جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه ها ؛ تداوم عملیات برون مرزی ترکیه و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تمدید مجوز عملیات برون مرزی از سوی مجلس ترکیه، هشدار  اتحادیه اروپا به  ترکیه درخصوص دامن زدن به  تنش ها میان دو قبرس، ترکیه و امارات ناقضان تحریم تسلیحاتی لیبی، واکنش روسیه به تصمیم چهار کشور اروپایی برای تحریم مسکو، ادامه بن‌بست سیاسی در قرقیزستان، تداوم تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اقدام  روسیه به صدور قرار بازداشت برای  رهبر مخالفان بلاروس، مداخله فرانسه در امور داخلی لیبی، اظهارات انتخاباتی بشار اسد، خروج کامل آمریکا از افغانستان تا کریسمس و  واکنش طالبان و روسیه، درخواست رسمی قطر برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵ ، همکاری ژاپن و آمریکا برای تحقق منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام ، برگزاری نخستین مناظره کامالا هریس و مایک پنس و هشدار بانک جهانی در مورد احتمال تشدید فقر جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در عراق و سوریه به مدت یک سال دیگر در مجمع عمومی مجلس کبیر ملی کشور به تصویب رسید. مجلس ترکیه در نشست مجمع عمومی این نهاد لایحه ارائه شده از سوی دولت درباره تمدید یک ساله مجوز عملیات ارتش کشور در عراق و سوریه را تصویب کرد. در این لایحه که با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مجلس ارائه شده بود آمده است: خطرات و تهدیدات علیه امنیت ملی کشور ناشی از گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در مناطق مرزی در جنوب ترکیه همچنان ادامه دارد.دراین لایحه به اقدامات  ترکیه در قفقاز ، قبرس و آفریقا اشاره ای نشده است .

دویچه وله:  اتحادیه اروپا دولت ترکیه را به تنش‌آفرینی میان دولت مستقل قبرس و قبرس شمالی تابع ترکیه متهم کرد. قبرس شمالی قصد دارد شهر استراتژیک واروشا را اشغال کند و از حمایت دولت اردوغان برخوردار است.جوزپ بورل در پارلمان اروپا در بروکسل ترکیه را به پشتیبانی از طرح قبرس شمالی متهم کرد. قبرس شمالی تلاش دارد راه گذار به شهر بندری واروشا را باز کند؛ درحالی که این گذرگاه مطابق قرارداد آتش‌بسی که با میانجیگری سازمان ملل انجام گرفت، مسدود شده و بازگشایی آن نقض توافق یادشده است.

الکوثر فارسی:  تحقیقات گاردین نشان می دهد ترکیه و امارات متحده عربی به طور منظم و فاحش‌ به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی پرداخته اند. گاردین نوشت:  داده‌های پروازی و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند هر دو کشور از هواپیماهای ترابری نظامی بزرگ به منظور منتقل کردن اجناس و جنگجوها برای نیروها و مزدوران مشغول به جنگ در داخل لیبی استفاده کرده و به طور رایج به نقض تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۱ سازمان ملل علیه این کشور به رغم دادن وعده‌های سیاسی برای ممانعت از این کار پرداخته‌اند.

خبرگزاری ایرنا: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات وزیران خارجه فرانسه؛ آلمان و انگلیس مبنی بر تحریم روسیه در مساله مسمومیت الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه را غیر قابل قبول خواند و گفت که این اظهارات حاکی از بی تمایلی این کشورها برای توجه به واقعیت های بیان شده است. وی در بیانیه ای خاطرنشان کرد: چند کشور اروپایی بجای همکاری لازم با روسیه برای روشن شدن علت اصلی آنچه که بر ناوالنی وبلاگ نویس روس گذشت به تهدید و فشار بر روسیه متوسل شده اند و از اتحادیه اروپا می خواهند تحریم های جدید علیه شخصیت های حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کنند و در همین حال تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون کمک های حقوقی متقابل را نقض می کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سیاستمداران قرقیزستان امروز (پنجشنبه) اعلام کردند، پارلمان در جلسه نیمه شب به حد نصاب نرسید و این کشور آسیای میانه همچنان با خلاء قدرت مواجه است و گروه های اپوزیسیون برای کسب قدرت پس از عزل کابینه تلاش می کنند. قرقیزستان که با چین هم مرز است و میزبان پایگاه هوایی ارتش روسیه است، از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی با اعتراضات هزاران نفری معترضان مواجه است و این معترضان به نتایج انتخابات، روز سه شنبه ساختمان های دولتی را به تصرف خودشان درآوردند.

العالم فارسی: وزارت دفاع باکو امروز (پنجشنبه) مدعی شد که ارمنستان شهرک‌های غیرنظامی در جمهوری آذربایجان را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داده و تلفاتی برجای مانده است.جدیدترین دور از تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» وارد یازدهمین روز شد.

خبرگزاری فارس: روسیه برای «سوتلانا تیخانوفسکایا» رهبر مخالفان بلاروس که بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری به لیتوانی گریخت و در حال لابی با کشورهای غربی علیه رئیس‌جمهور بلاروس است، قرار بازداشت صادر کرد.اطلاعات و داده‌های منتشر شده توسط وزارت کشور روسیه نشان می‌دهد که این وزارتخانه علیه «سوتلانا تیخانوفسکایا» نامزد شکست خورده در انتخابات بلاروس و رهبر مخالفان رئیس‌جمهور این کشور، قرار بازداشت صادر کرد.

ایران پرس:  فرانسه در اقدامی مداخله جویانه، گروهی از نظامیان خود را در لیبی مستقر کرد. گروهی از نظامیان فرانسوی به همراه افسران ارتش فرانسه برای مداخله در امور لیبی، در پایگاه هوایی “تمنهنت” جنوب این کشور استقرار یافتند.این در حالی است که شهر “بوزنیقه” کشور مغرب در حال حاضر میزبان دومین دور از مذاکرات بین طرف های درگیر در لیبی برای تکمیل توافق های دور قبلی این مذاکرات است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور سوریه گفت، که می تواند در اوایل سال ۲۰۲۱ تصمیم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه بگیرد. اسد در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۰ رهبری جمهوری عربی سوریه را به دست گرفت و جایگزین پدرش حافظ اسد شد که از سال ۱۹۷۱ رئیس جمهور این کشور است.به گفته وی، انتخابات ریاست جمهوری طبق برنامه ریزی انجام شده در سال ۲۰۲۱ برگزار می شود.

رادیو چین: رییس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری نوشت که همه نیروهای آمریکایی باقیمانده در افغانستان باید تا کریسمس به کشورشان بازگردند.«دونالد ترامپ» بامداد پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت که «شمار کمی» از نیروهای آمریکایی که در افغانستان باقیمانده‌اند، باید تا روز کریسمس (۵ دی‌ماه) به خانه بازگردند.این اظهارات ترامپ در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه‌شب اعلام کرد که آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی، شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان را به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: طالبان از اعلام رئیس جمهور آمریکا در خصوص عقب نشینی نیرو‌های این کشور از افغانستان در اواخر سال کنونی استقبال کرد.سخنگوی طالبان گفت اعلام ترامپ در این باره به منزله اقدامی بسیار مثبت در اجرای توافق دوحه بین طالبان و آمریکاست.وی افزود طالبان به محتوای توافق دوحه پایبند و امیدوار است با همه کشور‌ها روابط خوب و مثبتی برقرار شود.

خبرگزاری مهر: مسکو در واکنش به ادعای ترامپ درباره خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان اعلام کرد: ترامپ می‌خواهد به رأی‌دهندگانش نشان دهد به قول هایی که قبل از انتخابات پیشین داده بود پایبند است.«ضمیر کابلوف» (Zamir Kabulov) فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان افزود: از دید مسکو مشکلی با این قضیه (خروج نیروهای آمریکایی) وجود ندارد. آیا حضور آنها توجیهی دارد؟ آیا اوضاع بهتر شده است؟ اوضاع فقط بدتر شده است.

خبرگزاری تسنیم: منابع آگاه اعلام کردند قطر درخواست رسمی خریداری جنگنده‌های اف ۳۵ از آمریکا را ارائه کرده است. 3 منبع آگاه از درخواست رسمی قطر برای خرید جنگنده های اف 35 آمریکا خبر می دهند که در صورت تایید نهایی می تواند موجب تنش در روابط ایالات متحده با عربستان سعودی و اسرائیل شود.

 ان. اچ.کی ژاپن: موتِگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، موافقت کرده اند که برای تقویت اتحاد دوجانبه و تحقق یک منطقه آزاد و باز اقیانوس هند و آرام از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند. موتگی و پمپئو روز سه شنبه پیش از آغاز گفتگوهای چهارجانبه با وزیران خارجه استرالیا و هند کمی بعد در همان روز، در توکیو شخصا با یکدیگر ملاقات کردند.

یورونیوز: مناظره بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک هفته پس از نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد. یکی از موضوعات مورد بحث در این مناظره به مانند مناظره هفته پیش، توافق هسته‌ای ایران و کشتن قاسم سلیمانی بود.کامالا هریس در این مناظره از ترامپ به خاطر خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: «این موضوع آمریکا را در موقعیتی قرار داده است که از امنیت کمتری برخوردار است .

تی.آر.تی .ترکیه: شیوع ویروس نسل تازه کرونا می‌تواند حدود 150 میلیون نفر را در جهان به فقر شدید سوق دهد.بانک جهانی در گزارش تخمینی خود در مورد فقر جهانی و تقسیم رفاه که هر دو سال یک‌بار منتشر می‌کند، بر آورد کرده‌است که فقر شدید جهانی که بیش از 20 سال است، سیر صعودی دارد در سال 2020 شتاب یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *