جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها: مزاحمت جنگنده‌‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران در آسمان سوریه و…

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افشای نظارت "اف بی آی" بر رئیس جمهور آمریکا، برپایی اولین نماز جمعه در ایاصوفیه پس از نزدیک به یک قرن، راه اندازی دو هشتگ در عراق برگرفته از بیانات رهبر انقلاب، اقدام تلافی‌جویانه چین برای تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو، واکنش انگلیس به آزمایش سلاح ضد ماهواره توسط روسیه، درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای اعمال تحریم علیه ترکیه، دیدار نخست‌وزیر لیبی با وزیر خارجه قطر در استانبول، درخواست پمپئو برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه چین، مزاحمت جنگنده‌‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران در آسمان سوریه، تاکید بارزانی بر لزوم حضور نظامیان آمریکایی در اقلیم کردستان عراق، تداوم اختلافات بین لندن و بروکسل در مذاکرات پسا برگزیت و گفتگوی تلفنی رهبران روسیه و آمریکا درباره مسائل ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: بر اساس اسنادی که بدست مجله واشنگتن تایمز رسیده است مشخص گردید که دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) جلسه توجیهی ضد اطلاعاتی برای دونالد ترامپ انجام داده بود تا بتواند اطلاعات بیشتری درباره ستاد انتخاباتی وی جمع آوری کند. گزارش ها حاکی از آن است که در جلسه ای که در سال 2016 و برای نامزد جمهوری خواه ترامپ برگزار شد، افسران اف بی آی علمیات جاسوسی از وی و هوادارانش را ترتیب دادند. این عملیات به عنوان بخشی از تحقیقات درباره روابط ادعا شده در مورد ارتباط ترامپ با روسیه صورت گرفت. این عملیات به نام “کراس فایر” معروف شد. این روزنامه تأکید می کند که به جمهوریخواهان درمورد هدف اصلی این جلسه اطلاع رسانی نشده بود و اطلاعات مربوط به مقر وی به صورت پنهانی جمع آوری گردیده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):با تبدیل موزه ایاصوفیه استانبول به مسجد، امروز جمعه پس از ۸۶ سال دوباره در این محل نماز جمعه برگزار شد. عمر بنای کنونی ایاصوفیه به قرن ششم میلادی می‌رسد که به عنوان یک کلیسای ارتدوکس در قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی ساخته شد. با قدرت گرفتن عثمانیان این کلیسا ۹ قرن پس از ایجادش به مسجد تبدیل شد و با شکل گرفتن ترکیه امروزی ایاصوفیه در سال ۱۹۳۴ موزه شد. این بنا یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در استانبول و جزو میراث جهانی یونسکو است. حال با اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دوباره در ایاصوفیه نماز جمعه برگزار شد.

الکوثر فارسی: کاربران شبکه های اجتماعی در عراق دو هشتگ «آمریکایی‌ها میهمان شما را در خانه شما ترور کردند» و «سیستانی و الحشد دو نعمت برای عراق» را با الهام گرفتن از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخست وزیر عراق، ترند کردند.آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به “مصطفی الکاظمی” نخست‌وزیر عراق فرمودند: “آمریکایی‌ها میهمان شما، شهید سلیمانی را در خانه شما ترور کردند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. ایران هرگز این جنایت را فراموش نخواهد کرد و قطعا ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.”

العالم فارسی:بعد از واکنش و اظهارات تند مقام‌های چینی درباره تلافی کردن تصمیم آمریکا برای بستن کنسولگری چین در هیوستون، پکن امروز (جمعه) اقدام متقابل خود را اعلام کرد. به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن‌»، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دولت آمریکا دستور داده شده تا کنسولگری خود در شهر چنگدو را تعطیل کند. در این بیانیه آمده است: «وضعیت کنونی بین چین و ایالات متحده، چیزی است که چین نمی‌خواهد شاهد آن باشد و مسئولیت آن صرفاً به دوش ایالات متحده است».

تی .آر.تی ترکیهانگلیس از اقدام روسیه در آزمایش سلاح ضد ماهواره ابراز نگرانی کرد. آمریکا و انگلیس مدعی شدند روسیه اقدام به آزمایش سلاح‌های ضد ماهواره کرده است.  هاروی اسمیت رئیس اداره فضانوردی انگلیس رفتار مسکو را غیرمسئولانه خوانده و خواستار پایان این آزمایش‌ها شد. اسمیث با اشاره به اینکه این نوع اقدامات به استفاده صلح آمیز از فضا آسیب میرساند گفت: “ما از نحوه اقدام روسیه در آزمایش یکی از ماهواره‌ها و پرتاب یک پرتابا با ویژگی‌های سلاح نگران هستیم.” وی همچنین از روسیه دعوت کرد تا در زمینه فعالیت های فضایی با انگلیس و دیگر شرکای آن همکاری کند.

خبرگزاری صدا و سیما: تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا برای مقابله با سیاست‌های تحریک آمیز ترکیه در برابر یونان و قبرس دو کشور عضو اتحادیه اروپا، اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه را خواستار شدند. مانفرد وبر رئیس فراکسیون محافظه کاران در نشست پارلمان اروپا در بروکسل گفت: وقت آن فرا رسیده است که به علت تحرکات دریایی ترکیه در دریای مدیترانه تحریم‌هایی علیه آن اعمال شود. وبر تاکید کرد: فراکسیون اروپا باید درباره حمایت اتحادیه اروپا از شهروندان خود در یونان و قبرس و مقابله با اقدامات تحریک آمیز متوالی ترکیه، پیام آشکاری برای آن ارسال کند.

آناتولی  ترکیه: پایگاه اطلاع رسانی دفتر نخست‌وزیری لیبی با انتشار اطلاعیه‌ای از دیدار فائز السراج نخست‌وزیر این کشور با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی٬ وزیر امور خارجه قطر در استانبول خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، طرفین ضمن بررسی تحولات اخیر لیبی و روابط دوجانبه تاکید کردند که راه‌حل سیاسی بحران لیبی با توجه به توافقنامه سخیرات٬ قطعنامه‌های سازمان ملل و کنفرانس برلین صورت گیرد. طرفین همچنین در این دیدار برای فعال کردن همکاری میان دو کشور در بخش‌های مختلف توافق کردند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه آمریکا سیاست جدید این کشور در قبال چین را روابطی منصفانه و متقابل برشمرد و گفت زمان آن است که ائتلافی جهانی علیه چین شکل گیرد. مایک پمپئو روز پنج‌شنبه در کتابخانه ریچارد نیکسون در کالیفرنیا با موضوع چین و آینده دنیای آزاد سخنرانی کرد و افزود: چین درباره ویروس کرونا را مخفی کرد و اکنون همه ما مجبوریم که صورتمان را با ماسک بپوشانیم. وی 50 سال تعامل با چین را زیر سوال برد و ادامه داد: حقیقت این است که سیاست قدیم مبنی بر مدارا با چین دیگر جواب نخواهد داد.  از این رو به نظر می رسد میراث رئیس جمهوری نیکسون را باید کنار گذاشت.

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها شامگاه پنجشنبه ابتدا از ایجاد مزاحمت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر دادند. خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌ شب گزارش داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است. با این حال، یک منبع در هواپیمایی لبنان به شبکه خبری المیادین لبنان گفت به نظر می‌رسد جنگنده‌ای که برای هواپیمای مسافربری ایران در حریم هوایی سوریه مزاحمت ایجاد کرده، آمریکایی باشد. منبع مذکور گفت که هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌‌های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است.

خبرگزاری مهرنچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق امروز با «رابرت والر» سرکنسول جدید آمریکا در منطقه کردستان دیدار کرد. بارزانی در این دیدار بر لزوم حضور نظامیان آمریکایی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد. توسعه روابط اربیل- واشنگتن و همکاری مشترک با ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نقش اقلیم کردستان در امنیت و ثبات عراق از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بود. رابرت والر نیز مدعی شد که آمریکا در راستای کمک به حل مشکلات و عبور از بحرانها به عراق و اقلیم کردستان عراق تلاش می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات پسا برگزیت با اشاره به اینکه همچنان شکاف‌های بزرگی بین انگلیس و اروپا وجود دارد، توافق تجاری با لندن را بعید ارزیابی کرد. به گزارش روزنامه “زوددویچه سایتونگ”، به اعتقاد “میشل بارنیه”، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت توافق تجاری با لندن در حال حاضر بعید به نظر می رسد. بارنیه بعد از دور اخیر مذاکرات پسا برگزیت در لندن که از روز سه شنبه تا پنج شنبه برگزار شد اظهار داشت: همچنان شکاف های بزرگی بین اتحادیه اروپا و انگلیس وجود دارد.

خبرگزاری موج: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری درباره گفت‌وگوی تلفنی دیشب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نوشت: خبری بسیار دلگرم کننده. هر روز اتفاق نمی افتد. رهبران روسیه و آمریکا درباره مسائل ایران تبادل نظر کردند. هر دو طرف بر ضرورت تلاش جمعی برای حفظ ثبات در منطقه و همچنین مقرارت جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *