جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ آمریکا درآرزوی توافق با چین و روسیه و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ابراز امیدواری آمریکا برای توافق تسلیحات هسته ای با روسیه و چین، ابراز نگرانی پمپئو از افزایش نفوذ چین در ایران، مهلت ۴۵ روزه ترامپ به پکن برای فروش «تیک تاک»، تلاش موثر روسیه و چین برای کاهش نقش دلار در مبادلات دو جانبه، صربستان در یک قدمی پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سقوط بی سابقه تولید ناخالص داخلی آمریکا، رد مذاکره با ترکیه از سوی خلیفه حفتر، افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن، استعفای وزیر خارجه لبنان، شکست انحصار جی پی اس آمریکا با راه اندازی سامانه جهانی بی دوئوی چین، افتتاح اولین نیروگاه هسته ای دنیای عرب و درخواست صهیونیست‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که با روسیه و چین در عرصه کنترل تسلیحات هسته ای به توافق برسد. رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ایالات متحده امیدوار است که با روسیه و چین در عرصه کنترل تسلیحات هسته ای به توافق برسد. رابرت اوبراین در مقاله ای برای واشنگتن پست نوشت: ایالات متحده مذاکرات خود با روسیه درباره “استارت نو” را در ماه ژوئن آغاز کرده است. ایالات متحده با رویکردی خوشبینانه معتقد است که می تواند با مسکو و چین در زمینه کنترل تسلیحات به توافقی برای اعمال محدودیت در رابطه با تمامی تسلیحات هسته ای دست یابد.

دویچه وله: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را خطری برای ثبات و امنیت خاورمیانه ارزیابی کرده است. شبکه خبری “فاکس‌نیوز” در ارتباط با تنش بین آمریکا و چین گفتگویی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا داشته است.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور آمریکا به چین ۴۵ روز فرصت داد تا مذاکرات خود با شرکت مایکروسافت را برای فروش اپلیکیشن تیک تاک به سرانجام برساند. تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به حضور اپلیکیشن چینی تیک تاک در ایالات متحده، پکن را بر آن داشته تا در اندیشه فروش این اپلیکیشن باشد از همین رو ترامپ به چینی ها ۴۵ روز فرصت داده تا مذاکرات خود با مایکروسافت را به سرانجام برساند. 

الکوثر فارسی: سوء استفاده آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به دیگر کشورها ، موجب تلاش بین المللی برای کاهش وابستگی به دلار شده است. روسیه و چین به عنوان دو قدرت رقیب بین المللی آمریکا گام های بزرگی در این مسیر برداشته اند.پس از مذاکرات چند ساله اخیر بین روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا، این دو کشور این هدف را محقق کرده اند به نحوی که سهم دلار در تجارت میان روسیه و چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ برای اولین بار به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمانی که این ایده بین مسکو و پکن مطرح شد یعنی درست چهار سال پیش، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.

خبرگزاری ایرنا: اتاق بازرگانی صربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت فدراسیون روسیه موافقت خود را برای تصویب توافق نامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری صربستان تائید و برای تصویب به دومای این کشور ارسال کرده است. اتاق بازرگانی صربستان در این رابطه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، مطمئنا تصویب پیش نویس قانون فدرال توسط فدراسیون روسیه یک علامت مثبت است که تا پایان امسال می توان پایان فرایند عضویت صربستان در اوراسیا را در دوما و تصویب آن از چهار عضو دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا انتظار داشت.

 خبرگزاری صدا و سیما: شبکه تلویزیونی پی بی اس در صفحه اینستاگرام خود نوشت تولید ناخالص داخلی آمریکا به شکلی بی سابقه سقوط کرد. اقتصاد آمریکا در میانه همه گیری کووید-۱۹ تندترین شیب سقوط خود را تجربه کرد.تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال به میزان بی سابقه ۳۲ و ۹ دهم درصد نسبت به سه ماهه اول امسال سقوط کرد. این زمانی بود که آمریکا برای جلوگیری از شیوع کرونا وارد مرحله محدودیت‌های اجتماعی شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع لیبیایی اعلام کردند ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر در پیامی به واشنگتن مخالفت خود را با مذاکره با ترکیه اعلام کرده و خواهان مداخله بین المللی برای نظارت بر گذرگاه‌های این کشور شده است. خلیفه حفتر پیش از این گفته بود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای یافتن ارث اجداد استعمارگرش به لیبی آمده است و ما با گلوله با ترکیه رو در رو خواهیم شد.

خبرگزاری تسنیم: شبکه ماهواره‌ای الجزیره اسنادی محرمانه از دولت سعودی افشا کرده که بیانگر تلاش طولانی‌مدت عربستان ــ حتی قبل از آغاز جنگ ویرانگر آن ضد یمن ــ برای تجزیه این کشور است. اسناد نشان می‌دهد استراتژی عربستان در یمن مبتنی بر تجزیه این کشور از طریق حمایت از نهادهای مختلف به‌منظور ابقای طرف‌های قبیله‌ای و سیاسی در یمن، همراه با تحریک برخی نیروها علیه نیروهای دیگر در راستای منافع ریاض بوده است.این اسناد متعلق به بعد از سال 2011 تا 2015 یعنی زمانی که عربستان حمله نظامی خود ضد یمن را آغاز کرد٬ بوده است.

العالم فارسی: «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان امروز (دوشنبه) استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور کرد. ناصیف پس از تقدیم نامه استعفای خود به نخست وزیر لبنان، بدون این که سخنی بگوید، مقر نخست وزیری را ترک کرده است.

رادیو چین:  سامانه جهانی ناوبری ماهواره ای بی دوئو چین که بطور رسمی افتتاح شده،انحصار جی پی اس را شکسته است .بیش از سیصد هزار پرسنل علمی و فنی از 400اداره چین در این پروژه شرکت کردند. در این پروژه 55 ماهواره ناوبری بی دوئو به فضا پرتاب شده و پس از سه نسل فناوری، نهایتا سیستم بی دوئو به یک سیستم ناوبری تبدیل گشته و سراسر جهان را تحت پوشش قرار داده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: امارات متحده عربی اولین کشوری در بین کشورهای عربی تولید کننده نفت در خلیج فارس شد که نیروگاه هسته ای افتتاح کرده است.یک کنسرسیوم به رهبری کره جنوبی پس از رقابت با رقبای ژاپنی و آمریکایی، در سال ۲۰۰۹ برنده مناقصه ساخت این نیروگاه شد. این نیروگاه از چهار راکتور هسته ای تشکیل شده است.

خبرگزاری فارس:  در راستای سیاست‌های ضد ایرانی ایالات متحده، صهیونیست‌ها دوباره هم‌صدا با مقامات کاخ سفید، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل شدند.نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ضروری دانستن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی شد هر جایی خطری علیه تل‌آویو وجود دارد، رد پای ایران در آنجا دیده می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *