جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه ها ؛ شرط باکو برای مذاکره با ایروان و…

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از ارمنستان برای عذرخواهی از باکو، تماس لاوروف با همتای ارمنی با تمرکز بر آتش‌بس در قره‌باغ، افزایش تلفات غیر نظامیان در درگیری میان آذربایجان و ارمنستان، ورود  ناوشکن انگلیسی به دریای سیاه، ادامه اعتراضات ضد لوکاشنکو در مینسک، تلاش هند برای عقد قراردادهای جدید خرید تجهیزات نظامی از آمریکا، تاکید اردوغان برحمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی ، آخرین وضعیت ترامپ بعد از ابتلا به کرونا، هشدار درباره کودتای نظامی در عراق، مخالفت اردن، مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با توافق فتح و حماس ، جزئیات حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی برای فروش سلاح به اعراب، آغاز بکار سفیر عمان در سوریه و ادامه همه گیری ویروس کووید-۱۹ در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواست تا ضمن عذرخواهی، از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» عقب‌نشینی کند تا زمینه مذاکره فراهم شود.«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در صفحه توئیتر گفت که تنها در صورت خروج نیروهای ارمنی از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» حاضر به گفت‌و‌گو است.او همچنین نوشت که ارمنستان باید بپذیرد که منطقه قره‌باغ جزو این کشور نیست و باید در یک جدول زمانی از این منطقه عقب‌نشینی کند و نیروهای آذربایجان دست از حمله نخواهند کشید و اجازه تجدید نیرو به ارمنستان را نخواهند داد از قره‌باغ خارج شود.

رادیو چین: وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای ارمنی خود بر لزوم آتش‌بس در قره‌باغ در اسرع وقت تاکید کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با زوگراب مونتساکانانیان، بر مسائل مربوط به ایجاد برون رفت از وضعیت منطقه مورد مورد مناقشه ناگورنو- قره‌باغ تمرکز کرد. طرف روس نسبت به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی ابراز نگرانی کرد و آتش‌بس در اسرع وقت را ضروری دانست.

 ان. اچ.کی ژاپن:  تلفات غیر نظامیان در درگیری بین نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان بر سر یک منطقه مورد مناقشه رو به افزایش است. جنگ بر سر منطقه «ناگورنو قره باغ» در روز ۲۷ سپتامبر در گرفت. در اثر این درگیری اکنون بیش از ۲۴۰ تن از جمله ۳۵ غیرنظامی جان باخته اند.هر دو طرف می گویند که مواضع نظامی را هدف گرفته اند، اما حملات آنها منجر به مرگ شهروندان غیرنظامی نیز شده است.

اسپوتنیک روسیه: مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد که ناوشکن انگلیسی”دراگون” وارد دریای سیاه شد. در این گزارش امده است که نیروهای ناوگان دریای سیاه ردیابی کشتی جنگی خارجی را آغاز کردند.در اواسط سپتامبر، ارتش روسیه اظهار داشت که کشتی های ناتو بیش از سال 2019 اعزام نیرو به دریای سیاه را آغاز کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ده‌ها هزار تن در بخش مرکزی مینسک، پایتخت بلاروس تظاهرات کردند و از مقامات خواستند زندانیان سیاسی را آزاد کنند. پلیس بلاروس در واکنش به این تجمع، معترضان را با آب پرفشار سرکوب کرد. این تظاهرات تازه‌ترین مورد در مجموعه‌ای از تجمعات در بلاروس از انتخابات ۹ اوت (۱۹ مرداد) است که در آن الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس مدعی پیروزی قاطع شد.

خبرگزاری تسنیم: دولت هند از سفر مسئولین وزارت خارجه آمریکا برای تنظیم قرادادهای جدید همکاری بین واشنگتن و دهلی نو خبر داد. هند در تلاش است تجهیزات نظامی تازه ای از آمریکا خریداری کند و به همین دلیل از امضا قرار دادهای جدید بین دو کشور خبر داده است. قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی این قراردادها و آماده کردن تفاهم نامه های جدید تا دو هفته آتی به هند سفر داشته باشد.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه در دیدار با نخست وزیر لیبی تصریح کرد برای تقویت روابط با دولت مشروع لیبی تلاش خواهیم کرد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با فائز السراج نخست وزیر لیبی در کاخ وحی‌الدین در استانبول گفت: ترکیه بر همبستگی کامل با لیبی تاکید داشته و به تقویت روابط با دولت آشتی ملی به عنوان تنها نماینده مشروع این کشور ادامه خواهد داد.

یورونیوز: پزشک دونالد ترامپ می‌گوید که روند بهبودی وی پس از ابتلا به بیماری کووید۱۹ همچنان ادامه دارد و وضعیت عمومی رئیس جمهوری ایالات متحده در حال حاضر تثبیت شده است.شان کانلی، پزشک ویژه کاخ سفید روز یکشنبه با اعلام این مطلب یاد آور شد که دونالد ترامپ می‌تواند از فردا، دوشنبه از بیمارستان مرخص شود.تیم درمانی دونالد ترامپ روز شنبه از وضعیت خوب سلامت وی خبر داده و تاکید کرده بودند که رئیس جمهوری آمریکا تب و مشکل تنفسی نداشته است.

الکوثرفارسی: وزیر کشور اسبق عراق روز‌ یکشنبه درباره “کودتای نظامی” حزب منحل شده بعث به رهبری عزت الدوری معاون صدام با کمک شخصیت‌های نظامی هشدار داد. باقر الزبیدی در مقاله‌ای تحت عنوان “کودتای نظامی آینده در عراق” نوشت: نشست‌هایی با حضور برخی شخصیت‌های سیاسی به منظور فعال سازی شاخه نظامی حزب بعث بعد از شکست طرح سیاسی حزب منحل شده بعث، برگزار شده است.

خبرگزاری فارس: پس از توافق حماس و فتح برای کنار گذاشتن اختلافات و مقابله با رژیم صهیونیستی، کشورهایی مانند مصر و اردن و اعراب حاشیه خلیج فارس، اعتراض خود را اعلام کردند و گفتند که مخالف این توافق هستند.بنا بر توافقات جنبش‌های فتح و حماس، قرار بود محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، زمان انتخابات این کشور را بر اساس جدول زمانی مشخص کند که بیشتر از شش ماه نباشد.

خبرگزاری مهر: بعد از اعلام ارائه پیش نویس قانون حق وتوی آمریکا به رژیم صهیونیستی رسانه ها به انتشار جزئیات این امتیاز ویژه پرداخته اند. روزنامه‌های جروزالیم پست و تایمز اسرائیل درباره پیش‌نویس قانونی که به کنگره آمریکا ارائه شده تا در فروش تسلیحات و جگنده‌های ساخت آمریکا به کشورهای خاورمیانه، نظر رژیم صهیونیستی را ملاک قرار دهد، نوشته اند: تصویب این قانون به مفهوم قائل شدن «حق وتو» برای اسرائیل است.

خبرگزاری ایرنا: عمان سفیر خود در دمشق را منصوب کرد و به این ترتیب اولین سفیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور بازگشت. ترکی محمود البوسعیدی که به عنوان سفیر فوق العاده عمان در سوریه منصوب شده است دیروز (یکشنبه) استوارنامه خود را به ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تقدیم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: تاکنون شمار جان باختگان به ویروس کرونا در جهان به رقم ۱۰۴۱۸۲۳ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۲۶۶۲۰۱۱۶ نفر افزایش یافته است. بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۳۵۳۹۷۳۲۰ نفر، شمار جان باختگان به ۱۰۴۱۸۲۳ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۲۶۶۲۰۱۱۶ نفر افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *