جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

تهران-ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان، برای بشریت غم‌انگیز بود، تصریح کرد: پکن و اکثریت کشورها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.

Loading

رسانه ها؛ واکنش شدید چین به ترامپ و…

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش شدید چین به اقدام ترامپ علیه وی چت و تیک تاک، درخواست سناتورهای آمریکایی برای تحریم کل بخش مالی ایران، آغاز رای گیری زودهنگام در برخی ایالت های آمریکا، ادامه اعتراضات پورتلند آمریکا بعد از یک وقفه‌ کوتاه، توصیه لاوروف به آمریکا، اقدام متقابل روسيه در برابر نوسازی یگان‌های هسته‌ای آمریکا، درخواست اتحادیه اروپا از روسیه درخصوص تاتارهای کریمه ، افتتاح سفارت ارمنستان در تل آویو، هشدار مقتدی صدر به نتانیاهو درباره هرگونه ارتباط با عراق، واکنش اردوغان به مکرون رئیس جمهور فرانسه، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به شمال‌شرق سوریه،  دیدار رئیس جمهور تایوان با هیئت آمریکایی و پایان انسداد صادرات نفت لیبی از سوی خلیفه حفتراز مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: وزارت بازرگانی چین مخالفت شدید خود را با اقدامات آمریکا علیه وی چت و تیک تاک اعلام کرد. وزارت بازرگانی چین امروز شنبه طی بیانیه ای مخالفت خود را با اقدامات آمریکا علیه نرم افزارهای “وی چت” و “تیک تاک” اعلام کرد و از آمریکا خواست اقدامات نادرست خود را هر چه سریعتر متوقف کند.در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است: طرف آمریکایی به بهانه امنیت ملی نرم افزارهای موبایلی وی چت و تیک تاک را ممنوع کرده است، این اقدام به حقوق قانونی و منافع این شرکت ها لطمه زده و نظم عادی بازار را مختل می کند. چین قاطعانه با چنین اقدامی مخالف است.

العالم فارسی: تعدادی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شدند.«مارکو روبیو»، «تام کاتن»، «جان کورنین»، «تد کروز»، «ریک اسکات» و «تام تیلیس» شش سناتوری هستند که نامه درخواست تحریم بخش مالی ایران را امضا کردند.

خبرگزاری مهر : منابع آمریکایی از آغاز رای گیری زودهنگام برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در چند ایالت این کشور خبر دادند.بر اساس این گزارش، رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روز جمعه در ایالت های در ایالت‌های «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینیگ» آغاز گردید.منابع آمریکایی علت این رای گیری های زودهنگام را جلوگیری از ازدحام جمعیت با توجه به شیوع کرونا اعلام کرده اند.

خبرگزاری فارس: اعتراضات شهر پورتلند آمریکا بعد از یک وقفه چند روزه به دلیل وضعیت بد هوا، جمعه شب بار دیگر بر پا شد. یکی از شبکه‌های خبری محلی در پورتلند، به دلیل آتش‌سوزی‌های گسترده در ایالت اورگن آمریکا و وضعیت بد آب و هوایی بعد از آن، این اعتراضات بیش از یک هفته به تأخیر افتاد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای، مواضع مسکو درباره روابط با آمریکا، اتهامات جدید غرب علیه این کشور، سیاست تحریم‌های یکجانبه و اقدامات بسیار مخرب آمریکا در سوریه و عواقب آن برای منطقه را تشریح کرد.”سرگئی لاوروف”  در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی»، اعلام کرد که مسکو با هر دولتی که در ایالات متحده انتخاب شود، کار خواهد کرد، ولی طرف آمریکایی نباید سعی کند با استفاده از زور و تهدید و اولتیماتوم با روسیه ارتباط برقرار کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه گفت: با افزایش تهدید‌ها در اطراف مرز‌های روسیه، بسیج همه نیرو‌های نظامی در دستور کار قرار دارد. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد در برابر نوسازی یگان‌های هسته‌ای آمریکا اقدام متقابل انجام می‌دهیم.«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه از آمادگی کامل نیروی زمینی، یگان‌های موشکی، نیروی هوافضا و ناوگان دریایی کشورش خبر داد و گفت: با افزایش تهدید‌ها در اطراف مرز‌های روسیه، بسیج همه نیرو‌های نظامی در دستور کار قرار دارد.

آناتولی  ترکیه:  اتحادیه اروپا خواستار آزادی 7 شهروند اوکراین که در کریمه دستگیر و در روسیه محاکمه و به حبس محکوم شدند و پایان دادن روسیه به فشار بر تاتارهای کریمه شد. پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای، خواستار آزادی 7 شهروند اوکراین که در کریمه دستگیر و روز گذشته پس از محاکمه در شهر روستوف روسیه به 13 تا 19 سال حبس محکوم شدند، شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفارت ارمنستان رسما پیش از آغاز سال نوی یهودیان در تل آویو افتتاح شد.آرمن سمباتیان، سفیر ارمنستان گفت، سفارت کار خود را پیش از سال نو یهودیان آغاز می‌کند.ارمنستان و اسرائیل در سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک برقرار کردند واسرائیل در سال ۲۰۱۷ یک سفیر غیر مقیم برای ارمنستان منصوب کرد.

الکوثر فارسی: رهبر جریان صدر عراق درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر بازگشایی سفارت مجازی عراق در تل‌آویو، به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد. «مقتدی الصدر»  در خطبه نماز جمعه کوفه، با محکوم کردن توافق سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل هشدار داد  از آمدن به عراق و عادی سازی روابط مانند شیخ نشین های خلیج فارس دوری کند، زیرا این کار پایانتان را رقم می زند.

تی .آر.تی .ترکیه: رئیس جمهور ترکیه گفت: با حمایت ملت شریفمان به انجام آنچه به صلاح و منفعت کشورمان است ادامه خواهیم داد. رجب طیب اردوغان در دفتر حزب عدالت و توسعه ابراز داشت: “آیا اگر ترکیه از همه چیز چشم‌پوشی کند، فرانسه از لغزش‌هایی که رهبر بی‌کفایت و حریص خود ایجاد کرده نجات یافته و به سوی سیاست محتاطانه پیش می‌رود؟”

رادیو چین: به دنبال تنش میان نیروهای واشنگتن و مسکو در سوریه، ارتش آمریکا تجهیزات نظامی جدیدی در شمال‌شرق سوریه مستقر کرد. بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش کشورش سیستم رادار «سنتینل» و خودروهای زرهی «برادلی» را در شمال‌شرق سوریه مستقر کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن:خانم تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان، با یک هیئت آمریکایی به سرپرستی یک مقام ارشد وزارت خارجه آن کشور دیدار کرده است. او ابراز امیدواری کرد که دو کشور روابط دوجانبه نزدیک تری داشته باشند.تسای در اقامتگاه رسمی خود در تایپه ضیافت شامی برگزار کرد. وزیران خارجه و اقتصاد و نیز بنیانگذار شرکت TSMC، تولید کننده بزرگ تراشه، هم در این ضیافت او را همراهی می کردند.

دویچه وله:  در پی اعلام استعفای نخست‌وزیران دولت به‌رسمیت شناخته‌شده لیبی در طرابلس و دولت انتقالی در بنغازی خلیفه حفتر‌، فرمانده شورشیان شرق لیبی نیز اعلام کرده، به انسداد هشت‌ماهه صادرات نفت پایان می‌دهد. حفتر در نطقی تلویزیونی در عین حال از گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر لیبی در هفته گذشته برای پایان دادن به جنگ داخلی چندین ساله این کشور انتقاد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *