جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

لندن- ایرنا- فرو ریختن هیمنه رژیم صهیونیستی در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ایران با هدف پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، مقام‌های انگلیس را در سایه ضعف جدی ارتش این کشور، به فکر تقویت قوای نظامی و راه‌اندازی گنبد آهنین انداخته است.

زاخارووا: زلنسکی جان شهروندان اوکراینی را با پول کشورهای غربی معامله می‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی با انتقاد شدید از بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری اخیر آمریکا به اوکراین، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین جان شهروندان این کشور را با پول مالیات‌دهندگان کشورهای غربی معامله می‌کند.

Loading

رسانه‌ها: مخالفت آلمان با پیوستن روسیه به گروه هفت و…

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تعطیلی رسمی کنسولگری آمریکا در چین، طرح الکاظمی برای تقویت امنیت بغداد، واکنش حماس به حمایت مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی، کاهش 60 درصدی تجارت خارجی عربستان، سرنگونی یک پهپاد جاسوسی هند توسط پاکستان، مخالفت آلمان با پیوستن روسیه به گروه هفت، آغاز ترانزیت کالا از بندر گوادر پاکستان به افغانستان، کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی، فشار آمریکا بر استرالیا برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی، انجام اولین معامله سوئیس با ایران از طریق کانال بشردوستانه، تشدید نارضایتی آمریکایی‌ها از عملکرد کرونایی ترامپ و برقراری آتش بس کامل در شرق اوکراین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه چین رسماً از تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر “چنگدو” واقع در جنوب غرب این کشور خبر داد. آخرین مهلت تخلیه کنسولگری ایالات متحده در “چنگدو” ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه بود، اما آخرین گروه از کارکنان این کنسولگری ۴ ساعت زودتر از این مهلت یعنی ساعت ۶ صبح ساختمان را ترک کرده بودند. وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بعد از خروج دیپلمات های آمریکایی، ماموران چینی از درب جلو وارد کنسولگری شده و ساختمان را تحویل گرفته اند، این اقدام چین در حالی است که ماموران آمریکایی برای تصرف ساختمان کنسولگری چین در هوستون در اقدامی خشونت آمیز اقدام به شکستن قفل ها و تخریب درب ورودی کرده بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر عراق قصد دارد، تغییراتی را در نیروهای مسلحی که مسئول امنیت بغداد هستند ایجاد کند که در نوع خود از سال ۲۰۱۱ اولین تغییرات به حساب می‌آید و دلیل آن افزایش ترورها، ربودن و حملات مسلحانه است. یک مسئول دولتی عالیرتبه به روزنامه العربی الجدید گفت: اولین تغییرات از طریق انتقال رهبران نظامی و میدانی در بغداد به بخش‌های دیگر وابسته به وزارت دفاع عراق و استقرار فرماندهان و افسرانی که در جنگ علیه داعش شرکت داشته‌اند، است. تیپ۵۴ ارتش عراق در بغداد تغییر خواهد کرد و به جای آن یک یا دو تیپ از نیروهایی که با داعش در الانبار و نینوا جنگیده‌اند، مستقر خواهند شد. طی روزهای آینده طرح تامین امنیت پایتخت براساس پژوهشی که برخی رهبران امنیتی برای مقابله با خطر گروه‌های مسلح غیرقانونی انجام داده‌اند، اجرایی خواهد شد.

الکوثر فارسی: کنگره آمریکا روز یکشنبه طرح حمایت مالی 38 میلیارد دلاری از رژیم صهیونیستی در طول 10 سال را تصویب کرد. «باسم نعیم» عضو دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس امروز دوشنبه با محکوم کردن این اقدام کنگره آمریکا گفت، تصمیم آمریکا تنها پوشش حمایت مالی نیست، بلکه پوششی سیاسی از بالاترین نهاد قانونگذاری در آمریکا در قبال جنایت‌های ضد بشری اسرائیل علیه ملت فلسطین است. این عضو حماس تصریح کرد، آمریکا با این رفتار، خود را شریک مستقیم تجاوز به ملت فلسطین و حقوق آن کرده و این تصمیم در راستای ثبات منطقه و جهان نیست. رژیم صهیونیستی در سال های اخیر با حمایت کاخ سفید جنایت های گسترده ای را در سرزمین های اشغالی مرتکب شده است.

العالم فارسی: به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری لبنانی « العهد»، با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی اداره کل آمار عربستان به عنوان یک نهاد دولتی، مازاد درآمد تجارت خارجی این کشور در پنج ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است . این در حالی است که مازاد درآمد در طی دوره مشابه سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود. ارزش صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی عربستان در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی با کاهش ۳۶.۲ درصد، به ۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بالغ گردید و همچنین واردات کالا از سوی این کشور در همین مدتت با کاهش ۱۷.۱ درصدی به ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. ارزش صادرات نفتی عربستان نیز در همین مدت به دلیل کاهش بهای این فرآورده ۴۰ درصد کاهش یافته و به ۵۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است.

تی .آر.تی ترکیه : ارتش پاکستان از سرنگونی یک پهپاد جاسوسی دیگر هند در مرز کشمیر خبر داد. روابط عمومی ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های مرزبانی این کشور یک پهپاد جاسوسی هند را به دلیل نقض حریم هوایی پاکستان در بخش “پاندو” در امتداد خط کنترل مرزی در کشمیر ساقط کردند. این بیانیه افزود: این پهپاد در حالی که مساحت ۲۰۰ متری از حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بود، توسط نیرو‌های ارتش مورد هدف قرار گرفت. ارتش پاکستان اعلام کرد: این دهمین پهپاد متعلق به ارتش هند بود که طی سال جاری از سوی نیرو‌های این کشور سرنگون شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه Rheinische Post گفت، آلمان پیشنهاد مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را برای دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به گروه هفت رد کرده است. وزیر خارجه آلمان در مصاحبه خود گفت، تا زمانی که پیشرفت قابل توجهی در حل و فصل تنش در کریمه و شرق اوکراین رخ ندهد، هیچ بختی برای صدور مجوز بازگشت روسیه به گروه هفت وجود ندارد. مقام آلمانی در رابطه با پیشنهاد ترامپ برای دعوت از روسیه و دیگر کشور‌ها گفت: «گروه هفت و گروه ۲۰، دو قالب کاملا هماهنگ هستند. ما به گروه ۱۱ یا گروه ۱۲ نیاز نداریم.»

آناتولی  ترکیه: محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در افغانستان با انتشار مطلبی در توئیتر اعلام کرد که ترانزیت کالا از بندر گوادر این کشور به افغانستان آغاز شده است. صادق همچنین از افزایش حجم انتقال کالا از این بندر راهبردی به افغانستان خبر داده است. وی با تاکید بر اهمیت بندر گوادر نوشت که این بندر درحال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت کالا در منطقه است. بندر گوادر یکی از بنادر مهم مواصلاتی در پاکستان است و بخش زیادی از تجارت 64 میلیارد دلاری چین و پاکستان از طریق این بندر صورت می‌پذیرد. همچنین این بندر در چارچوب گذرگاه اقتصادی چین و پاکستان نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. هم اکنون 85 درصد از نفت وارداتی چین از تنگه مالاگا به این کشور انتقال می‌یابد و بندر گوادر در آینده پتانسیل تبدیل به ترمینالی برای انتقال نفت از خاورمیانه به چین را دارد. همچنین پکن در نظر دارد بخشی از صادرات خود را از جاده مواصلاتی چین-پاکستان به بندر گوادر منتقل کرده و سپس از این بندر به خاورمیانه و اروپا ارسال کند.

خبرگزاری ایرنا: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در پاییز سال جاری است. این شبکه به نقل از مقامات ارشد حزب لیکود تایید کرد که این حزب در حال آماده سازی برگزاری انتخابات جدید در سال ۲۰۲۰ میلادی است.  پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر تهدید نتانیاهو برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات چهارم مطرح شده بود. الی کوهن وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی و عضو حزب لیکود امروز دوشنبه گفت که در صورت عدم توافق بر سر تصویب طرح بودجه یک ساله با حزب آبی‌سفید، کابینه فرو می‌پاشد و تاریخ انتخابات جدید تعیین می‌شود. کوهن از ارتباط نزدیک خود با نتانیاهو گفت و افزود: ما در مورد تشکیل کابینه جدید صحبت نمی‌کنیم. تنها راه برای جلوگیری از انتخابات تصویب طرح بودجه یک ساله است که انتخاب درستی برای اسرائیل است.

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی «ای‌بی‌سی» استرالیا، دولت فدرال این کشور تحت فشار دولت آمریکا قرار گرفته تا در مقابل چین بر سر آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی ایستادگی کند. به نوشته این خبر‌گزاری، یک مقام آمریکایی از استرالیا خواسته این کشور در عملیات آزاد ناوبری در دریای چین جنوبی همراه با ایالات متحده شرکت کند. این در حالی است که وزرای خارجه و دفاع دو کشور قرار است این هفته در کمیته موسوم به «آسمین» در واشنگتن با یکدیگر دیدار و احتمالاً در مورد این مسائل با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند. این خبر‌گزاری استرالیایی نوشته، دولت‌های گذشته این کشور ناو‌هایی را به سمت دریای چین جنوبی هدایت کرده‌اند، اما به ۱۲ مایلی مناطقی که پکن بر آنان حق حاکمیت دارد نزدیک نشده‌اند. روز شنبه نیز دفتر نمایندگی استرالیا در سازمان ملل طی بیانیه‌ای مدعی شد که هیچ مبنای قانونی برای ادعای حق ارضی و دریایی پکن در دریای چین جنوبی وجود ندارد.

خبرگزاری مهردولت سوئیس امروز دوشنبه اعلام کرد که کانال ساز و کار تجارت انسان دوستانه این کشور (SHTA) که با هدف انتقال غذا و دارو به ایران شکل گرفته است، فعالیت خود را در ژانویه آغاز کرده و یک شرکت دارویی نخستین معامله میان برن و تهران را از طریق این کانال انجام داده است. این معامله بدون اینکه چالشی با تحریم های آمریکا داشته باشد انجام شده است. در همین رابطه وزارت امور اقتصادی سوئیس اعلام کرد: مایلیم تاکید کنم که کانال مالی سوئیس در حال فعالیت بوده و تعداد شرکت های حاضر در آن افزایش یافته است و شرکت های بیشتری نیز از این روند پیروی خواهند کرد. مبادلات بعدی در مدت کوتاهی انجام می شوند.

خبرگزاری تسنیم:نظرسنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز ان او آر سی برای تحقیقات امور عمومی آمریکا نشان می‌دهد که تنها 32 درصد شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که از عملکرد دونالد ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کنند. این رقم نسبت به نظرسنجی ماه مارس بیش از 12 درصد کاهش داشته و یک رکورد جدید را در افت شدید حمایت افکار عمومی مردم آمریکا از عملکرد ترامپ ثبت کرده است. این نظرسنجی حاکی است که 48 درصد شهروندان آمریکایی از عملکرد ترامپ در مدیریت وضعیت اقتصادی رضایت دارند. این رقم در نظرسنجی مارس به 56 درصد رسیده بود.

خبرگزاری موج: پس از سال‌ها درگیری میان ارتش اوکراین و جدایی طلبان مستقر در شرق این کشور، از صبح امروز دوشنبه در این منطقه آتش بس کامل برقرار شد گفتنی است این آتش بس پس از گفتگوی تلفنی « ولادیمیر پوتین » و «ولادیمیر زلنسکی» روسای جمهور روسیه و اوکراین، برقرار شد. در این گفتگوی تلفنی زلنسکی و پوتین، هر دو حمایت خود را از اجرای آتش‌بس کامل اعلام کرده‌اند. توافق اولیه برای اجرای آتش‌بس، هفته پیش در جریان مذاکرات دو کشور و نیز سازمان امنیت و همکاری اروپا به دست آمده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *