جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ صف آرایی اروپا مقابل مکانیسم ماشه آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش ها به اقدام آمریکا در فعال کردن  دوباره تحریم های ایران ، موضع گیری قاطع  دبیرکل سازمان ملل در قبال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ، تاکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ادامه لغو تحریم‌های برجامی ایران، واکنش تند چین به عملیات ایذایی آمریکا، مذاکرات برای کشیدن خط لوله نفت از امارات به اراضی اشغالی از طریق عربستان، رایزنی بن زاید با پنتاگون برای انتقال پایگاه «اینجرلیک» از ترکیه به امارات، تاکید اردوغان بر حل مشکلات منطقه مدیترانه شرقی از طریق گفت‌وگو ، قدردانی سازمان ملل از نقش چین در حفظ جایگاه سازمان ملل در امور بین المللی ، اعزام هواپیماهای نظامی چین به سوی تایوان و «آوانگارد» روسی تهدیدی جدی برای آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی:  دولت آمریکا ادعا کرد مکانیسم ماشه علیه ایراتن را یکجانبه فعال کرده و تحریم ها را ضد ایران بازگردانده است. دولت ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران در اقدامی یکجانبه و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد.در همین حال، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

خبرگزاری ایرنا: در واکنش به ادعای بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، سه کشور اروپایی کوتاه نیامدند و تاکید کردند ؛ ادعای آمریکا فاقد اثر قانونی است. وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر پایبندی خود به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تصریح کردند که اعلام ادعایی آمریکا در خصوص بکارگیری مکانیسم ماشه در برجام فاقد اثر قانونی است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تنها “اجرای یک نمایش” برای گمراه‌کردن جامعه جهانی است و مسکو به تلاش خود برای حفظ و اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد. وزارت امور خارجه روسیه امروز، یکشنبه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که دولت آمریکا به اقدامات خود برای گمراه کردن جامعه جهانی در خصوص بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد.

یورونیوز:  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت گفته است که وی نمی‌تواند هیچ اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان علیه ایران انجام دهد.در این نامه که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است دبیرکل سازمان ملل گفته است که بر سر روند فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های این سازمان «تردید» وجود دارد و وی «به عنوان دبیرکل» نمی‌تواند «این تردیدها را نادیده» بگیرد.

 خبرگزاری صدا و سیما: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد لغو تحریم‌های برجامی ایران ادامه خواهد داشت. جوزپ بورل تاکید کرد آمریکا عضو برجام نیست و لغو تحریم‌های برجامی در قبال ایران به قوت خود باقی است.

دویچه وله: چین تصمیم آمریکا برای مسدود کردن دسترسی به اپلیکیشن‌های “تیک‌تاک” و “وی‌چت” را نقض قانون نامید و تهدید به تلافی‌جویی کرد. از روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر ممنوعیت حضور این اپلیکیشن‌های چینی در اپ استورهای آمریکایی اجرایی می‌شود.در پی مسدود شدن دسترسی به پلاتفرم “تیک‌تاک” و “وی‌چت” در آمریکا، دولت چین واشنگتن را به “آزار و اذیت” متهم و تهدید کرد که با این اقدام دولت ترامپ مقابله‌ به‌مثل خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع عبری زبان از گفت‌وگو میان تل‌آویو و ابوظبی درباره کشیدن خط لوله نفت از امارات به اراضی اشغالی از خاک عربستان خبر دادند. روزنامه اسرائیلی «گلوبس» اعلام کرد که مقامات اسرائیل گفت‌وگوهایی را در ابوظبی برای ساخت خط لوله انتقال نفت خام از امارات به بندر “ایلات” و بندر “اشکلون” از طریق عربستان انجام داده‌اند.

العالم فارسی: برخی منابع آگاه از رایزنی ولی‌عهد ابوظبی با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به منظور انتقال پایگاه هوایی «اینجرلیک» آمریکا از ترکیه به امارات خبر دادند.برخی منابع آگاه با اشاره به رایزنی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی با پنتاگون برای انتقال پایگاه اینجرلیک آمریکا از ترکیه به امارات گفتند که هدف بن زاید تقویت روابط امارات با آمریکاست.

تی.آر.تی ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه ما خواهان حل مشکلات از طریق گفت‌وگو هستیم تاکید کرد به دفاع و حفاظت از هر قطره آب و هر وجب خاک کشورمان تا ابد ادامه خواهیم داد.اردوغان تصریح کرد: جمهوری ترکیه کشوری با دو هزار سال قدمت تاریخی است. به هیچ‌وجه تحت تاثیر تحریکات و توطئه‌ها قرار نخواهیم گرفت و با عزت و غرور همیشگی قاطعانه به راه خود ادامه خواهیم داد.

رادیو چین: ماتیاس اشمال رییس دفتر غزه آژانس امداد و خدمات سازمان ملل برای پناهندگان فلسطین در خاور نزدیک در گفت و گوی اختصاصی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین در بیت المقدس از نقش چین در سازمان ملل قدردانی و اعلام کرد که تنها با پایبندی بر چند جانبه گرایی و همکاری بین المللی می توان مسایل موجود در مقابل جامعه جهانی را حل کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به دلیل حضور یک مقام ارشد آمریکایی در مراسم ترحیم لی تنگ-هویی، رئیس جمهور پیشین تایوان، هواپیماهای نظامی خود را برای دومین روز پیاپی به سوی تایوان اعزام کرد. لی ماه ژوئیه امسال در سن ۹۷ سالگی درگذشت. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که پیشتر در همان روز، ۱۹ فروند هواپیمای چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند و تعدادی از آنها نیز از مرز دریایی در تنگه تایوان عبور کردند.

اسپوتنیک روسیه: روزنامه نگار آمریکایی پیتر سوچیو در مقاله ای برای ناشنال اینترست، ساخت واحد مافوق صوت «آوانگارد» بررسی کرده و این سلاح را چالشی جدی برای ایالات متحده خواند. نویسنده مقاله یادآوری می کند که «آوانگارد» سرعت مافوق صوت داشته و همچنین از قدرت مانوردهی در اتمسفر برخوردار است که در مجموع مقابله با این سلاح را دشوار می سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *