جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

رسانه ها ؛ صف آرایی مقابل تحریم های آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  انتقاد  ۲۶ کشور جهان از تحریم‌های آمریکا در موضوع مقابله با کرونا، درخواست روسیه، آمریکا و فرانسه برای  «توقف فوری» درگیری‌ها در قره باغ،  برقراری آرامش در مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان، سفر چاووش‌اوغلو به آذربایجان به‌منظور اعلان همبستگی با این کشور، تعلیق فروش سلاح کانادا به ترکیه در پی ادامه جنگ قر‌ه‌باغ، بروز ناآرامی در قرقیزستان ، تاکید دبیرکل ناتو بر اهمیت  حضور ترکیه در این پیمان نظامی، هشدار آلمان به بریتانیا درباره مذاکرات برگزیت، دیدار مرکل با رهبر اپوزیسیون بلاروس ، پیشرفت مثبت در مذاکرات طرف‌های لیبیایی در مراکش، بازگشت ترامپ به کاخ سفید، تکمیل  دیوار زیرزمینی صهیونیست ها در مرز  غزه  ،   نشست  وزیران امور خارجه چهار کشور در توکیو  ، ابراز نگرانی ارتش تایوان از بروز چالش امنیتی با چین و انتقاد روسیه از سوءاستفاده غرب از سازمان منع تسلیحات شیمیایی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  ۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی علیه برخی کشورهای مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.بیانیه مشترک این کشورها روز گذشته در جلسه سوم مجمع عمومی سازمان ملل ویژه حقوق بشر توسط چین خوانده شد.کشورهای امضا کننده این بیانیه افزودند: اما ما همچنان شاهد اعمال اقدامات یکجانبه و سرکوبگرانه بر خلاف اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین الملل، کثرت گرایی و معیارهای اساسی روابط بین الملل هستیم.

یورونیوز:  روسیه، آمریکا و فرانسه خواستار «توقف فوری» درگیری‌ها در قره باغ شدند .ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شامگاه دوشنبه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره باغ شد.کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای پوتین در گفت‌وگو با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان «بار دیگر بر لزوم توقف فوری مخاصمه» میان این کشور و جمهوری آذربایجان تاکید کرده است.همزمان وزیران خارجه سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا، موسوم به گروه مینسک با انتشار بیانیه‌ای مشترک جنگ قره باغ را «تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه» خواندند و کشتار غیرنظامیان را محکوم کردند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان از برقراری آرامش در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد و تأکید کرد که تمامی مسئولیت ادامه تنش‌ها برعهده جمهوری آذربایجان خواهد بود. «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، از برقراری آرامش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد و تصریح کرد: «بعد از چندین درخواست جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس فوری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی)، شب نسبتاً آرامی در مرز داشتیم. در صورت تنش‌های بیشتر، کل مسئولیت برعهده رهبری نظامی-سیاسی (جمهوری) آذربایجان خواهد بود».

اسپوتنیک روسیه: درحالی که درگیری نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ ادامه دارد، طرفین درگیر ادعاها و اتهامات جدیدی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی سه هواپیمای نیروهای مسلح آذربایجان را منهدم کرد.سرهنگ واگیف درگاهلی، رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان نیزگفت که اطلاعات مربوط به گلوله باران تأسیسات نظامی در شهر گنجه “تحریک آمیز و دروغ است”. وی گفت: “در نتیجه آتش دشمن، غیرنظامیان، زیرساخت های غیرنظامی و بناهای تاریخی و باستانی آسیب دیدند.”

تی .آر.تی ترکیه: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز به جمهوری  آذربایجان سفر می‌کند.وزیر خارجه ترکیه با جیحون بایرام‌اف همتای آذربایجانی خود، وضعیت اخیر در قره‌باغ شمالی و تحولات منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه کانادا از توقف هرگونه فروش و صادرات سلاح این کشور به ترکیه به دلیل تحولات مربوط به جنگ قره باغ خبر داد. به دنبال انتشار خبرهایی درباره اقدام ترکیه درباره ارسال تجهیزات نظامی ساخت کانادا به جمهوری آذربایجان در راستای حمایت از باکو در جنگ قره باغ، دولت کانادا فروش سلاح به آنکارا را متوقف کرده است.«فرانسوا فلیپ شامپاین» وزیر خارجه کانادا در این باره گفته که هرگونه صادرات سلاح به ترکیه بستگی به پایان تحقیقات و  روشن شدن مساله ارسال تجهیزات نظامی ساخت کانادا به باکو دارد.

خبرگزاری مهر :  ناآرامی‌ها در بیشکک در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان که روز یکشنبه برگزار شد؛ همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین خبرها حاکی از تسخیر ساختمان پارلمان به دست معترضین است. مردمی که به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان اعتراض دارند؛ علاوه بر مقر ریاست‌جمهوری، با ورود به ساختمان قوه مقننه، این محل را تسخیر کردند.

آناتولی  ترکیه:  ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که برای دیدار با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرده است، در دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه یکی از متحدان ارزشمند ما است. وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به حملات ارتش ارمنستان به مناطق مسکونی آذربایجان، تصریح کرد: ارمنستان مستقیما غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد٬ این یک جنایت جنگی است.

ایران پرس:  وزیر امور خارجه آلمان به بریتانیا درخصوص به توافق نرسیدن برای دوره پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا “برگزیت ” هشدار داد. «هایکو ماس»  به دولت بریتانیا هشدار داد با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، دست نیافتن به توافق پسابرگزیت موجب تشدید مشکلات شده و کاملاً غیرمسئولانه است.اتحادیه اروپا، از  اول اکتبر رویه ‌ای قانونی را علیه بریتانیا آغاز کرده و دلیل آن را تخطی این کشور از توافق برگزیت عنوان کرد.

دویچه وله:  سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس به برلین سفر کرده است تا با مرکل، صدراعظم آلمان و هایکو ماس ملاقات کند. رهبر اپوزیسیون بلاروس گفته است که ملاقات با مرکل برای او بسیار مهم است.  رهبر اپوزیسیون بلاروس رقیب آلکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت بوده است. او نتایج انتخابات را نپذیرفت. کشورهای اتحادیه اروپا نیز نتایج این انتخابات را به رسمیت نشناختند و برای فشار به لوکاشنکو ۴۰ تن از مقامات دولتی و نظامی بلاروس را اخیرا تحریم کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دو هیات پارلمان طبرق و شورای دولت وفاق ملی لیبی از پیشرفت مثبت خود در مذاکرات مراکش خبر داده و اعلام کردند، به دنبال دستیابی به توافقی پیرامون استانداردهای انتخاب چهره‌ها برای تصدی مناصب حاکمیتی هستند. این دو هیئت طی یک بیانیه مشترک در پایان مذاکرات خود در شهر بوزنیقه مراکش اعلام کردند، در دور اول مذاکرات تفاهمات مهمی درمورد اتحاد نهادهای حاکمیتی به دست آمد و دو طرف تلاش دارند در سریعترین زمان ممکن کار بر روی تعیین استانداردها را تکمیل کنند.

الکوثر فارسی: رئیس جمهور آمریکا که به کرونا مبتلا شده است عصر روز دوشنبه به وقت واشنگتن بیمارستان والتر رید در حومه واشنگتن را ترک کرد و به کاخ سفید بازگشت. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که صبح روز پنجشنبه ابتلای خود را به ویروس کرونا اعلام کرده و روز جمعه به دلیل وخامت اوضاعش به بیمارستان نظامی «والتر رید» در حومه واشنگتن منتقل شده بود، عصر روز دوشنبه به وقت واشنگتن از بیمارستان مرخص شد و به کاخ سفید بازگشت.

العالم فارسی:  تلویزیون رژیم صهیونیستی از پایان تقریبی ساخت دیوار جدید در مرز با نوار غزه خبر داد و افزود، پیش‌بینی می‌شود این دیوار مانع نفوذ به فلسطین اشغالی از طریق تونل‌ها شود.کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن اعلام این خبر گزارش کرد، پیش‌بینی می‌شود این دیوار مانع از نفوذ به فلسطین اشغالی از طریق تونل‌ها شود.بنا بر این گزارش، طول دیوار تقریبا شصت کیلومتر است که تا کنون پنجاه و نه کیلومتر آن ساخته شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیر امور خارجه ژاپن امروز سه شنبه با همتایانش از آمریکا، استرالیا و هند در توکیو دیدار خواهد کرد. موتگی توشیمیتسو ریاست این نشست چهارگانه وزیران امور خارجه را بر عهده خواهد داشت. در این نشست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، ماریس پاین وزیر خارجه استرالیا و سابرامانیام جایشانکار وزیر خارجه هند حضور خواهند یافت. موتگی قصد دارد همراه با این همتایانش بار دیگر بر تعهد خود برای تحقق یافتن منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام تاکید کنند. چین فعالیت های دریایی خود در دریاهای چین جنوبی و شرقی را افزایش داده است.

  خبرگزاری فارس: ارتش تایوان با بیان اینکه تعداد جنگنده‌های چینی که رهگیری کرده‌اند در یک سال اخیر دو برابر شده، گفت نیروهای مسلح این کشور زیر فشار نظامی پکن قرار گرفته‌اند. وزارت دفاع تایوان در گزارشی اعلام کرد که ارتش این کشور با چالش‌های امنیتی شدیدی از سوی دولت چین مواجه است. در این گزارش که روز سه‌شنبه به پارلمان تایوان ارائه شده و یک نسخه از آن نیز به دست خبرگزاری «رویترز» رسیده، وزارت دفاع این کشور تصریح کرده از ابتدای سال میلادی جاری (۲۰۲۰) نیروی هوایی تایوان ۴۱۳۲ مرتبه جنگنده‌های خود را برای رهگیری هواپیماهای چینی متجاوز به حریم هوایی این کشور اعزام کرده که نسبت به سال قبل ۱۲۹ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری ایرنا:  «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: کشورهای غربی غالبا از سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای فشار بر حکومت‌های دارای سیاست‌های نامطلوب غرب استفاده می کنند. «واسیلی نبنزیا» روز سه شنبه در نشست 17گفت: دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی غالبا به ابزار فشار اطلاعاتی و سیاسی بر کشورهای دارای سیاست های نامطلوب برای غرب تبدیل می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *