جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

علاوه بر دستاوردهای راهبردی متعددی که عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی در عمق فلسطین اشغالی داشت، یکی از بارزترین نتایج این عملیات، نابود کردن پروپاگاندای رسانه‌ای و جنگ روانی صهیونیست‌ها و حامیانشان بود.

دام‌چاله آمریکایی در رویارویی ایران و اسرائیل

تهران- ایرنا- «مهدی مطهرنیا» استاد دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است آمریکا از دل تحولات اخیر منطقه می‌خواهد هم رژیم صهیونیستی را کنترل کند و هم از این رژیم در جهت عبور از مساله ایران استفاده کند تا برای درگیری‌هایش در شرق آسیا چاره‌ای بیاندیشد.

Loading

رسانه ها؛ بیانیه ای برای سالگرد برجام و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید بورل بر حفظ برجام  در پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای، واکنش مسکو به  فشار حداکثری آمریکا بر ایران، تاکید مجدد چین بر پشتیبانی استوار از برجام، تاکید مرکل برگفتگوی  اتحادیه اروپا با چین، گزارش اولیه درباره علت انفجار در ناو آمریکایی، درخواست ۱۱ وزیر خارجه از اتحادیه اروپا برای گزینه‌های بازداشتن تل‌آویو از طرح اشغال، انتقاد چین از خرابکاری‌های آمریکا در دریای چین جنوبی، گفتگوی  لاوروف و پمپئو در مورد حل مشکلات در سوریه، لیبی و افغانستان، واکنش اتحادیه اروپا به درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تظاهرات در توکیو بر ضد قانون امنیت هنگ کنگ، بی نتیجه بودن مذاکره مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه، واکنش کشورهای عربی به اقدام دولت ترکیه در خصوص ایاصوفیه و ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضعیت پاندمی کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 یورونیوز:  در پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورها ۵+۱ موسوم به برجام، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر تلاش و تعهد خود برای حفظ این توافق سخن گفت. بورل در بیانیه با اشاره به گذشت ۵ سال از زمان حصول توافق هسته‌ای با ایران گفته است: «امروز و در پنجمین سالگرد برجام، حفظ توافق از همیشه مهم‌تر است. توافق هسته‌ای با ایران در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ منعقد شد و در ادامه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد (قطعنامه ۲۲۳۱) و این یک موفقیت چند جانبه تاریخی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌رود و به امنیت منطقه‌ای و جهانی نیز کمک می‌کند.»

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه با کوته‌بینانه توصیف کردن فشارهای آمریکا بر ایران، تاکید کرد واشنگتن باید به تعهداتش در قبال جهان عمل کند. وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در پنجمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به ۵+۱، کارزار موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را «کوته‌بینانه و نادرست» توصیف کرد.در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «دولت کنونی واشنگتن باید درک کند که آمریکا در قبال مابقی جهان تعهداتی دارد که باید آنها را اجرا کند».

رادیو چین: هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به مناسبت  سالگرد برجام  در سخنانی درباره مساله هسته ای ایران بار دیگر بر پشتیبانی استوار چین از برجام تاکید کرد و گفت حفظ و اجرای برجام راه درست حل مساله هسته ای ایران است. چین برغم تحولات در اوضاع بین المللی همیشه در سمت درست تاریخ می ایستد و همراه با دیگر طرفهای این توافقنامه، برای پیشبرد روند حل سیاسی مساله هسته ای ایران تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صدراعظم آلمان اظهار داشت، تصمیم چین بر اعمال یک قانون جدید امنیت ملی برای هنگ‌کنگ، دلیل متقنی برای توقف مذاکره اتحادیه اروپا با دومین اقتصاد بزرگ دنیا (چین) نیست. آنگلا مرکل در جریان یک کنفرانس خبری با “جوزپه کونته”، نخست‌وزیر ایتالیا، گفت: اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سعی دارند سیاست و پاسخ مشترکی در قبال چین پیدا کنند، اهمیت دارد.وی افزود: این برای ما اهمیت زیادی دارد، اما دلیل متقنی برای توقف گفت‌وگو با چین نیست.

الکوثر فارسی: سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، علت اولیه انفجار و آتش سوزی در کشتی جنگی این کشور را اعلام کرد.دریابان فیلیپ سوبک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: به بدنبال انفجار در ناوشکن “یو‌اس‌اس بانهوم” در بندر “سن دیگو” آتش‌سوزی گسترده‌ای در این شناور نظامی روی داده است. فیلیپ سوبک گفت: براساس اطلاعات اولیه، این انفجار به دلیل افزایش دما در کشتی رخ داده است… تحقیقات تکمیلی، علل این آتش سوزی را مشخص می کند.

العالم فارسی: وزرای خارجه یازده کشور اروپایی در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، ابراز نگرانی کردند که زمان برای تدوین گزینه‌های واکنش به تل‌آویو در صورت اجرا کردن طرح اشغال کرانه باختری رو به اتمام است.واکنش‌های جهانی به طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری هنوز ادامه دارد و این بار ۱۱ وزیر خارجه اروپایی در نامه‌ای خواستار مشخص شدن گزینه‌های این اتحادیه برای بازداشتن تل‌آویو از اجرای این طرح شدند.

خبرگزاری تسنیم: چین از خرابکاری‌های آمریکا در منطقه دریای چین جنوبی به شدت انتقاد کرد.چین آمریکا را به تلاش برای ایجاد تنش بین قدرتهایی که در دریای چین جنوبی دارای منافع هستند متهم کرد. این انتقادات پس از آن مطرح شد که واشنگتن به نشانه حمایت از متحدانش ادعاهای چین در این منطقه را رد کرد.سفارت چین در آمریکا امروز (سه شنبه) در یک بیانیه شدید اللحن از آمریکا خواست تا خود را وارد اختلافات بین پکن و کشورهای دیگر منطقه نکند که ادعای مالکیت بر آبها و جزایر تحت مناقشه را در دریای چین جنوبی دارند.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از طریق تلفن با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره حل و فصل مناقشات در لیبی، سوریه و افغانستان گفتگو کرد.در بیانیه ای که در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه آمده است، نوشته شده: “موضوعات مربوط به حل مناقشات در مناطق خاصی از جهان از جمله در افغانستان، لیبی و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.”

تی .آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا پس از درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از همه طرفها خواستار توقف درگیری و اقدامات فوری برای کاهش تنش شد.در بیانیه کتبی دفتر جوزپ بورل نماینده عالی سیاست امنیت و روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است، تلفات جانی بوجود آمده از درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان باعث اندوه شده است.در این بیانیه خاطرنشان شده است : نقض آتش بس نشانگر اهمیت شروع مجدد بازرسی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در این منطقه می باشد.

 ان. اچ.کی ژاپن:  دهها نفر در توکیو برای تظاهرات علیه قانون امنیت ملی چین برای هنگ کنگ به خیابان ها آمدند.هنگ کنگی های مقیم ژاپن این تظاهرات را سازماندهی کرده بودند. شرکت کنندگان پلاکاردها و پرچم هایی در دست داشتند که عباراتی نظیر «هنگ کنگ را به مردمش بازگردانید» و «زمان انقلاب است» بر روی آن نوشته شده بود. آنها خواهان کنار گذاشته شدن این قانون شدند.

خبرگزاری مهر:  منابع اتیوپیایی از شکست مذاکرات درباره سدالنهضه با مصر و سودان خبر دادند تا این پرونده بیش از قبل، پیچیده شود.اتیوپی امروز سه شنبه اعلام کرد که گفتگوها با مصر و سودان درباره سد النهضه با شکست روبرو شده است.سیلیشی بیکیلی وزیر منابع آبی و انرژی اتیوپی گفت: مذاکرات سه جانبه (مصر، سودان و اتیوپی) درباره سد النهضه که طی ۱۱ روز گذشته با حضور ۱۱ ناظر و کارشناس جریان داشت، شب گذشته بدون دست یابی به هیچ توافقی پایان یافت.

خبرگزاری ایرنا: تصمیم دولت ترکیه برای تغییر کاربری بنای تاریخی ایا صوفیه و تبدیل دوباره آن به مسجد با واکنش متفاوتی از سوی کشورهای عربی مواجه شده است.دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایا صوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را که طی آن مسجد ایا صوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.در همین حال انتشار این خبر با موافقت و تبریک برخی کشورهای عربی و واکنش برخی دیگر از کشورهای عربی همراه بود به طوری که این مساله بیشتر رنگ و بوی اختلافات این کشورها با ترکیه در پرونده های جاری در منطقه و تقابلات آنها با آنکارا را در این زمینه  را به خود گرفت.

آناتولی  ترکیه: رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت بسیاری از کشورها در مقابله با ویروس کرونا به مسیر اشتباهی می‌روند. تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت طی نشستی از طریق یک ویدئو کنفرانس در ژنو با اشاره به افزایش خطرناک موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان اعلام کرد: “بسیاری از کشورها در مقابله با ویروس کرونا به مسیر اشتباهی می‌روند. این ویروس مهم‌ترین دشمن مردم است. اگر دستور‌العمل‌های بهداشتی رعایت نشود، این پاندمی می‌تواند بدتر شود”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *