جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها ؛ اروپا و بحران کرونا و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه مذاکرات سران اتحادیه اروپا برسر کمک‌های کرونا، اتخاذ سیاست جدید درقبال ایران به روایت پمپئو ، هشدار بورل به آمریکا، هشدار سازمان ملل درخصوص وضعیت گرسنگان جهان، درخواست پارلمان اروپا برای ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان و امارات، تظاهرات علیه فساد نتانیاهو، تأکید ریاض و قاهره بر مخالفت با هرگونه تهدید علیه امنیت ملی عربی، انهدام ۱۰ هزار خودروی شبیه نظامیان در مرز مشترک مصر و لیبی ، گفت‌وگوی وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و روسیه پیرامون حملات اخیر ارمنستان، تمدید سازوکار حل اختلاف برجام به دلیل شرایط کرونایی، واکنش وزیر خارجه چین به اقدامات آمریکا،تاکید چین بر حضور افغانستان در کریدور اقتصادی با پاکستان و اظهارنظر  وزیر دفاع ژاپن درباره  شیوع کووید-19 در پایگاه نظامی ارتش آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلسه ناظر بر کمک‌های اقتصادی و مالی مربوط به مقابله با پیامدهای بحران کرونا را بدون کسب نتیجه ترک کردند. این نخستین جلسه غیرمجازی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. مسائل حل نشده‌ای همچنان باقی مانده است. قرار است گفت‌وگوها بر سر میزان و نحوه کمک‌های کرونا ادامه یابد.در طول جلسه ۱۳ ساعته، رهبران و سران کشورهای عضو در نشست‌های عمومی و همچنین در گفت‌وگوهای دو و یا چند جانبه، به مسائل مربوط به اختصاص بودجه‌ای معادل ۷۵۰ میلیارد یورو پراختند.

خبرگزاری مهر: وزیرخارجه آمریکا مدعی است با خروج از برجام، دولت ترامپ سیاست جدیدی را در قبال ایران در پیش گرفت که از مماشات به دور است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات ضدایرانی خود، مدعی شد: دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، به طور اساسی رفتار آمریکا در قبال ایران را تغییر داده است. وی در ادعایی تکراری گفت که توافق هسته‌ای به ایران پول بیشتری برای پیشبرد تروریسم (!) داد و آمریکا و خاورمیانه را به مخاطره انداخت.

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اقدامات آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت‌های اروپایی را محکوم کرده است. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی، تهدید آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت‌های اروپایی همکار با روسیه برای اجرای پروژه‌های خط لوله انتقال انرژی را محکوم کرد.وی گفت: من عمیقا نگران استفاده روزافزون از تحریم‌ها هستم یا تهدید به اعمال تحریم از سوی ایالات متحده علیه شرکت‌های اروپایی و منافع آنها.

خبرگزاری صدا و سیما: تعداد نیازمندان غذا پیش از شیوع ویروس کرونا ۱۴۹ میلیون نفر بوده و در صورت عدم کمک رسانی فوری ممکن است، تا پایان سال تعداد آنها به ۲۷۰ میلیون نفر افزایش یابد.پایگاه سازمان ملل نوشت: تدابیر مربوط به مقابله با شیوع کرونا و درگیری‌ها در برخی کشور‌ها باعث شده است، میلیون‌ها نفر از فقیرترین مردم جهان به لبه پرتگاه نزدیک شوند و در صورتی که اقدامی اتخاذ نشود، بسیاری جان خود را بر اثر گرسنگی از دست خواهند داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پارلمان اروپا خواهان توقف صادرات تکنولوژی های نظارتی به کشورهای سرکوبگر و اعمال محدودیت تسلیحاتی بر امارات و عربستان شد. پارلمان اروپا در تازه ترین گزارش خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا نظارت بر صادرات سلاح به امارات و عربستان را به خاطر اقدامات ناقض حقوق بشری این دو کشور در جنگ یمن تشدید کند.همچنین در این گزارش ممنوعیت صادرات و تجهیزات نظارتی به کشورهایی چون مصر ، بحرین، عربستان و امارات و ویتنام که پارلمان اروپا آن ها را “سرکوبگر” خوانده خواسته شده است.

الکوثر فارسی: اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی علیه بی کفایتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی ادامه دارد.  هزاران نفر از ساکنان قدس اشغالی با تجمع مقابل دفتر «بنیامین نتانیاهو» نسبت به ادامه حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدرت با وجود داشتن پرونده‌های متعدد فساد اعتراض کردند و با فریاد‌های بلند، استعفای او را خواستار شدند. اخیرا، راهپیمایی و تجمعات مردمی گسترده، در اعتراض به پرونده فساد نتانیاهو افزایش یافته است.

العالم فارسی: معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در تماس تلفنی با فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر، روابط دوجانبه و تقویت همکاری در زمینه حفظ امنیت منطقه را بررسی کرد.«خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی با «محمد زکی» فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر درباره روابط دوجانبه به خصوص در زمینه دفاعی و نظامی و تقویت همکاری مشترک به منظور حفظ امنیت منطقه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری ایرنا:  بسام رعدی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت طی چند سال گذشته حدود ۱۰ هزار خودرو و نفربر نظامی در مرز این کشور با لیبی توسط نیروهای نظامی مصر منهدم شده است.سخنگوی ریاست جمهوری مصر در گفتگو با نشریه “اجیپت ایندیپندنت” افزود: این خودروها حامل بیش از ۴۰ هزار شبه نظامی خارجی در منطقه بودند. رعدی با اشاره به درگیریهای داخلی لیبی افزود ، شرایط این کشور بسیار پیچیده است و مصر ناگزیر است که امنیت ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خود با لیبی را تامین کند.

آناتولی  ترکیه: وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و روسیه درباره اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای ارمنستان در مرز این کشور با آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کردند.جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جدید جمهوری آذربایجان دیروز با سرگئی لاوروف، همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرده و او را در جریان اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای ارمنستان قرار داد. براساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، بایراموف در این مکالمه تلفنی دلیل اصلی تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را سیاست مهاجمانه ایروان که طی بیش از 30 سال ادامه دارد، اعلام کرد.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تمدید مجدد بازه زمانی سازوکار حل اختلاف برجام خبر داد.رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا پیش‌تر در اوایل بهمن ماه سال گذشته نیز اعلام کرده بود که در پی توافق با اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران بازه زمانی این ساز و کار تمدید شده است. در بیانیه بورل تاکید شده که محدودیت‌های موجود ناشی از شیوع کرونا برای برگزاری نشست حضوری میان اعضای کمیسیون مشترک برجام سبب شده تا بازه زمانی تعیین شده جهت رسیدگی به درخواست فعال سازی سازو کار حل اختلافات در چارچوب برجام تمدید و اختلافات ارجاع شده از سوی ایران در فرصتی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

اسپوتنیک روسیه:  وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ، آمریکا عقل ، هرگونه اخلاقیات و اعتماد را از دست داده است. وانگ یی گفت: “ایالات متحده تعهدات و وظایف خود را  برعهده دیگران گذاشته و  از همه گیری کرونا برای بی اعتبار کردن سایر کشورها و سرزنش آنها بهره برداری می کند . آمریکا  از هیچ چیزی ابا نداشته و  حتی در روابط بین المللی نقاط داغ و تضاد ایجاد می کند.  آمریکایی ها عقل ، اخلاقیات  و اعتماد را از دست داده اند.”

خبرگزاری فارس: چین اعلام کرد این کشور خواستار حضور افغانستان در کریدور اقتصادی با پاکستان است. «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور تمایل دارد افغانستان نیز در کریدور اقتصادی پکن با پاکستان حضور داشته باشد. وی در کنفرانس خبری امروز خود گفت: بندر گودار می‌تواند نقش مهمی در اجرای پروژه کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان داشته باشد و پکن آمادگی دارد در این راستا با افغانستان و پاکستان همکاری کند.

رادیو چین: تارو کونو وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که وضعیت شیوع کووید-19 در پایگاه‌های نظامی ارتش آمریکا مستقر در ژاپن بسیار وخیم است. تا اوایل ماه ژوئن، جمعا 100 نفر از پرسنل پایگاه های نظامی از جمله سربازان و کارکنان نظامی آمریکایی و خانواده های آن ها در شش پایگاه نظامی ارتش آمریکا مستقر در ژاپن به کروناویروس جدید مبتلا شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *