جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه ها ؛ چالش در روابط آلمان و روسیه و…

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سایه سنگین پرونده مسمومیت ناوالنی بر مناسبات آلمان و روسیه، واکنش پکن به لغو ویزای دانشجویان چینی از سوی آمریکا، افشاگری مقام آمریکایی درباره توطئه کاخ‌سفید علیه چین و ایران، برگزاری رزمایش نظامی چین و ایران، حمله به ریاض با موشک ذوالفقار و پهپاد، واکنش گروه های فلسطینی به رد پیش نویس قطعنامه فلسطین در اتحادیه عرب، واکنش حزب الله به تحریم 2 وزیر سابق لبنانی از سوی آمریکا، کاهش شمار نظامیان آلمان درعراق، گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع ترکیه و آلمان درباره مدیترانه شرقی، برگزاری سومین مجمع عالی توسعه کمربند و جاده در شهر شیامن و ابراز امیدواری روسیه به ادامه مذاکرات پیمان صلح با ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: مسمومیت آلکسی ناوالنی، یکی از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون روسیه و از منتقدان ولادیمیر پوتین باعث افزایش تنش در مناسبات روسیه و آلمان شده است.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از کشورهای اروپایی درخواست کرده است تا پاسخی هماهنگ و مشترک به مسمومیت آلکسی ناوالنی بدهند. گرچه لهستان خواستار پایان اجرای پروژه “نورداستریم ۲” شده، اتفاق نظر در این باره همچنان وجود ندارد.بنا بر تشخیص پزشکان متخصص ارتش آلمان، این سیاستمدار ۴۴ ساله با ماده سمی “نوویچوک” مسموم شده است.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به لغو ویزای یک هزار محقق و دانشجوی چینی از سوی آمریکا، این اقدام را نقض حقوق بشر خواند.  جائو لیجیان در نشست مطبوعاتی در پکن با انتقاد از تصمیم ایالات متحده برای لغو ویزای برخی از اتباع چین از این اقدام به عنوان “آزار و شکنجه سیاسی آشکار” نام برد.وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل نگرانی های امنیتی ویزای بیش از ۱۰۰۰ شهروند چین را از ماه ژوئن لغو کرده است.

 خبرگزاری فارس:  مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات، درباره مداخله ایران و چین در انتخابات آمریکا گزارش کند و پس از امتناع تنزل رتبه یافت.«برایان مورفی» رئیس پیشین واحد اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا در شکایتی از اقدامات مقام‌های ارشد این وزارتخانه در وادار کردن وی به دستکاری در گزارش‌های اطلاعاتی در راستای منافع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرده‌برداری کرد.

خبرگزاری تسنیم: نظامیان چین و ایران به همراه تعدادی دیگر از کشورها در رزمایش «قفقاز ۲۰۲۰» روسیه حضور خواهند یافت. وزرات دفاع چین روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی چین به همراه نیروهای روسی در رزمایشی که اواخر ماه جاری میلادی در جنوب روسیه برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، در این رزمایش که «قفقاز 2020» نام دارد نیروهای نظامی از کشورهای ایران، ارمنستان، بلاروس، میانمار، پاکستان و چند کشور دیگر نیز حضور خواهند داشت.

 خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن می گوید یگان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی مشترک پایتخت عربستان را هدف قرار دادند.این حمله با استفاده از یک فروند موشک بالستیک ذوالفقار و چهار فروند پهپاد صماد ۳ انجام شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):گروه‌های فلسطینی مخالفت اعضای اتحادیه عرب با پیشنویس فلسطین در خصوص عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کردند که این امر به کشورهای دیگر اجازه خواهد داد تا به سمت عادی‌سازی روابط پیش بروند. داوود شهاب، مسئول اطلاع‌رسانی جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد، اتحادیه عرب به اشغالگری مشروعیت می‌بخشد، همانطور که با حمایت از دخالت آمریکا و مداخله نظامی خارجی به تجزیه کشورهای عربی مشروعیت بخشید.

خبرگزاری مهر: در ادامه پکن‌هراسی‌های واشنگتن، آمریکا به رژیم‌صهیونیستی درباره سرمایه‌گذاری‌های چین هشدار داد. معاون وزیر خارجه آمریکا از رژیم صهیونیستی خواست تا سخت‌گیری‌های بیشتری را درباره سرمایه‌گذاری‌های چین در سرزمین های اشغالی به انجام برساند. «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در نشست مجازی اندیشکده «بنیاد بروکینگز» از رژیم صهیونیستی خواست تا سخت‌گیری‌های بیشتری را پیرامون سرمایه‌گذاری‌های چین در سرزمین های اشغالی به انجام برساند.

الکوثر فارسی: حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای به تحریم دو وزیر سابق لبنان از سوی آمریکا واکنش نشان داد و این تحریم ها را مدال افتخاری برای این و وزیر توصیف کرد. حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای به تحریم شدن حاج علی حسن خلیل و یوسف فنیانوس دو وزیر سابق لبنان واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: اولاً، در بعد معنوی این تصمیم ظالمانه به مثابه مدال افتخاری برای دو دوست عزیز و کسانی که دولت آمریکا آنها را متهم می کند که حامی مقاومتند، است.

العالم فارسی: وزیر دفاع آلمان از کاهش شمار نظامیان خود در عراق خبر داد و اعلام کرد حداکثر ۵۰۰ نظامی آلمانی در این کشور باقی خواهند ماند. آلمان اعلام کرده که قصد دارد حداکثر ۵۰۰ پرسنل نظامی خود را در عراق نگه دارد.«آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان در این زمینه گفت: «حتی در در دوره شیوع کرونا، داعش فعالیت‌های تروریستی را ادامه داد. بنابر این، فشار نظامی بر داعش باید ادامه باشد.»

آناتولی  ترکیه:  وزرای دفاع ترکیه و آلمان طی تماس تلفنی درباره تحولات اخیر مدیترانه شرقی، روابط دوجانبه، مسائل دفاعی و امنیتی گفتگو کردند.خلوصی آکار و آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزرای دفاع ترکیه و آلمان طی تماس تلفنی درباره تحولات اخیر مدیترانه شرقی، روابط دوجانبه، مسائل دفاعی و امنیتی رایزنی کردند.

رادیو چین:  سومین مجمع عالی توسعه کمربند و جاده در شهر شیامن برگزار شد. مقامات کشورها و سازمان های بین المللی، نمایندگان اتاق های بازرگانی، کارشناسان و پژوهشگران و موسسه داران در این نشست درباره تثبیت سرمایه گذاری و الگوهای جدید صنعتی به بحث و بررسی پرداختند.

 ان. اچ.کی ژاپن: سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرده است که جانشین آبه شینزو، نخست وزیر فعلی ژاپن، هم نسبت به افزایش مناسبات با روسیه برای حل و فصل مسئله مربوط به جزایر تحت اختیار این کشور که مورد ادعای مالکیت ژاپن هم هستند، متعهد باشد.روسیه کنترل این جزایر را در اختیار دارد، این در حالی است که ژاپن هم ادعای مالکیت این جزایر را دارد. دولت ژاپن این جزایر را بخش تفکیک ناپذیر قلمرو خود می داند و می گوید که آنها پس از جنگ جهانی دوم غیرقانونی اشغال شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *