جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

نمایش تسلیحات و تجهیزات جدید نیروی زمینی در رژه “روز ارتش”/ اگر مجددا شرارتی صورت بگیرد قاطعانه می‌گویم پاسخ ما کمتر از ساعت خواهد بود/ هیچ نیازی به خرید تسلیحات از خارج نداریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی با شبکه خبری العالم گفتگو کرد….

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

Loading

رسانه‌ها: آمریکا به دنبال ساخت راکتور هسته‌ای در فضا و…

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح پوتین برای افزایش قدرت ناوگان دریایی روسیه با اسلحه مافوق صوت، سفر زلمای خلیلزاد به پنج کشور برای بررسی روند صلح افغانستان، شرط دشوار طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان، رزمایش دریایی مشترک فرانسه و مصر در دریای مدیترانه، شهادت مدیرعامل چهار شرکت بزرگ آمریکایی در کنگره، هشدار مقام انصارالله یمن درباره بروز فاجعه جدید در چاه‌های نفت، شناسایی اولین مورد مشکوک به کرونا در کره‌شمالی، آمریکا به دنبال ساخت راکتور هسته‌ای در فضا، جانسون به دنبال تغییر قوانین انگلیس برای مقابله با چین و روسیه، حمایت «اف بی آی» از سرکوب معترضین عدالت خواهی در پورتلند، هشدار ائتلاف فتح درباره تلاش‌های عمدی آمریکا برای تأخیر در انجام دور دوم گفتگوها و تظاهرات گسترده مقابل اقامتگاه نتانیاهو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه:  ولادیمیر پوتین در رژه نیروی دریایی در سنت پترزبورگ در این خصوص اطلاع داد. وی بیان داشت: « مزایای منحصر به فرد و  افزایش توانایی های نظامی ناوگان از طریق اجرای گسترده فناوری های پیشرفته دیجیتالی است که هیچ گونه مشابهی در جهان مجموعه های ضربتی مافوق صوت، زیردریایی های بدون سرنشین  نداشته و بدین ترتیب جزء موثرترین ابرازهای دفاعی هستند.» پیشتر اطلاع داده شد که در روسیه آزمایش موشک دریایی مافوق صوت «تسیرکون» انجام می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نماینده ویژه آمریکا در امور سازش افغانستان برای بررسی تلاش‌های جاری برای پیشبرد مذاکرات بین افغان‌ها به افغانستان و قطر سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه روز شنبه آمده است: زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای سازش افغانستان عازم دوحه، اسلام‌آباد، کابل، اسلو و صوفیه شد. خلیلزاد در دوحه و کابل بر حل و فصل مسائل باقیمانده پیش از مذاکرات بین افغان‌ها، خصوصا آخرین تبادل زندانیان و کاهش خشونت تاکید خواهد کرد.

الکوثر فارسی: سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، آغاز گفت وگوهای صلح با حکومت افغانستان را به آزادی تمام زندانیان این گروه به ویژه تا روز عید قربان مشروط دانست. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از خبرگزاری آریانا افغانستان، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که آمادگی گروه طالبان برای آغاز گفت وگوهای صلح با حکومت افغانستان مشروط به آزادی زندانیان این گروه می‌باشد. سهیل شاهین در پیام توییتری خود نوشته است: امارت اسلامی آماده است تا روز عید قربان زندانیان باقی مانده طرف مقابل را به شرط آزادی باقی زندانیان ما آزاد کند. وی می افزاید: بعد از تکمیل آزادی زندانیان، امارت اسلامی آماده است پس از ایام عید مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند.

العالم فارسی: سخنگوی نیروهای مسلح مصر اعلام کرد نیروی دریایی مصر و فرانسه رزمایش دریایی در گسترده دریای مدیترانه برگزار کردند. سخنگوی نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای گفت: «در چارچوب دستور فرماندهی نیروهای مسلح درباره ارتقای سطح آموزش‌ها و مبادله تجربه‌ها میان نیروهای مسلح کشورهای دوست، نیروی دریایی مصر و فرانسه آموزش دریایی در عرصه شمالی دریای مدیترانه و با مشارکت یک ناو مصری و یک ناو فرانسوی برگزار کردند.» بر اساس گفته این مقام مصری، این رزمایش شامل فعالیت‌هایی با تمرکز بر همکاری در انجام جنگ در دریا علیه تاسیسات متخاصم دریایی با استفاده از اسلحه در درگیری با اهداف زمینی و هوایی است. این رزمایش میان مصر و فرانسه در حالی برگزار می‌شود که این دو کشور از حامیان «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی هستند.

تی .آر.تی ترکیهجف بزوس، تیم کوک، مارک زاکربرگ و ساندار پیچای مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی آمازون، گوگول، فیسبوک و اپل در راستای تحقیقات پیرامون قوانین ضدانحصار در کنگره حضور یافته و به ارائه توضیحات خواهند پرداخت. مدیران این چهار شرکت روز چهارشنبه به صورت ویدئو کنفرانس در کنگره حضور می‌یابند تا در چارچوب تحقیقات کمیته ضدانحصار درباره روش‌های رقابتی و اثربخشی قوانین ضدانحصار برای بازار جدید دیجیتال، شهادت دهند. تحقیقات در این باره از یکسال پیش آغاز شد اما شیوع ویروس کرونا روند رسیدگی به آن را به تعویق انداخته بود.

خبرگزاری صدا و سیمابه گزارش وبگاه خبری جنبش انصارالله یمن، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره بروز احتمالی فاجعه جدید در میدان‌های نفتی کشور هشدار داد. محمد علی الحوثی ضمن اعلام هشدار درباره ایجاد فاجعه جدید در چاه‌های نفتی یمن، گفت: چاه‌های نفتی یمن که در کنترل ائتلاف متجاوز آمریکایی سعودی قرار دارند نیازمند تعمیر و نگهداری فوری هستند. محمد علی الحوثی کشور‌های متجاوز به خاک یمن و در صدر آن آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات را مسئول اصلی بی توجهی تعمدی در میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌های نفت یمن برشمرد. این عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد روند اهمال کاری و غفلت در میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌های نفت یمن در حالی صورت می‌گیرد که توجه قدرت‌های متجاوز به غارت سازمان یافته نفت یمن و حتی بدون توجه به عملیات مناسب برای تعمیر و نگهداری تاسیسات نفتی معطوف است.

آناتولی  ترکیه: خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) اعلام کرد فردی که هفته گذشته به صورت غیرقانونی وارد شهر کائسونگ این کشور شده مشکوک به کرونا است و به همین دلیل قرنطینه و تحت نظارت قرار گرفته‌است. کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در جلسه‌ اضطراری کمیته مرکزی حزب حاکم کارگر این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار داد. رهبر کره شمالی با تاکید بر اینکه تدابیر گسترده‌ای در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ خواهند کرد و تا کنون عملکرد بسیار موفقی در 6 ماه گذشته داشته‌اند، گفت: وضعیت اضطراری است و تدابیر لازم در این راستا اعمال خواهد شد. وی با بیان اینکه تمام ورودی و خروجی‌های شهر کائسونگ بسته شده، اذعان داشت: تمام افرادی که در 5 روز گذشته به این شهر سفر کرده‌اند در قرنطینه خواهند شد. دولت کره‌ شمالی در اوایل سال 2020 تمام سفرها به چین را در راستای جلوگیری از شیوع همه‌گیری کرونا متوقف کرده بود.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا به دنبال ساخت نیروگاه های هسته ای است که بتواند در ماه و مریخ فعالیت کند و وزارت انرژی آمریکا از بخش های خصوصی دعوت کرده پیشنهاد خود را برای چگونگی اجرای چنین طرحی ارائه دهند. وزارت انرژی آمریکا روز جمعه رسما خواستار ساخت سیستمی شد که به انسان اجازه می دهد برای مدتی طولانی تر در محیط فضا زندگی کند. آزمایشگاه ملی ایالت آیداهو که تاسیسات تحقیقات هسته ای در شرق این ایالت است، وزارت انرژی و اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) پیشنهادها برای ساخت چنین راکتوری را بررسی می کنند. این آزمایشگاه نقش پیشتازی در طرح های دولت آمریکا برای ساخت راکتورهای پیشرفته برعهده دارد. برخی از آنها ریز راکتور و برخی دیگر می توانند بدون آب برای سرمایش فعالیت کنند.

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش روزنامه «مِیل آن ساندی»، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، قصد دارد تغییراتی را در قوانین مربوط به خیانت و ضدجاسوسی کشورش اعمال کند. خبر‌گزاری «دویچه وله» به نقل از این روزنامه بریتانیایی نوشته، این تغییرات از سال ۱۶۹۵ در انگلیس بزرگترین تغییرات اعمال شده بر این گونه قوانین محسوب می‌شوند. جانسون قصد دارد این تغییرات را به منظور مقابله با آنچه دولت وی تهدیدات چین و روسیه می‌پندارد، اعمال کند.

خبرگزاری مهر«رن کنون» مامور ویژه اف بی‌آی در دفتر پورتلند در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سرکوب معترضین در این شهر، اعلام کرد: پلیس اف بی‌آی در حال بررسی نقض خاص قانون فدرال از جمله آتش سوزی، استفاده از مواد منفجره و حمل و نقل اموال سرقتی است. کنون افزود: تمرکز ما عضویت افراد در گروه‌های خاص نیست بلکه افرادی که مرتکب خشونت و فعالیت‌های جنایی می‌شوند است و این یک جرم فدرال محسوب می‌شود و تهدیدی برای امنیت ملی است. از اوایل ماه ژوئن (خرداد) بعد از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی توسط نیروهای پلیس، شهر پورتلند شاهد صحنه‌های متعدد معترضین و مخالفت با نوع رفتارهای خشونت آمیز پلیس و بی‌عدالتی‌ها در کشور بوده است.

خبرگزاری تسنیم: «محمد کریم» نماینده ائتلاف فتح روز شنبه اعلام کرد که آمریکا عامدانه مرحله دوم مذاکرات استراتژیک با عراق را به تاخیر می‌اندازد تا از این روش برای نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی در عراق سوءاستفاده کند. وی در ادامه تاکید کرد که جزئیات مذاکرات میان آمریکا و عراق شفاف نیست و تا به الان نیز روشن نشده است وهمچنین عراق هیچ شرطی برای آمریکا نگذاشت؛بلکه فقط به شرط های طرف مقابل گوش داد.

خبرگزاری موج: برای پنجمین هفته پیاپی معترضان به سیاست‌های خودکامه و پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقابل اقامتگاه وی در قدس اشغالی تظاهرات کردند. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، چند هزار نفر از ساکنان قدس اشغالی شامگاه شنبه اطراف اقامتگاه نتانیاهو تجمع کرده و سپس با راهپیمایی در خیابان‌های نزدیک، خواستار استعفای وی شدند. این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که ساکنان شهرهای مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو و قدس اشغالی با برگزاری تظاهرات، اعتراضات خود را به سیاست‌های مختلف نتانیاهو از جمله طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری، افزایش اختیارات نیروهای امنیتی به بهانه مقابله با ویروس کرونا و همچنین پرونده‌های فساد وی نشان می‌دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *