جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

واکنش سفیر ایران به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

سفیر ایران در ارمنستان درباره گفت‌وگوهای اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفت‌وگوها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرزهای بین المللی است.

Loading

رسانه ها؛ هشدار اروپا به جانسون و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار اروپا به بوریس جانسون درباره عواقب اقتصادی عدم توافق در مذاکرات پسا برگزیت،  هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره طولانی بودن دوره همه گیری کرونا، پایان تحویل سیستم‌های اس-۴۰۰ روسیه به چین، شهرک سازی جدید صهیونیستها در قدس اشغالی، یادداشت اعتراض سفرای 16 کشور اروپایی به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، ادامه اعتراضات ضد نتانیاهو ، واکنش روسیه به اتهام آمریکا درباره پدافند موشکی، واکنش روسیه به تحریم های اروپا، ادامه مانور مشترک نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان، قدرت‌نمایی ترکیه و روسیه در قفقاز جنوبی، کاهش  اعتبار مالی آمریکا، اعتراضات ضد دولتی در خاور دور روسیه و تظاهرات مخالفان محدودیت‌های کرونایی در پایتخت آلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان پارلمان اروپا ضمن هشدار به نخست وزیر انگلیس درباره عواقب اقتصادی عدم توافق بروکسل- لندن در دوران پسا برگزیت از وی خواستند راهی برای دستیابی به توافق باز کند.در این شرایط نمایندگان بلند پایه پارلمان اروپا از “بوریس جانسون”، نخست وزیر انگلیس درخواست کرده‌اند راهی برای دستیابی به این توافق باز کند. آن ها به انگلیس هشدار داده اند که در غیر این صورت عواقب اقتصادی دراماتیکی در انتظار این کشور خواهد بود.

 خبرگزاری صدا و سیما: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که همه گیری ویروس کرونا احتمالا بسیار طولانی مدت خواهد بود. سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد روند تولید واکسن با سرعت بی سابقه‌ای پیش می‌رود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و بیش از ۶۸۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یکی از منابع دیپلماتیک نظامی روسیه امروز (دوشنبه) گفت، این کشور تحویل دومین محموله از سیستم‌های موشکی اس-۴۰۰ تریومف را به چین از طریق دریا تکمیل کرده است. این منبع اعلام کرد: تحویل دادن دومین بخش از سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی شامل دو بخش از وسایل پرتابی، ایستگاه‌های رادیویی، تجهیزات خدماتی و انرژی، قطعات یدکی و ساز و کار به چین تکمیل شده است. دولت پکن بیش از ۱۲۰ موشک هدایت شونده ضد هوایی را دریافت کرده است.

الکوثر فارسی:  در راستای طرح به اصطلاح معامله قرن، مقامات رژیم صهیونیستی از ساخت یک شهرک جدید در شمال قدس اشغالی خبر دادند.بر اساس این گزارش مقامات رژیم صهیونیستی با این طرح ارائه شده از سوی وزارت امور قدس وابسته به کابینه رژیم صهیونیستی موافقت کردند.این مجتمع در مساحت گسترده‌ای در بخش شرقی شهرک العیسویه واقع در شمال قدس ساخته می شود.این طرح رژیم صهیونیستی باعث نابودی بیش از ۲۰۰ ساختمان تجاری و صنعتی متعلق به فلسطینی ها می شود.

خبرگزاری فارس: سفرای 16 کشور اروپایی با ارائه یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کردند، شهرک‌سازی در منطقه حساس «E1»، راهکار «دو دولتی» را کنار می‌زند. سفرای مذکور اعلام کردند: ساخت و ساز در این منطقه حساس امکان مذاکره درباره راهکار دو دولتی را از بین می‌برد، مانع از تشکیل دولت فلسطینی می‌شود و در برابر امکان مذاکره بر اساس چارچوب‌های بین‌المللی مورد توافق مانع ایجاد می‌کند.سفرای کشورهایی که این یادداشت را امضا کرده‌اند، عبارتند از: فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی و سوئد.

خبرگزاری ایرنا: ده‌ها هزار نفر علیه نتانیاهو در فلسطین اشغالی تظاهرات کردند.۲۶۰ نقطه در سرزمین‌های اشغالی از جمله محل اقامت نتانیاهو در قدس اشغالی شاهد تظاهرات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. بنا بر گزارش رسانه‌های صهیونیستی، مخالفان نتانیاهو با تجمع در مقابل محل اقامت او، به نحوه عملکرد کابینه صهیونیستی در بحران کرونا و قوانین وضع شده در این خصوص اعتراض کردند.

العالم فارسی: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اتهام آمریکا به این کشور و نیز چین در عرصه پدافند موشکی را غیرمنصفانه خواند و رد کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است که آمریکا هدفمندانه به انتشار اطلاعات نادرست می پردازد و به این وسیله تلاش می کند روسیه را بی اعتبار کند. به گزارش رسانه های روسیه، پنتاگون گزارشی منتشر کرده است که در آن گفته شده که پدافند موشکی از اجزای رقابت بین قدرت های بزرگ شده است.

خبرگزاری مهر : وزارت خارجه روسیه می‌گوید اتحادیه اروپا با طرح اتهامات سایبری و تحریم سرویس امنیت نظامی روسیه؛ اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند.به گفته این وزارتخانه، انگیزه اروپا از تحریم‌هایی که با ادعای مقابله با حملات سایبری علیه شماری از شهروندان سه کشور روسیه، چین و کره شمالی اعمال کرده، کاملاً سیاسی بوده است.وزارت خارجه روسیه همچنین اتحادیه اروپا را به توقف اعمال فشار علیه مسکو و تشریک مساعی برای تنظیم قوانینی کارآمد که به اجتناب از درگیری‌های سایبری منجر شود؛ فراخواند.

آناتولی  ترکیه: رزمایش مشترک هوایی و زمینی نیروهای مسلح ترکیه و آذربایجان با هدف افزایش هماهنگی نظامی دو کشور در برابر هرگونه سناریوی جنگی همچنان ادامه دارد. این رزمایش با مشارکت تعداد زیادی تانک، خودرو زرهی، جنگنده و بالگرد نظامی در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد. مانور مشترک نیروهای هوایی ترکیه و آذربایجان تا 10 اوت در باکو، نخجوان، گنجه، کردامیر و یولاخ برگزار خواهد شد.

دویچه وله : رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان می‌‌تواند دلیلی برای افزایش تنش میان ترکیه و روسیه شود.نیروهای مسلح ارمنستان تمرین‌های نظامی مشترکی را با روسیه آغاز کرده اند. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، در عملیات مشترک با روسیه پدافند هوایی، از جمله مبارزه با “هواپیماهای بدون سرنشین دشمن” و استفاده از هواپیماهای مشابه “برای شناسایی مواضع دشمن” تمرین شده است.

رادیو چین: مؤسسه رتبه بندی فیچ چشم انداز اعتبار ملی آمریکا را از مثبت به منفی تغییر داد ولی اعلام کرد رتبه اعتباری درازمدت این کشور را در سطح «سه الف» (AAA) حفظ می کند. فیچ در گزارشی اعلام کرد کسری بودجه و بدهی دولت ایالات متحده به سرعت در حال رشد است و این کشور هیچ برنامه قابل اعتمادی برای بهبود وضعیت مالی خود ندارد. اگر پس از رفع همه گیری کرونا دولت آمریکا همچنان نتواند سیاست مالی خود را برای تثبیت بدهیهایش تنظیم کند، ممکن است با خطرات بیشتری روبرو شود.

ان. اچ.کی ژاپن: اعتراضات ضد دولت روسیه در پی بازداشت یک استاندار، برای چهارمین آخر هفته متوالی در خاور دور این کشور ادامه دارد. سرگئی فورگال استاندار پیشین خاباروفسک واقع در خاور دور روسیه اوایل ژوئیه به اتهام مشارکت در قتل هایی در بیش از ۱۵ سال پیش، بازداشت شد.در پی این بازداشت، شهروندان و اعضای احزاب مخالف طی سه هفته گذشته با تاکید بر سیاسی بودن علت بازداشت فورگال، در خاباروفسک دست به تظاهرات زده اند.

یورونیوز: هزاران نفر از معترضان به اعمال محدودیت‌های کرونایی در برلین تجمع کردند. این تظاهرات با عنوان «پایان بیماری‌همه‌گیر- روز رهایی» برگزار شد. در این تظاهرات گروه‌های مختلفی از جمله راست گرایان، مخالفان واکسیناسیون و نظریه پردازان تئوری توطئه حضور داشتند.برخی معترضان ماسک بر چهره نداشتند و برخی دیگر پلاکاردهایی به دست داشتند که روی شعارهای مبتنی بر تئوری توطئه نوشته شده بود از جمله اینکه «کرونا، زنگ هشدار دروغین» و «ما اینجا با صدای بلند حضور داریم تا آزادی‌مان را به سرقت نبرید.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *