جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

Loading

رسانه‌ها: استعفای نخست‌وزیر ژاپن به دلیل بیماری و…

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: خط و نشان واشنگتن برای اعضای شورای امنیت، سفر وزیر خارجه عربستان به عراق، انتقاد افغانستان از حامیان منطقه ای طالبان، استقبال فرانسه از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی، آمادگی بایدن برای مناظره با ترامپ، واکنش چین به ادعای دروغ پمپئو برای فعال شدن مکانیسم ماشه، آغاز گفتگوهای صلح میان مقامات افغانستان و طالبان از ماه سپتامبر، تصویب توافق دریایی یونان با مصر در پارلمان این‌ کشور، دیدار اردوغان با رئيس شورای عالی دولت لیبی در استانبول، رزمایش ترکیه در مدیترانه شرقی، استعفای نخست وزیر ژاپن به دلیل بیماری، توافق اسرائیل- امارات بر سر احداث پایگاه‌های جاسوسی در یمن و اعتراض چین به تحریم های آمریکا بر سر جزایر مصنوعی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

 خبرگزاری صدا و سیما: کلی کرافت سفیر امریکا در سازمان ملل، اعضای شورای امنیت را تهدید کرد و صریحا گفت: هر کسی در مقابل مکانیسم بازگشت تحریم‌های سازمان مللی ایران بایستد؛ تحریم خواهد شد. در دوازده روز گذشته و در اتفاقی کم نظیر؛ دو بار شورای امنیت شاهد اجماع اعضا بر سر رد اعمال بازگشت تحریم‌های ایران بود و رییس دوره‌ای شورای امنیت نیز صریحا گفته است این شورا قدمی در راستای خواست امریکا بر نمی‌دارد.

خبرگزاری ایسنا:  فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان امروز پنجشنبه به منظور مذاکره درباره بسیاری از مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور وارد عراق شد. دفتر اطلاع رسانی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و هئیت همراهش روابط دوجانبه و توسعه آن در همه زمینه ها و نیز تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت. الکاظمی در این دیدار گفت: “عربستان شریک واقعی عراق است و این کشور به دنبال دستیابی به روابط متمایز با تکیه بر روابط تاریخی با عربستان است، روابطی که آنها را کنار هم جمع کند به گونه ای که آینده ای بهتر برای دو کشور محقق شود”. وی بر احیای تصمیمات کمیته هماهنگی میان عراق و عربستان به گونه ای که منافع دو ملت را تضمین کند، تاکید کرد. وزیر خارجه عربستان هم گفت، کشورش به دنبال تحکیم روابط با عراق و تقویت همکاری های مشترک و احیای توافقنامه های امضا شده است، به طوری که منافع مشترک دو کشور محقق شود. وی گفت، ریاض در انتظار سفر آینده نخست وزیر عراق به عربستان است.

الکوثر فارسی: «کبیر حقمل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، برخی کشورهای منطقه از جمله  پاکستان، با اعتباربخشی دیپلماتیک و سیاسی به گروه طالبان از موضع این گروه حمایت می‌کنند. «کبیر حقمل» افزود، افغانستان دولت مشروعی دارد که تنها نماینده مردم این کشور است. پیشتر وزارت خارجه افغانستان نیز به دعوت پاکستان و ازبکستان از طالبان برای سفر به این کشورها انتقاد کرده بود و آن را نقض حاکمیت ملی افغانستان خوانده بود. انتقاد دولت افغانستان از برخی کشورهای منطقه به دلیل آنچه اعتبار بخشی دیپلماتیک  به گروه طالبان خوانده شده است ناشی از ورود این کشورها به روند گفتگوهای صلح در افغانستان است. موضع انتقادی سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از ایجاد اعتبار سیاسی برای طالبان پس از آن صورت گرفت که رئیس دفتر سیاسی این گروه به دعوت وزارت خارجه پاکستان در این هفته به اسلام آباد رفت و با برخی مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

 خبرگزاری فارس: وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه از توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی آژانس از دو مکان در داخل ایران استقبال کرد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود عنوان کرد: «توافقی که بر اساس آن ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی به دو سایت در داخل خاک خود را می دهد گامی در مسیر صحیح به شمار می آید.» جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، چهارشنبه (۲۶ اوت / ۵ شهریورماه) پس از سفر ۲ روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران بیانیه مشترکی صادر کردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

خبرگزاری ایرنا: بایدن در مصاحبه با شبکه ‌ام اس ان بی‌سی گفت: با وی مناظره می‌کنم و مناظره برگزار می‌شود. وی با متهم کردن ترامپ به دروغگویی گفت: در مناظره به راستی آزمایی وی می‌پردازم. نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: همه می‌دانند که این مرد (ترامپ) تمایلی به گفتن حقیقت ندارد. بایدن در حالی برای مناظره با ترامپ اعلام آمادگی می‌کند که  پنحشنبه شب پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به وی توصیه کرد تا با ترامپ مناظره نکند. پلوسی روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود گفت: بایدن نباید به این مناظره اهمیت بدهد؛ مناظره باید محلی برای گفت‌وگو با مردم آمریکا و نه برای دغلکاری باشد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: به هیچ گفت‌وگویی با او حتی مناظره برای ریاست جمهوری آمریکا مشروعیت نخواهم داد. می‌دانم که ستاد انتخاباتی بایدن طرز دیگری می‌اندیشد اما فکر کردم چیزی که در سال ۲۰۱۶ انجام داد، زننده بود.

العالم فارسی: نمایندگی چین در سازمان ملل متحد شامگاه پنج‌شنبه در یادداشت توئیتری خود افزود: آمریکا ادعا کرد قطعنامه تداوم لغو تحریم‌ها مطرح شود یا نشود، تحریم‌های ایران باز خواهند گشت. این نمایندگی تاکید کرد: همه اینها دروغ است، آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و برای استناد به مکانیسم ماشه، مشروعیت ندارد. 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است. مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در پیام توییتری نوشت: هفته پیش پس از شکست شورای امنیت در ماموریت خود در حفظ صلح و امنیت، آمریکا فرآیند بازگشت ۳۰ روزه تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. به نوشته پمپئو، این تحریم‌ها در نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

خبرگزاری مهرمقام ارشد مذاکره کننده افغانستان روز پنج شنبه در کابل اعلام کرد که گفتگوهای صلح میان طرفهای درگیر در افغانستان اوایل ماه سپتامبر آغاز می شود. «عبدالله عبدالله» سیاستمدار برجسته افغانستان و رئیس شورای عالی برای آشتی ملی این کشور اظهار داشت که مقامات افغانستان آماده برگزاری گفتگوها با طالبان از اوایل ماه سپتامبر هستند. اظهارات عبدالله عبدالله زمانی درست در مطرح شده است که چشم انداز گفتگوهای صلح بر سر موضوع آزادی آخرین گروه از زندانیان طالبان در ابهام بسر می برد. این در حالی است که تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حال اعمال فشار بر دو طرف جهت حل و فصل اختلافها و نشستن پای میز مذاکره است تا بدین ترتیب، ظاهراً راه برای پایان یافتن طولانی ترین جنگ آمریکا هموار شود.

تی .آر.تی ترکیه: پارلمان یونان توافق‌نامه تعیین حدود منطقه انحصاری اقتصادی در مدیترانه شرقی با مصر را با 178 رای موافق در برابر 26 رای مخالف و 81 رای ممتنع تصویب کرد. در این رای‌گیری حزب دموکراسی نوین به عنوان حزب حاکم یونان به توافق‌نامه مذکور رای موافق و احزاب کمونیست، راه حل یونان و مرا25 رای مخالف دادند. از سوی دیگر حزب سیریزا به عنوان اپوزیسیون یونان به توافق‌نامه دریایی با مصر رای ممتنع داد. گفتنی است دولت یونان در 9 ژوئن با ایتالیا و 7 ژوئن نیز با مصر توافق‌نامه منطقه انحصاری اقتصادی را به امضا رسانده بود. “توافق‌ حریم دریایی یونان و مصر نزد ترکیه مشروعیتی ندارد” در این میان وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: به اصطلاح توافق‌نامه‌ای که امروز یونان و مصر درباره تعیین حریم اختیارات دریایی امضا کردند، نزد ترکیه مشروعیتی ندارد. این موضع آنکارا بر سر میز و در میدان بازتاب خواهد یافت. کمیته قانون اساسی مجلس مصر 18 آگوست جاری توافق‌نامه تعیین «حریم اختیارات دریایی» با یونان را تصویب کرد.

آناتولی  ترکیه: رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه در کاخ وحیدالدین استانبول با خالد المشری٬ رئیس شورای عالی دولت لیبی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت. مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ملت کبیر ترکیه نیز در این دیدار حضور داشت.

اسپوتنیک روسیهوزارت دفاع ترکیه اعلام کرد در روزهای اول و دوم سپتامبر رزمایش نیروی دریایی در مدیترانه شرقی برگزار خواهد شد. برقراری کنترل بر منطقه مدیترانه شرقی موضوع اختلاف بین ترکیه و یونان است. هر دو کشور از اعضای ناتو هستند. تنش در این ناحیه پس از آن شدت گرفت که آنکارا کشتی زلزله‌شناسی را به منطقه مورد اختلاف اعزام کرد. یونان این اقدام را تحریک‌آمیز نامید. روز 27 ماه اوت (پنجشنبه) نیروی دریایی ترکیه اعلامیه ای صادر کرد که بر طبق آن رزمایش در شمال –شرق قبرس و در سواحل «اسکندریه» مدیترانه شرقی برگزار خواهد شد. همانا در این منطقه رزمایش یونان، ایتالیا و قبرس از 26 تا 28 ماه اوت جریان دارد که فرانسه هم به آن پیوسته است.

خبرگزاری تسنیم: حزب لیبرال دموکرات ژاپن که قدرت را در دست داد با استعفای شینزو آبه از مقام خود به عنوان نخست وزیر این کشور رسما موافقت کرد. پیشتر منبع خبری گزارش داده بودند، شینزو آبه نخست وزیر این کشور به دلیل نگرانی های ناشی از وضعیت جسمانی و بیماری از سمت خود کناره گیری می کند. منابع خبری گزارش دادند در پی انتشار خبر استعفای آبه، بورس توکیو 2 درصد سقوط کرد. نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه برای دومین بار طی چند روز گذشته برای انجام آزمایش راهی بیمارستان شده بود. وی روز دوشنبه اولین نخست وزیر ژاپن لقب گرفت که طولانی ترین مدت نخست وزیری را به نام خود ثبت کرده است.

خبرگزاری مشرق:  در پی توافق مقامات امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط دوجانبه، مقامات ابوظبی و تل آویو اعلام کردند که قصد دارند در برپایی پایگاه‌های جاسوسی و گردآوری اطلاعات در یک جزیره یمن با یکدیگر همکاری کنند. این پایگاه قرار است در جزیره «سقطری» بزرگترین جزیره در مجمع الجزایر یمن ساخته شود. این جزیره در منطقه‌ای استراتژیک که بر تنگه باب المندب مشرف است، واقع است.

ان اچ کی ژاپن: چین نسبت به اقدام آمریکا برای اعمال تحریم هایی علیه شرکت های چینی به خاطر آنچه که آمریکا آن را نقش این شرکت ها در کمک به «احداث و نظامی کردن» جزیره های مصنوعی در دریای چین جنوبی می خواند، مخالفت شدید خود را ابراز داشته است. چین و چند کشور دیگر ادعای مالکیت این آبهای مورد مناقشه را دارند. ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که فعالیت های ساخت و ساز چین در درون قلمرو خود کاملا تحت حاکمیت این کشور است و ربطی به نظامی کردن ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *