جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه ها؛ مکرون و حضور نظامی در مدیترانه شرقی و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افزایش حضور نظامی فرانسه در مدیترانه شرقی، آمادگی ترکیه برای گفتگو با یونان، ادعای سنتکام درباره توقیف یک کشتی توسط ایران، دفاع پامپئو از فروش تسلیحات نظامی به عربستان، رایزنی وزرای خارجه روسیه و سعودی درباره لبنان و لیبی، آزمایش سیستم ضد موشکی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ، تصرف بندر مهم موزامبیک بدست داعش، هشدار مجدد چین به آمریکا در خصوص هنگ کنگ، چین هراسی دوباره پامپئو، ساخت  اولین ناو هواپیمابر کره جنوبی، اعتراض شدید عراق و احضار سفیر ترکیه و آشفتگی اروپا در مواجهه با موج دوم شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که کشورش موقتا حضور نظامی خود را در دریای مدیترانه شرقی تقویت خواهد کرد. کاخ الیزه در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور درک بهتر این منطقه از دریای مدیترانه و وجود اراده برای احترام گذاشتن به قوانین بین المللی، رئیس جمهوری با همکاری شرکای اروپایی از جمله یونان، تصمیم به تقویت حظور نظامی فرانسه در دریای مدیترانه شرقی در روزهای آینده گرفته است”.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیر دفاع ترکیه از آمادگی کشورش برای گفتگو با یونان خبر داد. خلوصی آکار، اظهار داشت: ترکیه برای حل بحرانی که در مدیترانه با یونان به وجود آمده، آماده است وارد گفتگو شود. وی ادامه داد: کشورش از حسن همجواری و قانون بین المللی حمایت می‌کند.آکار با اشاره به توافقنامه امضاء شده میان مصر و یونان ابراز داشت، این توافقنامه هیچ مبنای حقوقی ندارد و نوعی بی توجهی به حقوق مردم مصر است. ترکیه و یونان مدت زمانی است بر سر مالکیت مناطقی در مدیترانه که به دلیل اکتشافات نفت و گاز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، اختلاف نظر دارند.

الکوثر فارسی: فرماندهی ستاد مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» مدعی شد نیروی دریایی ایران دیروز یک کشتی را در آب‌های بین‌المللی تحت کنترل خود درآورد. «سنتکام» بامداد امروز پنجشنبه به وقت تهران مدعی شد نیروی دریایی ایران روز چهارشنبه با استفاده از دو شناور جنگی و یک بالگرد، یک کشتی را در آب‌های بین‌المللی تحت کنترل خود درآورده است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از اقدام این وزارتخانه در فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع کرده است. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی از عملکرد این وزارتخانه در فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی در سال 2019 دفاع کرده است که یک نهاد نظارتی دولت آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که فروش تسلیحات به عربستان سعودی بدون در نظر گرفتن خطر مربوط به تلفات غیر نظامیان در یمن بوده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای سعودی خود به بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع لبنان پس از انفجار بندر بیروت پرداخت. «سرگئی لاوروف» در تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود به بررسی روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های دو کشور پرداخت.وزرای خارجه روسیه و عربستان سعودی همچنین درباره اوضاع لیبی نیز گفت‌وگو کرده و بر ضرورت برقراری آتش‌بس در این کشور و ازسرگیری فوری گفت‌وگوهای فراگیر بین گروه‌های لیبیایی تأکید کردند.

العالم فارسی: صهیونیست‌ها می‌گویند تل‌آویو به‌صورت مشترک با نظامیان آمریکایی دست به آزمایش سامانه ضدموشکی «پیکان ۲» زده‌ است.وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید که نظامیان این رژیم به‌صورت مشترک با نظامیان آمریکایی دست به آزمایش سامانه ضدموشکی «پیکان ۲» (Arrow 2) زده‌اند.سامانه پیکان که مشترکا توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی تولید شده، یک سامانه ضدموشک بالستیک است.

خبرگزاری مهر : تروریست های مسلح یک بندر گازی مهم را در شمال موزامبیک تحت تصرف درآوردند.یک مقام نظامی در این باره گفت که بندر «موکیمبوا لاپاریا» واقع در شمال موزامبیک که سرشار از منابع گاز طبیعی است از سوی تروریست‌ها تصرف شد.وی همچنین افزود که تروریست‌های مسلح که احتمالاً وابسته به داعش هستند به هنگام حمله به این بندر یک کشتی را هم با شلیک آر پی جی ۷ هدف قرار دادند.

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد: اجازه دخالت هیچ نیروی بیگانه ای را در امور هنگ کنگ نمی دهیم.سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری درباره انتخابات کمیته قانونگذاری هنگ کنگ بار دیگر تأکید کرد که امور هنگ کنگ بخشی از امور داخلی چین است و ما اجازه دخالت هیچ دولت، سازمان و فرد بیگانه ای در امور هنگ کنگ را نمی دهیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می گوید که قدرت اقتصادی جهانی چین این کشور را از برخی جهات تهدید بزرگتری نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد کرده است.پمپئو روز چهارشنبه در مجلس سنای جمهوری چک سخنرانی کرد و از کشورها خواست که علیه پکن متحد شوند. او کارزارهای اعمال قدرت و کنترل از سوی حزب کمونیست چین را تهدیدی به مراتب بدتر از روسیه توصیف کرد.

یورونیوز:  وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که این کشور براساس برنامه توسعه نظامی پنج ساله‌اش، سال آینده اقدام به تولید اولین ناو هواپیمابر سبک خواهد کرد. این کشور همچنین قصد دارد جت‌های جنگنده‌ای را نیز برای تجهیز ناو خود از ایالات متحده آمریکا خریداری کند.سئول برای تجهیز این ناو هواپیمابر، از هواپیماهای F-35B ساخت آمریکا استفاده خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه عراق اطلاع داد که سفیر ترکیه را در پی حمله هوایی این کشور به شمال عراق احضار کرده است. وزارت خارجه عراق، سفیر ترکیه را درپی حمله هوایی این کشور به شمال عراق احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد به این حمله را به وی ابلاغ نمود.

خبرگزاری ایرنا: نگرانی اروپا با موج دوم شیوع «ویروس کرونا» افزایش یافته و سران این قاره را برای مقابله با این ویروس کشنده آشفته کرده و به تقلا انداخته است. آلمان، فرانسه و اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی هستند که خطر موج دوم شیوع کرونا در آنها بالا اعلام شده است .آلمان رکورد جدیدی از تعداد مبتلایان ظرف ۲۴ ساعت را ثبت کرده و مقام‌های این کشور بخشی از آن را ناشی از بازگشت مسافران از تعطیلات تابستانی دانسته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *