جدیدترین مطالب

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

Loading

رسانه‌ها: اعلام وضعیت جنگی در ارمنستان در پی تشدید تنش‌ها در قره باغ و…

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام وضعیت جنگی در ارمنستان در پی تشدید تنش ها در قره باغ، حمله تروریستی به یکی از اماکن ارتش لبنان، توافق صنعاء و دولت مستعفی منصور هادی در ژنو درباره مبادله اسیران، تلاش ترامپ برای تصاحب آرای سیاهپوستان، درخواست یونان از ترکیه درباره حل اختلافات، مجازات شاعر اماراتی به علت مخالفت با عادی‌سازی، تحریم بزرگترین شرکت سازنده تراشه چین توسط آمریکا، حمایت ترکیه از آذربایجان در برابر ارمنستان، استعفای نخست وزیر لبنان پس از عدم موفقیت در تشکیل کابینه، اعلان مخالفت ماکرون با ماندن لوکاشنکو در قدرت، فراخوان «ولید المعلم» به تشکیل جبهه واحد برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و حمله به کاروان نظامی آمریکا در عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو قره‌باغ، دولت ارمنستان حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در کشور اعلام کرد.  نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: بر اساس تصمیم دولت، حکومت نظامی و بسیج کامل مردمی در جمهوری ارمنستان اعلام شده است این تصمیم بلافاصله پس از انتشار اجرایی می‌شود. من به تمامی پرنسل ارتش تاکید دارم تا در کمیسیون‌های نظامی منطقه‌ای اوضاع را گزارش دهند. این در حالی است که اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و ترکیه کاهش تنش‌ها میان دو طرف و آغاز مذاکرات را خواستار شده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: ارتش لبنان در بیانیه ‌ای اعلام کرد: حدود ساعت یک نیمه شب گذشته، عناصر تروریستی سوار بر خودرو به سمت نیروهای ارتش مستقر در مرکز محله عرمان-المنیه تیراندازی کردند. نیروهای ارتش نیز در واکنش به آن‌ها آتش گشودند، در جریان این حمله،‌ دو نظامی لبنانی و یک عنصر تروریستی کشته شدند. طبق تحقیقات، مشخص شد که تروریست کشته شده عمر بریص نام دارد. او سوار بر موتور سعی داشت وارد مرکز ارتش شود که نیروهای لبنانی با او مقابله کردند و او را کشتند. پس از شناسایی پیکر، مشخص شد که این عنصر تروریستی قصد داشت با نارنجک و کمربندهای انفجاری خود را داخل مرکز ارتش منفجر کند.

خبرگزاری تسنیم: مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن از دستیابی دولت صنعاء و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی درباره آزادی اسیران خبر داد. به گفته وی، دو طرف درباره آزادی 1080 اسیر میان یکدیگر توافق کردند، این توافق در ژنو سوئیس به دست آمد. نماینده سازمان ملل در امور یمن از توافق دولت صنعاء و دولت مستعفی منصور هادی درباره مبادله اسیران خبر داد. بر اساس این توافق، 1080 اسیر میان طرفین مبادله می‌شوند که شامل 681 اسیر جنبش انصارالله و 400 اسیر مزدران و ائتلاف متجاوز از جمله 15نظامی سعودی و 4 نظامی سودانی می‌شود.

خبرگزاری مهر: در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شدت نژادپرست بوده و از زمان روی کار آمدن وی، سطح اقدامات نژاد پرستی در ایالات متحده رشد چشمگیری داشته اما با این وجود او سعی دارد تا آرای سیاهپوستان را در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر کسب کند. در همین رابطه خبرگزاری آلمان در گزارشی می نویسد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی در آتلانتا قول داد چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شود، گام‌هایی در جهت بهبود زندگی آمریکاییان آفریقایی‌تبار بردارد. او به سیاه‌پوستان وعده داد که سه میلیون فرصت شغلی جدید و ۵۰۰ هزار بنگاه جدید برای آنها ایجاد کند.

 خبرگزاری صدا و سیما: کریاکاس میتسوتاکیس, نخست وزیر یونان روز جمعه از ترکیه خواست برای تنش ها میان دو کشور راه حل دیپلماتیک پیدا کند.  میتسوتاکیس با وجود متهم کردن ترکیه به اتخاذ رویکردی «تهاجمی» در زمینه اکتشافات اخیر برای منابع انرژی در آب های مورد مناقشه, تاکید کرد: «من خوشبین هستم.» وی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: «بگذار دیدار کنیم، مذاکره کنیم، بگذار راه حل مشترک قابل قبولی پیدا کنیم. بگذار به دیپلماسی فرصت دهیم.» وی پس از تاکید بر پیشنهادش گفت: «اگر پس از این جریان نتوانستیم به توافق برسیم، بنابراین باید به خرد دادگاه بین المللی لاهه اعتماد کنیم.»

الکوثر فارسی:  خانم «ظبیه خمیس» شاعر و داستان‌نویس اماراتی صبح امروز یکشنبه اعلام کرد به دلیل موضع گیری در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ممنوع‌الخروج شده است. خمیس در حساب توئیتری و فیس‌بوک خود نوشت: «روز شنبه (دیروز) بنا به دستور صادره از ابوظبی از سفر من از طریق فرودگاه دبی به مقصد قاهره ممانعت شد بدون آنکه علت آن بیان شود». وی افزود «علت این ممنوعیت سفرم به مواضع علنی من علیه رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم برمی‌گردد». این شاعر اماراتی همچنین گفت نگران آزادی و جان خود، بازداشت و تهدید است.

العالم فارسی: روزنامه فایننشال تایمز شنبه نوشت، وزارت بازرگانی آمریکا در نامه‌ای به شرکت‌ها اعلام کرد که صادرات به شرکت بین‌المللی تولیدات نیمه هادی اس ام آی سی (SMIC)، خطری برای استفاده نهایی در بخش‌های نظامی ایجاد می‌کند. اقدام وزارت بازرگانی آمریکا تهدیدی برای قطع دسترسی بزرگترین شرکت سازنده تراشه‌های الکترونیکی چین به نرم افزارهای مهم و تجهیزات تراشه‌سازی ایالات متحده به حساب می‌آید. شرکت‌های آمریکایی هم اکنون برای صادارت به شرکت چینی اس ام آی سی نیازمند مجوز دولت هستند.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خلوصی آکار، وزیر دفاع کشور با ذاکر حسن‌اف، همتای آذربایجانی خود به صورت تلفنی در ارتباط با حمله صبح امروز ارمنستان به مناطق مسکونی در مرز آذربایجان گفت‌وگو کرد. آکار در تماس با حسن‌اف تاکید کرد: در دفاع از تمامیت ارضی با تمام توان تا پایان در کنار برادران تُرک آذربایجانی‌مان خواهیم بود. وزیر دفاع ترکیه بار دیگر حمله شنیع ارمنستان به آذربایجان را محکوم و برای شهدا طلب رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیر تازه منصوب لبنان پس از یک ماه تلاش بی حاصل برای تشکیل یک کابینه بی طرف کناره گیری کرده است. مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان، اواخر ماه اوت امسال توسط رئیس جمهور لبنان به عنوان نخست وزیر منصوب شد. دولت پیشین نخست وزیر حسان دیاب پس از وقوع یک انفجار عظیم در چهارم اوت امسال در بیروت پایتخت این کشور استعفا داد. روز شنبه، ادیب در جمع خبرنگاران گفت کناره گیری می کند چون آشکار شده است که نوع کابینه ای که می خواهد تشکیل دهد محکوم به شکست است. به گزارش رسانه های لبنان، دلیل اصلی استعفای ادیب اختلاف نظر با شیعیان لبنان بر سر انتصاب وزیر دارایی بود.

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به تحولات جاری در بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت که الکساندر لوکاشنکو باید از قدرت کنار برود. رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با نشریه «لو ژورنال دو دیمانش» ضمن تاکید بر این موضوع تصریح کرد: «آنچه در بلاروس می گذرد بحران قدرت است؛ قدرت خودکامه و اقتدارگرا که نمی تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به زورمتوسل می شود. واضح است که لوکاشنکو باید برود.»

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه سوریه در سخنرانی سالانه برای مجمع عمومی سازمان ملل، از کشورهای تحریم‌شده خواستار تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله کردن با اثرات تحریم‌های آمریکا شد.

خبرگزاری ایرنا: ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق امروز (یکشنبه) از هدف قرار گرفتن کاروان نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در استان «ذی قار» در جنوب این کشور خبر داد. در بیانیه ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق آمده که یک کاروان نظامی حامل تجهیزات ائتلاف بین المللی در ناحیه «البطحاء» در استان ذی قار هدف بمب کنار جاده ای قرار گرفت. بیانیه افزوده که در اثر این انفجار یکی از خودروهای حامل تجهیزات آسیب دیده و کاروان به مسیر خود ادامه داد. حمله امروز به کاروان نیروهای نظامی آمریکا در عراق پس از پنج روز توقف حملات به اهداف آمریکایی انجام شد. حملات به اهداف و نیروهای اشغالگر آمریکایی از اوایل مرداد گذشته در عراق افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *