جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

امیرعبداللهیان: ریزپرنده های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

رسانه ها؛ چالش های ادامه دار آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، ابراز امیدواری پمپئو به پیشرفت مذاکرات با روسیه و چین، مذاکرات ریابکوف با سفیراتحادیه اروپا درباره برجام، انتقاد وندی شرمن از سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ایران، اقتصاد آمریکا در رکود عمیق، افشای مکان تاسیسات تهیه کیک زرد در عربستان،آمادگی سازمان ملل برای تحقیق درباره انفجار بیروت، اعلام وضعیت اضطراری در لبنان، آماده باش ارتش رژیم صهیونیستی در مرز لبنان، اقدام  اسرائیل به تخلیه مواد شیمیایی از بندر حیفا، انتقاد دولت وفاق لیبی از روسیه ، تاکید وانگ یی  بر حفظ منافع  پکن در دریای چین جنوبی،  گرامیداشت ۷۵ امین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، تازه‌ترین آمار کرونایی های جهان و  افزایش بهای نفت در بازار نیویورک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: هفته آینده قطع نامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت می رود. وزیر امور خارجه آمریکا ضمن سخنرانی در جمع خبرنگاران در این خصوص اطلاع داد. مایک پمپئو گفت: «هفته آینده ایالات متحده قطع نامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل می دهد. ماموریت شورای امنیت سازمان ملل حمایت از صلح و امنیت است.»

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید گفتگو با روسیه پیرامون کنترل تسلیحات هسته‌ای روند رضایت‌بخشی دارد حال آنکه بهتر است چین هم به میز مذاکره ملحق شود. مایک پمپئو می‌گوید واشنگتن-مسکو در مذاکرات کنترل تسلیحاتی، به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک دیداری در این زمینه میان مقامات دو کشور، انجام شود.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در مسکو، مسائل مهم در دستور کار بین المللی، به‌خصوص اوضاع پیرامون توافقنامه هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار داد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه در نشستی با “مارکوس ادرر” رئیس دفتر نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در مسکو، مسائل مربوط به اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

اسپوتنیک روسیه: معاون سیاسی وزیر خارجه دولت باراک اوباما، خروج آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران را بی‌ فایده دانست و گفت ایران در برابر این سیاست، راه مقاومت را انتخاب کرده و به راه خود ادامه می‌ دهد. وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه دولت باراک اوباما در نشست امنیتی آسپین که به صورت مجازی برگزار شد، برایان هوک را سخنگوی خوبی برای رویکرد ترامپ دانست اما گفته‌هایش را رد کرد و افزود: پس از توافق هسته‌ای در سال ۱۳۹۴، اکنون ما توافقی نداریم و ایران اورانیوم را با درصد بیشتری غنی سازی کرده است.

الکوثرفارسی: اقتصاد آمریکا بر اثر شیوع کرونا در عمیق ترین رکود  فرو رفته است. تحقیقات موسسه مدیریت عرضه (ISM) نشان می دهد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شدیدترین رکود را از زمان رکود بزرگ سال‌های 2007 تا 2009 تجربه کرد. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فاصله بین ماه‌های آوریل تا ژوئن 9.5 (نه و نیم) درصد کوچک‌تر شده است. این شاخص به این معناست که اگر عملکرد اقتصادی ایالات متحده در 3 فصل بعدی هم به همین منوال باشد، یک‌سوم اقتصاد این کشور به دلیل بحران کرونا و صدمات ناشی از آن ذوب خواهد شد.

الکوثر فارسی:  روزنامه آمریکایی به نقل از مقامی غربی فاش کرد تأ‌سیسات تهیه کیک زرد در عربستان سعودی در منطقه‌ای در شمال غرب این کشور قرار دارد. «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام غربی فاش کرد که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.در این گزارش اشاره شده است که این اقدام عربستان باعث شده است مقامات آمریکایی درباره این که ریاض گزینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای را همچنان پابرجا نگه داشته است، ابراز نگرانی کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که در صورت مطرح شدن درخواستی از جانب بیروت، این سازمان کاملاً آماده کمک به لبنان برای انجام تحقیقات درخصوص انفجار بندر بیروت است. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که این سازمان کاملاً آماده کمک به لبنان برای تحقیقات درخصوص انفجار بندر بیروت است.

یورونیوز: در حالی فرماندار بیروت می‌گوید که در پی انفجار مهیب در این شهر ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده‌اند که دولت نیز دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد. مروان عبود، در گفت‌وگو با یک رسانه محلی تاکید کرد که نیمی از شهر به دلیل انفجار آسیب دیده‌ است و بسیاری از قربانیان هنوز مفقود هستند یا زیر آوار مانده‌اند.از سوی دیگر، دولت لبنان دو هفته وضعیت اضطراری در پایتخت این کشور اعلام کرد و به ارتش در بیروت اختیار کامل داد.طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان تاکنون دست کم ۱۳۵ نفر در این حادثه کشته شده‌اند و شمار زخمی‌ها نیز ۵ هزار نفر اعلام شده است.

خبرگزاری فارس:ارتش رژیم صهیونیستی دستور داده علی‌رغم انفجار در بندر بیروت، وضعیت آماده‌باش نظامیانش در مرز لبنان حفظ شود. «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی طی دستوری، وضعیت آماده‌باش ارتش در مرز فلسطین اشغالی و لبنان را تمدید کرد.

العالم فارسی: رژیم صهیونیستی از بیم انفجاری شبیه بیروت، بندر حیفا را از مواد شیمیایی تخلیه می‌کند.«گیلا گملیل» وزیر حفظ محیط زیست رژیم صهیونیستی گفت که کار تخلیه بندر حیفا از مواد شیمیایی قابل انفجار همچون «نیترات آمونیوم» آغاز شده است.به نوشته وبگاه مکان، به گفته این وزیر صهیونیست، به علت افزایش عمیق نگرانی‌ها پس از بروز انفجار مهیب بیروت، قرار است مواد شیمیایی و گارگاههای ساخت این مواد به مناطق غیر مسکونی منتقل شوند.

آناتولی  ترکیه:  ارتش لیبی اعلام کرد که مزدوران وابسته به شرکت روسی «واگنر» حامی خلیفه حفتر از استان جفره به سرت حرکت کردند. ستاد عملیات «برکان الغضب» ارتش لیبی با انتشار اطلاعیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود اعلام کرد: مزدوران روس واگنر وابسته به حفتر به همراه کاروانی شامل 21 خودرو، 4 کامیون و 2 خودروی حامل مهمات از جفره عازم سرت شدند.ارتش لیبی طی ماه‌های اخیر فرودگاه طرابلس، شهرهای بنی ولید و ترهونه و منطقه الوشکه در نزدیکی شهر سرت را از اشغال شبه نظامیان ژنرال خلیفه حفتر بطور کامل آزاد کرد.

رادیو چین:  وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین اظهار کرد که دریای جنوبی خانه مشترک کشورهای منطقه است و نمی تواند زمینه ای برای بازی سیاسی بین الملل باشد. وی افزود:  واقعیت ها ثابت کرده است که حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو راه درست هماهنگ با منافع کشورهای منطقه است و حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی  وظیفه مشترک برای کشورهای منطقه است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مردم ژاپن امروز جهت گرامیداشت قربانیان یک فاجعه یک دقیقه سکوت کردند. هفتاد و پنج سال پیش یک جت جنگنده آمریکایی یک بمب اتمی بر روی شهر هیروشیما انداخت.تخمین زده می شود که تا پایان آن سال ۱۴۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند. حدود ۸۰۰ نفر در مراسم صلح هیروشیما شرکت کردند، از جمله نمایندگان ۸۰ کشور و بازماندگان این بمباران اتمی که به آنها «هیباکوشا» گفته می شود.

دویچه وله: بنا به آخرین گزارش دانشگاه جانز هاپکینز طی روزهای گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند. پاندمی همچنان در حال گسترش است و در آمریکا شمار مبتلایان به کووید۱۹ به پنج میلیون نفر می‌رسد.دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز در گزارشی تازه می‌گوید که در سراسر جهان بیش از ۷۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند. طبق آماری که بامداد چهارشنبه (پنجم اوت) منتشر شد، بیش از ۱۸ و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: بهای نفت در بازار نیویورک به بالاترین میزان خود از ماه مارس رسید.کاهش بیشتر از حد انتظار میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا در این هفته در این افزایش قیمت نقش اصلی را داشته است. بر اساس گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت آمریکا را منتشر می‌کند، میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور تا هفته گذشته یعنی هفته منتهی به ۳۱ ژوییه هفت میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *