أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه ها؛روس هراسی نانسی پلوسی و…

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار نانسی پلوسی درخصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا،  تاکید مشاور امنیت ملی کاخ سفید برمقابله با نفوذ روسیه و چین، ادامه اعتراضات در آمریکا، شرط صندوق بین‌المللی پول برای کمک به لبنان، تکذیب شایعه وجود تونل در بندر بیروت، تشدید اختلافات نتانیاهو و بنی گانتز، احضار محمدبن سلمان به دادگاه واشنگتن، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ظرف چند روزآینده، فرود کمکهای روسیه در فرودگاه حفتر، حضور وزیر دفاع ترکیه در مرز عراق، پاسخ اتمی روسیه به هرگونه حمله موشکی، درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  و بروز ناآرامی در بلاروس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 مدعی شد که روسیه بیش از هر کشوری در حال مداخله در انتخابات است. «نانسی پلوسی» در مصاحبه با شبکه بی بی سی تاکید کرد که خطر مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از جانب روسیه و چین ودیگر کشورها یکسان نیست و تهدید مداخله روسیه و تلاش این کشور برای تقویت شانس پیروزی «دونالد ترامپ» بیشتر است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):  مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، آمریکا در حال تلافی تلاش‌های روسیه و چین برای مداخله در زیرساخت انتخاباتی این کشور است. 17 به سی بی اس گفت که روسیه و چین “کاملا” در حال مداخله در زیرساخت انتخاباتی آمریکا در آستانه نوامبر هستند. به گفته او، این دو کشور “برای دسترسی به وبسایت‌های وزارت خارجه” و “جمع‌آوری اطلاعات از آمریکایی‌ها” و “مشارکت در عملیات‌های نفوذ چه از طریق تیک تاک یا توییتر یا فضاهای دیگر” تلاش کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: در پی ادامه اعتراضات خشونت آمیز در شهر پورتلند و به آتش کشیده شدن دفتر اتحادیه پلیس، مقام‌های این شهر وضعیت شورش و ناآرامی اعلام کردند. تظاهرات کنندگان معترض وارد دفتر اتحادیه پلیس پورتلند شدند و این مکان را به آتش کشیدند. این اقدام موجب شد تا مقام‌های پلیس پورتلند، وضعیت پیش آمده را شورش و ناآرامی اعلام کند.اعتراضات آغازشده در آمریکا از بیش از دو ماه قبل در واکنش به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» هنوز ادامه دارند و سیاست‌های سرکوبگرانه «دونالد ترامپ» برای متوقف کردن آن تا به حال نتیجه‌ای در بر نداشته است.

خبرگزاری ایرنا: صندوق بین المللی پول اعلام کرد که برای افزایش کمک به لبنان در پی انفجار اخیر بیروت باید تمامی موسسات این کشور تمایل خود را برای اصلاحات مالی نشان دهند. کریستالینا گئورگوا مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول طی بیانیه ای خطاب به کنفرانس کمک اضطراری به لبنان عنوان کرد که برای تحقق اقدامات این صندوق در کمک مالی به لبنان لازم است موسسات مالی این کشور دست به اصلاحاتی همچون شفاف‌سازی مالی بزنند.

العالم فارسی: پس از آنکه برخی رسانه‌ها مدعی شدند که زیر محل وقوع انفجار در بندر بیروت، تونل‌هایی وجود دارد،‌ ارتش این کشور در بیانیه‌ای رسمی، این شایعه را «قویاً» تکذیب کرد.ارتش لبنان یکشنبه شب در واکنش به شایعه برخی رسانه‌ها اعلام کرد که ادعاها درباره وجود تونل در زیر محل وقوع انفجار در بندر بیروت نادرست است.

الکوثر فارسی: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «بنی گانتز»، وزیر دفاع و( نخست وزیر جانشین) در جریان نشست  کابینه اضطرار ملی اسرائیل به صورت لفظی باهم درگیر شدند. بنی گانتز در این نشست کابینه بی بی را به فریب دادن حزب آبی و سفید متهم کرد و گفت: «از همان روز اول هیچ تمایلی به پایبندی به توافق دو حزب نداشتی.»نتانیاهو اما در پاسخ به او به کنایه گفت: «ممکن است کسی صدا را زیاد کند؟ صدایت را نمی شنوم!

 خبرگزاری صدا و سیما: براساس پرونده شکایت مشاور ولیعهد سابق، محمدبن سلمان به دادگاه احضار شد. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: دادگاه واشنگتن در پرونده شکایت سعد الجبری مشاور ولیعهد سابق سعودی، برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، احضاریه صادر کرد.

خبرگزاری مهر:  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، ظرف چند روز آینده مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر، آغاز خواهد شد. زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی طی روزهای آتی و بعد از تکمیل فرایند آزادی زندانیان مورد نظر طالبان خبر داد.به گفته وی، این مذاکرات در دوحه قطر و با هدف ارائه نقشه راه آتش‌بس جامع و پایان جنگ در افغانستان برگزار می‌شود.

آناتولی  ترکیه: ارتش لیبی اعلام کرد که امروز دو فروند هواپیمای باربری روسی در فرودگاه شهر سرت که تحت کنترل خلیفه حفتر سرکرده شبه‌نظامیان در شرق لیبی است، فرود آمدند. ژنرال عبدالهادی دراه، سخنگوی ستاد عملیات مشترک سرت و جفره ارتش لیبی با اعلام این خبر گفت: اطلاعی درباره بار این هواپیما نداریم اما به احتمال زیاد حامل مهمات نظامی باشند.نیروهای ارتش دولت قانونی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، در تاریخ 26 ماه مارس در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز و در تاریخ 3 ژوئن تمام مناطق طرابلس و در 5 ژوئن شهر استراتژیک ترهونه را از اشغال شبه نظامیان حفتر آزاد کردند.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه به همراه رییس ستاد مشترک ارتش فرمانده نیروی زمینی در حال ارزیابی  وضعیت واحدهای مستقر در خط مرزی با عراق هستند.خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه به همراه ژنرال یاشار گولر رییس ستاد مشترک ارتش و ژنرال اوموت دوندار فرمانده نیروی زمینی ترکیه در حال بازرسی و ارزیابی  وضعیت واحدهای مستقر ارتش ترکیه در خط مرزی با عراق هستند.

رادیو چین: رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد که کشورش در صورت حمله موشکی از خارج با سلاح اتمی به دشمن پاسخ خواهد داد. ژنرال «آندره استرلین» رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل ارتش روسیه و «الکساندر خریاپین» کارشناس مرکز پژوهش های نظامی راهبردی آکادمی نظامی ستاد کل ارتش روسیه روز در مقاله مشترکی در روزنامه «کراسنایا زویوزدا» ارگان وزارت دفاع روسیه این مطلب را عنوان کردند.

دویچه وله: شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از شورای امنیت خواست تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود. آمریکا برای این منظور قطعنامه‌ای تهیه کرده که انتظار می‌رود چین و روسیه آن را وتو کنند. دولت دونالد ترامپ ماه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های ایران آماده کرده بود که به رای گذاشته نشد و اکنون با تغییرات جزئی دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

یورونیوز:  نتایج انتخابات بلاروس حاکی از پیروزی لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد آرا است.سوتلانا تیخانووسکایا، اصلی‌ترین رقیب او در این روز با کسب ۶.۸ آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.آقای لوکاشنکو که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته، طی سخنانی خود را پیروز این انتخابات خواند تا ششمین دورۀ زمامداریش را در این مقام آغاز کند.الکساندر لوکاشنکو بارها تاکید کرده بود که نمی‌تواند باور کند زنان می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند.

اسپوتنیک روسیه: بر اثر انفجار قوی در دو خیابان ماشروف و استاروژوفسکایا در مینسک، دود حجیمی به آسمان بلند شد. پس از انجام رای گیری در اعتراضات در مینسک نارنجک هایی در نزدیکی استیل “مینسک – شهر قهرمان” در مرکز شهر منفجر شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *