جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه ها؛ تحریم پاسخ تحریم و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تحریم مقامات آمریکایی از سوی چین،  انفجار  در یک ناو جنگی آمریکا ، رد درخواست آتش‌بس کابل و جامعه بین‌المللی از سوی طالبان، درخواست الکاظمی از ترکیه برای توقف حملاتش به شمال عراق، تلاش عربستان برای تشکیل یک دولت جدید در یمن، درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، برگزاری نخستین دیدار  وزیران خارجه اروپا در دوره کرونا بامحور چین و ترکیه ، واکنش پوتین به افزایش لفاظی‌های ضدروسی در آمریکا، واکنش آمریکا به تصمیم حفتر برای توقف تولید نفت در لیبی، تشکیل واحد ویژه هوایی در اسرائیل، اعتراضات گسترده در سرزمین های اشغالی ، ثبت رکورد بیشترین مورد ابتلا به کرونا در جهان، افشای برنامه جدید مهاجرتی بریتانیا در دوران پسابرگزیت و کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: چین چند مقام آمریکایی از جمله «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنا را تحریم کرد.«جائو لی جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن اعلام کرد که کشورش در واکنش به تحریم یک نهاد و چهار مقام پیشین و کنونی چین توسط آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر در سین کیانگ، چند مقام آمریکایی را تحریم کرده است.این مقام وزارت خارجه آمریکا تنها به نام «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که از او به عنوان طراح اصلی تحریم های آمریکا علیه چین نام می برند اشاره کرد ولی جزییات بیشتری ارایه نکرد.

 خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام از انفجار و آتش سوزی در ناو «یو اس اس بونهوم ریچارد» در سن دیگو خبر داد. مایک رانی, سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، اعلام کرد، ۲۱ نفر روز یکشنبه بر اثر انفجار و آتش سوزی در یک کشتی در پایگاه دریایی سن دیه گو زخمی شدند.سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام در بیانیه کوتاهی بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد ۱۷ ملوان و چهار غیرنظامی که دچار “جراحات غیرکشنده” شده بودند، در بیمارستان بستری شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): طالبان درخواست‌های برقراری آتش‌بس از سوی دولت کابل و جامعه جهانی را رد کرد و گفت آن‌ها هنوز جایگزینی برای این درگیری‌ها نیافته‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت، تحقق توافق امضا شده بین این گروه و آمریکا در ۲۹ فوریه در دوحه قطر و آغاز مذاکرات بین افغان‌ها برای کاهش تنش و پایان آن ضرورت دارد. اما اگر کسی به دنبال آتش‌بس پیش از مذاکرات است، این رویکردی غیرمنطقی است. جنگ شدت گرفته است. ما هنوز جایگزینی پیدا نکرده‌ایم.

الکوثر فارسی: نخست وزیر عراق یکشنبه شب بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک با ترکیه برای متوقف کردن حملاتش به اراضی عراق تاکید و این حملات را تجاوز به حاکمیت عراق توصیف کرد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جلسه‌ای با کابینه درابره امنیت ملی در عراق، موضوع ادامه تجاوزات ترکیه به اراضی عراق را مورد بررسی قرار داد. در بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق آمده که تجاوزات ترکیه به اراضی عراق تهدیدی برای روابط دو کشور دوست است و به تلفات و خسارات مالی و جانی نیز منجر می‌شود.

خبرگزاری مهر: یک منبع وابسته به دولت مستعفی یمن اعلام کرد که «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن در حال برگزاری نشست هایی با گروه های تحت حمایت ریاض و ابوظبی در خصوص تشکیل دولت آتی یمن است.وی در ادامه افزود: محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن به تازگی با تعدادی از مسئولان وابسته به استان های جنوبی یمن در کنار مسئولان شورای انتقالی تحت حمایت امارات دیدار داشته است.

العالم فارسی: در جریان درگیری مرزی دو کشور آذربایجان و ارمنستان که ظهر یکشنبه رخ داد، دو سرباز جمهوری آذربایجان کشته شده و پنج نظامی دیگر مجروح شدند. وزارتخانه‌های دفاع دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان عصر یکشنبه با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، ارتش یکدیگر را به نقض حریم مرزی دو کشور و گشودن آتش به سوی نیروهای طرف مقابل متهم کردند.تنش میان باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ از فوریه سال ۱۹۸۸ میلادی و با اعلام جدایی این منطقه خودمختار از جمهوری آذربایجان آغاز و به درگیری مسلحانه در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ میلادی منجر شد.

خبرگزاری ایرنا: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نخستین نشست حضوری خود پس از شیوع کرونا در قاره سبز، آخرین تحولات در مناسبات این اتحادیه با ترکیه و چین را مورد بحث قرار می‌دهند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) برای اولین بار از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، دوباره در بروکسل دیدار می کنند. موضوع بحث ها تعارض با ترکیه و واکنش احتمالی اتحادیه اروپا به قانون چین برای حمایت از امنیت ملی در هنگ کنگ است.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهوری روسیه با اشاره به افزایش لفاظی‌های ضدروسی در آمریکا در آستانه انتخابات، روش مسکو در برخورد با شرکای خارجی را همراه با احترام، بدون تحمیل عقاید و ارزش‌ها و حق دیگران برای انتخاب راه خود ارزیابی کرد.”ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه معتقد است که سیاست مسکو در عرصه بین المللی باید با این ضرب المثل مطابقت داشته باشد که: “به آرامی دراز بکش، ولی سخت بخواب”.

آناتولی  ترکیه: سفارت آمریکا در لیبی اعلام کرد که واشنگتن از تصمیم خلیفه حفتر٬ رهبر شبه‌نظامیان غیرمشروع در شرق لیبی برای توقف تولید نفت در این کشور ناراحت است.این سفارت‌خانه تاکید کرده که تلاش‌های خارجی برای جلوگیری از انجام وظایف کند سازمان ملی نفت لیبی نیز ناراحت کننده است، و این تلاش‌ها خطر ادامه درگیری در لیبی را افزایش می‌دهد.

رادیو چین: ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه ای از ایجاد یک «نیروی ترکیبی ویژه نیروی هوایی» برای تقویت توانایی رزم نیروی هوایی اسرائیل خبر داد. در این بیانیه آمده است که «نیروی ترکیبی هفتم» ارتش شامل یگانهای مختلفی از نیروی هوایی اسرائیل از جمله نیروهای عملیات ویژه هوایی، نیروهای تجسس هوایی و نجات و نیروهای اطلاعاتی است.

دویچه وله: هزاران نفر در اسرائیل علیه سیاست دولت در زمینه کرونا دست به تظاهرات زدند.  در پی برگزاری تظاهرات گسترده در اسرائیل علیه سوءمدیریت دولت در بحران کرونا بنیامین نتانیاهو وعده داد به کسانی که معیشت خود را از دست داده‌اند، کمک مالی کند. بر شمار مبتلایان به کرونا در اسرائیل همچنان افزوده می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: سازمان بهداشت جهانی از ثبت بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته خبر داد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که 24 ساعت گذشته، 230 هزار 370 مورد جدید از عفونت ویروس کرونا جهان به ثبت رسیده است.همچنین گزارش شده که 5 هزار 285 بیمار مبتلا به COVID-19 جان خود را از دست داده اند.

یورونیوز: پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا از برخی جزئیات سیاست مهاجرتی جدید این کشور پرده برداشت. وزیر کشور بریتانیا قرار است روز دوشنبه ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) برنامه تغییرات اساسی در نظام مهاجرتی این کشور را که برای چند دهه نوشته شده، اعلام کرده و از سند ۱۳۰ صفحه‌ای در مورد جزئیات مربوط به مسیرهای اصلی مهاجرت به بریتانیا، از جمله برای کارگران ماهر و دانشجویان را رونمایی کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای آمریکایی اعلام کردند که طبق توافقنامه امضا شده با گروه طالبان تعداد سربازان خود مستقر در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده اند. آمریکا و طالبان در ماه فوریه یک توافقنامه صلح امضا کردند. این اولین توافق از آغاز عملیات نظامی آمریکا در افغانستان بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *