپین‌بولدک و تورخم به پاکستان منتقل می کند. الله گل مجاهد، نماینده کابل در مجلس  نیز تاکید کرد: تخریب پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات جنگی به پاکستان خلاف توافقنامه امنیتی میان کابل-واشنگتن بوده و مطابق این قرارداد امریکایی‌ها باید قبل از ترک افغانستان تجهیزات نظامی خود را به دولت این کشور واگذار کنند.

رادیو چین: کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد که به دلیل اقدامات مؤثر چین در مهار همه گیری کرونا و حمایت از احیاء اقتصاد، اقتصاد چین امسال به رشد مثبت خواهد رسید و به نیروی محرکه مثبتی برای اقتصاد جهان تبدیل میشود. گئورگیوا در کنفرانس رسانه ای آنلاین صندوق بین المللی پول و نشست سالانه پاییز بانک جهانی سال 2020 گفت که پیش بینی صندوق بین المللی پول در آخرین «گزارش چشم انداز اقتصاد جهان» درباره رشد اقتصاد چین بر اساس دو عامل مهم مهار کرونا و سیاستهای مالی درست برای احیای اقتصاد انجام شده است.
 ان. اچ.کی ژاپن:
وزارت دفاع ژاپن در مطالعاتش برای یافتن جایگزین های دریایی برای سامانه زمینی دفاع موشکی ایجیس آشور، عمدتا استفاده از کشتی را بررسی خواهد کرد.سامانه زمین-پایه ایجیس آشور برای استفاده از رادار و موشک های رهگیر جهت متوقف کردن موشک های بالستیک طراحی شده است. ژاپن قصد داشت در واکنش به شدت گرفتن آزمایش های موشک بالستیک از سوی کره شمالی، این سیستم دفاعی را مستقر کند.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده آمریکا به روسیه پیشنهاد داد که پیمان استارت نو را به طور موقت در ازای توقف آرسنال هسته ای مسکو در روسیه آغاز کند. بیلینگزلی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود که ایالات متحده آمریکا می خواهد اسلحه های تاکتیکی روسیه را به عنوان یک معامله هسته ای در ازای استارت نو متوقف کند.

یورونیوز: دولت سوئد اعلام کرد به منظور تقویت توان دفاعی در بحبوحه تنش‌های فزاینده با روسیه، طی ۵ سال آینده هزینه‌های نظامی خود را حدود ۴۰ درصد افزایش داده و شمار سربازان برای خدمت اجباری در نیروهای مسلح را دو برابر می‌کند.سوئد عضو ناتو نیست اما روابط نزدیکی با این سازمان دارد. این کشور پس از پایان جنگ سرد، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، شمار نیروهای نظامی خود را کاهش داده بود.

دویچه وله: اجلاس سران اتحادیه اروپا روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) به صورت حضوری در بروکسل برگزار می‌شود. پاندمی کرونا، بودجه سال ۲۰۲۱ و توافق با بریتانیا که از اتحادیه خارج شده موضوع ‌های اصلی بحث‌های این اجلاس هستند.یکی از مهم‌ترین دستورکارهای تازه‌ترین نشست سران اتحادیه اروپا هماهنگ کردن اقدام کشورهای مختلف برای مقابله با کروناست. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه درگیر موج جدید و شدیدی از شیوع این ویروس هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *