جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

رسانه ها؛ معادله تحریم و رشد و…

۱۳۹۹/۰۵/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رشد اقتصاد کره شمالی علیرغم تحریم ، افت بی سابقه اقتصاد آمریکا، تمایل ترامپ به تعویق انتخابات نوامبر و واکنش جمهوری خواهان، انتقاد شدید ترامپ از آلمان، تحریم فلزات ایران از سوی آمریکا، تحریم اتحادیه اروپا ضد هکرهای چینی و روسی، رزمایش مشترک هوایی  ترکیه و جمهوری آذربایجان، راه اندازی سامانه ناوبری ماهواره ای جهانی بی دوئو3 چین، ترخیص پادشاه عربستان از بیمارستان، تظاهرات معترضان علیه نتانیاهو در فلسطین اشغالی و تاکید هنیه و عباس بر لزوم مقابله با طرح اشغال و معامله قرن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری صدا و سیما: اقتصاد کره شمالی برای نخستین بار در سه سال اخیر در سال ۲۰۱۹ رشد کرد. بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد: اقتصاد کره شمالی برای نخستین بار در سه سال اخیر در سال ۲۰۱۹ رشد کرد. بر اساس این اعلام شرایط بهتر آب و هوایی باعث افزایش محصولات کشاورزی شد، اما تحریم‌های اعمال شده برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور‏، بازده کارخانه‌های کره شمالی را ضعیف نگه داشت. بانک مرکزی کره جنوبی روز جمعه گفت «تولید ناخالص داخلی کره شمالی در سال گذشته درمقایسه با سال قبل از آن که به علت خشکسالی و تحریم‌ها ۴.۱ درصد کاهش داشت، ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال میلادی جاری بیشترین انقباض را از زمانی که جمع آوری این داده ها در سال ۱۹۴۷ آغاز شد، تجربه کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا می گوید تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه آوریل تا ژوئن ۹ / ۳۲ درصد در مقیاس سالانه کاهش داشته است.این کاهش در پی آن روی داد که شیوع ویروس کرونا در سراسر این کشور گسترش یافت و عمدتا به خاطر تعطیلی موقت کسب و کارها و دستورهای ماندن در خانه بود.

دویچه وله:  دونالد ترامپ آشکارا در مورد تعویق انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سخن گفت. او در پیامی توئیتری هشدار داد، به دلیل افزایش آمار افرادی که به دلیل بحران کرونا از طریق پست در انتخابات شرکت می‌کنند، این خطر وجود دارد که انتخابات آینده به “ناقص‌ترین و تقلب‌آمیزترین” انتخابات تاریخ آمریکا تبدیل شود.ترامپ تاکید کرده است که این اتفاق، “شرمساری بزرگی برای ایالات متحده خواهد بود”.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران جمهوری خواهان در کنگره آمریکا با پیشنهاد دونالد ترامپ برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده‌اند.سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا و کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوری خواه مجلس نمایندگان از جمله افرادی هستند که با تعویق انتخابات مخالفت کرده‌اند.طبق قوانین آمریکا، انتخابات در سه شنبه پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود و تغییر تاریخ انتخابات در اختیار کنگره است.

الکوثر فارسی: دونالد ترامپ در آخرین موضع گیری خود در باره روابط امریکا با آلمان انتقادات شدیدی را متوجه برلین کرد. ترامپ در ادامه جدال برلین و واشنگتن بر سر بودجه نظامی، گفت که آلمان سهم خود را در ناتو پرداخت نکرده و آمریکا به مدت طولانی مورد سوء استفاده نظامی و تجاری قرار گرفته است. انتقاد شدید ترامپ از آلمان در واقع در امتداد سلسله انتقادات رئیس جمهوری جنجالی آمریکا از شرکای اروپایی  واشنگتن ابراز شده است.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه آمریکا از گسترده‌تر شدن دامنه فلزات تحریم شده ایران خبر داد.«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در پیامی توییتری نوشت که واشنگتن دامنه تحریم‌ها علیه فلزات ایران را که هدف آن مقابله با برنامه هسته‌ای، نظامی و موشکی تهران است، به ۲۲ فلز گسترش داده است.

خبرگزاری ایرنا: اتحادیه اروپا در اولین تحریم‌های خود علیه حمله‌کنندگان سایبری، چندین فرد و نهاد چینی و روسی را هدف تحریم قرار داد.اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه اعلام کرد که ۶ فرد چینی و روسی و همچنین یک واحد اداره اصلی اطلاعات ارتش روسیه را به اتهام انجام حملات سایبری علیه اهداف در اروپا، هدف تحریم قرار داد.

آناتولی  ترکیه: نیروی هوایی ترکیه به منظور شرکت در رزمایش مشترک با جمهوری آذربایجان وارد شهر گنجه شد.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: از خلبانان و کادر فنی نیروی هوایی ترکیه که به منظور شرکت در رزمایش مشترک نظامی بزرگ با این کشور وارد شهر گنجه شدند، استقبال به عمل آمد.

رادیو چین: مراسم راه اندازی سامانه ناوبری ماهواره ای جهانی بی دوئو3 در سالن بزرگ خلق پکن برگزار شد. شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب، رییس جمهور و رییس کمیسیون نظامی مرکزی در این مراسم حضور یافتند. براساس داده ها، سامانه بی دوئو3، دامنه خدمات خود را به سراسر جهان گسترش می دهد و می تواند خدمات ناوبری با دقت 10 متری در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه: ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر ریاض را ترک کرده است. دیوان پادشاهی سعودی تاکید کرد که پادشاه این کشور پس از انجام عمل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا، از بیمارستان مرخص شده است.

خبرگزاری مهر: حدود دو هزار نفر در شهر قدس اشغالی علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. در پی حمله فعالان راست افراطی به معترضان ضد دولتی در شهر تل آویو طی روزهای گذشته و در بحبوحه بیم و نگرانی‌ها از بروز مجدد خشونت و درگیری خیابانی، حدود دو هزار نفر شامگاه پنج شنبه در مقابل محل اقامت رسمی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی تظاهرات کردند.

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر سیاسی حماس در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت باید با اتخاذ یک موضع واحد، با طرح‌های «معامله قرن» و اشغال کرانه باختری مقابله کرد. هنیه در جریان این گفت‌وگو عید قربان را به عباس تبریک گفت و طرفین مسائل سیاسی مربوط به مسئله فلسطین را بررسی کردند.در بیانیه حماس آمده است، هنیه و عباس تأکید کردند که باید با اتخاذ یک موضع واحد، با طرحهای «معامله قرن» و اشغال کرانه باختری مقابله کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *