جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد 

اسلام‌آباد – ایرنا – رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، دقایقی قبل وارد کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور شد. 

Loading

رسانه ها؛ ادامه درگیری‌ها در جبهه قفقاز و…

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه درگیری‌ها در خط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست شورای همکاری کشورهای ترک از ارمنستان برای عقب‌نشینی فوری از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، آمادگی روسیه برای میانجی گری در مساله قره‌باغ، واکنش چین به درگیری ها در قفقاز، توصیه گورباچف به آمریکا در رابطه با روسیه، تحرکات مشکوک آمریکا در پایگاه 'عین الاسد' عراق، گفت‌وگوی پامپئو با همتای سعودی درباره توافق‌های سازش، نشست  مقام های ارشد حزب کمونیست چین برای تعیین  چشم انداز بلند مدت سیاست های پکن، دیدار ماکرون با رهبر مخالفان بلاروس، تمایل  بریتانیا برای توافق تجاری با آمریکا و انصراف ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات ۲۰۲۳ مالزی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: عملیات ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرستان فضولی از اشغال نیروهای ارمنستان ادامه دارد.وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عناصر نیروی هوایی و یگان‌های زمینی این کشور شب گذشته چند دستگاه خودرو زرهی و یک آتشبار متعلق به ارتش ارمنستان را هنگام حرکت به سمت شهر آغ‌دره و روستای ماداغیس منهدم کرده‌اند.

تی.آر.تی ترکیه: دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک با صدور بیانیه‌ای خواستار عقب‌نشینی فوری ارمنستان از اراضی اشغالی آذربایجان شد.بغداد امره‌یف، دبیرکل شورای همکاری کشورهای ترک‌ با انتشار بیانیه‌ای از حکومت ارمنستان خواست که بدون هرگونه پیش‌شرط و مطابق با قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل متحد از تمام اراضی اشغالی آذربایجان فورا عقب نشینی کند. در این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از وقوع درگیری‌های اخیر در نوار مرزی دو کشور تصریح شده که شورای همکاری کشورهای ترک بر حاکمیت٬ تمامیت ارضی و مرزهای شناخته شده آذربایجان در نزد جامعه جهانی و سازمان ملل تاکید دارد.
دویچه وله:
در کشمکش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به قره‌باغ، رهبر ترکیه آشکارا از آذربایجان پشتیبانی کرده است. روسیه اعلام کرد که آماده است میان دو جمهوری پیشین “اتحاد شوروی” میانجیگری کند.دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو گفت: «روسیه می‌تواند از روابط نزدیک خود با هر دو کشور در جهت برقراری آشتی میان آنها استفاده کند». او گفت که درگیری نظامی باید فوری متوقف شود و جای خود را به تلاش دیپلماتیک بدهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): چین از ارمنستان و جمهوری آذربایجان دعوت کرد تا فورا از تنش‌ها در قره باغ بکاهند و سوءتفاهم موجود را از طریق دیالوگ حل و فصل کنند.سخنگوی وزارت خارجه چین امروز رسماً طی کنفرانس مطبوعاتی واکنش چین را در ارتباط درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان روی مساله قره باغ اعلام و از هر دو طرف دعوت کرد که تنش‌ها را کاهش داده از طریق دیالوگ مشکلات موجود را حل و فصل کنند.

 خبرگزاری تسنیم: “میخائیل گورباچف” با ابراز نگرانی درباره آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید، گفت: برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باید فوراً با “پوتین” دیدار کرده و مذاکرات برای یافتن راه خروج از سردی کنونی روابط، آغاز شود. “میخائیل گورباچف” نخستین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق معتقد است که برنده انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، هر کس که باشد، باید فوراً با “ولادیمیر پوتین” رهبر روسیه دیدار کند.

الکوثر فارسی: منابع آگاه عراقی با اشاره به تداوم اقدامات مشکوک آمریکا در’عین الاسد’ از ورود یک فرمانده ارشد آمریکایی به این پایگاه هوایی و تمرکز واشنگتن بر احیای داعش در مثلث صحرایی الانبار، نینوی و صلاح‌الدین خبر دادند.«علی الوائلی» کارشناس امنیتی عراق اعلام کرد که تروریسم داعش احتمالا با حمایت و پشتیبانی نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه «عین الاسد» در برخی مناطق به ویژه در صحرای الغربیه و الجزیره در حد فاصل میان صلاح‌الدین و الانبار و نینوی فعال باشد.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا گفت که در تماس تلفنی با همتای سعودی خود درباره توافق‌های سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی صحبت کرده است.«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد سه‌شنبه از تماس تلفنی خود با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود خبر داد.

 ان. اچ.کی ژاپن:  مقام های ارشد حزب کمونیست چین در ماه آینده یک نشست مهم خط مشی برای گفت و گو در مورد چشم انداز بلند مدت سیاست های خود برگزار خواهند کرد.تلویزیون مرکزی چین و رسانه های دیگر روز دوشنبه گزارش دادند که حزب کمونیست این کشور تصمیم گرفته است پنجمین نشست جامع کمیته مرکزی حزب را در روزهای ۲۶ تا ۲۹ اکتبر در پکن برگزار کند.بیش از ۳۰۰ مقام ارشد از جمله شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور، در این نشست شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری فارس:  منابع خبری وابسته به رهبر مخالفان بلاروس از دیدار او با رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر وی به لیتوانی خبر دادند. در حالی که مواضع مداخله‌جویانه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره بلاروس ادامه دارد، کانال رسمی تلگرامی «سوتلانا تیخانوفسکایا»، رهبر مخالفان بلاروس از دیدارش با ماکرون خبر داده است. لوکاشنکو نیز در واکنش به لفاظی‌های مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور فرانسه، گفته بود اگر قرار باشد سران کشورها با اعتراضات استعفا کنند، همان دو سال پیش با شروع اعتراض جلیقه‌ زردها، ماکرون باید استعفا می‌کرد.

یورونیوز: لیز تراس، وزیر تجارت بریتانیا گفت که این کشور علاقمند است تا اواسط سال آینده با ایالات متحده آمریکا به یک توافق تجاری برسد. وی همچنین تاکید کرد که به مرور زمان نیز رابطه تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا دستخوش تغییر خواهد شد. وی در گفت‌وگو با مجله اسپکتیتور چاپ بریتانیا درباره توافق با ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که آن‌ها تقریبا تمام متن‌ها را کنار هم گذاشته‌اند و در حال حاضر می‌توانند آن‌ها را باهم ادغام کنند و بنابراین پایه توافق چیده شده است.

خبرگزاری ایرنا:  ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که به دلیل بالا رفتن سن وی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ شرکت نمی کند. نخست وزیر سابق این کشور در یک کنفرانس خبری در جزیره لنکاوی در شمال مالزی به رسانه های محلی گفت که در صورت برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ که دوره نخست وزیری فعلی در این کشور به پایان می رسد، نامزد نمی شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *