أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها: هشدار روسیه درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در آسیا و اروپا و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: استقرار موشک های چینی در صربستان، افزایش فعالیت داعش در مناطق تحت کنترل ائتلاف آمریکا در مرز سوریه و عراق، دستیابی کره شمالی به کلاهک اتمی قابل نصب روی موشک، فرود یک هواپیما در تل‌آویو برای انتقال سامانه «گنبد آهنین» به آمریکا، آغاز بهره برداری از اولین رآکتور نیروگاه هسته ای امارات متحده عربی، هند، صدر نشین مرگ‌های کرونایی، ادعای ترامپ درباره بی تاثیر بودن قرنطینه در پیشگیری از کرونا، استقبال آلمانی‌ها از خروج نظامیان آمریکایی‌ از خاک کشورشان، استقبال رئیس‌جمهور عراق از پیشنهاد الکاظمی درباره انتخابات، اظهارات ضد ایرانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران، هشدار روسیه درباره استقرار موشک‌های آمریکایی در آسیا و اروپا و کاهش شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۴ هزار نفر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: به گزارش رویترز، خرید سامانه دفاعی موشکی سطح پایه میان برد هدایت پذیر راداری اف کی ۳، توسط شرکت تسلیحات دولتی یوگوایمپورت اس دی پی آر صربستان به سازمان دولتی ثبت معاملات دولتی این کشور ارایه شده است. این شرکت اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۶۳ قرارداد واردات به مبلغ ۶۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار با ۳۱ کشور بسته است. خریدهای تسلیحاتی صربستان در منطقه بالکان اروپا از چین، شامل پهپادهای مسلح و نخستین محموله از سامانه اف کی – ۳ در اروپا می شود. این شرکت در بیانیه خود افزوده است: بخش بزرگی از واردات با نوسازی و بهسازی هواپیماهای جنگنده میگ – ۲۹، خرید سامانه های پهپادی و سامانه دفاع هوایی اف کی – ۳ ارتباط دارد. پکن، صربستان را بخشی از ابتکار “یک کمربند، یک جاده” می بیند که هدف آن گشایش روابط تازه بازرگانی خارجی برای شرکت های چینی اعلان شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دیده‌بان حقوق بشر سوریه از افزایش فعالیت داعش در مناطق تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی در نزدیکی مرز سوریه و عراق خبر داد. به گزارش المعلومه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان اعلام کرد که در رصدهایش متوجه افزایش فعالیت عناصر داعش در مناطق حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در نزدیکی مرزهای سوریه و عراق شده است. طبق این گزارش، عناصر داعش شیوخ و بزرگان قبایل در دیرالزور را هدف قرار می‌دهند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که عناصر مسلح داعش با استفاده از تیربار خودروی بزرگان قبیله “العکیدات” را در نزدیکی روستای “الحوایج” در حومه شرقی دیرالزور هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن راننده و دایی شیخ قبیله شد و برادر شیخ قبیله نیز مجروح شد.

الکوثر فارسی: خبرگزاری رویترز مدعی شده است بر اساس گزارش معتبری که از سازمان ملل دیده، کره شمالی همچنان به توسعه برنامه تسلیحات هسته ای خود ادامه می دهد و چند کشور ارزیابی کرده اند که پیونگ یانگ اقدام به توسعه تجهیزات کوچک هسته ای کرده که قابلیت نصب روی کلاهک موشک های بالستیک این کشور را دارد. این گزارش که توسط کارشناسان مستقل نظارت بر تحریم های سازمان ملل منتشر شده است می گوید کره شمالی شش آزمایش هسته ای انجام داده و احتمالا این آزمایشها به این کشور کمک کرده است تا تجهیزات کوچک هسته ای بسازد. پیونگ یانگ از سپتامبر 2017 آزمایش هسته ای انجام نداده بود. این گزارش داخلی به 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل که در کمیته تحریم های کره شمالی نیز حضور دارند ارائه شده است.

العالم فارسی: منابع صهیونیستی خبر دادند که بزرگترین هواپیمای باری جهان «آنتونوف آن-۲۲۵»، روز دوشنبه، برای انتقال سامانه گنبد آهنین به آمریکا در فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو فرود آمده است. به گزارش روزنامه صهیونیستی «the times of israel»، این هواپیما با خود کامیون‌‌های ارتش آمریکا را حمل می‌کرده و قرار است قطعاتی از سامانه گنبد آهنین در این کامیون‌ها بارگیری شود.

تی .آر.تی ترکیهامارات متحده عربی از آغاز فعالیت یکی از چهار رآکتور نیروگاه  هسته ای ” البراکه ” برای تامین نیاز انرژی برق این کشور خبر داد. محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر ، نایب رئیس امارات متحده و حاکم دوبی از حساب توییتر خود اعلام کرد : اکیب مامور خدمت با انجام آزمایش های لازمه و پر شمول بشکلی موفقیت آمیز ، رآکتور را  آماده راه اندازی نمودند. وی ضمن اشاره به اینکه هدفمان راه اندازی تمامی رآکتورهای های نیروگاه هسته ای با ظرفیت کامل است افزود : بدین ترتیب امکان برآورد 25 درصد نیاز کشور به نیروی الکتریسیته فراهم خواهد شد. با آغاز فعالیت رآکتور هسته ای ” البراکه ” در کشور امارات متحده عربی با جمعیت 9 میلیون نفره ، این کشور به اولین کشور عربی تولید کننده نیروی برق با انرژی هسته ای تبدیل گردید. امارات متحده عربی در نظر دارد تا سال 2023 تمامی چهار رآکتور نیروگاه هسته ای را با ظرفیت کامل وارد خط تولید کند. هزینه ساخت و بهره برداری از این رآکتورهای هسته ای به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

خبرگزاری صدا و سیما: هند در دو روز گذشته در صدر جدول مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به کرونا در جهان قرار گرفته است. در هر یک ساعت بیش از ۳۳ نفر از مردم هند براثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. در شبانه روز گذشته هر یک نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کمتر از دو دقیقه فوت کردند.در ۲۴ ساعت اخیر ۸۰۳ نفر از مردم هند نتوانستند دربرابر ویروس کرونا مقاومت کنند و درگذشتند. در بین ایالت‌های ۳۵ گانه هند ایالت‌های مهاراشترا با ۲۵۶ فوتی، تامیل نادو ۱۰۹، کارناتاکا ۹۸ و آندرا پرادش با ۶۳ مرگ ناشی از کرونا در رتبه‌های اول تا چهارم جدول مرگ و میر‌های این کشور قرار دارند.در دهلی اوضاع در مقایسه با گذشته بهتر شده است و در شبانه روز اخیر ۱۷ نفر از بیماران درگذشتند.

آناتولی  ترکیه: دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد که قرنطینه مستمر در مقابله با با ویروس کرونا(کووید- 19) تاثیری در جلوگیری از خطر شیوع آن در آینده ندارد. ترامپ با تأکید بر اینکه روند شیوع کرونا هنوز در برخی از مناطق کشور زیاد بوده و مردم نباید تدابیر لازم را رها کنند، گفت: همه آمریکایی‌ها باید بدانند که قرنطینه مستمر روش مناسبی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیست. آسیبهای این روش از فایده‌های آن بیشتر است. ترامپ با اشاره به اینکه شیوع این بیماری همه گیر در بسیاری از نقاط جهان تسریع شده، اظهار داشت: قرنطینه مانع از آلودگی به این ویروس در آینده نمی‌شوند. هدف از این قرنطینه‌ها کسب فرصت برای ایجاد ظرفیت به ویژه برای بیمارستان‌ها، کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری، ساخت واکسن و درمان بود.

خبرگزاری ایرنا:  در حالی که اکثر سیاستمداران آلمانی از عقب نشینی برنامه ریزی شده نیروهای آمریکایی از این کشور ناراضی هستند، حدود نیمی از مردم این کشور به چنین اقدامی نظر مثبت دارند. طبق نظرسنجی موسسه نظرسنجی YouGov با همکاری خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، ۴۷ درصد از شهروندان آلمانی موافق کاهش شمار نظامیان آمریکایی در این کشور هستند. حتی یک چهارم فکر می کنند که نیروهای مسلح ایالات متحده باید کاملا آلمان را کاملا ترک کنند. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که تقریبا ۱۲۰۰۰ نظامی این کشور را از آلمان خارج می شوند. قرار است از این گروه ۶۴۰۰ نفر به ایالات متحده و حدود ۵۶۰۰ نفر به سایر کشورهای ناتو در اروپا منتقل شوند. در صورت اجرای این طرح شمار نظامیان آمریکایی در پایگاه های نظامی این کشور در بایرن ، بادن-وورتمبرگ و راینلاند-پلاتینات آلمان کاهش می یابد. این در حالی است که در بین شش گروه پارلمانی در بوندستاگ (پارلمان آلمان) ۵ گروه از عقب نشینی نظامیان ابراز ناخرسندی کرده اند و تنها فراکسیون چپ ها فکر این اقدام مثبت ارزیابی کرده و می خواهد همه نظامیان آمریکایی کشور را ترک کنند.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری رسمی عراق «واع» خبر داد که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از پیشنهاد «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور درباره برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کرده است. رئیس‌جمهور عراق در این خصوص گفت: «فراخوان برای اجرای انتخابات زودهنگام یکی از موارد لازم برای اصلاحات سیاسی مطلوب است». برهم صالح در ادامه گفت:‌ «راه‌حل‌های کارساز از مردم و تصمیم مستقل آنها و به دور از [هرگونه] جعل و دست‌کاری سرچشمه می‌گیرد». صالح در ادامه ضمن درخواست تکمیل قانون مربوط به انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن، خواستار ارسال این قانون به پارلمان برای تصویب و آغاز اجرایی شدن آن شد. رئیس‌جمهور عراق همچنین خواستار تسریع در تصویب اصلاحیه قانون مربوط به دادگاه عالی فدرال شد.

خبرگزاری مهربنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه به موضع گیری درباره اوضاع شمال فلسطین اشغالی پرداخت. وی در سخنانی که اوج وحشت صهیونیستها از واکنش حتمی حزب الله لبنان به شهادت «علی کامل محسن» در سوریه، را نشان می دهد، گفت: امیدواریم که اوضاع در مرزهای شمالی بحرانی تر از شرایط کنونی نشود و حمله ای رخ ندهد که اوضاع را وارد تنش بزرگ کند. وزیر جنگ صهیونیست ها مدعی شد: به ایران اجازه نمی دهیم که شعبه ای در سوریه دایر کند و بر اساس منافع خود عمل می کنیم و به هر اقدامی واکنش نشان می دهیم. وی درباره تحولات داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت: ما از تظاهرات کنندگانی که علیه بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار استعفای وی هستند، حمایت می کنیم و این حق آنهاست که تظاهرات کنند.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه به مناسبت سالگرد خروج یکجانبه ایالات متحده از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، در بیانیه‌ای تأکید کرد که اگر طرف آمریکایی موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای خود را در هر یک از مناطق جهان مستقر کند، روسیه بلافاصله به این اقدام واکنش مناسب نشان خواهد داد. در این بیانیه یادآوری شده است: «استقرار موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر مستقر زمینی آمریکا در مناطق مختلف جهان، امنیت منطقه‌ای و جهانی را به طور جدی تضعیف خواهد کرد، همچنین باعث تحریک دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی خطرناک خواهد شد. به همین دلیل روسیه نمی تواند ظهور خطرات موشکی مضاعف برای خاک این کشور که جنبه راهبردی دارد را نادیده بگیرد. این مسئله به پاسخ فوری نیاز دارد. علاوه بر این ، این خطر صرف نظر از این واقعیت است که موشک‌های آمریکایی به کلاهک هسته‌ای یا غیرهسته‌ای مجهز باشند.»

خبرگزاری موج: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «آکسیوس» گفته است که خیلی زود شمار نظامیان آمریکایی این کشور در افغانستان را به چهار هزار نفر کاهش خواهد داد و ظرف مدت کوتاهی به ۸ هزار و سپس به ۴ هزار نیرو کاهش پیدا می‌کنیم. در حال حاضر هم مشغول مذاکره هستیم. اگرچه وی زمان دقیق کاهش ادعایی نیروها را اعلام نکرد، در پاسخ به این سوال که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه میلادی نوامبر، چه تعداد نظامی آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند؛ گفت: حدود چهار تا پنج هزار نفر.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *