جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

انتقاد نماینده روسیه از آمریکا بخاطر وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین در سازمان ملل + متن سخنان وی

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در ملل سازمان، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که واشنگتن با دادن رای مخالف به پیشنهاد پذیرش فلسطین در این سازمان، تقریباً در انزوای کامل قرار گرفته است.

آمریکا در حرف و عمل از اسرائیل می‌خواهد که پس از حمله ایران، خویشتنداری کند/ تل‌آویو احتیاط را در دستور کار دارد

بنیامین فریدمن، مدیر اندیشکده اولویت های دفاعی در واشنگتن، می گوید که اسراییلی ها خواهان درگیر شدن در یک رویارویی تلافی جویانه در برابر ایران نیستند، بنابراین ممکن است فضایی برای احتیاط وجود داشته باشد. ممکن است بگویند پاسخ می دهیم اما سپس در همان سطحی عمل کنند که سالها علیه ایران عمل کرده اند، مثل هدف گرفتن افسران سپاه پاسداران و ترور دانشمندان هسته ای ایران.

سفیر ایران در رم مواضع تهران درباره تحولات منطقه را درگفتگوبا شبکه دولتی ایتالیا تبیین کرد

لندن–ایرنا – سفیر ایران در «رُم» در گفتگو با شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایتالیا (Tg۳) ضمن تبیین مواضع کشورمان پیرامون تحولات جاری منطقه، تصریح کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و ناتوانایی نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها، بیم آن را به وجود آورده است که منطقه در آستانه تحولات غیرقابل پیش بینی قرار گیرد.

Loading

رسانه ها؛ تعویق قطعنامه ضد ایرانی آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ناکامی اروپا برای توافق باروسیه و چین درباره تحریم تسلیحاتی ایران،آغاز توراروپایی پامپئو به اروپا ، گلایه نتانیاهو از ممانعت آمریکا در اجرای طرح اشغال کرانه باختری، اعتراض وزیر خارجه تایوان به چین، مخالفت چین با سفر هیأت آمریکایی به تایوان، تحریم 11مقام آمریکایی از سوی چین، اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا برای ناقضان تحریم تسلیحاتی لیبی، تنش در روابط روسیه و اسلواکی، تنش میان یونان و ترکیه در شرق مدیترانه، تاکید اردوغان بر مذاکره درباره مسائل مدیترانه شرقی، تکذیب حمله به  پایگاه آمریکایی در منطقه مرزی با کویت ، پذیرش استعفای دیاب از سوی رئیس جمهور لبنان و احتمال موکول شدن اجلاس «گروه ۷» به بعد از انتخابات آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم

الکوثر فارسی: یک دیپلمات اروپایی گفت که تلاش سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه برای توافق با روسیه و چین جهت تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با شکست مواجه شده است.این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت که تلاش دقیقه آخری سه کشور اروپایی برای توافق با روسیه و چین در این خصوص به شکست انجامیده است.تحریم تسلیحاتی ایران ماه اکتبر سال میلادی جاری بر اساس برجام پایان می‌یابد و روسیه و چین پیش از این مخالفت خود را با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران اعلام کرده بودند.آمریکا قرار است امروز سه شنبه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی بگذارد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه آمریکا از امروز (سه شنبه) تور چند روزه اروپایی خود را با سفر به جمهوری چک آغاز می‌کند. “مایک پامپئو “، از امروز (سه شنبه) یک تور چند روزه به اروپای میانه را با سفر به جمهوری چک آغاز می کند. ایستگاه های بعدی سفر وی کشورهای اسلوونی، اتریش و لهستان هستند. آلمان از ایستگاه های سفر وزیر خارجه آمریکا به اروپا نخواهد بود.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از ممانعت واشنگتن در اجرای طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری، گفت در غیر این‌صورت مدت‌ها قبل آن را اجرایی کرده بود. علی‌رغم اینکه رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع مطلعی ادعا کرده بودند احتمال اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری در ماه جاری (آگوست) وجود دارد اما «بنیامین نتانیاهو» اعتراف کرد که آمریکا مانع وی در اجرای این طرح شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دیپلمات ارشد تایوان خطاب به وزیر بهداشت آمریکا که به آنجا سفر کرده، تصریح کرد، این جزیره در موقعیتی دشوار قرار گرفته و تحت فشار چین برای پذیرش شرایطی است که آن را تبدیل به هنگ کنگ بعدی خواهد کرد. آلکس ازار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا روز یکشنبه به عنوان عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی که به تایوان سفر می‌کند وارد این جزیره شد و پکن که مدعی تعلق تایوان به خاک خود است این سفر را محکوم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: به دنبال سفر هیأت آمریکایی به تایوان، چین اعلام کرد با هرگونه تماس رسمی میان آمریکا و تایوان به شدت مخالف است. ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفت چین همواره با هرگونه تماس رسمی میان آمریکا و تایوان به شدت مخالف بوده است.ژائو گفت: مسئله تایوان مهم‌ترین و حساس‌ترین مسئله در روابط میان چین و آمریکا است. اصل یک چین واحد، مبنای سیاسی این روابط دوجانبه است.

رادیو چین: در واکنش به اقدام آمریکا به تحریم 11 مقام دولت مرکزی چین و منطقه ویژه هنگ کنگ، جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی در پکن اعلام کرد که چین نیز تصمیم گرفته است از همان روز 11 مقام آمریکایی از جمله چند سناتور متهم به بدرفتاری در مسائل مربوط به هنگ کنگ را تحریم کند. جائو لی جیان در این مورد گفت که اقدام آمریکا دخالت در امور هنگ کنگ و بالتبع امور داخلی چین است و شدیداً اصول قوانین و روابط بین المللی را نقض کرده است. چین قاطعانه با آن مخالت و این اقدام را به شدت محکوم می کند.

دویچه وله: آلمان، فرانسه و ایتالیا بر فشار خود علیه ناقضان تحریم تسلیحاتی لیبی افزوده‌اند. مجازات‌هایی علیه ناقضان تعیین شده است. لیستی از شرکت‌های ترکیه، امارات و اردن که در امر حمل جنگ‌افزار به لیبی مشارکت دارند، تهیه شده است. در اواسط ماه ژوئیه سه کشور ایتالیا، فرانسه و آلمان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، ناقضان تحریم‌های تسلیحاتی لیبی را تهدید به مجازات کرده بودند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه روسیه در مورد اخراج روس ها از اسلواکی گفت که این رفتار پاسخ متقابلی در پی خواهد داشت. وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اخراج دیپلماتهای روسی به ظن جاسوسی از اسلواکی گفت: “به طور سنتی این رفتار، پاسخ متقابل به دنبال خواهد داشت.”پیشتر اسلواکی از اخراج سه دیپلمات روس خبر داده بود.

یورونیوز: یونان در ادامه تنش‌ها با ترکیه بر سر منابع گازی شرق مدیترانه آنکارا را به اتخاذ رویکردی تهدیدآمیز برای صلح در این منطقه متهم کرد.موضع آتن در پایان نشست فوق العاده اعضای هیئت دولت و روسای نیروهای مسلح یونان اعلام شده است. کابینه یونان روز دوشنبه بلافاصله پس از مطلع شدن از اقدامات و عملیات تازه آنکارا برای یافتن منابع هیدروکربن در نزدیکی یکی از جزایر یونان تشکیل جلسه داد.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد ما همواره برای مذاکره در راستای حل و فصل اختلافات در مدیترانه شرقی در چارچوب احقاق حق اعلام آمادگی می‌کنیم. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهاراتی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست هیئت دولت در رابطه با تحولات اخیر حوزه شرق دریای مدیترانه گفت: ما همواره برای مذاکره در راستای حل و فصل اختلافات د مدیترانه شرقی در چارچوب احقاق حق اعلام آمادگی می‌کنیم.

خبرگزاری ایرنا: «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق صبح سه شنبه اخبار منتشر شده درباره حمله به گذرگاه «جریشان» در مرز عراق و کویت را تکذیب کرد. الخفاجی در بیانیه ای کوتاه گفت که برخی خبرگزاری ها گزارش دادند که گذرگاه مرزی جریشان هدف حمله قرار گرفته که این خبر نادرست است.

العالم فارسی: دولت لبنان با اعلام رسمی نخست وزیر این کشور، استعفا داد.حسان دیاب نخست وزیر لبنان در ابتدای سخنرانی خود برای بیان قرائت استعفاء گفت: بحران لبنان حاصل فساد اداری و دولتی است. ما با یک بحران بزرگ روبرو هستیم و می بایست تمام نیروها برای پشت سرگذاشتن این بحران با یکدیگر همکاری می کردند.وی تاکید کرد ساختار فساد در لبنان بزرگتر از دولت است. فاجعه انفجار بندر بیروت نیز به علت فساد گسترده در این کشور است.

 ان. اچ.کی ژاپن: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که در حال بررسی این مسئله است که میزبانی اجلاس «گروه ۷» را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر موکول کند.ترامپ روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید این مطلب را اظهار کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *