جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ خروج نظامیان آمریکایی از آلمان و…

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: خروج ۱۲ هزار سرباز آمریکایی از آلمان، واکنش روسیه به خروج نیروهای مسلح آمریکا از آلمان ، تکذیب ساخت پایگاه نظامی روسیه در لیبی، هشدار غرب به «بن سلمان» درباره قتل «بن نایف»، آغاز رزمایش گسترده ارتش روسیه در دریای سیاه، تحویل جنگنده‌های رافائل به هند، اقدام ترامپ به تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان، شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی،آغاز رزمایش بزرگ ترکیه و جمهوری آذربایجان، تاکید مجدد چین بر حمایت استوار از چند جانبه گرایی، حمایت آمریکا از ژاپن بر سر جزایر سنکاکو، ادامه ناآرامی‌‌ها در ایالات متحده و آمریکا دارنده بالاترین آمار مرگ و میر کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: آمریکا حدود ۱۲ هزار سرباز خود را از آلمان خارج می‌کند.جزئیات جابجایی این سربازان بدون هماهنگی با دولت آلمان برنامه‌ریزی شده‌است. این اقدام دولت ترامپ با مخالفت‌های شدیدی روبرو شده است.قرار است شش هزار و ۴۰۰ تن از ۳۵ هزار نظامی آمریکایی مستقر در آلمان به کشورشان بازگردند.علاوه بر این حدود پنج هزار و ۴۰۰ تن از آنان به کشورهای دیگر اروپایی منتقل می‌شوند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه ژوئن دستور داده بود، شمار سربازان آمریکایی مستقر در آلمان به ۲۵ هزار نفر کاهش یابد.

اسپوتنیک روسیه: میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد آلمان می تواند از تصمیم آمریکا برای خارج کردن بخشی از نیروهای نظامی خود از این کشور سود ببرد. اولیانوف در توییتر خود نوشت: “برخی از ناظران ، خروج 12،000 سرباز آمریکایی از آلمان را” مجازات “برای برلین می دانند. چرا؟ آلمان که مورد تهدید قرار ندارد. بنابراین ، عرصه امنیتی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. از نظر سیاسی ، احتمالاً آلمان از این امر سود خواهد برد.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر روسیه در مصر اعلام کرد که کشورش درصدد ایجاد پایگاه نظامی در لیبی نیست و درخواست‌هایی با این محوریت به مسئولان لیبیایی فرستاده نشده است. سفیر روسیه در مصر در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: روسیه چنین طرح‌هایی ندارد. هیچ درخواستی از سوی طرف روسی به مسئولان لیبیایی برای ایجاد یک پایگاه نظامی یا پایگاه دریایی فرستاده نشده است.پیشتر فتحی باغاشا، وزیر کشور در دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که باید در مسیر طرح‌های روسیه جهت ایجاد پایگاه‌هایی در سرت و الجفره سنگ اندازی کرد.

الکوثر فارسی: اروپا و آمریکا که شخصیت بی‌پروایانه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی سعودی برای تصاحب کرسی قدرت را به خوبی می‌شناسند، به وی درباره قتل «محمد بن نایف» که به دستور پادشاه سعودی و پسرش بازداشت و از ولی عهدی کنار گذاشته شده است، هشدار دادند. به نظر می‌رسد کسانی که صدای خود را برای نجات محمد بن نایف بلند کرده‌اند به خوبی می‌دانند که جان او در گرو زنده ماندن “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه است که به دنبال وخامت جسمانی‌اش در بیمارستان بستری شده است.

خبرگزاری فارس: ارتش روسیه دو روز پس از اتمام رزمایش نیروهای ناتو در دریای سیاه، رزمایش گسترده‌ای را در این دریا آغاز کرد. تنها دو روز پس از اتمام رزمایش مشترک شماری از کشورهای عضو «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در دریای سیاه تحت عنوان «نسیم دریا-۲۰۲۰»، ناوگان گسترده ارتش روسیه وارد این دریا شدند. به گفته وزارت دفاع روسیه، ۲۰ کشتی جنگی به همراهی بالگردها و هواپیماهای نظامی ناوگان دریای سیاه این کشور در این رزمایش شرکت دارند.

خبرگزاری مهر: هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان هند و چین در مرز میان دو کشور، نیروهای هوایی هند به تازگی پنج فروند جنگنده رافال، دریافت کرده‌اند.این جنگنده‌ها بخشی از توافق خرید ۳۶ جنگنده میان هند و فرانسه در سال ۲۰۱۶ میلادی، بوده‌است.این در حالی است که در روزهای گذشته اعلام شد که دومین مرحله از روند تحویل سامانه موشکی اس ۴۰۰ به چین پایان یافته است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای خطاب به کنگره این کشور، «وضعیت اضطراری ملی» در قبال لبنان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای خطاب به کنگره این کشور از تمدید «وضعیت اضطراری ملی» در قبال لبنان تا تاریخ اول آگوست 2021 (دهم مرداد 1400) خبر داد.دونالد ترامپ در این اطلاعیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید نیز منتشر شده، از آنچه «تداوم انتقال سلاح از ایران به حزب‌الله لبنان» خوانده، به‌عنوان یکی از دلایلی که باعث شده است وی تصمیم به تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان بگیرد، نام برده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه لبنان اعلام کرد، این کشور از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت می‌کند.”ناصیف حتی”، وزیر خارجه لبنان با اشاره به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حاکمیت لبنان به ویژه طی روز‌های گذشته در مرز این کشور با فلسطین اشغالی تاکید کرد که طی دو روز آینده شکایت از رژیم صهیونیستی را تقدیم شورای امنیت می‌کنیم.دولت لبنان هم روز گذشته اعلام کرده بود که در اعتراض به تجاوز  رژیم صهیونیستی به مزارع شبعا در جنوب این کشور، به سازمان ملل علیه این رژیم شکایت می‌کند.

آناتولی  ترکیه: رزمایش نظامی بزرگ و مشترک نیروهای مسلح ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور نیروهای هوایی و زمینی دو کشور در چند شهر این جمهوری آغاز شد. رزمایش نیروهای هوایی دو کشور؛ شامل هواپیماهای نظامی و هلی کوپترها در شهرهای باکو، نخجوان، گنجه٬ کوردمیر و یئولاخ آغاز شده و در تاریخ 10 اوت به پایان خواهد رسید.

رادیو چین: نشست سالانه پنجمین شورای بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا  به روش ویدیویی افتتاح شد. شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سخنان خود در این نشست تأکید کرد که «بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا باید به بستر جدیدی برای پیشرفت مشترک اعضاء به منظور ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک تبدیل شود.»

 ان. اچ.کی ژاپن: فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن، در رابطه با جزیره های تحت کنترل ژاپن واقع در دریای چین شرقی، که چین ادعای مالکیت آنها را دارد، از توکیو حمایت کرده است.سپهبد کوین اشنایدر در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت، «چین به فعالیت های متجاوزانه و شرورانه خود در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی ادامه می دهد».این فرمانده به تجاوزهای «بی سابقه» چین به آبهای سرزمینی ژاپن در اطراف جزایر سنکاکو در ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز گذشته اشاره کرد.کنترل این جزیره ها در اختیار ژاپن است و دولت ژاپن می گوید این جزیره ها بخش تفکیک ناپذیری از قلمرو ژاپن است. چین و تایوان ادعای مالیکت آنها را دارند.

یورونیوز: براساس توافقی که میان دولت آمریکا و مسئولان ایالت اورِگِن حاصل شده نیروهای فدرال ظرف بیست و چهار ساعت آینده پورتلند را ترک خواهند کرد.کیت براون،‌ فرماندار ایالت اورِگِن با اعلام این مطلب تصریح کرد که برخی نیروهای فدرال که مسئولیت حفاظت از یک ساختمان وزارت دادگستری در شهر پورتلند را برعهده داشتند به زودی این شهر را ترک می‌کنند.پورتلند از جمله شهرهای ایالات متحده است که تظاهرات بر ضد نژادپرستی و خشونت‌های نیروهای امنیتی علیه اقلیت سیاه‌پوست همچنان پس از آغاز جنبش موسوم به «جان سیاه ارزش دارد» در آن جریان دارد.

خبرگزاری ایرنا: در آمریکا تا روز چهارشنبه شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ با گذشتن از مرز ۱۵۰ هزار نفر رکورد زد که بالاترین آمار در بین کشورهای جهان محسوب می شود. محاسبات رویترز نشان می دهد روز گذشته ۱ هزار و ۴۶۱ مورد جدید به تلفات کرونا افزوده شد که بالاترین رقم در روز از تاریخ ۲۷ مه است . طبق این آمار هزار و ۴۸۴ نفر جان باختند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *