جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading

رسانه ها؛ حضور نظامی آمریکا در لهستان و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: دائمی شدن توافق دفاعی آمریکا و لهستان، تمایل  ترامپ برای انعقاد توافقنامه هسته ای با روسیه، انتقاد شديد وندي شرمن از سياست خارجي ترامپ، انتقاد شدید چین از اقدام آلمان در تعلیق توافق استرداد با هنگ‌کنگ، هشدار ترکیه به امارات ، رکود عمیق اقتصادی در حوزه یورو بر اثر شیوع کرونا، دستور وزیر جنگ صهیونیستی برای بمباران لبنان در صورت انتقام حزب‌الله، تعلیق  استفاده از رزم‌ناوهای دوزیست در نیروی دریایی آمریکا، اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام عراق، اقدام جدید  مجلس نمایندگان آمریکا علیه حشد الشعبی  و عزم قاطع چین برای مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور هنگ کنگ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: وزارت دفاع لهستان اعلام کرد ایالات متحده آمریکا با استقرار حدود هزار سرباز اضافی، حضور نظامی خود در این کشور اروپایی را دائمی می‌کند. لهستان با توجه به رفتار همسایه ‌شرقی‌اش، روسیه و تهدیدهای فزاینده این کشور به ویژه از سال ۲۰۱۴ که شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، اکنون به فکر گسترش پیوندهای دوجانبه دفاعی با قدرتمندترین هم‌پیمانش در ناتو، یعنی آمریکا افتاده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) در دیدار با آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان در کاخ سفید، موافقت او را برای گسیل هزار سرباز آمریکایی دیگر به خاک لهستان جلب کرده بود.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ایالات متحده از انعقاد توافقنامه در زمینه تسلیحات هسته ای با روسیه خوشحال خواهد شد.  ترامپ در فلوریدا به خبرنگاران گفت: “ما اکنون در حال همکاری با روسیه برای تدوین توافقنامه  منع گسترش سلاح های هسته ای هستیم . اگر چیزی شبیه به آن داشته  عالی خواهد بود.”

 خبرگزاری صدا و سیما: وندی شرمن معاون وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباما با انتشار یادداشتی نوشت او (ترامپ) نسبت به افشای این موضوع که روسیه به طالبان برای کشتن نیروهای نظامی پول پیشنهاد داده است، واکنش قابل توجهی نداشت. وندی شرمن افزود این موضوعی است که بار دیگر نور افکن زشت دیگری را بر سیاست خارجی دونالد ترامپ روشن می کند. همچنان که فصل انتخابات ریاست جمهوری داغ می شود، شکست آخر ترامپ باید این مسئله را به یاد رای دهندگان آمریکایی بیاندازد که دولت او نه فقط در برابر همه گیری ویروس کرونا بلکه در برابر روسیه، چین، ایران و کره شمالی شکست خورده است.

خبرگزاری فارس: سفارت چین در آلمان با صدور بیانیه‌ای از اقدام برلین در تعلیق توافق استرداد مجرمان با هنگ‌کنگ به شدت انتقاد کرده و گفته این اقدام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و دخالتی چشمگیر در امور داخلی چین محسوب می‌شود. سفارت چین در برلین با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت خود گفت تعلیق این توافق، قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌الملل را نقض کرده و دخالت چشمگیر در امور داخلی چین محسوب می‌شود. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ترکیه، اقدامات امارات در لیبی را محکوم و اعلام کرد آنکارا در زمان و مکان مناسب ابوظبی را مجازات خواهد کرد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفت: ابوظبی مرتکب اقدامات خرابکارانه‌ای در لیبی و سوریه شده است. باید این سوال را از ابوظبی پرسید که انگیزه اش برای این اقدامات خصمانه چیست.وی تهدید کرد: در زمان و مکان مناسب امارات را مجازات خواهیم کرد.

دویچه وله:  اداره آمار کشورهای اروپایی حوزه یورو جمعه ۳۱ ژوئیه (دهم مرداد) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که رکود اقتصادی در این کشورها و در سه ماهه دوم امسال به کمترین میزان در ربع قرن اخیر سقوط کرده است.تولید ناخالص داخلی در ۱۹ کشور حوزه یورو در سه ماهه دوم سال جاری اندکی بیش از ۱۲ درصد کمتر از سال پیش بود. از ۱۹ کشور حوزه یورو اسپانیا بیشترین و لیتوانی کمترین ضربه اقتصادی را از بحران کرونا خورده‌اند.

الکوثر فارسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور داد در صورتی که حزب‌الله وعده خود برای گرفتن انتقام رزمنده شهیدش را عملی کند، زیرساخت‌های غیرنظامی لبنان بمباران شود.نشریه «اسرائیل هیوم» به نقل از یک مقام نظامی ارشد صهیونیست نوشت: «بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل روز پنجشنبه به ارتش دستور داده در صورتی که حزب‌الله به سربازان یا شهروندان اسرائیلی آسیب رساند، زیرساخت‌های لبنان را بمباران کند».

خبرگزاری مهر : به دنبال آتش‌سوزی بونهام ریچارد،  نیروی دریایی آمریکا استفاده از رزم‌ناوهای دوزیست را تعلیق کرد.فرماندهی تفنگدارن دریایی آمریکا می‌گوید مادامیکه علت آتش‌سوزی ناو «بونهام ریچارد» مشخص نشده، استفاده از رزم‌ناو آبی-خاکی از عملیات‌های آموزشی حذف خواهد شد.این در حالی است که از سرنوشت هشت تن از سرنشینان بونهام ریچارد هنوز اطلاعی در دست نیست و حال دو نفر هم وخیم است.

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور در ماه ژوئن سال آینده خبر داد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق امشب در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که انتخابات زودهنگام این کشور ششم ژوئن سال 2021 برگزار می‌شود. وی با تاکید بر اینکه متعهد می‌شود الزامات لازم برای این کار را فراهم کند٬ از مجلس عراق خواست قانون جدید انتخابات را در مدت زمان کوتاهی تصویب کند.

العالم فارسی: مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح را به تصویب رسانده که در صورت تبدیل شدن به قانون دولت آن کشور را به انجام اقداماتی علیه سازمان الحشدالشعبی عراق ملزم می‌کند.«جو ویلسون»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که تهیه‌کننده این ۲ طرح بوده هدف طرح‌های مذکور را «ممانعت از اختصاص بودجه مالیات‌دهندگان آمریکا به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» عنوان کرده است.

 رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد : عزم ما برای مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور هنگ کنگ غیرقابل تغییر است.وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پکن گفت که چین از هیچکدام از تهدیدات خارجی نمی ترسد. ما از حق حاکمیت ملی ، امنیت و منافع توسعه خود محافظت می کنیم و به اجرای سیاست «یک کشور ، دو نظام» ادامه می دهیم وعزم چین برای مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور هنگ کنگ غیرقابل تغییر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *